PDA

View Full Version : Ny omsetningsrekord for Thomas Cook Airline Scandinavia

Tally-Ho
11-01-2013, 15:34
I harde tider ble omsetningen for Thomas Cook Airline Scandinavia (som er en del av konsernet Thomas Cook Group) i 2012 4 milliarder, som er ny "omsetningsrekord" - og overskuddet ble tresifret i millionklassen. Det endelige tall ble nå lagt frem, og det står litt mer på linken standby.dk. Året under et ble det nest beste noengang.

Det går nå også bedre for Thomas Cook Group totalt sett, etter flere års "motbakke" i UK, aksjekursen er opp fra lave 10 til ca 50 nå. Selskapet har nedjustert til 28.000 medarbeidere.

Utgiftene til fuel oppgis til ca 30 %, og ca 15 % går til lønninger, overflyvningsavgifter, landingsavgifter etc. Til gjengjeld legger hver pax ca kr 500 tilbake i selskapet på hver tur, i form av taxfree etc. Kabinfaktoren er på ca 97 %, i juli i år var den 99,9 %.

Selskapet mottok for 2012 igjen den høyeste score på tilfredshet fra kundene, målt opp mot alle andre nordiske selskaper som også flyr leisure / charter, inkl SK og DK.

Men utfordringene er der - i form av fortsatt finanskrise i Europa, og med aggressive lavpriskonkurrenter med innleide kontraktscrew som kan fly billigere. Henvendelser fra bl.a. DY til VING (Thomas Cook-eid) mottas regelmessig - med klare ønsker om å få en større del av leisure-/charterkaken.

Tally-Ho

BoeingOnFinal
11-01-2013, 16:22
Det er gøy å se at et selskap jeg har så respekt for klarer å takle dagens marked. Det ser ut til at det er nisjemarkedene som klarer å konkurrere med LCC-selskapene når man har ulike konstnadsnivåer. Vi får håpe det varer, og at de kan holde på personalpolitikken slik den er i dag.

Lowandslow
11-01-2013, 16:25
Herlig å se Ordentlige selskap med normale villkår og betingelser klarer seg så bra!!
Håper det fortsetter og folk snart får opp øynene for hva som skjer i lavprisbransjen!

ATC-flyradar
11-01-2013, 16:35
Med sine 3 A 330-300 og 1 stk av 330-200 så er det ikke rart at de reisene er fornøyd :rolleyes:

Jan

Tally-Ho
11-01-2013, 16:54
Med sine 3 A 330-300 og 1 stk av 330-200 så er det ikke rart at de reisene er fornøyd :rolleyes:

Jan
---
Vi snakker ikke akk. om Bjørn Kjos her, med 222 fly i bestilling ;-) - men legg på en ekstra A332 (totalt fem), seks A321, to A320, samt en B757 i vinter...så er vi vel litt nærmere faktum.
Kvantitet og kvalitet må holdes adskilt;-).

Tally-Ho

jameson82
11-01-2013, 16:57
---
Vi snakker ikke akk. om Bjørn Kjos her, med 222 fly i bestilling ;-) - men legg på en ekstra A332 (totalt fem), seks A321, to A320, samt en B757 i vinter...så er vi vel litt nærmere faktum.
Kvantitet og kvalitet må holdes adskilt;-).

Tally-Ho

men sjekk toalettene deres litt oftere ;-) etter en T/R TFS så opplevde jeg det flere ganger at flyvertinnene ble gjort oppmerksom på at det manglet papir

ToreD
11-01-2013, 17:19
Litt OT nå, men følte ikke en ny post kunne forsvares..
Kommer det til å bli noen oppgraderinger i kabinen på maskinene med det første?
Fartet litt med -VKH og -VKI i sommer og syntes setene beggynner å bli bra nedsitti.
Satt på rad 1.
Samtidig begynner vel IFE å bli litt "slitent" så en oppgradering der ville jo vært kjærkomment. Har alltid brukt Premiair, My Travel og nå TCAS på "sydenturene" og stortrives, men savner liksom litt mer komfort....

