View Full Version : Bilder fra gode gamle GEN
Da er Trøndelag igjen nedtynget i regn, så i dag har jeg satt meg ned og scannet noen gamle bilder fra GEN, stort sett fra -80-tallet.
Kvaliteten er litt så som så, men bildene gir da et lite inntrykk av dagens hovedflyplass for 20 - 30 år siden:
Denne Caravellen fløy for Transwede og viser seg her i fargene den hadde i en kort periode for Bergen Aviation.
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0002_rev.jpg
Sterlig sine Caraveller var vanligere å se:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0003_edited-1.jpg
Mange av forumets yngre medlemmer hadde sikkert sin første flytur til syden i en slik:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0004_edited-1.jpg
Northwest flyr vel fortsatt slike, men de får vi vel aldri se igjen på OSL?
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0005_edited-1.jpg
En god gammel viking vender hjem i snøværet. Hadde gleden av å fly en slik JFK - GEN selv, en stor opplevelse.
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0006_edited-1.jpg
Også store vikinger fikk Janne-farger:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0007_edited-1.jpg
Når jumboen ble for stor, tok DC-10 over:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0008_edited-1.jpg
Også Scanair brukte DC-10 på sine charterreiser:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0009_edited-1.jpg
Tyskere kunne komme seg til Norge på charter med DC-9
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0010_edited-1.jpg
Jeg synes MD-80 tok seg godt ut i Scanair sine gule Janne-farger:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0011_edited-1.jpg
Sterling brukte en kort periode DC-8-63 på sine lange strekninger (og noen kortere):
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0012_edited-1.jpg
Busy Bee sin B737-200 var vel vanligere å se på FBU, men den fløy også charter ut fra GEN:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0013_edited-1.jpg
Også for 20 år siden kom mange franskmenn til Norge med charter:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0014_edited-1.jpg
B727-200 var lenge en sliter for Sterling, og i bakgrunnen kommer en 747 (fra Stockholm?) for å plukke opp folk som skal over dammen:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0015_edited-1.jpg
En gang i blant var også en 707 på besøk. Som regel var det charter til USA, men en sesong fløy JAT solhungrige nordmenn til Adriaterhavskysten med denne:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/GEN_0016_edited-1.jpg
En meget sjelden fugl besøkte GEN i 1985, en Il-86 fra Aeroflot:
http://home.online.no/~nordlid/artimages/Il-86.jpg
Dett var dett. Håper dere syntes det var artig med litt nostalgiske minner fra gamle GEN!
:spin: VC10
Veldig artig å se disse bildene. Bringer mange minner fra "gamle dager"
Så herlig, beste bilder på forumet siden jeg ble med.
Husker så godt mesteparten av dette.
Spesielt NW 747-100 drønnet like over hodet da de tok av til MSP non-stop fra den da 2.550 m lange rullebanen sydover og jeg løp for livet for jeg trodde at jeg ville bli tatt av jetblasten. Close call if you ask me.
PBY'en, og Sterling DC 8-63 til MIA , wetleased fra VIASA en tid også.
Dette var gull...maatte Troendelag forblui nedtynget i regn saa lenge det finnes mere av slike bilder:up:
Naar det gjelder SK 901 Jumboen bak Sterling, saa ankom den de fleste dager i fra Stockholm, men i perioder kom den noen dager i fra Landvetter....men Stockholm er klart mest sannsynelig....
raskefot
18-03-2006, 19:22
Herlige bilder! :wow:
Alle de chartermaskinene bringer frem mange minner, ja...
Her er forresten NW sin B747 i nærkontakt (http://www.airliners.net/open.file/0616183/M/) med en av SAS sine DC9er.
...og mest sannsynelig kjoepte NW den DC-9 noe senere (uten rabatt!!!:p )
Knall!!! This made my day!!
Airpics tar med glede imot slike bidrag ogsaa!!
Originally posted by dc-8-63
...og mest sannsynelig kjoepte NW den DC-9 noe senere (uten rabatt!!!:p )
Nei, den ble solgt til ValuJet i '96, aldri satt i trafikk,videresolgt til McDonnell Douglas og Antec i '97 og parkert for godt i Lake City FL i 1997.
