petter380
13-01-2013, 22:14
Madrid ser ut til å bli en "standard" milage run destinasjon for Eurobonus poeng. Som i salget i høst, og nå i januar er det mulig å finne billetter til litt under 1500 kroner tur/retur (fra Bergen, Stavanger, Oslo mm.) for 5000 poeng for basic, 5750 for silver og 6250 for gull.
Jeg vet om flere her inne som har reist denne (ref: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=111590 ), og at andre alt har booket. Jeg tok en tur i går, som viste seg å vare til i dag.
Jeg er ikke særlig loyal når det kommer til flyselskaper, ei heller allianser. Jeg flyr der jeg flyr basert på flytype, selskap (hvis jeg ikke har prøvd det før) og ikke minst rutetider. For eksempel når jeg skal til Canada nå i påsken flyr jeg BA/OneWorld fordi deres reisertider er helt suvurene. Derfor kom det som en overraskelse på meg at jeg kun manglet 4700 poeng for å få gullkortet.
Dette måtte jeg ordne før min periode renner ut. Hadde jeg flydd *A istendefor BA i påsken hadde det ordnet seg selv, men men, gjort er gjort og bestilt er bestilt :) Ettersom jeg har bitte litt tiden igjen under 26år, og dermed mulighet for "siste minutt ungdomsbillett" sjekket jeg opp Madrid rutingen fredagskveld ca. kl 2000. Det viste seg at jeg kunne betale det andre betaler på tilbud, selv om jeg bestilt mindre enn 10 timer før flyet gitt! Det er det første tips fra meg, hvis du er under 26 ;)
Ulempen da er at man må bestille to separate bookinger, siden last minute kun er en-veis. Dette ordnet jeg ved at jeg på OSL tidlig lørdagsmorgen fikk personalt til å printe ut den andre billetten, fra MAD og tilbake. Automatene ville ikke gjøre dette for meg, hehe!
Andre tips: reise lett! Ta med en god bok, eller noe annet lese stoff og bli litt klokkere :) Tredje tips: Jeg kunne godt ha sovet 20 minutter lengre, ikke nødvendig å ta det første flytoget for å rekke 0620 avgangen. Det er tungt å stå opp 0345 nemlig (spesielt når jeg bestemte meg for å reise 7 timer tidligere).
Når man skal fly så mye på en dag, så kan jeg anbefale at når man ankommer CPH å kjøpe minst to drikke flasker. Fjerde tips er altså å drikke masse vann!
SAS operer som oftest MD'er fra CPH-MAD, kanskje spesielt under lavsesong. Dette var min andre flight med MD og jeg syns det er deilig med stor seter og god plass. Ved ankomst MAD håpte jeg å finne og få tak i en Subway raskt. Etter latterlig lang taxi kom vi frem. Jeg ble litt nervøs da jeg så det sto at de ikke hadde boarding annoucements. Samtidig var det få skjermer som viste om flight boarded eller ikke. Dette førte til store klynger med mennesker ved gatene.
Femte tips: Du må gå et ganske langt stykke for å få en Subway, dermed kan joggesko eller god gå sko være nyttig - også hvis løping skulle være nødvendig. Jeg ga opp og kjøpt en "jalla" baguette rett ved gaten. Vi boardet igjen og jeg gledet meg til returen da det var så deilig og fint på vei nedover.
Da gikk alt i stå, og MD'n ville ikke mere. Dermed sponset SAS middag mens vi ventet, og som flyselskaper flest, ble delay'n delay't en og en time om gangen. Det endte med at vi var der i 10 timer, og jeg skal innrømme at jeg begynte å bli ganske sliten. Jeg traff en pilot som pendlet fra Venezuela til Finland hver 3. uke og vi pratet mye, det fikk tiden til å gå. Han var eks-Finnair, han var der i 30år, og jobbet litt i Sør-Amerika fordi han ville. Stilig kar! Merket at han gikk inn på flyprat for finsker :)
Til slutt klarte SAS å fikse at flyet fra Malaga til CPH kom innom og plukte oss opp. Det viste seg at denne A321'n var den samme jeg tok tidligere på dagen fra OSL-CPH. Løyen tilfeldighet :)
Vel fremme i CPH, dvs. 0130, klarte heldigvis SAS å ordne plass på Hilton veldig kjapt. Jeg hadde ikke skifte, men fikk en fancy bag av SAS som hadde alt jeg trengte. De ombooket meg til 0810 flighten til Oslo, som jeg pent ønsket å bytte. Det fikk jeg, og fikk en god natt søvn. Til syvende å sist fikset SAS meg lunsj, middag, overnatting, frokost, 4 flights til kun 1500 kroner + 5000 poeng. Ikke verst, dog bitte litt slitsomt. At det bare varte i 30 timer er merkelig, ettersom jeg pratet og lærte så mye av så mange kjekke folk på veien.
Sjette, og mitt foreløpig siste, tips: vent til SK har byttet ut MD'n hvis du vil unngå problemer som jeg fikk. Hehe, ikke akkurat et tips hvis du digger MD, men jeg hadde blitt temmlig sur hadde dette gått utover min arbeidstid.
