PDA

View Full Version : SK Madrid mileage runs tips og tricks (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden)

petter380
13-01-2013, 22:14
Madrid ser ut til å bli en "standard" milage run destinasjon for Eurobonus poeng. Som i salget i høst, og nå i januar er det mulig å finne billetter til litt under 1500 kroner tur/retur (fra Bergen, Stavanger, Oslo mm.) for 5000 poeng for basic, 5750 for silver og 6250 for gull.

Jeg vet om flere her inne som har reist denne (ref: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=111590 ), og at andre alt har booket. Jeg tok en tur i går, som viste seg å vare til i dag.

Jeg er ikke særlig loyal når det kommer til flyselskaper, ei heller allianser. Jeg flyr der jeg flyr basert på flytype, selskap (hvis jeg ikke har prøvd det før) og ikke minst rutetider. For eksempel når jeg skal til Canada nå i påsken flyr jeg BA/OneWorld fordi deres reisertider er helt suvurene. Derfor kom det som en overraskelse på meg at jeg kun manglet 4700 poeng for å få gullkortet.

Dette måtte jeg ordne før min periode renner ut. Hadde jeg flydd *A istendefor BA i påsken hadde det ordnet seg selv, men men, gjort er gjort og bestilt er bestilt :) Ettersom jeg har bitte litt tiden igjen under 26år, og dermed mulighet for "siste minutt ungdomsbillett" sjekket jeg opp Madrid rutingen fredagskveld ca. kl 2000. Det viste seg at jeg kunne betale det andre betaler på tilbud, selv om jeg bestilt mindre enn 10 timer før flyet gitt! Det er det første tips fra meg, hvis du er under 26 ;)

Ulempen da er at man må bestille to separate bookinger, siden last minute kun er en-veis. Dette ordnet jeg ved at jeg på OSL tidlig lørdagsmorgen fikk personalt til å printe ut den andre billetten, fra MAD og tilbake. Automatene ville ikke gjøre dette for meg, hehe!

Andre tips: reise lett! Ta med en god bok, eller noe annet lese stoff og bli litt klokkere :) Tredje tips: Jeg kunne godt ha sovet 20 minutter lengre, ikke nødvendig å ta det første flytoget for å rekke 0620 avgangen. Det er tungt å stå opp 0345 nemlig (spesielt når jeg bestemte meg for å reise 7 timer tidligere).

Når man skal fly så mye på en dag, så kan jeg anbefale at når man ankommer CPH å kjøpe minst to drikke flasker. Fjerde tips er altså å drikke masse vann!

SAS operer som oftest MD'er fra CPH-MAD, kanskje spesielt under lavsesong. Dette var min andre flight med MD og jeg syns det er deilig med stor seter og god plass. Ved ankomst MAD håpte jeg å finne og få tak i en Subway raskt. Etter latterlig lang taxi kom vi frem. Jeg ble litt nervøs da jeg så det sto at de ikke hadde boarding annoucements. Samtidig var det få skjermer som viste om flight boarded eller ikke. Dette førte til store klynger med mennesker ved gatene.

Femte tips: Du må gå et ganske langt stykke for å få en Subway, dermed kan joggesko eller god gå sko være nyttig - også hvis løping skulle være nødvendig. Jeg ga opp og kjøpt en "jalla" baguette rett ved gaten. Vi boardet igjen og jeg gledet meg til returen da det var så deilig og fint på vei nedover.

Da gikk alt i stå, og MD'n ville ikke mere. Dermed sponset SAS middag mens vi ventet, og som flyselskaper flest, ble delay'n delay't en og en time om gangen. Det endte med at vi var der i 10 timer, og jeg skal innrømme at jeg begynte å bli ganske sliten. Jeg traff en pilot som pendlet fra Venezuela til Finland hver 3. uke og vi pratet mye, det fikk tiden til å gå. Han var eks-Finnair, han var der i 30år, og jobbet litt i Sør-Amerika fordi han ville. Stilig kar! Merket at han gikk inn på flyprat for finsker :)

Til slutt klarte SAS å fikse at flyet fra Malaga til CPH kom innom og plukte oss opp. Det viste seg at denne A321'n var den samme jeg tok tidligere på dagen fra OSL-CPH. Løyen tilfeldighet :)

Vel fremme i CPH, dvs. 0130, klarte heldigvis SAS å ordne plass på Hilton veldig kjapt. Jeg hadde ikke skifte, men fikk en fancy bag av SAS som hadde alt jeg trengte. De ombooket meg til 0810 flighten til Oslo, som jeg pent ønsket å bytte. Det fikk jeg, og fikk en god natt søvn. Til syvende å sist fikset SAS meg lunsj, middag, overnatting, frokost, 4 flights til kun 1500 kroner + 5000 poeng. Ikke verst, dog bitte litt slitsomt. At det bare varte i 30 timer er merkelig, ettersom jeg pratet og lærte så mye av så mange kjekke folk på veien.