Her er forresten et bilde til fra samme incident.
http://www.airliners.net/open.file/0616184/L/
Originally posted by dc-8-63
Dette var gull...maatte Troendelag forblui nedtynget i regn saa lenge det finnes mere av slike bilder:up:
Naar det gjelder SK 901 Jumboen bak Sterling, saa ankom den de fleste dager i fra Stockholm, men i perioder kom den noen dager i fra Landvetter....men Stockholm er klart mest sannsynelig....
Ja vi satser på mye regn i Trøndelag fremover. Masse flotte bilder og spesielt interessant for oss som aldri var på Gardermoen før den ble hovedflyplass.
Når jeg for alvor begynte å lese tidtabeller på begynnelsen av 80 tallet så var opplegget med JFK flyene at 5 dager i uken så gikk dem ARN-GEN-JFK og to dager i uken gikk dem GOT-GEN-JFK. Jeg husker ikke helt hvilken dager den kom fra ARN og hvilken den kom fra GOT. Mener at i allefall tirsdagen så starten den fra GOT. Mulig at den andre avgangen var lørdager, kanskje søndager.
Originally posted by SK384
Ja vi satser på mye regn i Trøndelag fremover.
Nei, det gjør vi ikke...
Forøvrig flotte bilder!
Det eneste vi mangler nå, for å gjøre lørdagskvelden komplett, er noen bilder av Braathens gamle fly, inkludert deres 767 som jeg forøvrig var med på en gang til Gran Canari.
Nydelige bilder ! :up:
Send den til Airpics så alle kan se dem ......
- Har du flere,- så del dem gjerne med oss !
Good old days.
Minner meg om barndommen, da mine besteforeldre bodde like ved gamle GEN. Jeg var jo selvfølgelig ikke flyinterresert den gangen, så Gudene vet hva slags flytyper jeg har sett opp gjennom årene, men moro var det og se på dem lell.. Minner meg forøvrig om et gammelt videoopptak jeg fant for et par år siden. 17.Mai, ca 1986, hvor en DC-8 skimtes gjennom trærne på final approach på det som når er rwy 01L. Egentlig har jeg nok sett mange spennende flytyper - jeg visste det bare ikke da..
Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle bli så glad for å se bilder fra GEN fra den perioden. Dette var kjempesaker, VC-10 - tusen takk for at du ville dele dem med oss. :up:
Takk for noen herlig bilder! :up: :devot: :devot: :devot:
ENGM RAMP
18-03-2006, 22:45
Ja jøss herlige bilder
Men, enlighten me someone.....Den PBY'en? Hmmm, hva var det for noe? Stasjonert her oppe? Eller besøkende? eller hva?
Noen som kjenner historien dens?
Når JEG blir nostalgisk av bilder fra den gang SAS så ut som en hvit svane - da er det virkelig retrobilder vi snakker om!
Har du flere? :nor
Artig å se bilder fra Gardermoen slik jeg helst husker plassen..
Hadde arbeidsuke fra ungdomskolen på Gardermoen høsten '86.
Har aldri hatt helt dilla på airlinere, men husker godt at jeg var med og fuelet en DC-10 på rampen utenfor den gamle terminalen.
Høydepunktet for min del var å være med inn "i skogen" på den militære siden og fuele en 4-5 engelske F-4 Phantoms som var på besøk. DET var tøffe fly det...!
Den dagen jeg var plassert i tårnet, ble disse scramblet i 2-ships formasjons take-offs,..
det var langt i fra lydløst!!
-
E
Catalinaen var tibragte sommeren i Norge som brannslukningsfly. Tror det var slike stasjonert i flere år.
:spin: VC-10
Glimrende bilder! Har etterlyst bilder fra gamle GM flere ganger tidligere her på forumet, kjempeflott at noen besitter slike! Har forresten vært med den DC10'ern til Scanair der hjem fra Las Palmas en gang, ble sittende og vente noen timer ekstra på LPA fordi maskinen hadde blitt truffet av lyn på vei nedover.
