PDA

View Full Version : Er BBJ muligt for SAS?


Fysikeren
04-01-2013, 15:47
Hej

I anden tråd snakkes der om en rute fra Stavanger til Houston med A340. Det virker i mine øjne som et lidt stort fly til den rute. Det nævnes, at ruten har meget business-trafik.

Så mit spørgsmål: Hvor realistisk ville det være for SAS at have et lille antal Boeing 737 Business Jet, der med udgangspunkt i Stavanger flyver til f.eks. Houston eller Mellemøsten? Et startoplæg kunne være to fly i rute fra Mellemøsten over Stavanger til Houston og tilbage igen på 48 timer.

Er det realistisk at få økonomi i sådanne fly, f.eks. med halvt eller to tredjedele business-class og en lille economy-afdeling. Flyet kan vel næppe reelt have fragt med, med tanke på behovet for brændstoftanke. Dertil kommer en finansiel risiko, da flyene vel er ret svære at omplacere, hvis det fejler økonomisk.

Rent teknisk minder de vel tilstrækkeligt om 737NG til, at de ikke vil være en større teknisk udfordring for SAS.

LN-MOW
04-01-2013, 15:52
Å anskaffe egne ser jeg som utenkelig. Det er altfor dyrt. Å hyre inn Privatair, som 'elle andre' gjør er selvfølgelig en mulighet, men fylle flere C-klasseseter fra SVG enn du klarer på noen andre ruter i systemet, har jeg svært vondt for å se ..

Men hvis oljeselskapene er villige til å legge inn litt støtte, så kanskje ...

Utflyttet
04-01-2013, 16:28
Siden den andre tråden handler om flere A340, og denne er marginalt nærmere det jeg lurer på:

Mange bruker PrivateAir sine BBJ for å få til slike spesialiserte ruter med kun biz-seter. Er det teknisk mulig for SAS (eller en annen operatør) å bruke en narrowbody med utelukkende Y+-konfig på strekningen, da en del selskap synes å ha policy å unngå biz-biletter?

Lar det seg gjøre med antall seter og vekt og range? Er det økonomi i noe slikt?

-A

LN-MOW
04-01-2013, 16:34
Lar det seg gjøre med antall seter og vekt og range? Er det økonomi i noe slikt?



Jo lengre du flyr, jo høyere blir enhetskostnaden siden du binder opp materiellet i en så lang tid. Så du må ha en snittpris som ikke gjør deg istand til å konkurrere på billigmarkedet. I tillegg kommer mellomlandinger, siden du ikke har nødvendig range. BBJ'en har ekstra fueltanker, så med ren økonomi, vil du heller ikke få plass til bagasjen. Dermed er ikke denne egnet til mer enn max ca 100 seter.

Someone
04-01-2013, 16:55
Lufthansa har en blanding av C og Y i sine 737 fra Privatair

Dash
04-01-2013, 17:05
Er det slik at det er Privatair som flyr med eget crew, eller kunne en eventuell rute vært fløyet av SK personell?

LN-MOW
04-01-2013, 17:18
100% Privatair - men det er sikkert mulig å forhandle ...

storg
04-01-2013, 23:45
Hvilken rekkevidde har en BBJ med 100 C-seter?

Dag Viking
04-01-2013, 23:51
Hvilken rekkevidde har en BBJ med 100 C-seter?

En BBJ med 100 C-seter vil være en merkelig konfigurasjon. Den vil da f.eks. ha 2-2 og 31" pitch eller 3-3 og 46" pitch. Ingen av de er i nærheten av å være et business-produkt. SQ sine A340-500 har 100 C-seter.
Rekkevidden vil være 7686km, noe snaut. Tar man hensyn til vind, så må man opp på en still air range på rundt 9000km for året rundt operasjoner. Da er man nede på ca 60 pax.

storg
05-01-2013, 00:07
En BBJ med 100 C-seter vil være en merkelig konfigurasjon. Den vil da f.eks. ha 2-2 og 31" pitch eller 3-3 og 46" pitch. Ingen av de er i nærheten av å være et business-produkt. SQ sine A340-500 har 100 C-seter.
Rekkevidden vil være 7686km, noe snaut. Tar man hensyn til vind, så må man opp på en still air range på rundt 9000km for året rundt operasjoner. Da er man nede på ca 60 pax.

Ah, jeg leste 100 seter litt lenger opp og regnet det som en mulighet. Har nå sett litt på privatair sine BBJ og 737-700. Og de ligger fra 5000 til 9000 km.

Dash
05-01-2013, 00:08
100 C seter kommer aldri til å funke. Som Dag Viking sier så er det en merkelig konfig. Men Lufthansa sin 32C og 60M kunne kanskje funket. Dog må jo fortsatt yielden være temmelig høy på M klasse også......

storg
05-01-2013, 00:10
100 C seter kommer aldri til å funke. Som Dag Viking sier så er det en merkelig konfig. Men Lufthansa sin 32C og 60M kunne kanskje funket. Dog må jo fortsatt yielden være temmelig høy på M klasse også......

Men har den rekkevidden? Ingen av privatair sine fly idag, som klarer det med så mange seter. Forutsatt at jeg leser tallene rett.

Bizflyer
05-01-2013, 00:11
et annet spørsmål er vel hvorvidt de store oljeselskapene i det Rogalandske alltid benytter biz class for sine reiser.

Et annet er vel at de samme selskaper sikkert har en kjempegod prisavtale med KLM på billetter til Houston som gjør at SAS kanskje ikke finner det lønnsomt å opprette en rute dit pga at prisene er for lave og i tillegg usikker etterspørsel.

Nå har vel KLM rundt 60 seter biz daglig til Houston, og de fylles vel neppe bare opp av nordmenn. Så markedet deres er større. Og skal du lokke de store selskapene til deg holder det ikke med 2 ukentlige avganger heller?

BF:cool2

Dag Viking
05-01-2013, 00:16
Men har den rekkevidden? Ingen av privatair sine fly idag, som klarer det med så mange seter. Forutsatt at jeg leser tallene rett.

Flyet som flyr for LH med 32C+60M er en BBJ2, ikke BBJ. Den har dårligere rekkevidde, både med 20 og 100 passasjerer.

LN-MOW
05-01-2013, 00:32
Nå diskuteres dette to steder ...

En BBJ2 med 50 pax har rekkevidde på ca 4900nm. SVG-IAH er 4210. Så ja, LH-versjonen vil ikke klare det, men den rene C-versjonen de opererte for Swiss ville klart det. BBJ1 har bedre rekkevidde og vil dermed tåle mer last, så en 70-pax versjon kunne være en mulighet. Men Privatair-lease er dyrt i utgangspunktet ....

Lennart
05-01-2013, 01:10
Noen som har tenkt på rullebanen lengden på Sola ?
Setter ikke den begrensninger på lengde på en rute til Houston og kanskje opp til 100 pax ?

Dag Viking
05-01-2013, 01:32
Noen som har tenkt på rullebanen lengden på Sola ?
Setter ikke den begrensninger på lengde på en rute til Houston og kanskje opp til 100 pax ?

Nei, normalt sett ikke. Selv ved ISA+15 så trenger den ikke mer enn 7300ft @ MTOW. Og ISA+15 er det vel aldri på Sola :p

Mjolnir
05-01-2013, 01:39
Nei, normalt sett ikke. Selv ved ISA+15 så trenger den ikke mer enn 7300ft @ MTOW. Og ISA+15 er det vel aldri på Sola :p

Til gjengjeld er vel ikke våt/glatt bane uvanlig?