PDA

View Full Version : Første ulykke med 736 loggført...


Blubird
19-03-2006, 00:49
"Landing mishap" på Sevilla, gyldig METAR for ulykkestidspunkt: LEZL 180900Z 17011G22KT 3000 TSRA FEW015CB BKN020 15/15 Q1001 NOSIG. Heldigvis ingen omkomne.


http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20060318-0

LN-KGL
19-03-2006, 01:24
Og her er et par bilder

http://us.news3.yimg.com/us.i2.yimg.com/p/rids/20060318/i/r1984160986.jpg

http://us.news3.yimg.com/us.i2.yimg.com/p/rids/20060318/i/r1220229976.jpg

Og fra JACDEC:

"On landing roll the right main gear collapsed causing substantial damage to the right wing structure before coming to rest (partially) beneath runway (27/09, 3300 m). Injuries occured during emegency evacuation."

45 passasjerer skadet
DAMAGE TO AIRCRAFT: substantial
REGISTRATION: 7T-VJQ
MSN: 30209

GFL
19-03-2006, 02:18
Blir det Write off?

ENGM RAMP
19-03-2006, 05:13
Og Søndags VG har faktisk fått med seg bilde og en liten rapport om det de og!!

FBU 4EVER
19-03-2006, 13:18
Scratch one pig,many to go!:cool2

Blubird
19-03-2006, 23:59
Sorry FBU 4EVER, såvidt jeg kan se så virker dette "fixable"...:


http://www.airliners.net/open.file/1020046/L/

LN-ATC
20-03-2006, 00:03
Originally posted by Blubird
Sorry FBU 4EVER, såvidt jeg kan se så virker dette "fixable"...:
Du har med andre ord røntgensyn?

Hurum
20-03-2006, 00:07
Originally posted by ENGM RAMP


Og Søndags VG har faktisk fått med seg bilde og en liten rapport om det de og!!



Ja, men hadde dette skjedd med SAS hadde det sikkert stått med større skrifttype i VG.

Leser forresten at det var 101 passasjerer og et crew på 7! Ikke dårlig bemanning.

Blubird
20-03-2006, 00:14
Originally posted by LN-ATC


Originally posted by Blubird
Sorry FBU 4EVER, såvidt jeg kan se så virker dette "fixable"...:
Du har med andre ord røntgensyn?


Les hva jeg skriver...såvidt jeg kan se... :hi2

RolfL
20-03-2006, 10:54
Originally posted by BU662
@FBU 4 Ever: Det dummeste hva jeg har lest i denne forum i langt tid!


Bra BU662 ! Inlägget du refererar till var det mest pinsamma på mycket länge

Dag Johnsen
20-03-2006, 12:48
Heisann, slike skader kan repareres, og det er kun snakk om tid og penger. Med andre ord forsikringsselskapet vil evaluere verdien av flyet, tilgang på nytt fly osv, mye det samme som prosedyren for skaden på en bil, og bestemme om det skal repareres. Boeing har et utrolige dyktig RAMS team som kan bygge opp stort sett de fleste skadene... inkludert utskifting av en vinge om det må til.

Det er ikke ofte understell ryker under landing og det skal bli interessant å få detaljene.

FBU4EVER, ingen kommentarer nødvendig...;)

Dag

Trety
20-03-2006, 13:33
Originally posted by Dag Johnsen
Det er ikke ofte understell ryker under landing og det skal bli interessant å få detaljene.


Samme tanken slo meg, denne landingen skulle en tro ha vært skikkelig tøff. Hvor mye omtrent skal et understell på en 736 tåle?

Edit: Det var forresten svært så hårsåre Boeingfansen var på vegne av FBU4EVER's kommentar, da?

VC-10
20-03-2006, 14:01
De "hårsåre" kommentarene kommer vel heller av å komme med slike uttalelser etter en alvorlig hendelse, og har nok ikke noe med om de kommer fra "Boeingfans" eller ikke!!!

:wow: VC-10

Trety
20-03-2006, 14:53
Originally posted by VC-10
De "hårsåre" kommentarene kommer vel heller av å komme med slike uttalelser etter en alvorlig hendelse, og har nok ikke noe med om de kommer fra "Boeingfans" eller ikke!!!


Min høyst personlige mening er at det ikke var noen big deal, all den tid det ikke var noe tap av menneskeliv og sånn sett kun materielle skader. Utover det har jeg ikke til hensikt å lage noe mer debatt utav det, så jeg lar hele saken ligge her.

