View Full Version : Er EuroBonus dyrt eller Dividend Miles billig?
Jeg har nylig tømt DM-kontoen, og sitter med følgende status i *A-programmene:
EuroBonus: 3500 (300 forfaller 31/05).
USDM: 1800 poeng.
Aegean: 2000 (ubrukt, kun signup-bonus).
Skal nå velge hvilket program jeg skal bruke fremover, og har nesten slått fra meg Aegean - regner ikke med å kunne opprettholde sølv-/gullstatus, så poengene er i utgangspunktet kun tenkt til bonusturer. (Unntaket er hvis begge Optiontown-oppgraderingene på BGO-PVG/PEK-BGO i april går gjennom, da har jeg nok til A3-gull alene på den turen.)
Har sett på både opptjeningstabeller og uttakstabeller, og EB fremstår som utrolig dyrt for meg. Sørøst-Asia i C er 140k med EB, 90k med USDM. Oseania 110k med EB, 180k med USDM. Sør-Afrika, som trolig blir mitt neste mål er 75k hos DM og 140k (!) hos EB. Selv om EB har litt bedre opptjening i billige økonomiklasser (f.eks. 25% med Lufthansas K-tilbudsklasse, mot 0% med DM), kan vel ikke det veie opp for en så stor forskjell. Er det noe jeg ikke ser?
jameson82
05-01-2013, 18:24
Jeg har nylig tømt DM-kontoen, og sitter med følgende status i *A-programmene:
EuroBonus: 3500 (300 forfaller 31/05).
USDM: 1800 poeng.
Aegean: 2000 (ubrukt, kun signup-bonus).
Skal nå velge hvilket program jeg skal bruke fremover, og har nesten slått fra meg Aegean - regner ikke med å kunne opprettholde sølv-/gullstatus, så poengene er i utgangspunktet kun tenkt til bonusturer. (Unntaket er hvis begge Optiontown-oppgraderingene på BGO-PVG/PEK-BGO i april går gjennom, da har jeg nok til A3-gull alene på den turen.)
Har sett på både opptjeningstabeller og uttakstabeller, og EB fremstår som utrolig dyrt for meg. Sørøst-Asia i C er 140k med EB, 90k med USDM. Oseania 110k med EB, 180k med USDM. Sør-Afrika, som trolig blir mitt neste mål er 75k hos DM og 140k (!) hos EB. Selv om EB har litt bedre opptjening i billige økonomiklasser (f.eks. 25% med Lufthansas K-tilbudsklasse, mot 0% med DM), kan vel ikke det veie opp for en så stor forskjell. Er det noe jeg ikke ser?
opptjeningen med trumf,shell,amex osv gir meg omlag 100k EB i året utenom reisinga
EB er dyrt hvis du skal bruke det på andre selskaper intercontinentalt, skal du derimot til steder SAS flyr er de OK priset. Så det kommer helt an på hvor du tenker deg reise. Så er det Afrika du tenker deg til er ikke EB nødvendigvis valget for deg
chrisljo
05-01-2013, 18:46
Ettersom du kan bruke EB innenriks til en verdi rundt 9-10 øre er de aldri bortkastet.
Bruk derfor EB til opptjening, og kjøp de DM poengene du trenger til longhaul C. (Evt bruk LifeMiles, som er billigere, men litt mindre fleksibelt)
Edit: kanskje får du en trippelpoeng E-post på et godt tidspunkt og kan nå status i EB.
Fellowplane
05-01-2013, 22:05
Jeg opplever EB som rimelig på bonusbilletter innenlands, man kommer seg jo helt til Svalbard om man skulle ønske det for 10k poeng. Ellers er de jevnlige 50% tilbudene til destinasjoner i Europa også mye valuta for pengene. Dersom man helst vil bruke poengene på reiser til fjernere strøk med andre *alliance-partnere er kanskje et annet program å foretrekke. Så dette kommer jo i stor grad an på hvor du ønsker å reise og med hvilket selskap. Kort sagt er nok EB mest lukrativt for Nordmenn bosatt i Norge som reiser mest med SAS og da helst innenriks eller innenfor Europa.
Tenk også litt på mulighetene for opptjening av poeng. Jeg reiser endel, men tjener likevel mer poeng via Trumf Visa enn på flyreisene alene. Slike alternative opptjeningsmuligheter er ikke alltid mulig med andre bonusprogrammer.
opptjeningen med trumf,shell,amex osv gir meg omlag 100k EB i året utenom reisinga
Tenk også litt på mulighetene for opptjening av poeng. Jeg reiser endel, men tjener likevel mer poeng via Trumf Visa enn på flyreisene alene. Slike alternative opptjeningsmuligheter er ikke alltid mulig med andre bonusprogrammer.
