PDA

View Full Version : Transfervisum i Kina?


P-51 Mustang
20-01-2013, 13:08
I mars skal jeg reise til fillipinene reise fra gardermoen via amsterdam mellomlanding i Beijing. To timers stopp der før til Manila, på retur reisen fra Manila skal jeg lande i Guangzhou 4 timer før flyr til Amsterdam. Da kommer spørsmålet trenger jeg visum før jeg reiser eller fikser du det på flyplassen i Kina?

Mjolnir
20-01-2013, 14:47
Hvis det er visum til Kina du mener så er det visumfri transfer i opptil 24 timer på de større flyplassene der hvis du har billett videre (bortsett fra Shanghai som har 48 hvis det ikke er endret med de nye reglene).

Veldig bra informasjon om emnet her: http://www.flyertalk.com/forum/16200886-post3.html

jefi99
20-01-2013, 17:42
Du behøver ikke visum for at mellemlande i Guangzhou.
I øvrigt er transfer-visa nu 72t i PVG, og 48t i PEK. Men jeg er ikke sikker på at disse regler gælder norske statsborgere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_policy_of_the_People's_Republic_of_China

Superhai
20-01-2013, 18:45
For nordmenn så der det kun 24 t på flyplassen som er offisielt.

For 72 timer visum-fri transit så kan man lese om det her:
For PEK :
http://www.bjta.gov.cn/xwzx/xwyl/355341.htm
For PVG :
http://www.meet-in-shanghai.net/visa.php#xview05

Nortacus
11-10-2015, 00:59
Bestilte tur til Beijing med SAS når de hadde svært bra tilbud sist måned. Jeg skal videre fra Beijing til Hong Kong flere timer etter ankomst i Beijing. Kan man da forlate flyplassen og ta seg en tur til sentrum av Beijing med 24 timer visum-fri transit ? Ut fra det jeg leser fra posten ovenfor virker det som om det er kun innen 24 timer innenfor flyplassområdet.

melind
11-10-2015, 02:04
Bestilte tur til Beijing med SAS når de hadde svært bra tilbud sist måned. Jeg skal videre fra Beijing til Hong Kong flere timer etter ankomst i Beijing. Kan man da forlate flyplassen og ta seg en tur til sentrum av Beijing med 24 timer visum-fri transit ? Ut fra det jeg leser fra posten ovenfor virker det som om det er kun innen 24 timer innenfor flyplassområdet.

Ja du kan forlate flyplassen i Kina i inntil 24 timer dersom du har transfer innen ett døgn.

Har selv gjort det flere ganger det siste året i både Beijing og shanghai da har jeg dratt videre neste dag til hhv Hong Kong og Seoul

Gunnar
11-10-2015, 11:01
Fra TIMATIC ang. transfer via Kina med Norsk pass:
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Holders of confirmed onward airline tickets for a max. transit time of 24 hours.
Transit incl. multiple stops within China (People's Rep.), with a total transit time of max. 24 hours, is permitted.

- Not applicable at Fuzhou (FOC) and Yanji (YNJ).

- All transiting passengers are subject to a check by immigration. Passengers in transit must hold passports or passport replacing documents that are accepted for entry into China (People's Rep.). For more details on document requirements, please enter China (People's Rep.) as a destination.
- Not applicable at Beijing (PEK) if staying in the international transit area.

- Leaving the transit area is allowed.
http://www.staralliance.com/en/services/visa-and-health/#

Nortacus
12-10-2015, 00:58
Kjempeflott ! :D Da blir løsningen å bestille flybilletter med Air China fra Beijing til Hong Kong dagen etter ankomst i Beijing innen 24 timers avreise. Så kan jeg både bo på hotell en dag i Beijing å få med meg reise med store fly mellom storbyene i Asia.

Chriscross
05-11-2015, 13:44
Er det noen som har forsøkt å ha transfer på separate billetter på Pek/pvg uten visum? Vurderer å ha en billett hkg-pvg og en bonusreise med sas pvg-cph. Vil de i det hele tatt slippe meg ombord i hkg om jeg viser frem billett videre fra pvg?