Flotte bilder!! Er mye minner der. Husker min første flytur var med en Sterling Caravelle fra Gardermoen til Thessaloniki i Hellas på chartertur med mor og far.:up:
Airbus 330
19-03-2006, 11:19
Oioioi, dette var saker det.:spin:
Vekker minner så det holder. Flotte bilder.:devot:
Airbus 330. :)
De fleste som var i militæret på 80-tallet har vel reist med den 737'en til Busy Bee, noe jeg gjorde mange ganger. Den gjorde endel hårreisende approacher oppe i nord i dårlig vær. Det ble sagt at den var utstyrt for å takle mye vær, men jeg vet ikke om det er riktig. Havarerte tror jeg etter at den ble solgt, i Afrika? Visstnok full krasj og omkomne :(
Fellowship
19-03-2006, 13:54
Originally posted by imm
Det eneste vi mangler nå, for å gjøre lørdagskvelden komplett, er noen bilder av Braathens gamle fly, inkludert deres 767 som jeg forøvrig var med på en gang til Gran Canari.
Ser du nøye etter i venstre kant av bildet som viser Aeroflot med IL-86, så har du BU´s B767 på rwy 19 i bakgrunnen.
Herlig bilder, VC-10 !!!
Jeg gjentar oppforderingen fra andre her, send de til Airpics. Flere av dem er svært skjeldne. Bildet av SE-DEC, NW 747 i avgang, Sterlings DC-8, og ikke minst det fine bildet av SE-DPI. Godbiter er de alle :)
Fellowship
19-03-2006, 13:57
Originally posted by Airwolf
De fleste som var i militæret på 80-tallet har vel reist med den 737'en til Busy Bee, noe jeg gjorde mange ganger. Den gjorde endel hårreisende approacher oppe i nord i dårlig vær. Det ble sagt at den var utstyrt for å takle mye vær, men jeg vet ikke om det er riktig. Havarerte tror jeg etter at den ble solgt, i Afrika? Visstnok full krasj og omkomne :(
Neida..., se etter bilder av den på airpics, så får du historien der. Den var solgt til India, og krasjet under avgang på en treningsflight, crewet omkom.
Bildet til VC-10 her, viser den med den lille ekstra kuløren på toppen av halen, det var bare i 1985 og en kort tid i 1986 den fløy slik.
Originally posted by Fellowship
Neida..., se etter bilder av den på airpics, så får du historien der. Den var solgt til India, og krasjet under avgang på en treningsflight, crewet omkom.
India var det den havnet og endte sine dager ja. Finner lite info om den ulykken, men fant endel teknisk om LN-NPB (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=87557). Den var med i Forsvarets planer for troppetransport i tilfelle mobilisering, og var derfor utstyrt med forsterket understell for å kunne lande på ujevne og provisoriske rullebaner.
Men sjekk det bildet, hva er det egentlig som er festet til nesehjulet?
Originally posted by Airwolf
Originally posted by Fellowship
Neida..., se etter bilder av den på airpics, så får du historien der. Den var solgt til India, og krasjet under avgang på en treningsflight, crewet omkom.
India var det den havnet og endte sine dager ja. Finner lite info om den ulykken, men fant endel teknisk om LN-NPB (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=87557). Den var med i Forsvarets planer for troppetransport i tilfelle mobilisering, og var derfor utstyrt med forsterket understell for å kunne lande på ujevne og provisoriske rullebaner.
Men sjekk det bildet, hva er det egentlig som er festet til nesehjulet?
Du har svaret på ditt spørsmål litt lengre opp! Har du ikke sett C-130? Den kunne ta av med full last fra 800 meter. Sertifisert for fallskjermhopping. Et enestående fly! Synd det endte sine dager i India.
Hvis jeg ikke husker helt feil, hadde denne maskinen også en spesiell bakdør, som kunne åpnes for fallskjermhopping!?
:spin: VC-10
Vanvittig bra!!! Tusen takk for en flott søndags opplevelse... Dette skal feires med en flask kjølig italiensk hvitvin...NÅ!!!