Sjette, og mitt foreløpig siste, tips: vent til SK har byttet ut MD'n hvis du vil unngå problemer som jeg fikk. Hehe, ikke akkurat et tips hvis du digger MD, men jeg hadde blitt temmlig sur hadde dette gått utover min arbeidstid.

Da er det bare å ønske god reise, og oppfordre andre til å komme med deres tips og tricks!

Everest
13-01-2013, 22:26
Mitt tips: sjekk om turen blir billigere hvis du bestiller to enveis-billetter. Tur/retur på samme dag kan gi noen underlige priser.

FlightDeck
13-01-2013, 22:32
Ved ankomst MAD håpte jeg å finne og få tak i en Subway raskt. Etter latterlig lang taxi kom vi frem.

Hehe ... Tolket dette som at du lette etter undergrunnen, jeg, og at det ble drosje i stedet ;)

Ellers trenger man ikke fly MD-80 for å få problemer med SAS i Madrid:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100859

chrisljo
13-01-2013, 22:36
Tror du skal ha rett på EU261 kompensasjon for forsinkelsen også:)

Fly med oss
05-11-2013, 20:46
Flere her inne som tilfeldigvis skal på MR til Madrid med SK førstkommende lørdag (09.11.2013)?

Fly med oss
09-11-2013, 16:55
Hmm... Snart ferdig med dagens MR til Madrid. Jeg satt i Go, men det hyggelige kabinpersonalet sa at det også befant seg et norsk individ i Plus som var ute i samme ærend som meg. Noen her inne som føler seg truffet? :D

Flight Cancelled
10-11-2013, 14:32
Hvordan fungerer dette i Madrid? Må man helt ut før man kan komme inn igjen, eller? Er 50 minutter mellom landing og avgang i Madrid med SK581/582 på onsdag. Redd for å bli stuck i Madrid...

Har som du sikkert kan forstå aldri gjennomført en tur kun for poengene ved å ta samme fly tilbake.

Fly med oss
10-11-2013, 15:11
Hvordan fungerer dette i Madrid? Må man helt ut før man kan komme inn igjen, eller? Er 50 minutter mellom landing og avgang i Madrid med SK581/582 på onsdag. Redd for å bli stuck i Madrid...

Du blir ikke stuck i Madrid, dette er en av de "etablerte" rutene når det gjelder mileage runs :) Ankomst og avgang er ikke adskilt. Bare pass på at du ikke roter deg ut av sikker sone, da kan du få problemer med å rekke det.

For å vite hvilke andre flyplasser som egner seg, så kan du sjekke ut denne tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=120047

Flight Cancelled
10-11-2013, 16:39
Takk for svar! :) Hvordan er det når man kommer inn på flyplassen - er det fancy med veier før man kommer til gate, eller er det ganske rett fram?

Fly med oss
10-11-2013, 19:33
Takk for svar! :) Hvordan er det når man kommer inn på flyplassen - er det fancy med veier før man kommer til gate, eller er det ganske rett fram?

Litt usikker på hva du tenker på. Du går ut av flyet, gjennom gangbroen, og vips så er du ved gateområdet der hvor du skal gå om bord igjen kort tid etterpå. Sagt på en annen måte: Alt er på samme plan, du behøver ikke gå i trapper eller lange ganger. Det er litt som å låse seg inn når du kommer hjem fra skole/jobb: Når du har kommet inn i entréen din, så behøver du bare å snu og gå ut igjen hvis du føler for det :)

Flight Cancelled
10-11-2013, 20:49
Ah, det besvarte spørsmålet mitt faktisk. Er det samme som å sammenligne Gardermoen med Flesland: På Gardermoen må man navigere litt for å komme seg inn på internasjonal transit mens man på Flesland kommer rett ut i "området ved gate". :)

Fly med oss
10-11-2013, 21:24
Riktig forstått! God tur :fly

Flight Cancelled
10-11-2013, 21:32
Takktakk. Da var turen på onsdag bestilt. Billig ble det og med youth fare. :)

Liker å sitte på fly og flyplasser, så blir glimrende mtp eksamenslesing dette!

kblaur
10-11-2013, 21:40
Ikke rigtig mileage run, men en tur til Madrid til foråret (april) for 1959 DKK og som guld får man 10.000 point fra CPH. Ikke nogen dårlig deal og forår, fodbold og god mad oveni. Tog Hilton på flyvepladsen, forstår der er shuttlebus til terminal samt der jo er metro indtil madrid derfra. Så lidt HHpoint oveni. Nogle erfaringer med det Hilton Hotel?

