PDA

View Full Version : Routing over Irak


apeks
05-01-2013, 10:29
Var i Dubai i julen og på flyet satt jeg og fulgte med på kartet hvor vi var.
La merke til at vi begge veier flydde rett over Irak og over Bagdad.

Jeg forbinder Irak med noe man holder seg laaaangt unna og i alle fall ikke flyr et vestlig fly over. Skjønner jo nå at det er fullstendig feil.
Er allikevel overrasket over at Irak tillater overflying av vestlige fly.
Har det alltid vært slik ?

Kan ingentng om våpen eller raketter. Men høyden vår var 40 000 fot så det er kanskje ikke er noen trussel fra bakken i den høyden uansett ?

Men jeg lurer også veldig på hva som hadde skjedd dersom man ville fått et alvorlig mekanisk kritisk problem eller en akutt medical.
Hadde man da landet i Irak ? grøss.

Jeg godsnakket med alle de 4 motorene hele veien over Irak og fortalte dem at de måtte oppføre seg og for all del ikke stoppe !
Det gikk fint som dere skjønner, men jeg likte definitivt ikke routingen :)

ClassOne
05-01-2013, 12:13
Hei.

Flyr stort sett alltid over Irak når jeg skal til DXB, så det regnes nok som trygt. Er kun ved et tilfelle i 2006 vi dro over Iran, dette ble opplyst at var pga situasjonen i Irak. Tipper at det var høy militær aktivitet i luftrommet som var årsaken.

En annen ting jeg la merke til sist tur, nå i Desember, er at man fra luften kan se noen kraftige røde lys på bakken, de så ut som om de stod på grensen til Iran. Noen som vet noe om dette?

Hypern
05-01-2013, 12:29
Var i Dubai i julen og på flyet satt jeg og fulgte med på kartet hvor vi var.
La merke til at vi begge veier flydde rett over Irak og over Bagdad.

Men jeg lurer også veldig på hva som hadde skjedd dersom man ville fått et alvorlig mekanisk kritisk problem eller en akutt medical.
Hadde man da landet i Irak ? grøss.



Ja om nødvendig hadde man landet i Baghdad eller Erbil. Dette er nok relativt trygt, som vanlig pax deboarder man jo ikke og de to flyplassene er nok veldig godt bevoktet fra Irakisk side. Dessuten flyr relativt seriøse flyselskaper til BGW feks Qatar, Turkish og Royal Jordanian. Til Erbil har man også vestlige flyselskap som Austrian og Air Berlin. Hvis ikke har man jo alternative flyplasser som Kuwait osv.

Utflyttet
05-01-2013, 13:06
Irak har ikke vært så uvanlig de siste årene, Iran har jeg vært over rett som det er de 10 siste årene. De største avvikene jeg husker er når det stormet som best i Afghanistan og Irak, da har det blitt noen seriøse omveier. Syria mener jeg visselig også jeg har vært over en del ganger.

En gang ble det SIN-LHR som gikk over sørlige India, videre over Sanaa og så opp via Cairo og så til LHR i noe lunde bein linje, da var det både Irak og Afghanistan som var tingen. En annen gang har det vært på tvers av midten av India, så ved Muscat nesten rett nord igjennom Iran og så "normal" løype via øst-Europa til LHR.

De snodigste rutene nå om dagen er fra DOH til øst-Afika, da er det ofte man tar av mot nord, så flyr en god stund nordvest før man tar en stor bue før man endelig fly mot syd. Det er tydelig noe rett vest for DOH som man i ny og ne må unngå.

-A

Lamox
05-01-2013, 13:06
Kan ingentng om våpen eller raketter. Men høyden vår var 40 000 fot så det er kanskje ikke er noen trussel fra bakken i den høyden uansett ?
Men jeg lurer også veldig på hva som hadde skjedd dersom man ville fått et alvorlig mekanisk kritisk problem eller en akutt medical.
Hadde man da landet i Irak ? grøss.


Det blir vel litt det samme som SAS flyginger over Afghanistan. Taliban antas å ha Stinger bakke til luft raketter, som når opp til max ca 15.000 ft, så selv med høye fjell anses det for å være trygt over 30.000 ft.

Ang nødlanding i Kabul - eller Bagdad - så er det vel noe en vil unngå hvis en ikke absolutt MÅ lande der. 20-30 min ekstra flyging med en alvorlig syk pax kan eks være å foretrekke fremfor å lande i Kabul - både for den sykes- og de øvrige passasjerenes skyld...

LN-MOW
05-01-2013, 14:09
Man overfløy Irak fra ganske tidlig i konflikten. En flight engineer i ATA fortalte meg at han opplevde en gang i sin lange karriere at han fikk en engine failure - og det var rett over Baghdad i 2003.... De fortsatte til Budapest.

K3nn7
05-01-2013, 17:13
Man overfløy Irak fra ganske tidlig i konflikten. En flight engineer i ATA fortalte meg at han opplevde en gang i sin lange karriere at han fikk en engine failure - og det var rett over Baghdad i 2003.... De fortsatte til Budapest.

Var dette med Tristar eller 757?

LN-MOW
05-01-2013, 17:18
Det var en Tristar .. 757'en har ikke F/E .. ;)

Hypern
05-01-2013, 17:23
Irak har ikke vært så uvanlig de siste årene, Iran har jeg vært over rett som det er de 10 siste årene. De største avvikene jeg husker er når det stormet som best i Afghanistan og Irak, da har det blitt noen seriøse omveier. Syria mener jeg visselig også jeg har vært over en del ganger.

En gang ble det SIN-LHR som gikk over sørlige India, videre over Sanaa og så opp via Cairo og så til LHR i noe lunde bein linje, da var det både Irak og Afghanistan som var tingen. En annen gang har det vært på tvers av midten av India, så ved Muscat nesten rett nord igjennom Iran og så "normal" løype via øst-Europa til LHR.

De snodigste rutene nå om dagen er fra DOH til øst-Afika, da er det ofte man tar av mot nord, så flyr en god stund nordvest før man tar en stor bue før man endelig fly mot syd. Det er tydelig noe rett vest for DOH som man i ny og ne må unngå.

-A

Hva DOH gjelder tror jeg det var noe issue med saudiarabisk luftrom man måtte unngå. Så kanskje derfor de fløy rett mot Iran også sørover.

K3nn7
05-01-2013, 18:05
Det var en Tristar .. 757'en har ikke F/E .. ;)

Den biten av teksten din "glemte" jeg å lese :lol: