PDA

View Full Version : Boeing med 737MAX winglets til 737NG


Someone
15-01-2013, 17:07
Boeing og APB vil tilby 737MAX sin "splittet"-winglet som retrofit til 737NG. United er launch customer for dette


http://www.prnewswire.com/news-releases/aviation-partners-boeing-launches-split-scimitar-winglet-program-186934521.html

SEATTLE, Jan. 15, 2013 /PRNewswire/ -- Aviation Partners Boeing (APB) today announced it has launched its new Split Scimitar Winglet program with an order from United Airlines. Using a newly patented design, the program will consist of retrofitting existing Boeing Next Generation 737 Blended Winglets by replacing the aluminum winglet tip cap with a new aerodynamically shaped "Scimitar" TM winglet tip cap and by adding a new Scimitar tipped Ventral Strake. This revolutionary design was flight tested by Aviation Partners, Inc. in 2012 and demonstrated significant aircraft drag reduction over the basic Blended Winglet configuration.

CRJ900
16-01-2013, 20:46
Boeing og APB vil tilby 737MAX sin "splittet"-winglet som retrofit til 737NG. United er launch customer for dette


http://www.prnewswire.com/news-releases/aviation-partners-boeing-launches-split-scimitar-winglet-program-186934521.html

Får vi se det i norsk luftrom, mon tro?

Futura
16-01-2013, 21:01
Hvor mye vil disse "nye" Wingletsene spare i forhold til de "gamle"?

Dersom de gir bedre økonomi enn gamletypen så antar jeg de fleste opperatører vil 1) få de montert på fabrikk nye maskiner så fort som mulig og 2) montere de på "gamle" maskiner når dagens får en skade og må byttes. og 3) Dersom det virkelig er betydelige besparelser, få de montert på deler av eller hele dagens flåte.
Dersom det ikke var besparelser å hente, hadde vel ikke Boeing giddet å ta denne jobben.

LN-MOW
16-01-2013, 21:07
Hvor mye vil disse "nye" Wingletsene spare i forhold til de "gamle"?



Står jo litt i linken .. og det er jo ikke bare fuelaving det er snakk om, men forbedring i performance også.

APB expects Scimitar Winglet Systems installed on a provisioned 737-800 to save the typical airline more than 45,000 gallons of jet fuel per aircraft per year resulting in a corresponding reduction of carbon dioxide emissions of 476 tons per aircraft per year. The fuel savings can enable a 737-800 to increase its payload up to 2,500 pounds or increase its range up to 75 nautical miles. APB also expects to certify an improvement in low speed performance that will generate significant take-off benefits from high/hot or obstacle limited runways.

Futura
16-01-2013, 21:19
Står jo litt i linken .. og det er jo ikke bare fuelaving det er snakk om, men forbedring i performance også.
Men har de da sammenliknet med 737WL? og hva er besparelsen i %
Disse veier vel mindre og reduserer forbruket, så da er det vel bare et tidspørsmål før de kommer på nye fly, avhengig av når de kan bli "kvitt" WL men der har de vel inngått kontrakt på kjøp av WL med produsenten av disse.
Dette må jo være aktuelt for maskinene som skal fly på Kirkenes

LN-MOW
16-01-2013, 21:25
Det er samme produsent, så det er neppe noen sak .. ;)

tiemand
17-01-2013, 11:29
Foreløpig er det ikke dokumentert besparelser som korresponderer med reklamen. Dernest er det et faktum at SCWP for tiden ikke tilbys som fabrikk montert hos Boeing på dagens NG modeller, kun på fremtidige MAX leveranser.

Someone
16-07-2013, 20:52
Bilde av første 737-800 med Scimitar-winglet

http://www.airliners.net/photo/United-Airlines/Boeing-737-824/2286405/L/

73H
17-07-2013, 01:33
Er det andre enn meg som er litt facinert av av at Airbus heller mot winglets aka sharklets, mens Boeing nærmer seg en litt oppjustert variant av Airbus sine wingtip fences aka Scimitar-winglet..?