Tore

ATle
12-01-2013, 20:19
Kanskje overskuddet kan brukes til å fornye disse maskinene?! mener da at jeg har lest ett sted at de driver å leter etter erstattere for sine a330 maskiner...

kanskje litt OT dette og men...

Frequent Traveller
12-01-2013, 21:03
Det er gøy å se at et selskap jeg har så respekt for klarer å takle dagens marked ...Livsglade mennesker hos TCS : til alle tider har mottoet deres vaert "Spies, rejs og vaer glad !", Premiair ble dannet etter fusjon Conair + Scanair + ... ? Jeg husker Janni Spies, hun danset jeg med i Toulouse og det sendte gnister gjennom [her trenger jeg hjelp til ä editere den riktige Smiley ?] !!

FlyHi
12-01-2013, 22:18
Flotte tal - og ikke mindst godt at se at det stadig er muligt både at lave business, yde ordentlig service og tilbyde anstændige ansættelsesvilkår, faste kontrakter og medarbejdere der betaler skat og bidrager til samfundet.

Way to go :up:

Tally-Ho
13-01-2013, 13:41
Kanskje overskuddet kan brukes til å fornye disse maskinene?! mener da at jeg har lest ett sted at de driver å leter etter erstattere for sine a330 maskiner...

kanskje litt OT dette og men...
---
Absolutt ikke OT dette...
Selskapets flåte med 8 A320/1 skal først byttes ut, mens man må regne med at A330'ene nok må gå noen år fremover. De eldste er nå 12-13 år. De har vært moneymakere for firmaet, men de er stort sett i luften hele tiden, og det er stor slitasje på IFE-systemer etc. Nye seter skulle forhåpentligvis være på vei. Erstattere til dagens fem A330 er ikke bestemt (konsernbeslutning i UK) - og jeg tror ikke man ønsker noen større maskin er enn dagens A330 - og A350 er derfor en kandidat.
Det er også gjort en konsernvurdering om å "stick to Airbus", så at det dukker opp amerikanere i longhaulsflåten anses som lite realistisk i dag.

Thomas Cook prøvde seg på lowcost, men fant konseptet vanskelig, og rendyrker derfor charter / leisure.

Tally-Ho

kjeandersen
13-01-2013, 13:58
Mener jeg har lest et sted at man får noen nye A320 eller 21 iløpet av året. Når skal disse være i drift? Har selv bestilt tur til Bulgaria fra OSL i sommer, og da sto valget mellom A330 og A321. Valgte A321 avgangen da denne gikk litt tidligere på kvelden, r det noen sansynlighet for at man får ny maskine?

Kjetil

LN-TIB
13-01-2013, 14:20
---
Absolutt ikke OT dette...
Selskapets flåte med 8 A320/1 skal først byttes ut, mens man må regne med at A330'ene nok må gå noen år fremover. De eldste er nå 12-13 år. De har vært moneymakere for firmaet, men de er stort sett i luften hele tiden, og det er stor slitasje på IFE-systemer etc. Nye seter skulle forhåpentligvis være på vei. Erstattere til dagens fem A330 er ikke bestemt (konsernbeslutning i UK) - og jeg tror ikke man ønsker noen større maskin er enn dagens A330 - og A350 er derfor en kandidat.
Det er også gjort en konsernvurdering om å "stick to Airbus", så at det dukker opp amerikanere i longhaulsflåten anses som lite realistisk i dag.

Thomas Cook prøvde seg på lowcost, men fant konseptet vanskelig, og rendyrker derfor charter / leisure.

Tally-Ho

Dog virker det ikke å være mye snag på 330?! Syns aldri jeg hører at disse står. Stemmer det, eller blir det bare ikke store sakene av dette?

Hvor mange timer er de i lufta pr år forresten?

Superhai
13-01-2013, 15:30
Stemmer det, eller blir det bare ikke store sakene av dette?

Det er vel det at det ikke blir så store saker. Det er som regel løst med fly fra UK, eller andre.

amatør
13-01-2013, 21:25
En av grunnene til at jeg alltid velger Ving når vi skal på charterferie er nettopp TC scandinavia, liker at de flyr mye widebody fra Oslo til diverse sydendestinasjoner om sommeren.:up: