View Full Version : Avinors planer for SVG fram til 2050!
Legger ved denne linken for alle som er interessert i planer for utbyggingen av flyplassen på Sola :D
http://www.avinor.no/avinor/micro/vinger-og-vyer
Hva sier flyselskaper og andre aktører om nedleggelsen av 11/29, da? Det er vel strengt tatt en nedgradering av flyplassen? Er det ikke en reell mulighet å ha begge banene som fullverdige baner?
Hva sier flyselskaper og andre aktører om nedleggelsen av 11/29, da? Det er vel strengt tatt en nedgradering av flyplassen? Er det ikke en reell mulighet å ha begge banene som fullverdige baner?
Fikk litt hakaslepp når jeg leste det du skrev der, for det at SVG har hatt egen runway i praksis kun for helikopter har gjort operasjonene med fly mye smidigere enn i BGO, hvor en kan risikere å havne nærmere Sognefjorden på final på grunn av at et helikopter skal inn på samme innflyging.
Men når jeg klikket på linken så står det at det skal bygges "ny rullebane 18 - 36 vest", så da er det jo ingen forringelse. Tror jeg har landet på rullebane 11/29 to ganger på 25 år, og da var det ikke absolutt behov for det, så så lenge det er en egen runway for helikopter så skulle det vel ikke være noe problem.
Det er noe de ikke synes noe om. Flere stormer de siste årene som har gjort at 11/29 har blitt brukt en god del. Eneste øst/vest banen på vestlandet.
Det er noe de ikke synes noe om. Flere stormer de siste årene som har gjort at 11/29 har blitt brukt en god del. Eneste øst/vest banen på vestlandet.
Men hvor ofte har dette vært et problem? Som sagt; i mine 25 år med flyging på vestlandet så har jeg aldri måtte lande på 11/29 på grunn av at hovedbanen var utenfor limit, og jeg har heller aldri vært med på å ikke kunne lande i BGO på grunn av for mye crosswind.
Mener å ha lest i en tidligere rapport (korriger meg om jeg husker feil) at en B737 kan lande med opp til 35 knop side vind. Dermed kan flyet lande 95% av tiden på N/S banen, basert på tidligere års gjennomsnitt.
Mener å ha lest i en tidligere rapport (korriger meg om jeg husker feil) at en B737 kan lande med opp til 35 knop side vind. Dermed kan flyet lande 95% av tiden på N/S banen, basert på tidligere års gjennomsnitt.
Det stemmer sikkert - Airbus 340 kan gå til 42 kt, men det er eneste flytype jeg vet om som tåler så mye. Men 95% - dvs 17-18 dager i året med mer enn 35 kt direkte sidevind? Trodde vel egentlig ikke det var så mange dager med 35 kt vind fra noen som helst retning jeg...? Er du sikker? Men jeg har ikke statistikken - vet bare at jeg aldri har hatt behov for annet enn nord-syd bane etter 25 år på vestlandet... I WF tiden så hadde vi imidlertid til stadighet problem på FRO - men der er jo banen øst-vest...
Noen 737 operatører har 25 kts som begrensning for wet groomed rwy (m/winglets) selv om ikke Boeing har noen fast limit.
11-29 har definitivt vært en fordel slik været er på Sola og man er rimelig naiv om man ikke ser at det isolert sett er risiko forbundet med nedleggelse. En del flyginger (også 737 operasjoner) vil definitivt måtte kanselleres pga. vind.
Hvor stor fordelen vil være ved en eventuell kritisk systemsvikt ifm. landing kan man også tenke seg.
Spm. er vel om fordelene veier opp for ulempene.
Annen operatør annen flytype:
0.40 or more
30Kts
Dry, damp, wet
Goodmedium
0.39 - 0.36
25Kts
medium
0.35 - 0.30
15Kts
Slush, drysnow
mediumpoor
0.29 - 0.26
15Kts
poor
<0.25
5Kts
Det stemmer sikkert - Airbus 340 kan gå til 42 kt, men det er eneste flytype jeg vet om som tåler så mye. Men 95% - dvs 17-18 dager i året med mer enn 35 kt direkte sidevind? Trodde vel egentlig ikke det var så mange dager med 35 kt vind fra noen som helst retning jeg...? Er du sikker? Men jeg har ikke statistikken - vet bare at jeg aldri har hatt behov for annet enn nord-syd bane etter 25 år på vestlandet... I WF tiden så hadde vi imidlertid til stadighet problem på FRO - men der er jo banen øst-vest...
747 kan landes i mer.
Det er lagt ved noe vindstatistikk i vedlegget (planen) men den er ikke så oversiktlig og for meg ser det ut til at den inneholder noen feil.
De skriver bla. at vinden ikke ser ut til å ha øket. Om jeg forstår rawdata rett så har de summert feil.
Det nevnes flere ganger at nedbøren har øket en del. (7%) osv. Leser man rawdata ser det for meg ut til at kuling fra NW har øket 40% og kuling fra SE har øket 10% mellom to tidsperioder, men dette blir ikke nevnt. Derimot sies det at verken hastighet eller retning synes å være i forandring?
Data viser ellers at SE-NW totalt sett tenderer til å være noe mer vanlig vindretning enn S-N. Dette spesielt ved sterk vind.