Rollebytte? :)

LN-MOW
17-07-2013, 01:46
.... mens Boeing er nærmere McDonnell Douglas' gamle MD11 design ... ;)

Wingman
17-07-2013, 03:04
Men hvorfor er det ingen som har tenkt på dette før?

torer
17-07-2013, 13:32
Boeing og APB vil tilby 737MAX sin "splittet"-winglet som retrofit til 737NG. United er launch customer for dette
Nå er det vel ikke Boeing som tilbyr disse. APB (Aviation Partner Boeing) skal selge de, men Aviation Partners Inc har testet og utviklet disse på egenhånd (Split Scimitar Blended Winglet).
På 737MAX er det en Boeing inhouse utviklet AT(Advanced Technology)Winglet.
Hvor stor forskjellen kommer til å være mellom de aner jeg ingenting om.. Men de ser ihvertfall veldig like ut. Mener å ha lest ett sted at de skulle ta stilling til senere om APB skulle involveres senere på 737MAX.

LN-MOW
17-07-2013, 21:39
Litt mer her:

http://airchive.com/blog/2013/07/17/ua737winglets/?utm_content=buffer097d6&utm_source=buffer&utm_medium=facebook&utm_campaign=Buffer

On Tuesday July 16, United Airlines became the first airline to fly and retrofit an aircraft with the new Split Scimitar Winglets. A United Airlines Boeing 737-800, N37277, took to the skies over Washington on Tuesday to test and begin the FAA certification process of the new design.

Split-tip winglets have been talked about before, but yesterday’s flight was the first time an airline has flown with them. The first design emerged in the mid-1980s when the McDonnell Douglas MD-11 was proposed to replaced the cancelled double-decker MD-12. But, they never proceeded with the design.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1069799_552249808164552_1508925523_n.jpg

BSSW
17-07-2013, 22:02
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1069799_552249808164552_1508925523_n.jpg
Den der vil det neppe ta lang tid før noen har kjørt på, eventuelt at tar borti noe under taxing.

Tommy777
18-07-2013, 06:34
Er det andre enn meg som er litt facinert av av at Airbus heller mot winglets aka sharklets, mens Boeing nærmer seg en litt oppjustert variant av Airbus sine wingtip fences aka Scimitar-winglet..?

Rollebytte? :)

Eller at Airbus endelig har fått winglet på 320 og akkurat da lansere Boeing noe som er enda bedre

Dag Johnsen
20-07-2013, 16:16
Heisann Futura!

Men har de da sammenliknet med 737WL? og hva er besparelsen i %...

Scimitar winglets skal gi opp til 1.5% fuel burn improvement over APB/Boeing sine blended winglets.

APB og Boeing jobbet begge med dette konseptet og i seg selv er dette ikke noe nytt. APB jobbet med en retrofit av eksisterende blended winglets og Boeing's B737 MAX kommer med en split winglet produksjonsutgave.

Airbus sin A32X standard wing fence gir ca. 1.5% performance improvement, og naar du setter paa "Sharklets" er netto performance improvement i overkant av 3% ved 2000 nm. Vi har ogsaa sett paa dette, men en stor del av A319/320 flaaten vaar har ikke reinforced wing provisions og maa ha store oppgraderinger of aa sette paa Sharklets.

Vi hoerer at JetBlue sine A320 Sharklets gir bedre perormance improvement enn det som var beregnet... :up:

Dag

jameson82
05-08-2013, 09:51
Da ser det ut som vi snart får se disse her på berget også


TUIfly (Germany)(X3,Hanover) as well as sister carriersTUIfly Nordic(6B,Stockholm Arlanda),Thomson Airways(BY,London Luton),Jetairfly(TB,Brussels National) andArke Fly(OR,Amsterdam) - all operators of theB737-800in the TUI Travel Group - could soon see their respective 737s refitted with the new split-scimitar wing-tip developed byBoeing(BOE,Chicago O'Hare) firm, Aviation Partners Boeing, as an improvement on its standard blended winglet. TUI says the first modified aircraft will fly from January 2014 though it has not as yet indicated which of its aircraft will undergo the modification first. CH aviation

Futura
05-08-2013, 12:54
Merkelig at ikke DY alt har sattset på dette på nybygde maskiner. Når det er samme leverandør så bør det jo ikke være noe problem å bytte fra den gamle til den nye typen. En ev. merkostnad må jo være inntjent i løpet av relativt kort tid.