Gunnar
05-11-2015, 14:01
Såfremt ikke reglene har endret seg den siste måneden bør det gå bra, ref. min forrige post (3 poster tilbake fra denne)... Skal dóg dobbeltsjekke dette når jeg kommer på jobb senere i dag...

Kjersti
06-11-2015, 01:46
Dette står på ambassadens nettsider:

(4)Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.

http://www.chinese-embassy.no/eng/lsfwss/qz/t931125.htm

Norske borgere uten visum har altså ikke lov til å forlate flyplassen under mellomlanding. Mulig det lar seg gjøre likevel, men det er tydeligvis ikke meningen.

mcduck
06-11-2015, 06:37
Dette står på ambassadens nettsider:

(4)Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.

http://www.chinese-embassy.no/eng/lsfwss/qz/t931125.htm

Norske borgere uten visum har altså ikke lov til å forlate flyplassen under mellomlanding. Mulig det lar seg gjøre likevel, men det er tydeligvis ikke meningen.

En del av informasjonen på ambassadens hjemmeside er ganske utdatert. 24 timers visa stemples i passet gratis dersom mellomlandingen er under 24 timer (Kalkulert fra oppsatt ankomost og avgangtid). Det gjelder også norske pass.

Andre land får 72 timer i de største byene (Beijing, Chengdu, Chongqing, Dalian, Guangzhou, Shanghai, Shenyang, Kunming og Xian), men det får man ikke med norsk pass.

Man kan også ha internasjonal - domestic - internasjonal transfer i kina, så lenge den er under 24 timer og man reiser ut av Kina til et annet land en man ankom fra.

eql1zr
28-12-2015, 10:17
Jeg ble nektet transfer uten visum ved ni timers mellomlanding i Beijing/PEK. Planen var å dra en tur innom byen før neste flight, men det fikk jeg ikke lov til.

United1K
28-12-2015, 14:31
Jeg ble nektet transfer uten visum ved ni timers mellomlanding i Beijing/PEK. Planen var å dra en tur innom byen før neste flight, men det fikk jeg ikke lov til.

Du verden! I Shanghai hadde jeg både 12 timer og 6 timer uten problemer.
Neste måned skal jeg via PEK på vei til HKG. Transit tid er 2 timer 25 min. Blir spennende å se hva de forteller meg! :cry:

eql1zr
28-12-2015, 15:05
Det blir vel intl->intl og bør gå greit? Det er det jeg har, som kanskje gjorde at jeg ikke hadde god nok grunn til å forlate internasjonalt transfer-område. Jeg fikk ingen forklaring, vedkommende snakket Ikke engelsk.

United1K
28-12-2015, 15:33
Ja jeg var spinn nervøs i Shanghai, men bare viste billetten og de sa det var ok. Jeg måtte måtte hente bagasjen og sjekke inn på nytt igjen. Håper så klart at alt går bra med min connection, men forstår overhode ikke hvorfor de gjorde dette med deg.
Hva skjedde med deg etterpå?

eql1zr
28-12-2015, 15:47
Jeg reiser IST-PEK-MEL og har bagasje sjekket inn hele veien, så det var ikke større problem enn at jeg gikk til internasjonalt avgangsområde.

Det jeg ikke fikk lov til var å forlate flyplassen (for å ta en tur inn til byen), men ikke noe problem utenom det.

SAS_flyer
29-12-2015, 22:50
I Kina er det bare på PEK bagasje sjekkes igjennom. På de andre flyplassene må en selv hente bagasje og sjekke inn på ny om ikke det er endret nylig.

Før fisken visum til noen av storbyene, men Norge og Kina har diplomatisk feide, nå får en kun transitvisa for å være på flyplassen slik jeg beskrev over. Dette er slik jeg nå har erfart og forstått reglene. I PEK er ikke slikt visa nødvendig pga den beskrevne gjennomgående innsjekk.