Da er det bare å ønske god reise, og oppfordre andre til å komme med deres tips og tricks!
Jeg vet om flere her inne som har reist denne (ref: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=111590 ), og at andre alt har booket. Jeg tok en tur i går, som viste seg å vare til i dag.
Jeg er ikke særlig loyal når det kommer til flyselskaper, ei heller allianser. Jeg flyr der jeg flyr basert på flytype, selskap (hvis jeg ikke har prøvd det før) og ikke minst rutetider. For eksempel når jeg skal til Canada nå i påsken flyr jeg BA/OneWorld fordi deres reisertider er helt suvurene. Derfor kom det som en overraskelse på meg at jeg kun manglet 4700 poeng for å få gullkortet.
Dette måtte jeg ordne før min periode renner ut. Hadde jeg flydd *A istendefor BA i påsken hadde det ordnet seg selv, men men, gjort er gjort og bestilt er bestilt :) Ettersom jeg har bitte litt tiden igjen under 26år, og dermed mulighet for "siste minutt ungdomsbillett" sjekket jeg opp Madrid rutingen fredagskveld ca. kl 2000. Det viste seg at jeg kunne betale det andre betaler på tilbud, selv om jeg bestilt mindre enn 10 timer før flyet gitt! Det er det første tips fra meg, hvis du er under 26 ;)
Ulempen da er at man må bestille to separate bookinger, siden last minute kun er en-veis. Dette ordnet jeg ved at jeg på OSL tidlig lørdagsmorgen fikk personalt til å printe ut den andre billetten, fra MAD og tilbake. Automatene ville ikke gjøre dette for meg, hehe!
Andre tips: reise lett! Ta med en god bok, eller noe annet lese stoff og bli litt klokkere :) Tredje tips: Jeg kunne godt ha sovet 20 minutter lengre, ikke nødvendig å ta det første flytoget for å rekke 0620 avgangen. Det er tungt å stå opp 0345 nemlig (spesielt når jeg bestemte meg for å reise 7 timer tidligere).
Når man skal fly så mye på en dag, så kan jeg anbefale at når man ankommer CPH å kjøpe minst to drikke flasker. Fjerde tips er altså å drikke masse vann!
SAS operer som oftest MD'er fra CPH-MAD, kanskje spesielt under lavsesong. Dette var min andre flight med MD og jeg syns det er deilig med stor seter og god plass. Ved ankomst MAD håpte jeg å finne og få tak i en Subway raskt. Etter latterlig lang taxi kom vi frem. Jeg ble litt nervøs da jeg så det sto at de ikke hadde boarding annoucements. Samtidig var det få skjermer som viste om flight boarded eller ikke. Dette førte til store klynger med mennesker ved gatene.
Femte tips: Du må gå et ganske langt stykke for å få en Subway, dermed kan joggesko eller god gå sko være nyttig - også hvis løping skulle være nødvendig. Jeg ga opp og kjøpt en "jalla" baguette rett ved gaten. Vi boardet igjen og jeg gledet meg til returen da det var så deilig og fint på vei nedover.
Da gikk alt i stå, og MD'n ville ikke mere. Dermed sponset SAS middag mens vi ventet, og som flyselskaper flest, ble delay'n delay't en og en time om gangen. Det endte med at vi var der i 10 timer, og jeg skal innrømme at jeg begynte å bli ganske sliten. Jeg traff en pilot som pendlet fra Venezuela til Finland hver 3. uke og vi pratet mye, det fikk tiden til å gå. Han var eks-Finnair, han var der i 30år, og jobbet litt i Sør-Amerika fordi han ville. Stilig kar! Merket at han gikk inn på flyprat for finsker :)
Til slutt klarte SAS å fikse at flyet fra Malaga til CPH kom innom og plukte oss opp. Det viste seg at denne A321'n var den samme jeg tok tidligere på dagen fra OSL-CPH. Løyen tilfeldighet :)
Vel fremme i CPH, dvs. 0130, klarte heldigvis SAS å ordne plass på Hilton veldig kjapt. Jeg hadde ikke skifte, men fikk en fancy bag av SAS som hadde alt jeg trengte. De ombooket meg til 0810 flighten til Oslo, som jeg pent ønsket å bytte. Det fikk jeg, og fikk en god natt søvn. Til syvende å sist fikset SAS meg lunsj, middag, overnatting, frokost, 4 flights til kun 1500 kroner + 5000 poeng. Ikke verst, dog bitte litt slitsomt. At det bare varte i 30 timer er merkelig, ettersom jeg pratet og lærte så mye av så mange kjekke folk på veien.
Sjette, og mitt foreløpig siste, tips: vent til SK har byttet ut MD'n hvis du vil unngå problemer som jeg fikk. Hehe, ikke akkurat et tips hvis du digger MD, men jeg hadde blitt temmlig sur hadde dette gått utover min arbeidstid.
Da er det bare å ønske god reise, og oppfordre andre til å komme med deres tips og tricks!