Dette flyet var faktisk en combi, med full cargodør. Plus, som nevt, "gravel kit"
Litt teknisk, fra A-net (Martinsen):
LN-NPB (cn 21763/571) Built 1979, flown as N1269E (ntu by Alyemda). To LN-NPB December 12th 1979, and opb BS until February 1991, when BS lost the contract of transporting troops for the Norwegian Air Force. Was flown from Norway to USA May 13th 1991 (with N801WA illegally painted reg.). Became N401MG, Later VT-SIA, and crashed during a training flight for Sahara India at Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL) March 8th 1994. Seen waiting to depart rwy 24 during first summer with full colours including titles.
Detaljer om ulykken:
Fra Airdisaster network (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19940308-0)
Date: 08 MAR 1994
Time: 14:54
Type: Boeing 737-2R4C
Operator: Sahara India
Registration: VT-SIA
C/n / msn: 21763/571
Year built: 1979
Engines: 2 Pratt & Whitney JT8D-17
Crew: Fatalities: 4 / Occupants: 4
Passengers: Fatalities: 0 / Occupants: 0
Total: Fatalities: 4 / Occupants: 4
Ground casualties: Fatalities: 4
Airplane damage: Written off
Location: Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL) (India)
Phase: Takeoff
Nature: Training
Departure airport: Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL)
Destination airport: Delhi-Indira Gandhi International Airport (DEL)
Narrative:
Sahara India Airlines Boeing 737 VT-SIA was engaged in a training flight with an instructor and 3 trainee pilots. Five circuits and landings were completed uneventfully and during the sixth touch-and-go exercise, after the take off from runway 28, the aircraft made a left turn and crashed at the International Terminal Apron. The wreckage of aircraft hit an Aeroflot Ilyushin 86 aircraft parked on Bay No. 45 as a result of which it also caught fire. Two Aeroflot employees, a Russian ground engineer and an airport worker were killed on the ground.
PROBABLE CAUSE: "The accident occurred due to application of wrong rudder by trainee pilot during engine failure exercise. Capt. did not guard/block the rudder control and give clear commands as Instructor so as to obviate the application of wrong rudder control by the trainee pilot".
Sources:
Civil aviation aircraft accident summary for the year 1994 (DGAC India)
Hei VC10:)
Tusen takk for herlige bilder, så morsomt og se!! Har bare fløyet en gang fra GEN, tilbake i 1996 med Premiair's DC10-10 "Bamse". Og den er her avbildet i Scanair's farger:cheers:
Da var det masse sommerfugler i magen gitt.....:up:
Tertit54
19-03-2006, 18:56
Jeg ble også veldig nostalgisk nå.......:( Jobbet på Sas Trafikk der i i 1986-1988 og dette var som om å kommme hjem !!!! Tusen takk for bildene og legg ut flere.
Husker selvfølgelig godt 747 og Dc10 som gikk på USA ruta. En av de artige episodene jeg opplevde der var feks at JFK-GEN ruta hadde ETA ca kl 0700 om morgenen, men pga av medvind så kunne de noen ganger være fremme kl.0600. Pga avgiftene så skulle de da "bremse ned" airspeed underveis for å ungå å få "natttillegg" på landingsavgiften. En dag var jeg tidlig ute og 747 hadde en "utålmodig" kaptein som landet kl. 0545 og da var det faktisk ingen andre enn meg og vaktmesteren til LV på jobb. Vaktmesteren vinket flyet inn og jeg satte på strømmen, og så var det bare å vente på KR gutta som kom luskende på jobb rundt kl.0600 for å få kjørt på trapper å få ut passasjerene. :up:
Originally posted by HMWK
Originally posted by Airwolf
Originally posted by Fellowship
Neida..., se etter bilder av den på airpics, så får du historien der. Den var solgt til India, og krasjet under avgang på en treningsflight, crewet omkom.
India var det den havnet og endte sine dager ja. Finner lite info om den ulykken, men fant endel teknisk om LN-NPB (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=87557). Den var med i Forsvarets planer for troppetransport i tilfelle mobilisering, og var derfor utstyrt med forsterket understell for å kunne lande på ujevne og provisoriske rullebaner.
Men sjekk det bildet, hva er det egentlig som er festet til nesehjulet?
