PDA

View Full Version : Ideer til utnyttelse av reisesjekker fra SAS til Canada.


aannoonnyymm
16-01-2013, 22:35
Jeg og min samboer har liggende reisesjekker for 1000 euro som vi fikk av SAS på grunn av at vi måtte vente på neste fly.
Dette tenkte vi var en gylden mulighet til å realisere en drøm vi har om en treukers tur til Canada nå i sommer.
Men SAS viser seg å ha litt vanskelige betingelser. Nemlig:
Man får ikke lov til å bruke reisesjekkene til reiser der noen av flygningene opereres av SAS sine samarbeidspartnere. Altså kan de brukes kun på rene SAS-flygninger.
Det er heller ikke mulig å bestille reiser kun fra SAS sine samarbeidspartnere via sas sitt bookingsystem.
Dette betyr rett og slett at for å få best utnyttelse av reisesjekkene så må vi ta SAS-fly for minst 7500 kr og så bestille resten av reisen fra et annet reisebyrå eller flyselskap. Jeg har snakket med to forskjellige kundebehandlere hos SAS og den ene sa at dette var måten jeg måtte gjøre det på. Den andre derimot sa at hun ikke kunne anbefale meg å reise "på to billetter" som hun sa. Det vil si: hun ville ikke anbefale meg noe annet enn ¨å bestille hele reisen på ett sted -hvilket hun ikke ville la meg gjøre- for da har jeg så mye bedre rettigheter hvis en av flygningene skulle bli forsinket.
Så hva gjør jeg?
Det jeg ønsker inspill på er:

-Er det galskap av meg ¨å bruke reisesjekkene hos sas på en reise fra Ålesund til New York og tilbake og så bestille resten av reisen altså New York .- Canada, Canada - New York fra et annet reiseselskap? Sas skal jo være Europas punktligste selskap......

-Hvis jeg skulle gjøre dette, hvor lang tid bør jeg ha mellom flygningene i New York for at jeg skal rekke evt. passkontroll, fortolling av bagasje og hva det nå er jeg må gjennom der...

-Er det andre byer enn New york jeg burde sjekke priser til/fra? Min reiserute blir Ålesund-Toronto og hjem igjenn blir det Calgary-Ålesund. Tenker spesiellt på byer som har direkterute til Toronto og Calgary, hvilket New York har, det samme har også London men der er det tydeligvis ferre SAS-flygninger fra Norge så det blir lengre ventetid mellom flyvningene.

- Hvis jeg skal mellomlande i en by for så å fly videre på "en annen billett" d.v.s. bestillt gjennom et annet byrå, er det noen grunn til at jeg burde velge en Europeeisk by framfor en amerikansk?

-Tips til nettsider hvor jeg kan få gode priser på slike multi-city-turer...

Setter pris på alle inspill, spesiellt fra de som har lignende erfaringer selv.

Hilsen Anonym

Peppep
16-01-2013, 23:00
Sjekk betingelsene for reiseforsikringen din. Min dekker ny ombooking, ekstrautgifter osv hvis jeg har beregnet minst to timers margin.

http://matrix.itasoftware.com/ kan være en bra søkemotor for å finne billigste by for transit, fordi du kan legge inn flere byer begge veier. F.eks. fra "NYC, ORD, IAD" til "YYC, YYC" og månedsvisning. :)

Eriksan
17-01-2013, 10:33
Som nevnt over, ikke noe problem å booke SAS t/r NYC eller CHI med reisesjekkene og separat booking NYC/CHI - YTO/YYC. Kan anbefale orbitz.com eller expedia.com for å sjekke priser og muligheter. Hvis du ikke vil risikere å miste connection samme dag legger du selvsagt inn overnatting(er) i NYC/CHI.

Sjekk reiseforsikringen din vedr. innhenting av fastlagt reiserute. Har kopiert inn betingelsene på Amex Platinum kortet som mange av oss på forumet har:

5.2 Innhenting av fastlagt reiserute
Hvilke skader selskapet svarer for og hvilke begrensninger
som gjelder:
Selskapet svarer for rimelige og dokumenterte ekstrautgifter
til innhenting av fastlagt og forhåndsbetalt
reiserute dersom sikrede uforskyldt møter forsinket til
reisearrangørens transportmiddel. Maksimumserstatning
kr 20 000 pr. person og kr 50 000 pr. familie dersom
forsinkelsen medfører at det ikke er mulig å reise videre
samme dag, erstatter selskapet nødvendige og dokumenterte
overnattingsutgifter med inntil kr 1 500 pr.
person og inntil kr 4 000 pr. familie.
Det er en betingelse for selskapets erstatningsplikt at
forsinkelsen dokumenteres skriftlig av reisearrangør,
trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes værforhold/
teknisk feil. Når sikrede reiser med offentlig transportmiddel
eller privatbil stilles det krav til teknisk feil/
trafikkuhell som krever berging.
Det forutsettes at sikrede har beregnet minst 2 timer fra
ankomst til neste avgang, og at forsinkelsen og årsaken
er skriftlig bekreftet av reisearrangør, trafikkselskap eller
bergingsselskap.

Chriscross
17-01-2013, 14:30
Jeg ville føydd til nyc/iad den ene veien og Chicago den andre veien. Siden dere har tre uker er det bare gøy å få sett disse byene også. Om dere ikke vil innom byene ville jeg lagt inn minst 3,5 timer uansett hva rriseforsikring sier. Kjipt å stå å kløne med dem på telefon når en er sliten etter åtte timer over Atlanteren og to timer i imigrationkø.

aannoonnyymm
17-01-2013, 20:12
Men er det sansynlig at det går kjappere å komme seg videre i en europeisk by enn en amerikansk?

Chriscross
17-01-2013, 20:23
Men er det sansynlig at det går kjappere å komme seg videre i en europeisk by enn en amerikansk?

Dersom du mener å fly direkte fra Europa til Canada og ikke via Usa er det mye bedre å fly via Europa da du slipper imigration og å ta med bagasje gjennom toll i USA.