Disse opptjeningene via kort vil nok dessverre gi lite uttelling for meg som ikke har bil, og ikke bor i nærheten av dagligvarebutikker i Norgesgruppen. De har selvfølgelig gjort unntak med 0% for konkurrerende kjeder. Andre co-brandede kort som EB+AmEx har vel høye årsgebyr og relativt få brukersteder i Norge?
Ser nå at det også finnes EB+MasterCard, det er vel enklere å få brukt jevnlig, og har ikke årsgebyr det første året. EB+Diners er også gratis det første året, med 3000 som signup-bonus - men Diners har vel enda færre brukersteder enn AmEX.
Betyr forresten "Standard opptjening: 10 Ekstrapoeng per kr 100,- du handler for" at man får 10%, eller at et kjøp på 0-99 kr gir 0 poeng, 100-199 kr gir 10 poeng osv?
EB er dyrt hvis du skal bruke det på andre selskaper intercontinentalt, skal du derimot til steder SAS flyr er de OK priset. Så det kommer helt an på hvor du tenker deg reise. Så er det Afrika du tenker deg til er ikke EB nødvendigvis valget for deg
Sør-Afrika er forsåvidt bare én konkret reise jeg tenker å få til i løpet av et års tid, mens programmet jeg velger skal forhåpentligvis være "permanent". Neste tur etter det blir trolig Australia/New Zealand, så konklusjonen blir vel at EB ikke er for meg som hovedprogram i hvert fall.
Ettersom du kan bruke EB innenriks til en verdi rundt 9-10 øre er de aldri bortkastet.
Bruk derfor EB til opptjening, og kjøp de DM poengene du trenger til longhaul C. (Evt bruk LifeMiles, som er billigere, men litt mindre fleksibelt)
Edit: kanskje får du en trippelpoeng E-post på et godt tidspunkt og kan nå status i EB.
Innenriks er ikke dumt, det hadde jeg ikke tenkt på. I Sør-Norge er det såpass rimelig med ordinære billetter at det sikkert ikke lønner seg, men har familie i Nord-Norge, så der kan man vel spare en del. Men hvor mye er det man må betale utenom poengene? På en tur BGO-ALF-BGO utgjør skatter og avgifter 890 kr:
Passenger Charge 298 NOK
Value Added Tax (VAT) Domestic* 144 NOK
Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets 448 NOK
Totalsum skatter og avgifter: 890 NOK
Blir det 298+144 på denne turen?
Jeg opplever EB som rimelig på bonusbilletter innenlands, man kommer seg jo helt til Svalbard om man skulle ønske det for 10k poeng. Ellers er de jevnlige 50% tilbudene til destinasjoner i Europa også mye valuta for pengene. Dersom man helst vil bruke poengene på reiser til fjernere strøk med andre *alliance-partnere er kanskje et annet program å foretrekke. Så dette kommer jo i stor grad an på hvor du ønsker å reise og med hvilket selskap. Kort sagt er nok EB mest lukrativt for Nordmenn bosatt i Norge som reiser mest med SAS og da helst innenriks eller innenfor Europa.
Hvordan er tilgjengeligheten på bonusbilletter innenlands og i Europa, f.eks. i helger og høysesong? Må man bestille i god tid, eller kan EB-billetter være et "last minute"-alternativ?
Tror jeg begynner å se konturen av en løsning, selv om det ikke er ideelt med to programmer innenfor samme allianse:
- USDM (eller LifeMiles) som hovedprogram, poeng for reising samles hovedsakelig her, og fyller på med kjøpemiles for bonusturerturer.
- EuroBonus i tillegg, for oppsamling gjennom kredittkort og turer med billige bookingklasser som gir 0% med USDM/LM og 25% med EB.
Robbiedeluxe
06-01-2013, 10:52
Enig i mye som skrives her, og har bare ett punkt å tilføre og det er at SAS er vesentlig mindre fleksible når det gjelder uttak av bonusbilletter. Dette gjelder både antall legs, routing, open-jaw, lay-overs etc.
Det støtter i så fall løsningen jeg heller mot, ettersom EB-poengene kun vil brukes til kortere turer innenlands eller i Europa (eventuelt oppgradering til Y+/C på longhaul) - ikke langturer med "kreative" ruter.
Får man bonuspoeng for både flighten(e) og selve kjøpet hvis man bestiller flybilletter med Trumf-kort, EB-MasterCard o.l.?
Disse opptjeningene via kort vil nok dessverre gi lite uttelling for meg som ikke har bil, og ikke bor i nærheten av dagligvarebutikker i Norgesgruppen. De har selvfølgelig gjort unntak med 0% for konkurrerende kjeder. Andre co-brandede kort som EB+AmEx har vel høye årsgebyr og relativt få brukersteder i Norge?