Gunnar
30-12-2015, 10:58
TIMATIC har i alle fall ikke endret seg siden sist, så i utgangspunktet skal det være tillatt å forlate transferområdet. Men det er mulig at nevnte diplomatiske feide gjør slikt vanskelig for norske statsborgere med tanke på gjennomgående innsjekk via PEK, hvor grensekontrollørene muligens vil være restriktive med å slippe folk ut av transfer-området. Men fremdeles skal "Transfer Without Visa" (TWOV) være tilgjengelig for norske statsborgere så lenge man har bekreftet billett videre ut fra Kina innen 24 timer etter ankomst...

sexten
05-10-2016, 15:52
Er det nokon som har nokre nylige erfaringar på dette området?

Planlegg sjølv ein CPH-PVG-MNL/CPH-PEK-MNL tur, med lang layover i Shanghai/Beijing.
Så er ganske nysgjerrig på om det er mogleg å forlate flyplassen fram til neste flight?

TIMATIC seier framleis "- Leaving the transit area is allowed."

I tillegg står det "- This does not apply at Beijing (PEK) if staying in the
international transit area." utan at heilt kan sjå kva "this" er i dette tilfellet? (det står ovanfor "- Leaving the transit area is allowed.")

mcduck
05-10-2016, 16:16
Er det nokon som har nokre nylige erfaringar på dette området?

Planlegg sjølv ein CPH-PVG-MNL/CPH-PEK-MNL tur, med lang layover i Shanghai/Beijing.
Så er ganske nysgjerrig på om det er mogleg å forlate flyplassen fram til neste flight?

TIMATIC seier framleis "- Leaving the transit area is allowed."

I tillegg står det "- This does not apply at Beijing (PEK) if staying in the
international transit area." utan at heilt kan sjå kva "this" er i dette tilfellet? (det står ovanfor "- Leaving the transit area is allowed.")

Har du mellomlanding i Kina kan du forlate flyplassen på enkelte flyplasser, f.eks PEK og PVG. Dette gjelder også nordmenn (Andre Schengenland får 72 timer). Du MÅ ha billett videre innen 24 timer. Du får ett stempel "På gjennomreise" i passet og det er gyldig i 24 timer, med mindre flyavgangen din blir forsinket. Med andre ord går det fint å bli i 2 dager dersom din opprinnelige avgang var innen 24 timer og du ble ombooket til dagen etter (Men du må ut til flyplassen for å få nytt stempel).

Du kan også ha innenriksleg uten visum, f.eks CPH-PEK-PVG-MNL så lenge utreise er mindre en 24 timer fra ankomost (Igjen etter ruteplanen).

Når det er sagt, når min bror gjorde dette i Hangzhou (2015) ble det mye spørsmål. Grensekontrolløren måtte ta flere telefoner før stemplet kom i passet.

Edit: Flyertalk har en veldig god tråd om TWOV: http://www.flyertalk.com/forum/china/708095-china-24-72-144-hour-transit-without-visa-twov-rules-master-thread.html

BGOflyer
07-02-2018, 23:20
BUMP:
jeg har en lignende sak som over med enten
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-MEL (separat billett)
eller
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-CAN-MEL (separat billett).

Ettersom begge alternativene er på separate billetter må jeg hente ut bagasjen og sjekke inn igjen. Vil jeg bli tillatt dette? Forstår av postene over at dette bør gå fint, men er det noen med oppdatert info?

For det andre alternativet vil det bli en domestic leg i Kina. Vil dette også være tillatt så lenge det er mindre enn 24 timer "i Kina"?

Blir veldig takknemlig om noen kan gi gode svar da jeg er litt desp for bestilling...