FBU 4EVER
20-03-2006, 17:09
For de som kjenner meg og mitt forhold til "grisen" og dens levnet,så skjønner de vel at det var et "tongue-in-cheek" innlegg.Det registrerer bare ikke blant utlendiingene,dessverre. :hi2

Savipix
20-03-2006, 17:43
Originally posted by FBU 4EVER


For de som kjenner meg og mitt forhold til "grisen" og dens levnet,så skjønner de vel at det var et "tongue-in-cheek" innlegg.Det registrerer bare ikke blant utlendiingene,dessverre. :hi2

Stein,

Jag tror nog att vi alla känner dina åsikter om grisen (som jag till stor del delar med dig) men i det här sammanhanget så var den lite olämplig. Kalla mig konservativ (skyller på far och äpplet faller som bekant inte långt från trädet) men jag tror BU662 och undertecknad var långt ifrån ensamma om reaktionen.

Dag Johnsen
20-03-2006, 17:55
Heisann FBU4EVER jeg vet ikke om jeg faller i "utlending" kategorien... men vi må jo ta dette med et glimt i øye... ;)

Alle vet jo at Boeing er best... og du ville heller gått på arbeidsledighetstrygd enn å fly B737...:D :D :D

Dag... fra Texas... og Lier... :nor

dc-8-63
20-03-2006, 18:05
Originally posted by Trety


Originally posted by Dag Johnsen
Det er ikke ofte understell ryker under landing og det skal bli interessant å få detaljene.


Samme tanken slo meg, denne landingen skulle en tro ha vært skikkelig tøff. Hvor mye omtrent skal et understell på en 736 tåle?

Edit: Det var forresten svært så hårsåre Boeingfansen var på vegne av FBU4EVER's kommentar, da?

Jeg er ogsaa Boeing fan, men jeg synes FBU4EVERs kommentar var en fin fleip....keep em coming:up:

Savipix
20-03-2006, 18:06
Vill ni göra det till en Boeing/Airbus debatt kan ni gärna starta en ny tråd alternativt använda den fantastiska PM funktionen som vi har här.

LN-KGL
20-03-2006, 20:43
Savipix, du har misforstått - dette er en Boeing/MDC debatt. ;)
Men at Stein flyr Citroën for tiden er vel heller ikke noen tilfeldighet, det er jo der man får metall i fremtiden - ikke all den plastikk-knitringen :thumbup

Andrev
20-03-2006, 20:48
Originally posted by LN-KGL


Savipix, du har misforstått - dette er en Boeing/MDC debatt. ;)
Men at Stein flyr Citroën for tiden er vel heller ikke noen tilfeldighet, det er jo der man får metall i fremtiden - ikke all den plastikk-knitringen :thumbup

Gi meg en flyvende Citroën, takk ;)

Blubird
20-03-2006, 21:40
Kan jo nesten se ut som dem flyr innimellom noen av de Citroën'ene, der de kommer høyt hevet på de fine hydrauliske systemene sine (eller hva det nå er som jekker dem så innmari opp)... :cool2

Savipix
20-03-2006, 21:58
Originally posted by Andrev


Originally posted by LN-KGL


Savipix, du har misforstått - dette er en Boeing/MDC debatt. ;)
Men at Stein flyr Citroën for tiden er vel heller ikke noen tilfeldighet, det er jo der man får metall i fremtiden - ikke all den plastikk-knitringen :thumbup

Gi meg en flyvende Citroën, takk ;)

Mors bil blev kallad flygande Renault för ett par veckor sedan så det existerar nog en modell hos Citroën också. :lol

Trety
21-03-2006, 08:56
Originally posted by Blubird
Kan jo nesten se ut som dem flyr innimellom noen av de Citroën'ene, der de kommer høyt hevet på de fine hydrauliske systemene sine (eller hva det nå er som jekker dem så innmari opp)... :cool2

Helt korrekt, Blåfuglen! Citroën har hydraulisk fjæring på sine større modeller, som i dag heter C5 og C6, tidligere modeller var DS (Padda), GS (noen som husker den?), CX, BX (designet som egentlig var ment å være nye Volvo 240), XM og Xantia (min).

Og jeg kan skrive under på at fjæringen har et lass med snedige funksjoner og fordeler. Og hvis man legger ordentlig mye godvilje til har den visse likhetstrekk med hydraulikken på A340'n til FBU4EVER.