.
Du kan jo skaffe deg Shell MC. Gratis i bruk og 1% trumf for alt du handler. Dermed tjener du Trumf/EB på all reising i tillegg til både Trumf/EB og feks bonus hos Coop.
Får man bonuspoeng for både flighten(e) og selve kjøpet hvis man bestiller flybilletter med Trumf-kort, EB-MasterCard o.l.?
Ja
..........
chrisljo
06-01-2013, 18:27
Litt avhengig av hvor langt unna status du er og hvor du reise på korte Europa/Norgesturen ville jeg vurdert å ta alt reising på Eurobonus.
EB status er klart nyttigere enn DM status (ekstra opptjening, setevalg) og lettere å få.
Someone: Genialt! Bare synd at jeg ikke oppdaget det (dvs, gadd å sette meg inn i det) for et par måneder siden når alle turene for det neste halvåret ble bestilt, inkludert at jeg la ut en del tusenlapper for reisefølget for å få det på samme PNR. Jeg er verdens beste til å være etterpåklok...
Du kan jo skaffe deg Shell MC. Gratis i bruk og 1% trumf for alt du handler. Dermed tjener du Trumf/EB på all reising i tillegg til både Trumf/EB og feks bonus hos Coop.
Hmm... dette var grunnen til at jeg ikke satte meg inn i kredittkort i utgangspunktet, er jo et hav av muligheter. Og burde vel kombinere 2-3 forskjellige kort for å utnytte det maksimalt, men blir sliten av tanken. ;) Ser at det er mange tråder allerede om valg av kredittkort, så skal ikke ta diskusjonen for langt, men ser for meg noe slikt:
EB+MC, fordi det gir bedre opptjening enn f.eks. Shell-MC, og kan brukes tilnærmet overalt. Vurderer da etter et år om jeg fortsetter med det, eller bytter til Shell/andre gratisalternativer.
Trumf-VISA, som er gratis, for bruk steder som ikke tar MC, og og innenfor Norgesgruppen hvor det gir 2%.
EB+Diners for å få 3000 i signup-bonus. Si opp etter maks et år.
Er vel ingen grunn til å være "lojal" mot et kort, så det burde vel gå under forutsetning at jeg klarer å huske PIN-kodene. ;)
Litt avhengig av hvor langt unna status du er og hvor du reise på korte Europa/Norgesturen ville jeg vurdert å ta alt reising på Eurobonus.
EB status er klart nyttigere enn DM status (ekstra opptjening, setevalg) og lettere å få.
Ja, ser absolutt at det er fordeler med det, men er langt unna nå, kontoen har stort sett stått ubrukt - først pga uvitenhet om fordelene med bonusoppsparing, deretter fordi jeg har brukt USDM. Skal til PVG/PEK i april som gir 10 700 poeng, hvis begge Optiontown-oppgraderingene går gjennom vil det være nok til EB-sølv. Men kvalifiseringsperioden min går ut 31. mai, så da går jeg heller for tre år med gull gjennom Aegean (trenger 18 000 for det).
Regner med at det skal stå "hvor ofte", og i så fall er svaret relativt sjeldent. Så får klare meg med kort-oppsparing, og være bevisst på trippeltrumf-kampanjer og slikt.
Tror jeg må korrigere meg om kredittkortvalg, ser nå at overføring Trumf -> EB 13,88 poeng pr krone, så da gir Shell-MC bedre opptjening enn EB-MC. Så kan ha Trumf-VISA + Shell-MC, slik at et av dem kan brukes til enhver tid.
Takk for mange gode svar her. Mottok i ettermiddag Trumf-Visa og Shell-MC, og har allerede rukket å tjene Trumf tilsvarende 125 EB-poeng. Så dette går veien. ;)
Men står fortsatt mellom USDM eller Lifemiles som "hovedprogram". Kriteriene er 1) mulighet til å supplere med billige kjøp av miles, 2) en gunstig uttakstabell og 3) helst OK opptjening på billige økonomiklasser. Ettersom de neste (større) turene jeg vurderer i løpet av de neste par årene trolig går til Afrika, Australia/NZ og Sør-Amerika, er konklusjonen at EB ikke er det rette programmet for å spare opp til longhaul C-klasse til disse stedene. Ideelt sett tror jeg at jeg ville ha fortsatt med DM, fordi det gir mulighet for fine ruter som BGO-NBO (stopover) med TK, NBO-CPT (destinasjon) med SA og CPT-BGO med LX. Lifemiles virker dessverre, som nevnt over, en del mindre fleksibelt. Likevel er det vel det eneste logiske programmet for *A med mine kriterier, nå når US Airways ser ut til å bli merget med AA og blir med i Oneworld om et års tid?