VirreVapp
12-11-2013, 07:50
Noen som har noen mileage runs hit planlagt??

Flight Cancelled
12-11-2013, 10:31
Ja, i morgen. BGO-MAD via CPH.

pingo
12-11-2013, 10:56
Tog Hilton på flyvepladsen, forstår der er shuttlebus til terminal samt der jo er metro indtil madrid derfra. Så lidt HHpoint oveni. Nogle erfaringer med det Hilton Hotel?

Ja, har boet der flere gange. Ganske udmærket Hilton. Eneste minus er vel beliggenheden , men nærmeste metro til hotellet er "Alameda de Osuna" (linie5) der ligger en 10-15 mins gang fra hotellet. Kan ikke huske det nøjagtigt men jeg mener det tager ca 40 min at komme ind til centrum, med et skift af metro undervejs.

VirreVapp
12-11-2013, 14:17
Ja, i morgen. BGO-MAD via CPH.

Synd, rekker ikke i morgen, ser for meg Januar en gang..

Flight Cancelled
12-11-2013, 16:20
Ser ikke bort i fra at jeg tar et par til i desember og januar. Har youth fare, så får det alltid billig. :)

Cecilie
12-11-2013, 20:58
Har i år vært på 3 mileage/status runs :)
KRS-OSL-BCN-OSL-KRS i mai
KRS-OSL-NCE-OSL-KRS x 2 i oktober.

Barcelona var mye greiere enn NCE, men det hører vel mer hjemme i den andre tråden.

Et tips er å bunkre opp med snacks og brus fra kantina :D

Twin Otter
13-11-2013, 01:21
Frister med en tur til helga for å teste ut gullkortet/lounge osv.

Søkte opp SVG-MAD-SVG på lørdag førstkommende og da fikk jeg opp følgende routing i SAS PLUS (Plus var billigere en GO) som et alternativ.

Utreise:

06:00 - 07:10 SK1871 Stavanger - København (Terminal 3)
Flys av: Scandinavian Airlines Flytype: Airbus Industrie A320-100/200
Mellomlanding i: København 1:35

08:45 - 12:10 SK581 København (Terminal 3) - Madrid (Terminal 2)
Flys av: Scandinavian Airlines Flytype: Airbus Industrie A320-100/200

Hjemreise:

17:00 - 19:45 SK3214 (LH) Madrid (Terminal 2) - Frankfurt (Terminal 1)
Flys av: Lufthansa Flytype: Airbus Industrie A321
Mellomlanding i: Frankfurt 1:30
21:15 - 23:10 SK3608* Frankfurt (Terminal 1) - Stavanger
Flys av: CL FOR LH Flytype: Embraer 190

Totalpris for dette oppsettet er 3311 NOK.

Jeg kunne også fly tilbake til CPH kl 13:00 (altså snu i døra). Men det kostet 400.- ekstra. Det som vekket interesse for meg var at returen vil gå med Lufthansa via Frankfurt.

Hva skjer hvis man booker en SAS PLUS billett på en Lufthansa Code-share? Havner man på business-class intraeuropeisk? Er det verdt å teste ut? Eller skulle man gått for returen med SAS klokken 1300 og få mer lounge-tid på Kastrup?

Flight Cancelled
13-11-2013, 02:15
Har i år vært på 3 mileage/status runs :)
KRS-OSL-BCN-OSL-KRS i mai
KRS-OSL-NCE-OSL-KRS x 2 i oktober.

Barcelona var mye greiere enn NCE, men det hører vel mer hjemme i den andre tråden.

Et tips er å bunkre opp med snacks og brus fra kantina :D
Siste du sier der skal jeg jaggu meg gjøre. Sitter på Flesland nå (med avgang til CPH kl 0600 og ingen busser som går til busstasjonen om "natten" må jeg komme kvelden før). Skal kjøpe meg 3 flasker vann og en god del snacks så snart jeg kommer innom sikkerhetskontrollen, i tillegg til de 10 rugbrødskivene med diverse pålegg som jeg smurte. Sammen med siste halve S3 Game of Thrones og bøker til eksamenslesing blir vel dette greit nok. :-)

Noen som forresten vet hvordan der funker når man er innom en flyplass to gang og har kjøpt SAS lounge for den siste gangen man er innom? Slipper jeg inn begge gangene :)? Er innom Kastrup to ganger i dag.

Twin Otter
13-11-2013, 02:20
Siste du sier der skal jeg jaggu meg gjøre. Sitter på Flesland nå (med avgang til CPH kl 0600 og ingen busser som går til busstasjonen om "natten" må jeg komme kvelden før). Skal kjøpe meg 3 flasker vann og en god del snacks så snart jeg kommer innom sikkerhetskontrollen, i tillegg til de 10 rugbrødskivene med diverse pålegg som jeg smurte. Sammen med siste halve S3 Game of Thrones og bøker til eksamenslesing blir vel dette greit nok. :-)

Noen som forresten vet hvordan der funker når man er innom en flyplass to gang og har kjøpt SAS lounge for den siste gangen man er innom? Slipper jeg inn begge gangene :)? Er innom Kastrup to ganger i dag.

Oi! Litt av et opplegg du er ute på. Hadde hotellovernatting på Clarion vært et alternativ for deg til neste gang? Litt sent å campe der nå kan jeg tenke meg.

Ta vare på kvitteringen fra første besøket i loungen så burde det går greit når du kommer tilbake senere på dagen.

Flight Cancelled
13-11-2013, 12:35
Sitter på flyet i Madrid klar til returen nå. For en behagelig, enkel og billig MR - med godt betalt i EB-poeng :)

Chriscross
13-11-2013, 14:34
Hva skjer hvis man booker en SAS PLUS billett på en Lufthansa Code-share? Havner man på business-class intraeuropeisk? Er det verdt å teste ut? Eller skulle man gått for returen med SAS klokken 1300 og få mer lounge-tid på Kastrup?

Litt usikker, men tror z j d c bookingklasser gir business, de andre Eco. Opptjeningen blir vel betydelig dårligere enn med sas-metall?

Eriksan
13-11-2013, 15:35
Hva skjer hvis man booker en SAS PLUS billett på en Lufthansa Code-share? Havner man på business-class intraeuropeisk? Er det verdt å teste ut?

SAS marketing klasse (SAS code-share og LH operating) C, D, J, Z, Y og S mappes til Lufthansa business class, mens SAS marketing klasse B, P og A mappes til Lufthansa economy.

Ph34r
13-11-2013, 17:54
Hvordan kan man velge bookingklasse når man da bestiller?

Eriksan
13-11-2013, 22:16

Online bookingsystemer skal velge laveste mulige i hver serviceklasse og/eller priskategori, derfor må spesifikke bookingklasser bookes manuelt via reisebyrå eller direkte hos flyselskapet.

ILS2
13-11-2013, 22:24
Bestill på wideroe.no og legg inn en melding om hvilken bookingklasse du ønsker.

Ph34r
13-11-2013, 23:11
Takker for svar!

kblaur
14-11-2013, 00:23
Bestill på wideroe.no og legg inn en melding om hvilken bookingklasse du ønsker.

Godt være jeg spørger dumt, men hvor "legg inn en melding om hvilken bookingklasse du ønsker."? - er det i chat eller hvorhenne?

En bookingklasse har vel også indflydelse på selve prisen, så hvis der i udgangspunktet vælges lavest Bookingklasse, skal der vel betales et tillæg for den næste Bookingklasse?

Flight Cancelled
14-11-2013, 00:33
Husk det at om du velger et annet fly hjem er det en sjanse for at du blir igjen en dag om flyet ned er forsinket. Så har du noe du må nå de første 24 timene etter at du etter planen skal returnere så bør du tenke deg litt om. Det er fordelen med å fly samme fly tilbake til CPH. :)

Flight Cancelled
19-02-2014, 11:14
Ser at det igjen er noen dager med greie priser til Madrid. Fant en grei MR fra BGO via CPH til MAD d. 8/3 blant annet. Bestilte MR da, og avbestilte i stedet en annen. :)

Ikke så ofte på CPH, men tror dere at 30 minutter mellom landing og avgang på returen kan være litt knapt? Bet meg merke i at siste leg var med CR9, bruker disse kanskje å ha gate et spesielt område/pir, da jeg antar disse ikke benytter bridge? (Tenker dette kanskje kan gi litt gåavstand?)

joamykle
19-02-2014, 12:08
Da har jeg booket samme tur den 8. mars, så gjenstår det å se om jeg benytter den eller ikke! Når jeg ikke mangler mer poeng for Diamond, kan man jo like godt go for it :p

Flight Cancelled
08-03-2014, 12:48
Boardet nettopp flyet som skal ta meg tilbake til CPH nå. Totalt 4 pax (meg inkludert) som er med tur/retur, som jeg har lagt merke til. Tydelig at MAD er populær MR-destinasjon. :fly

Twin Otter
08-03-2014, 13:20
Da blir det milagerun på meg til MAD. 29. mars.