Gunnar
14-02-2018, 17:06
Det vesentlige her slik jeg kan se det er "confirmed onward ticket",og det at du må være ute av landet igjen innen 24 timer (rutetid). Og med mindre jeg nå tar veldig feil, så er jo en separat bilett (valig komersiell bilett) også en "confirmed ticket" i så henseende...

robertaas
16-02-2018, 10:25
Håndheving av transit er veldig tilfeldig i Kina og man kan gå på en veldig dyr smell. Det tryggeste er å skaffe seg visum fra ambassaden.

Hypern
16-02-2018, 11:31
Håndheving av transit er veldig tilfeldig i Kina og man kan gå på en veldig dyr smell. Det tryggeste er å skaffe seg visum fra ambassaden.

Enig - Norge er ikke en gang med på lista fortsatt som gir 72 timer transitt. Er nok bare et spørsmål om tid før vi havner på den lista men inntil da er visum det tryggeste.

Utpaatur
16-02-2018, 20:27
BUMP:
jeg har en lignende sak som over med enten
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-MEL (separat billett)
eller
CPH-PVG (SAS-billett) + PVG-CAN-MEL (separat billett).

Ettersom begge alternativene er på separate billetter må jeg hente ut bagasjen og sjekke inn igjen. Vil jeg bli tillatt dette? Forstår av postene over at dette bør gå fint, men er det noen med oppdatert info?

For det andre alternativet vil det bli en domestic leg i Kina. Vil dette også være tillatt så lenge det er mindre enn 24 timer "i Kina"?

Blir veldig takknemlig om noen kan gi gode svar da jeg er litt desp for bestilling...Hei, jeg reiste igjennom PVG på 2 separate billetter i november i fjor. Ved å vise min 'onward confirmed ticket' i immigration fikk jeg 24 timers midlertidig opphold med stempel i passet. Ikke noe problem å forlate flyplassen i mellomtiden heller om du ønsker.

Det er en egen skranke for transfervisum lengst til venstre i immigrasjonshallen. De sjekket dog mine dokumenter ekstra nøye på vei ut, men det var nok fordi jeg brukte en 'spare onward confirmed ticket' for å komme rundt noe mitt flyselskap mente ikke var et godkjent 3 land. (Guam).

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

BGOflyer
18-02-2018, 22:17
Hvordan da "veldig dyr smell"?

Jeg har egentlig bestemt meg for å gå for 24 timers transit (24 hour travel without visa (TWOV)). Skal uansett ikke være mer enn 9 timer, så 72-timersvisum er uinteressant. Jeg fikk også bekreftet fra konsulatet i Shanghai at de ikke hadde fått informasjon om nordmenn med problemer med 24-timers transit i Shanghai. Forstår dog at det er andelenes ved en del andre flyplasser (for eksempel CAN)...

robertaas
18-02-2018, 23:07
Hvordan da "veldig dyr smell"?
En jeg kjenner som trodde han skulle komme ut for en sånn transit i Shanghai ble sendt tilbake til Norge den veien han kom. Ny bilett på dagen ble ganske så dyrt.

Og han må også for evig og alltid svare "Ja" på det vanlige spørsmålet om han noengang har blitt utvist fra et land.

BGOflyer
19-02-2018, 19:43
Forstår ikke helt. Hadde han billett neste dag, men innenfor 24 timer? Min layover er på dagtid, og totalt 8 timer. Har tenkt å holde meg på flyplassen, men må dog skifte fra terminal 2 til 1.

robertaas
19-02-2018, 20:13
Forstår ikke helt. Hadde han billett neste dag, men innenfor 24 timer? Min layover er på dagtid, og totalt 8 timer. Har tenkt å holde meg på flyplassen, men må dog skifte fra terminal 2 til 1.
Korrekt.

Vet ikke om man kan skifte terminal uten å gå gjennom immigration, burde være lett å sjekke.

BGOflyer
06-03-2018, 22:31
Tok en titt i TIMATIC for å se siste reglene. En setning som ikke var krystallklar for meg var denne: "All transiting passengers are subject to a check by immigration. Passengers in transit must hold passports or other documents accepted to enter China (People's Rep.)."