Du har svaret på ditt spørsmål litt lengre opp! Har du ikke sett C-130? Den kunne ta av med full last fra 800 meter. Sertifisert for fallskjermhopping. Et enestående fly! Synd det endte sine dager i India.
Ja det jeg mente er hvilken funksjon det har, eller hvordan det fungerer.
Jeg var ikke klar over den store cargodøren, men den kan jo tydelig ses på det bildet når man ser nærmere etter.
LN-SEK, takk for info om den ulykken.
Forsvaret hadde prioritet på å bruke LN-NPB ved behov, og flyet kunne konverteres fra pax til cargo og vice versa på rundt 15 minutter. Maskinen ble som sagt brukt til å fly jegere og andre, og hadde en hopp-spoiler som ble satt ut i styrbord bakdør for å lette hopp i høyere hastigheter. Ellers kan det legges til at alle Braathens og DNLs fly m.fl. var (er) del av mobiliseringsforsvaret og ville blitt organisert i skvadroner som hadde fløyet folk nordover så fort Forsvaret og selskapenes folk hadde klart å fylle dem.
Originally posted by Airwolf
Originally posted by HMWK
Originally posted by Airwolf
Originally posted by Fellowship
Neida..., se etter bilder av den på airpics, så får du historien der. Den var solgt til India, og krasjet under avgang på en treningsflight, crewet omkom.
India var det den havnet og endte sine dager ja. Finner lite info om den ulykken, men fant endel teknisk om LN-NPB (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=87557). Den var med i Forsvarets planer for troppetransport i tilfelle mobilisering, og var derfor utstyrt med forsterket understell for å kunne lande på ujevne og provisoriske rullebaner.
Men sjekk det bildet, hva er det egentlig som er festet til nesehjulet?
Du har svaret på ditt spørsmål litt lengre opp! Har du ikke sett C-130? Den kunne ta av med full last fra 800 meter. Sertifisert for fallskjermhopping. Et enestående fly! Synd det endte sine dager i India.
Ja det jeg mente er hvilken funksjon det har, eller hvordan det fungerer.
LN-SEK, takk for info om den ulykken.
Hvis det funksjonen til platen bak nesehjulet du lurer paa, saa er det aa forhindre at grus og smaasten virvles opp av nesejulet ved landing/takeoff paa grusbaner, og i hovedsak forhindre at disse blir sugd inn i motorene. Denne utgaven av 737 hadde vel ogsaa glassfiber forstekninger under motorene og paa deler av kroppen for aa kunne operere paa grus....
LN-ALE er synlig på dette bilde: "Når jumboen ble for stor, tok DC-10 over"
Det er mitt privatfly, som jeg besøkte flystevne med :)
Originally posted by C172
LN-ALE er synlig på dette bilde: "Når jumboen ble for stor, tok DC-10 over"
Det er mitt privatfly, som jeg besøkte flystevne med :)
Kult.
Jeg lurte på det med stevnet - er det det store stevnet i '84? Synes jeg ser Thunderbirds med Herc i bakgrunnen på et annet bilde som kan være tatt samme dagen.
Det stemmer at NW 747 og SK DC-10 ble knipset under flystevnet ja.
Det var en flott dag, med mange høydepunkt. Husker jeg syntes at den italienske oppvisningen nesten var litt for spektakulær!
:up: VC-10
Originally posted by dc-8-63
Hvis det funksjonen til platen bak nesehjulet du lurer paa, saa er det aa forhindre at grus og smaasten virvles opp av nesejulet ved landing/takeoff paa grusbaner, og i hovedsak forhindre at disse blir sugd inn i motorene. Denne utgaven av 737 hadde vel ogsaa glassfiber forstekninger under motorene og paa deler av kroppen for aa kunne operere paa grus....
Ja jeg tenkte at det var noe slikt. Men jeg har ikke sett en større jetmaskin lande eller ta av på grus, jeg trodde at motorene ville blitt ødelagt av småstein. Men det går tydeligvis bra da.
"Når jumboen ble for stor, tok DC-10 over"
Hvor mange DC-10 hadde SAS, og hvilken av dem havnet i sjøen ved JFK?..runway overshoot. Den ble visst reparert og satt i drift igjen.