WF og andre har til stadighet hatt utfordringer/problemer/uhell med vanskelige vindforhold og nedleggelse av 11-29 vil øke utfordringene også på Sola (forhåpentligvis ikke uhellene) om man pusher oftere mot maks crosswindlimit. En annen faktor som og blir nevnt på Sola er at 11-29 er mer smooth-mindre mekanisk turbulens ved sterk SE-NW vind.
...Tror jeg har landet på rullebane 11/29 to ganger på 25 år...
Er det den banen man flyger rett over solastranden før landning vi snakker om? Kom inn den veien lille julafton før noen uker siden ihvertfall.. Men var nok første gangen for meg ja.
/b
Twin Otter
07-01-2013, 00:28
Er det den banen man flyger rett over solastranden før landning vi snakker om? Kom inn den veien lille julafton før noen uker siden ihvertfall.. Men var nok første gangen for meg ja.
/b
Stemmer.
Var vel noen dager i desember det blåste såpass fra øst at bane 11 var konstant i bruk!
Men, stemmer det at det ikke går taxebane helt ut til enden av 29 (mot vest)? Slik at fly som lander fra øst må back-tracke for å komme til terminalen?
Stemmer.
Var vel noen dager i desember det blåste såpass fra øst at bane 11 var konstant i bruk!
Men, stemmer det at det ikke går taxebane helt ut til enden av 29 (mot vest)? Slik at fly som lander fra øst må back-tracke for å komme til terminalen?
Normalt brukes Taxiway H ved landing på 29 og ved sterk vind (GS 100kts og mindre) blir backtracking begrenset ved normal bruk av bremser.
Taxiway D ligger delvis i blindsone for tårnet og benyttes hovedsaklig til helikoptertrafikk.
https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENZV/EN_AD_2_ENZV_2-1_en.pdf
I sterk vind har det ellers hendt at 737 lander på 36 og taxer av på 29.
11/29 er fin å ha. Det er nok korrekt som mange skriver at det er sjelden at vi bruker 11/29 på grunn av vi går utenfor limitations på landende fly på 18/36. Men det er jo bedre å bruke RWY11 hvis det blåser 30 kt fra 110 grader, fremfor å bruke 18.
Vi har tidvis vært plaget med windshear på landing 18 ved vind mellom 130 og 150 grader, over 15 kt.
Det er ingen taksebaner som i praksis går til hver THR på 11/29 (selv om vi har TWY F til THR29), så utfordringene på backtrack er stort sett for taksing til avgang, fremfor etter landing.
Sola er også den av de kontrollerte flyplassene i Norge med mest GA-trafikk, og der er det nok flere som vil savne 11/29 enn de kommersielle operatørene. Der er jo som kjent vindbegrensingene nærmere 15kts sidevind..
På vårparten/sommeren 2013 vil vi derimot kunne se 11/29 i flittig bruk, grunnet arbeid sør av THR36. Det vil i praksis si at "store fly" ikke vil kunne lande på RWY 36, og heller ikke ta av på RWY 18 (AIP AIRAC SUP 22/12 (https://www.ippc.no/ippc/display_pdf_or_url_servlet?origfilename=EN_Sup_201 2_022_en.pdf)).
Aleksander Maaland
09-01-2013, 15:59
Sikkert ikke helt relatert til temaet.
Men tror dere denne avgangen går som normalt ?: (Se bilde)
11/29 er vell ikke lang nok for en A330 Fullastet med syden turister, bagasje og fuel ...
http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Amaaland/a330_zpsa2194c13.png
AN124 har brukt rwy 11. Trenger ikke my fuel for fly til PMI.
Twin Otter
09-01-2013, 18:32
IL-76 har brukt bane 29 ved hvertfall en anledning...
Sikkert ikke helt relatert til temaet.
Men tror dere denne avgangen går som normalt ?: (Se bilde)
11/29 er vell ikke lang nok for en A330 Fullastet med syden turister, bagasje og fuel ...
http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Amaaland/a330_zpsa2194c13.png
Det er jo helt avhengig av vind og temperatur etc.
Relativt fulle 737er har hatt problemer med å ta av på RWY11 grunnet climb gradient, og valgte å ta av på RWY29 med 10kts tailwind.
Når det er sagt, så er det ikke sikkert det er så relevant... RWY36 vil være tilgjengelig for avgang, sammen med 11/29.
RWY18 vil være tilgjenglig kun for landinger.
RWY36 vil kun være tilgjengelig for avganger.
Ser det er kommet en ny versjon (juni), men vet ikke hva som evt. er nytt.
Det er også en interessant skisse med mulige fremtidige terminalplasseringer på side 49 i vedleggsdokumentet, blant annet en slags stjerneformasjon, som gjør at bane 11-29 kan beholdes. Men rapporten anbefaler alt. 4 som fører til nedleggelse av denne rullebanen.
http://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j&q=sola%20flystasjon%20tankanlegg&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CC0QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.avinor.no%2Ftridionimages%2FV edlegg%2520-%2520Vinger%2520og%2520Vyer%2520-%2520Strategiplan%2520for%2520Stavanger%2520luftha vn%2520Sola%2520-%2520Avinor%2520-%25202013_tcm181-152266.pdf&ei=Vh74UY7GG8-M0wWtzICABw&usg=AFQjCNGYLES8F2sr7FZ7KaDOqbrhwY6koA