View Full Version : Iberia Airbus A300 i Valencia
matsemann
03-01-2013, 15:56
Er det noen som kjenner til disse A300 maskinene til Iberia som står godt parkert i Valencia? Det var vel ihvertfall 3stk sist jeg var der. Har de stått parkert der siden de ble pensjonerte i 2002?
sirpjalle
03-01-2013, 17:45
Tok et kjappt søk, og det var opprinnelig 5 stk.
http://www.flickr.com/photos/jortegafigueiral/2357697459/
Har ikke funnet akkurat "det" ville vite?!
Men denne linken forklarer vel mye?
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3345126/
their A-300 (non -600s) were getting a bit old and were, with a three man cockpit, not all too economical, because they were only suitable for medium haul. In the 1990s more airlines, both in the USA and Europe, withdrew their widebodies from shorthaul service to offer more frequency in smaller aircraft instead.
Air France, Alitalia also had the first generation A-300s but found them unsuitable for the changed demands and their largest 'european' aircraft is now the A-321 as well.
Iberia used them on services like MAD-LPA, LHR, ORY, FRA, FCO and such. So basically the A-321 is doing what the A-300 did earlier, added with the occasional A-340s to the Canaries.
If you compare a 1980s or early 1990s timetable you can see KLM, Swissair, BA, Iberia, AF, Olympic, AZ and in the USA United, Delta, Northwest, Continental, American, using much more widebodies on short services where nowadays it's all 737 and A-320.
matsemann
04-01-2013, 15:30
Takk for det :)
Alla 5 (EC-DLF/DLG/DLH/DNQ/DNR) fanns i alla fall kvar i Valencia i december 2012
fine fly! noen av dere som har fått sett et av dem?
De kunne vel godt gjort seg som fraktere egentlig :)
sirpjalle
20-01-2013, 10:41
Mulig, men jeg ser iallefall et stort "problem", det faktum at flyene krever tre mann i cockpit for å fly. Vil vel koste litt ekstra i et allerede presset marked?
Mulig, men jeg ser iallefall et stort "problem", det faktum at flyene krever tre mann i cockpit for å fly. Vil vel koste litt ekstra i et allerede presset marked?
Er det noe som er unikt med akkurat disse? Er vel flere A300-fraktere som flyr rundt?