Apropos den episoden på JFK, husker jeg en historie som sto i media som vistnok skulle være sann.
Det var kapteinen på et fly (fra BA eller LH tror jeg det var) som takset forbi den ulykksalige SAS-maskinen som sa:
"To the left you can see Manhattan and to the right you see The Airline of the Year".
Jeg skal ikke gå god for om dette er san, men uansett en artig liten historie :D
VC-10
Det var Lufthansa som slang litt med leppa... maskinen fløy vel videre for FedEx eter at den ble reparert...
Vel har hørt også spydige kommentarer fra SAS kapteiner ;)
I fjor det jeg skulle hjem fra København så hadde et Mærsk fly forsøkt å ta en snarvei over gress området mellom B og C piren med det resultat at nesehjulet kjørte seg solid fast nedi jorda, men resultat at det ble vanskelig å komme forbi. Det var mulig, men det skapte litt forsikelser.
Uansett det vi taxet ut og forbi DM maskinen som hadde blitt tømt for folk og hadde omtrent det som var av biler med blinkene lys på Kastrup rundt seg sa kapteinen: "SOm dere kanskje ser skyldes denne forsinkelsen en annet fly som har prøvd og ta en snarvei. Og det blir nok stående der en stund til..." ;)
Originally posted by Airwolf
og hvilken av dem havnet i sjøen ved JFK?..runway overshoot. Den ble visst reparert og satt i drift igjen.
Den heter naa N311FE og er konvertert til MD-10. Den flyr for FedEx.
Har sansen for kapteiner som "slenger litt med leppa"... Særlig de som poengterer hvor fint vær det er på Hurum når OSL er stengt...:up:
Ajaj, denne her hadde jeg misset. Åfyttikatta så deilig det var å se disse flyene igjen!
Husker da Catalina'n sto på FBU. Fikk være med da noen skulle ha utsjekkstur og rattet litt på cruise. Trenger vel ikke si hvordan det føltes... Også en stjernemotor på hvert øre!
Fant faktisk hele historikken til C-FHNH (http://www.ruudleeuw.com/uk2003.htm) - scroll ned til femte bilde. Søk også på A-web etter reg'en.
:hi2
Concorde
29-03-2006, 00:18
Den skulle vi hatt tilbake igjen til FBU og brukt som museum paa Fornebu Nord!
Ingenting var bedre aa vaakne av enn Catalinaen eller Fjellanger Wideroes Commander paa Loerdag morgen!
Hehe - den står jo på Beauvais ved Paris og venter på redningsmenn!
Noen gamle gode mekanikere og "litt" kapital så har vi den i lufta...
:D :p :D :p :D
BU9001/V2.0
21-04-2006, 11:22
Har faktisk manualen til denne liggende her et sted.
Den første som kom C-FHNF hvis jeg ikke husker helt feil,hadde fremdeles blistere bak.
Det var herlig å sitte der å skue ned på bakken.
Gutta som fløy var en historie for seg selv.....
:biggrin
Originally posted by LN-MOW
Originally posted by Airwolf
og hvilken av dem havnet i sjøen ved JFK?..runway overshoot. Den ble visst reparert og satt i drift igjen.
Den heter naa N311FE og er konvertert til MD-10. Den flyr for FedEx.
I SAS tjeneste var det LN-RKB "Haakon Viking".Den dro ut av banen på JFK 28.02-1984.Hos FedEx har fått navnet "Abe".
Kaptein på den var svensk sjefspilot... :biggrin :biggrin :biggrin
Fikk høre av crew at Bækkelund og Tellefsen satt på første klasse. Kjell kikket ut av døra og hylte at han ikke kunne svømme. Sliden var blåst opp, og han foreslo at Arve kunne bruke fela til å padle med, noe som ble kontant avslått.
MEN, hehe - flyet lå ikke akkurat ute i Atlanterhavet - det lå med nesa ned i en grunn dreneringsgrøft og resten på land! Regner med at de fikk tilbud om å forlate flyet tørrskodd via en av de bakre dørene.