LN-MOW
05-08-2013, 13:29
Merkelig at ikke DY alt har sattset på dette på nybygde maskiner. Når det er samme leverandør så bør det jo ikke være noe problem å bytte fra den gamle til den nye typen. En ev. merkostnad må jo være inntjent i løpet av relativt kort tid.

De er ikke sertifisert ennå.

LN-MOW
09-12-2013, 18:33
Og i morgen går første revenue flight med Scimitar winglsts.

http://airchive.com/blog/2013/12/09/united-set-first-flight-new-split-scimitar-winglets/

On Tuesday, United is set to fly the first passenger 737-800 flight with Split Scimitar Winglets, the latest generation of fuel saving wing tip devices. United flight 1655 will depart Los Angeles at 07:12am and arrive in San Francisco about an hour later.

LN-MOW
10-12-2013, 04:52
airchive.com
UPDATE: United Airlines will NOT be operating the first 737-800 passenger flight with Split Scimitar winglets tomorrow. There has been an aircraft swap. More details to come.

L-1011
10-12-2013, 05:54
Jag tror TUIFlyNordic blir först i europa med Scimitar winglets på 737-800.
Vet någon om DY också ska sina winglets mot Scimitar winglets?

jameson82
23-01-2014, 22:51
airchive.com
UPDATE: United Airlines will NOT be operating the first 737-800 passenger flight with Split Scimitar winglets tomorrow. There has been an aircraft swap. More details to come.

Hvordan går det med denne? Har noen andre selskap fått ombygd sine fly enda? Tenker da mest på Tuifly

LN-MOW
10-04-2014, 18:57
Da har også Southwest hatt sin første revenue flight med disse winglet'ene.

http://airchive.com/blog/2014/04/10/southwest-flies-first-flight-with-split-scimitar-winglets/

http://airchive.com/blog/wp-content/uploads/2014/04/MG_0685.jpg

LN-JOH
10-04-2014, 23:18
Det er sikkert mange som lurer på det samme, men hvorfor DY ikke går inn for dette her?

jameson82
23-05-2014, 15:17
Så akkuratt ett bilde fra England av en TUI fly 738 med scimitar winglet

LN-JOH
23-05-2014, 18:56
http://www.ainonline.com/aviation-news/ain-air-transport-perspective/2013-08-12/aviation-partners-boeing-signs-customers-winglet-mod

Her er god informasjon :)

Trdfly
28-05-2014, 04:54
Da har SE-RFV fått Split Scimitar winglets...
http://instagram.com/p/ohUqvECKyk/

LN-JOH
15-06-2014, 20:56
Da har SE-RFV fått Split Scimitar winglets...
http://instagram.com/p/ohUqvECKyk/

Mulig det var dette flyet som ble vist på dagsrevyen i dag, Om det ikke er flere med Scimitar.

LN-MOW
15-06-2014, 21:03
Det sto to på OSL i går morges.

LN-JOH
16-06-2014, 00:32
Søndagsrevyen 15.06.2014

http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen#t=17m22s

I slutten av syttende minutt vises ihvertfall SE-RFY, da vet jeg ikke hvem den andre var.

LN-JOH
16-06-2014, 15:34
Vet någon om DY också ska sina winglets mot Scimitar winglets?

Et spørsmål jeg også lurer VELDIG på.

LN-MOW
10-03-2015, 21:58
Da har også Delta begynt å ettermontere Scimitar winglets .. (Foto: Matt Marrs Inessa Strelchik)

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11058416_10206037795882362_7768483421442332675_n.j pg?oh=b7218d373c5c4ab1733e8e7dba2783df&oe=55872EB3

LN-MOW
12-03-2015, 15:42
Og her er den første, B737-932(ER) N834DN, i friluft. Levert 26/2 med vanlige winglets og rett i hangar for påsetting av disse. Foto Michael Lamble

https://scontent-bru.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11044964_10205782830507318_8672307597096080308_n.j pg?oh=6874b9c6ab21e49895445dbd78a7a8d2&oe=55868938