Hva menes med denne? Kun at man må ha pass fra et land som Kina ville gitt visum til?

Gunnar
06-03-2018, 22:46
Slik jeg tolker det betyr det at pass eller andre dokumenter som benyttes for reisen må oppfylle kravene til innreise i Kina, dvs. at dersom Kina krever 6 måneders passgyldighet for innreise, så gjelder det samme 6-måneders kravet også for transit. Eller at dersom de ikke godtar nødpass for innreise, så kan nødpass heller ikke brukes i transit.

Begrunnelsen for min tolkning av den setningen, som forsåvidt har stått ganske lenge i TIMATIC, er at den kommer som en "ekstrainfo" etter all informasjonen om hva som er kravene for TWOV (Transit WithOut Visa). Og det gir ikke mening at det skal kreves Visum dersom man ellers oppfyller kravene for visumfri transit...

BGOflyer
07-03-2018, 09:42
en annen ting som ikke er helt klart med hvordan dette står skrevet på de ulike informasjonssidenes er om det er greit å gå ut gjennom immigration eller ikke. Jeg skal ikke til sentrum, men må bytte terminal fra terminal 2 til 1 på PVG.
På ambassadens sider står det "within airport boundaries". Jeg forstår dog at alle transittpassasjerer må gjennom immigration før de kan sjekke inn til neste flight ved alle flyplasser i Kina utenom i PEK. Dermed skulle jeg tro det er uproblematisk med en 8 timers layover med separate billetter og ulike terminaler. Jeg er 99.9% trygg på dette nå, men vil ikke bli sendt tilbake med en liten baby med på turen.

roger
07-03-2018, 12:46
en annen ting som ikke er helt klart med hvordan dette står skrevet på de ulike informasjonssidenes er om det er greit å gå ut gjennom immigration eller ikke. Jeg skal ikke til sentrum, men må bytte terminal fra terminal 2 til 1 på PVG.
På ambassadens sider står det "within airport boundaries". Jeg forstår dog at alle transittpassasjerer må gjennom immigration før de kan sjekke inn til neste flight ved alle flyplasser i Kina utenom i PEK. Dermed skulle jeg tro det er uproblematisk med en 8 timers layover med separate billetter og ulike terminaler. Jeg er 99.9% trygg på dette nå, men vil ikke bli sendt tilbake med en liten baby med på turen.

Nja, var ikkje gjennom immigrasjon på CAN (oktober '17), men gjennom ein enkel kombinert dokumentsjekk/innsjekk som vart gjort av flyselskap-personale (i alle fall i flyselskap-uniform). Dåg var det uten å skifte terminal, så det var forhaldsvis simpelt. 24t-visum for å gå ut av terminalen ved lang layover var derimot uaktuelt vart eg fortalt. Ruta var Europa/Australia. Virka som det er store lokale variasjonar her. Ikkje veldig lett å forhalde seg til nei.

oyvindbj
08-03-2018, 10:23
Jeg har en 9 timer lang layover i Beijing i begynnelsen av april. Var innom ambassaden for å få meg turistvisum for å komme meg ut av flyplassen, men det fikk jeg ikke fordi jeg ikke har confirmed seter på flybestillingen min. Med all usikkerheten rundt transitt-visum tenkte jeg det var greit å ha visum på plass.

Er dette noe nytt at man må ha setenummer for å få visum til Kina?

OttoL
25-09-2019, 08:41
Simply Aviation la ut denne på twitter:
https://pbs.twimg.com/media/EFR6TAfXUAgYj_z?format=jpg
Kan ikke si at jeg er overrasket.

robertaas
25-09-2019, 12:40
Så denne komme, de har jo tidligere nektet visum til folk som hadde stempel fra Tyrkia og jeg kansellerte en tur til Cappadocia siden jeg skulle til Kina.

Lurer på om de nå spør eller om de bare sjekker for stempel i passet.