:nor
och min på den tiden betydligt yngre far stod på JFK och väntade på att få flyga hem den här maskinen som styrman.
Originally posted by ANX
Hehe - den står jo på Beauvais ved Paris og venter på redningsmenn!
Noen gamle gode mekanikere og "litt" kapital så har vi den i lufta...
:D :p :D :p :D
Kan ikke han kar'n i SAS som hadde så store planer med Albatross hente hjem den der da...., og starte litt i det små...?:sarc
T J Johansen
16-05-2006, 17:32
Husker at de første gangene jeg var på Gardermoen var sommeren 1980. Hadde lurt fattern til å kjøre en kompis og meg (vi var 10) til Fornebu for å se Airbus A300, som selvfølgelig gikk grisetidlig om morgenen. Da en SAS flyvertinne vi møtte fikk høre dette fortalte hun oss at vi burde jo dra opp til Gardermoen. Der fant man et fly som var ennå større. Og slik havnet vi senere på 'GEN' for å se "Jumbojet". Er litt usikker på om det var det året, eller det neste som det ble flystreik i Sverige. Iallefall dro muttern, fattern, og jeg bort en Lørdag for at poden skulle få myse på flygplan. Den dagen var det en tre-fire Spantax maskiner på bakken til enhver tid. Svenskene kom i busser fra Gøteborg og/eller Stockholm, og ble fløyet ned til syden. Folk satt utenfor terminalen på gresset og spiste middag. Det var fullt overalt, og like mange snakket svensk som norsk Jeg husker at jeg ble sittende hele dagen å se på disse fire motors spanjolene ta av og lande. Er fortsatt usikker på om det var CV-990 eller DC-8. Ville vært litt kult om det var 990er. DC-8 er desverre ikke like "eksotisk"!
Trygve
Ville vært litt kult om det var 990er.
Sorry - CV990'n var nok ute av bildet lenge før du var et glimt i din fars øyne...
Men din beretning var hyggelig lesning, BTW. :hi2
Fellowship
17-05-2006, 00:21
Om det var i 1980 eller ´81, så var fortsatt CV-990A operativ i Spantax, og det stemmer at den var å se på GEN. de brukte både CV-990 og DC-8-61, men Coronadoen var vanligst.
Forøvrig er DC-8 i utgangspunktet noen få år eldre enn CV-990, men var langt mer utbredt, og finnes fortsatt i drift, det er vel det som gjør den mindre "eksotisk"... Men vakker der den kommer sigende, skulle gjerne sett en igjen, det begynner å bli noen år siden jeg har sett DC-8 "live".
Jøje meg; da så jeg Catalinaen på gudsforlatte Beauvais for et par måneder siden. Den stod mellom noen Nissenhytte-aktige hangarer for småfly på motsatt side av runwayen for terminalen. Men fikk jeg tatt noe bilde av den? Nope.
Takk for info, ANX!
Fellowship
19-06-2006, 23:56
2 Scanair-bilder lagt ut siste døgn fra 1992, mens OSL fortsatt bare var et Stortingsvedtak, og flyplassen GEN/ENGM hadde 1 rullebane, 1 terminal som var en ombygd gammel hangar tyskeren satt opp under krigen, og et lavt kontrolltårn i nordvestenden av plassen.
LN-RMF nyscannet (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=2906) og SE-DHT samme dag (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=97505)
FBU 4EVER
20-06-2006, 11:54
Ahhh.... Knut Viking! Vi (Norsk Flyhistorisk Forening) fløy den CPH-LAX i november 1980 i forbindelse med overtakelsen av den nyrestaurerte Northrop N3PB'en som står på Flysamlingen idag.
Det var Haydn Air Charter som sto for innleie av Catalinaen i en årrekke.Merk: Det er IKKE en PBY,men en kanadiskprodusert maskin (av Vickers Canada),og er dermed egentlig en Canso.Så vet dere det!:hi2
Eller tar jeg feil ang. denne?De hadde både amerikanske og kanadiskbygde fly så vidt jeg ble fortalt under en omvisning.
Nå ble det så mye om Catalina'n her at jeg tar den med til avdeling flybåter.
:sarc