View Full Version : Plassproblemer på HAU lørdagskveldene
Haugesunds Avis melder om sure passasjerer på HAU når det ikke er plass i TaxFree og bagasjeutlevering til både SAS og Norwegian fra LPA.
Nå lørdag var det DY sine passasjerene som måtte vente selv om SAS ikke var landet.
- Vi ble behandlet som annenrangs passasjerer. Mange var veldig frustrerte. Vi hadde reist lenge, og så kom denne unødvendige ventetiden i tillegg. Helt uforståelig at vi ikke fikk gå først. Alle passasjerene var inne på terminalen før SAS landet.
http://www.h-avis.no/nyheter/vi-ble-behandlet-som-annenrangs-passasjerer-1.7720842
At de ikke kan gjøre om på dette etter at det er bestemt hvem som skal først inn høres litt rart ut?
Beslutningen om hvem som skal sluses igjennom bagasjehenting og taxfree først, må tas før flyene lander. Lørdag var det opplyst at det bare var fem minutter mellom flyene. Og beregninger, blant annet på antall passasjerer, tilsa at det ville gå raskest å tømme SAS-flyet først, selv om de landet sist.
- Den beslutningen var det jeg som tok. Men så ble SAS-landingen litt forskjøvet. Og vi kan dessverre ikke ombestemme oss, sier Lillenes.
Etter helgens erfaring vil Lillenes innføre en ny ordning:
- Først ankomne fly skal slippe igjennom først. Slik blir det fra nå av, sier flyplassjefen.
Relativt spesielt ja, siden flyplass-sjefen åpenbart kunne endre ordningen på minuttet da han ble konfrontert med det..
Det er jo litt rart at det måtte til en runde i media for å komme fram til det der, det er jo relativt logisk at det flyet som tar bakken først får komme først "igjennom".
Med mindre den sist ankommende maskinen har et minimalt antall passasjerer, noe som følgelig ikke ville gitt problemet uansett..
Det var neppe så mange på det SAS flyet heller. 20 minutt fra deboard til taxfreen er tom.
Er rart at dette havnet i en avis. Irriterende vil sikkert alle syns det er, men når man går til avisa, det blir mest sutrete og "jeg er verdens navle" case, i mine øyne.
Litt som å gå i avisa med "jeg fant en mark i en økologisk blomkål".
Står jo også at forrige lørdag var det SAS passasjerene som måtte vente.
Virker mer som det er noen som vil i avisa - de biter jo stort sett alltid på :)
Det er jo litt rart at det måtte til en runde i media for å komme fram til det der, det er jo relativt logisk at det flyet som tar bakken først får komme først "igjennom".
Med mindre den sist ankommende maskinen har et minimalt antall passasjerer, noe som følgelig ikke ville gitt problemet uansett..
Poenget har vært at SAS har levert bagasje mye raskere enn Norwegian. Da har SAS måttet stått å vente lenge pga Norwegian er vesentlig tregere med bagasjen. Her trodde de flyene skulle komme omtrent likt, noe de ikke gjorde. Hvorfor planen ikke kunne endres på aner jeg ikke.
Basse-HAU
14-01-2013, 17:45
Her er det vel pga de har tilatt 2 "store" få lande med samtidig, som er problemet. Hadde de i første omgang satt slottid til 20 min mellomrom, så hadde situasjoen i bunn og grunn vært løst. Selv om flyene kanskje hadde blitt sluppet ifra LPA samtidig, så hadde de hatt en skikkelig "unnskyldning" å komme med.
Men slik det er i dag, så skulle vel flyplassjef, Lillenes, ha latt flygeleder tatt avgjørelsen, han har vel mye bedre oversikt over når flyene kommer.
Spørs jo hvor mange pax SK vs DY hadde, men det får vi nok ikke vite uansett.
Neste gang får de ta en spansk en, f.eks; vennligst vent men flyet blir undersøkt for smittsom sykdom ;)
Poenget har vært at SAS har levert bagasje mye raskere enn Norwegian. Da har SAS måttet stått å vente lenge pga Norwegian er vesentlig tregere med bagasjen. Her trodde de flyene skulle komme omtrent likt, noe de ikke gjorde. Hvorfor planen ikke kunne endres på aner jeg ikke.
Mao. kunne de ha løst problemet med å ringe tårnet og forhørt seg om oppdaterte landingstider? …
Superhai
14-01-2013, 21:21
Mao. kunne de ha løst problemet med å ringe tårnet og forhørt seg om oppdaterte landingstider? …
Spørs hvor populært det blir i lengden da. Det er vel heller ikke tårnets oppgave, og det er vel greit å ikke forstyrre under innflyvning?
Mao. kunne de ha løst problemet med å ringe tårnet og forhørt seg om oppdaterte landingstider? …
Som jeg skriver, aner ikke hvorfor planene ikke kan forandres.
DY flighten på lørdag var faktisk en charter så den var i alle fall sannsynligvis full.. Meget rart at de må vente, når de er først. Da kanskje SAS hadde få pax?
SAS har vel ikke rutefly til Kanari, så da var vel det en (full?) charter også ..?
Spørs hvor populært det blir i lengden da. Det er vel heller ikke tårnets oppgave, og det er vel greit å ikke forstyrre under innflyvning?
Ikke en obligatorisk oppgave, men definitivt en service "vi" fint kan utføre hvis det letter jobben for de på bakken. Og det går fint å ta imot en kort telefon med ett fly på innflygning (nå snakker jeg bare for meg selv, men antar det gjelder også de på Karmøy).
Basse-HAU
14-01-2013, 23:08
SAS har vel ikke rutefly til Kanari, så da var vel det en (full?) charter også ..?
Den sedvanlige Lørdags charter dagen :eek:
Om ikke chartern var full, så er det vel meget mulig noen ombord var :D