PDA

View Full Version : SVENSKE TRODDE FLESLAND VAR


LN-HAT
17-03-2006, 09:05
FRA WWW.BT.NO

Svenske trodde Flesland var «verdens største plattform»


Svensken reiste med helikopter til Statfjord C, men våknet på Flesland og trodde han var kommet på verdens største plattform. Les den utrolige historien.


Den er nesten for god til å være sann, historien om svensken som i går reiste ut med et helikopter fra Flesland i Bergen til Statfjord C–plattformen i Nordsjøen.

Da han våknet og gikk av helikopteret var han nemlig på Flesland igjen. Svensken stilte seg, etter det folk på Flesland forteller, ved bagasjeutleveringen for å plukke opp bagasjen sin. Da den ikke kom gikk han for å etterlyse den. Slik ble det oppdaget at svensken ikke var på det han trodde var «verdens største plattform», men på landjorden i Bergen.

Sovnet
Det hele startet da svensken gikk på helikopteret i syvtiden om morgenen på Flesland. Her ble all bagasje og passasjerer talt og sendt ut.

- Helikopteret fløy først til Statfjord B og deretter til Statfjord C. Folkene som gikk av på plattformen gikk ned i resepsjonen der de ble talt. Mannskapet på Statfjord C oppdaget raskt etter landing at de hadde en mann for lite. Rutinene her fungerte som de skulle og mannskapet gjorde som de skulle. Piloten ble kontaktet, men han fant ikke for mange folk i helikopteret sitt. Piloten fløy som normalt videre til Flesland, sier informasjonssjef Geir Gjervan i Statoil til bt.no.

Først da de kom til Flesland ble det oppdaget at det var en mann for mye med helikopteret.

Akkurat hvordan det skjedde er ikke helt klart.

- Det var seks personer med helikopteret fra Statfjord C til Flesland. Det var en mann for mye, den sovende svensken. Dette er svikt i nøye og inngående rutiner som vi har og det skal ikke skje. Derfor gjennomgår vi rutiner på nytt, sier Gjervan.

Godt sovehjerte
Svensken må ha et svært godt sovehjerte. Rundturen fra Flesland til Statfjord B, videre til Statfjord C og tilbake til Flesland - den tar et par timer.

Vi var mest imponert over at svensken trodde han var på en plattform, når han landet på Flesland. De har bra tro på norsk plattformstørrelser, svenskene.

G-COLE
17-03-2006, 10:46
Utrolig at slikt kan skje da... !
-Hvis mannen satt i setet og sov når de landet på plattformen,- måtte vel noen reagere når vedkommende ikke reiste seg og gikk ut ? -De er jo ikke akurat "usynlige2 i de klærene de har på seg .

-Men han ble vel kansje flydd av naboen,- som flyr S-92 for CHC ? -Han er også...,- ja nemlig Svensk... ehm.... :lol

MountainDew
17-03-2006, 11:04
"Svensken stilte seg, etter det folk på Flesland forteller, ved bagasjeutleveringen for å plukke opp bagasjen sin. Da den ikke kom gikk han for å etterlyse den."


Det var meg han kom til da han ikke fant bagasjen sin, lettere forvirret!
Det stemmer ikke at han trodde Flesland var en plattform, men han trodde at de ikke hadde kunne lande på STC pga vær eller lignende og derfor var kommet tilbake på Flesland. Han innrømmet til meg at han hadde sovet på turen, og eg ringte da til CHC som kunne bekrefte at de hadde landet på STC. CHC var ikke informert om at de manglet en person i Nordsjøen.

Lurer på hvordan denne historien har havnet ut i media?

The Ticketor
17-03-2006, 11:44
Interessant hvor ofte en historie får en helt annen vri når det kommer fakta på bordet.

Hurum
17-03-2006, 13:25
Se der....saken var ikke slik den ble framstilt ja....hmmm. Skal en bli overrasket?....nei.
Svensken var ikek så "fjern" likevel;)

G-COLE
17-03-2006, 19:26
Originally posted by Hurum


Se der....saken var ikke slik den ble framstilt ja....hmmm. Skal en bli overrasket?....nei.
Svensken var ikek så "fjern" likevel;)

-Jaja,- har det nå med å trekke naboen min jeg da... som guttungene kaller "Svensken".... -Artig skrue er han ivertfall.... :nor

LN-KEH
18-03-2006, 00:59
Hei,

Det er tre Statfjord plattformer på rekke og rad, noen ganger er helikopteret innom alle tre og setter av / tar ombord passasjerer, i tillegg kan det være andre fartøy/rigger som de skal innom med av og påstigende pax.
Jeg har selv strevd med å sørge for at vi får ombord de riktige passasjerene og bagasjen deres når jeg har tjenestegjort på helidekket - som regel blir bagasjen merket ganske bra, det er verre med passasjerene...

Her er et bilde av Statfjord B, hadde ikke noe bra bilde på disk av Charlie.


Eders
Knut Erik