PDA

View Full Version : First hos Thai eller Business hos Swiss/Lufthansa?

Insomnia4u
02-01-2013, 01:11
Takk for mange gode råd og tips, har lest igjennom det meste av info ang DM og bruker expertflyer selv. Ikke helt sikker på hvor pålitelig det er ift KVA og ANA. Har kontrollsjekket endel flighter mot Seatguru og flightradar24 for å se flykonfigurasjon.

Etter endel søk ser jeg at TG sine flighter til BKK fra MUC/FRA/LHR/CDG er mest aktuell i F. Også FCO/MXP og ZRH har også noe ledig i F. Mange poster omtaler TG´s "gamle" F som dårlig(B772ogB773) ift LX/LH´s nye C. Ville dere heller gått for den nye C?

Ang eldre TG-fly får de gamle firstclass setene gjennomgå i forskjellige ratinger på andre websteder. Mener de da B772 eller B773? Bruker TG både B773 og B77W eller er det betegnelsen på det samme flyet? Skjønner at W står for Widebody. Greit nok med en eldre F-klasse hvis jeg får de hyggelige Cabinsetene hvor en kan lukke seg inne :)

Ellers så er det uansett et mål å reise F i TG ut ifra BKK. Har tilbrakt endel tid på den flyplassen og vil gjerne sjekke ut Royal-loungen og Spaen. Flotte TR her på forumet altså!
Er EBG så har hatt noen turer i C hos SAS og diverse lounger rundt omkring, men ser frem til neste DM-bonusrunde og at lottokupongen for F går inn :)

Peppep
02-01-2013, 03:19
De eneste 777-ene til TG med F er Jet Airways-maskinene de har leaset (77J), og brukes i hvert fall på CDG-BKK og BKK-HND nå (på CDG-BKK blir den erstattet av A380 til våren). De har First Class Suites med skyvedører, og får for det meste veldig positive reviews etter det jeg har sett, men med kritikk for noe slitasje. Alle 777-er er widebody, så 77J, 77W osv er nok bare brukt for å skille ulike konfigurasjoner av samme modell, slik jeg har skjønt det.

http://www.seatguru.com/airlines/Thai_Airways/Thai_Airways_Boeing_777-300_J.php
http://www.youtube.com/watch?v=pk4slQRA0N4

Jeg ville i hvert fall utvilsomt valgt en hvilken som helst TG F fremfor LH C, som etter det jeg har sett (kun tripreports og videoer, har ikke forsøkt selv) virker veldig maskinaktig og kjedelig, med veldig varierende kvalitet på maten - en av få longhaul C-klasser jeg ikke er fristet til å prøve i det hele tatt. På A380 har de f.eks. 100 (!) C-seter. LX er vel litt mer i grenseland hvis du da tar hele turen i C, slik at den blir billigere. Men hvis du likevel har ett eller flere F-segmenter må du jo betale F-prisen, og da er mitt inntrykk at en "dårlig" F fortsatt slår de aller fleste C-klasser.

SQ 777
02-01-2013, 04:52
Jet brukes også på FRA på den ene flighten hver dag. Har selv booket den i februar..

Dag Viking
02-01-2013, 06:35
Mener de da B772 eller B773? Bruker TG både B773 og B77W eller er det betegnelsen på det samme flyet? Skjønner at W står for Widebody. Greit nok med en eldre F-klasse hvis jeg får de hyggelige Cabinsetene hvor en kan lukke seg inne :)

Alle 777-er er widebody, så 77J, 77W osv er nok bare brukt for å skille ulike konfigurasjoner av samme modell, slik jeg har skjønt det.

B77W er ICAO-koden for 777-300ER, og har ikke noe med konfigurasjon å gjøre.

Peppep
02-01-2013, 06:52
Ok, det var jeg ikke klar over. Underlig da at TK brukte 77W for sine 9W-leasede fly, mens nøyaktig de samme maskinene nå er 77J hos TG - så jeg trodde ikke det var standardisert.

Insomnia4u
02-01-2013, 12:33
Enig at 77W/J ser ut som en fin opplevelse i F. Synes spesielt at privat avlukke gir en eksklusivitet, og flott video som viser lyssetting. Noe mer usikker på TG´s F i 346 og 747 selv om en har rikelig med plass der. Ser poenget med at LH/LX kan bli noe sterilt.

Robbiedeluxe
02-01-2013, 13:39
Har selv en tripreport fra reise med TG F. Se signatur.

Bizflyer
02-01-2013, 15:15
Skal man reise F vil det alltid være fordelaktig å velge F ut av flyselskapets egen hub eller hjemmebase. Dette pga servicen på bakken.

Thai sin service på LHR eller FRA er ikke mye å skryte av. I FRA kommer man som F kunde bare i Senator Loungen og ikke i noen F lounge, og på LHR blir man henvist til SAS loungen (selv om man nok kan mase seg inn på F loungen til SQ). I BKK derimot har man egen dedikert F innsjekksområde hvor man blir satt ned i en fin salong, får kald klut og litt og drikke mens man blir sjekket inn, og deretter eskortert gjennom sikkerhetskontroll og passkontroll til F loungen, og videre eskortert derfra til flyet.

Flyr man LH F ut av FRA eller MUC har de tilsvarende service for egne F pax, og LX tilsvarende i ZRH.

Så skal man f.eks. til BKK, vil det i mine øyne være optimalt å få LH eller LX på utreisen og TG på hjemreisen. Har du ikke flydd F før, vil du jo da også prøve 2 forskjellige selskaper som jo er mulig på en DM billett.

TG F i lufta er helt ok. Både på 346 og 744. Alt blir jo selvfølgelig bedre jo færre folk som er i kabinen. Halvfull kabin gir alltid bedre service enn en full kabin. Jeg både satt godt og sov godt på TG sin F på disse flyene. Servicen er litt opp og ned. Greit å bestile a la carte måltid på forhånd hvis man er litt kresen i matveien.

God tur !

BF:fly

Peppep
02-01-2013, 15:44
Ser poenget med at LH/LX kan bli noe sterilt.
Mitt inntrykk er at LX C er langt foran LH C, i hvert fall på service, catering osv. Men igjen, det er synsing basert på bilder, rapporter og videoer - ikke personlig erfaring. Men på longhaul ser det dessverre ut til å være dårlig tilgjengelighet, i hvert fall der jeg har søkt (bl.a ZRH-JNB).

ILS2
02-01-2013, 15:51
LX C er et strålende produkt, vesentlig bedre enn LH C (gammel type - som fortsatt er i klart flertall i LH-flåten). Hvis man reiser alene og får reservert noen av "singelsetene" (f.eks. 4A), er det "personal space" på F-nivå.

Insomnia4u
02-01-2013, 16:59
Robbiedeluxe og Bizflyer; Har lest endel av TR deres tidligere, informative og underholdende! Skal finlese turen din igjen R.

Hadde vært helt fantastisk med FCT i FRA med LH F og retur med TG fra BKK i F. Det er drømmetur altså :)

Er det noen som har erfaring med om det er bedre tilgjengelighet i F i juli? Ser jo at selskaper mange ganger selger vanlig C rimeligere om sommeren.

Fnate
02-01-2013, 18:47
TG F uten å blunke. Har selv flydd dem fra Auckland til Bangkok i den gamle 340 F-klassen og mener den slår Lufthansa C ned i støvlene.

Ikke den beste F-klassen der ute, men så er også LH litt under middels på C-klasse. (Har for ordens skyld fløyet dem også).

skullis85
02-01-2013, 22:03
Siden du reiser med DM så er jo ikke prisforskjellen mellom F og C veldig stor... Swiss C er fantastisk bra, ZRH har også fine lounger og er en fantastisk fin og effektiv flyplass.
Målt mot First Class derimot ville jeg nok ha valgt TG sin F over dem med tanke på den lille forskjellen i pris. De er ikke fullt så proffe som Swiss ei heller så fantastisk mat i mine øyner, men F setene og drikkevarene veier opp for dette synes jeg :P I tillegg er Spaet i BKK verdt et besøk, jeg tror også at det er lurt å gå for tradisjonell mat generelt når det gjelder Thai, jeg har vært skuffet når jeg har valgt vestlig mat hos dem, både i C og F...

Insomnia4u
02-01-2013, 23:17
Har merket meg at TP både her og på et annet forum gir den nye LX C gode skussmål. Hvilke flytyper har de installert den nye C i?

Generelt i Asia kommer en ofte bedre ut ved å velge lokal mat, er litt overrasket over at de ikke klarer det bedre i C og F, men for min del er det ok med asiatisk. Har noe matallergi så må dessverre velge special meal. Antar at de klarer å tilpasse noe på F, men må kanskje ringe dem. På C får jeg som regel ikke det helt store.

Jeg velger C/F først og fremst pga seter og muligheter for å sove godt på IC. Privat sfære er også høyt på listen. Og Champagne er jo ikke feil :)

jameson82
02-01-2013, 23:20
Har merket meg at TP både her og på et annet forum gir den nye LX C gode skussmål. Hvilke flytyper har de installert den nye C i?

Generelt i Asia kommer en ofte bedre ut ved å velge lokal mat, er litt overrasket over at de ikke klarer det bedre i C og F, men for min del er det ok med asiatisk. Har noe matallergi så må dessverre velge special meal. Antar at de klarer å tilpasse noe på F, men må kanskje ringe dem. På C får jeg som regel ikke det helt store.

Jeg velger C/F først og fremst pga seter og muligheter for å sove godt på IC. Privat sfære er også høyt på listen. Og Champagne er jo ikke feil :)

jeg fløy thai first før jul og har skalldyrallergi. Sa ikke fra før vi var i lufta men da miksa og triksa de om måltidene med business så da ble det kylling i stedet for hummer :-)

Insomnia4u
02-01-2013, 23:34
jeg fløy thai first før jul og har skalldyrallergi. Sa ikke fra før vi var i lufta men da miksa og triksa de om måltidene med business så da ble det kylling i stedet for hummer :-)

Godt å høre :)

Ellers lurer jeg jo litt på dette med å fly Europa-Nord Asia via Sør-Asia :) Hvis routingen er OSL-FRA
FRA-BKK
BKK-HGK dest
HGK-BKK stopover
BKK-FRA
FRA-OSL

Kan en bruke agentrulletten til en får det til 100K DM, eller gjør stopover i BKK det til 110K uavhengig av om stopp er frem eller tilbake?

jameson82
02-01-2013, 23:42
Godt å høre :)

Ellers lurer jeg jo litt på dette med å fly Europa-Nord Asia via Sør-Asia :) Hvis routingen er OSL-FRA
FRA-BKK
BKK-HGK dest
HGK-BKK stopover
BKK-FRA
FRA-OSL

Kan en bruke agentrulletten til en får det til 100K DM, eller gjør stopover i BKK det til 110K uavhengig av om stopp er frem eller tilbake?

Som det heter på frequent flyer språket. YMMV(your mileage may vary) .
I utgangspunktet er det 110k men agent feil gjøres. Jeg fikk first til New Zealand for 110k

Peppep
03-01-2013, 02:22
Jeg booket nylig BGO-TYO via BKK til 100k. Jeg ringte på det amerikanske nummeret, og spesifiserte da jeg begynte samtalen at jeg skulle booke en First-award fra Europa til Nord-Asia. Likevel sa hun først 110, men jeg spilte dum og spurte om jeg hadde misforstått uttakstabellen, ettersom Tokyo står under Nord-Asia der. Hun beklaget veldig og sa at hun hadde gjort feil. Ettersom BKK er lengre borte enn TYO hadde hun vel strengt tatt ikke det (destinasjon er egentlig alltid byen lengst borte fra avreisested, man kan ikke velge hva som skal være hva) - men jeg klager ikke.

Superhai
03-01-2013, 03:25
B77W er ICAO-koden for 777-300ER, og har ikke noe med konfigurasjon å gjøre.

B77W er ikke nødvendigvis den samme betydningen som 77W. Det er "B" foran som skiller. Og 3-bokstavskodene kan f.eks. brukes av selskapene for å skille versjoner, mens andre bruker de bare generelt om flytyper. Generelt vil de følge IATA sine anbefalte koder.

F.eks. for 737 serien så er det ikke skille på ICAO koden for winglets/ikke-winglets (Det er B738 uansett), men IATA bruker 738/73H. 32S er en joker for hele "Airbus 320"-serien. Så man kan ikke uten videre konvertere 3-bokstavs "equipment"-koder til ICAO sine.

Scanflyer
03-01-2013, 16:33
Interessant problemstilling.
Selv vurdere jeg en DM-tur i C til IAD med retur fra NYC.

Valget står mellom LX eller SK i C. Vi har jo alle forskjellige preferanser, men det viktigste for meg er service ombord, altså sete, mat osv.
Noe sier meg at LX er bedre enn SK, men jeg har alltid hatt en "drøm" om å fly SK lounghaul. I tillegg er det jo i prinsippet mulig med direkteflight hjem hos SK, noe som er deilig.

Er det noen som har tanker om LX eller SK i C til USA?

Robbiedeluxe
03-01-2013, 16:52

Jeg har fløyet mye SK C og LX C siden 2007. Sist jeg var i NYC (i fjor rett før sommeren), fløy vi SK C – og for å være helt ærlig, så har du ikke gått glipp av så mye. Som det står flere andre steder, er the hard product rimelig gammelt og utdatert. Ingen lie-flat sete og en liten game boy skjerm som egentlig kun egner seg til airshow, i tillegg til relativt slitte seter fører til at SK fremstår som et av de selskapene med lavest C standard på long-haul over dammen.

På soft product er SK jevnt over "helt ok". Jeg er stort sett fornøyd med servicen (merk at jeg forventer SK-service ombord, altså ingen som tiltaler deg med navn og at all mat kommer pakket inn med både alu- og plastfolie).

LX C har derimot nye seter (du kan også booke single seats), fresht interiør og min erfaring er at servicen er jevnt over bedre. Som SEN blir du tatt i mot av purser, ønsket velkommen, tiltalt med etternavn etc etc.

Med andre ord, med SK C vet du hva du får (som å gå på Rema 1000 – bare lave priser). Dersom du vil oppleve det lille ekstra og et vesentlig bedre hard product, så er veien innom ZRH definitivt verdt det. I tillegg serverer de swiss chocolate ombord. :old

Edit: LX loungene i ZRH er også verdt turen om du ikke har vært der før. Mye bedre enn selv SK sin lounge i CPH. I ZRH har de et mye bedre utvalg (verdens lengste flyplassloungebar) og også gummibjørner, for de som liker det.

bardf
03-01-2013, 17:04

Ser man på fakta, så er LX bedre i C. Sete, IE, mat/tilbredning er veldig bra hos LX (jeg vil si best av europeiske på C) Men så har du jo likevel den gode følelsen det gir deg å fly C hos SK på longhaul. Det er jo det ypperste SAS har, og bør absolutt oppleves for en som er flyinteressert. Fargene, servicen, det "hjemmekoselige"... Men bortsett fra SKs biz-buffet ombord, så er det få ting på papiret som er i favør SK.

Og ZRH er jo en drøm av en hub. Effektiv og fine lounger. Og LX er gode i C innad i Europa også. Mer spennende enn EE-boksene til CPH eller ARN ivertfall;)

BårdK
03-01-2013, 17:12
Ja, gå for LX, men dersom du ikke er SEN eller HON bør du ikke regne med å få reservert singlesete. Pluss for SK er toalettet, det er stort og fint, men der tilbringer du forhåpentligivs ikke mesteparten av tiden.

Robbiedeluxe
03-01-2013, 17:18
Når det gjelder single-seat, så mener jeg ikke å få blokkert setet ved siden av deg – men de setene i LX sin konfigurasjon som er enslige ombrod long-haul. Disse kan bookes av kreti og pleti.

http://rasktravel.com/wp-content/uploads/SWISS-seat-hires.jpg

BårdK
03-01-2013, 17:26
Mulig du har rett, men sjekket ut en tur til Shanghai i juni for et par dager siden. Den positive overraskelsen var at jeg kunne velge sete på LX sine sider, det må være ganske nytt (jeg kunne ikke det i juni). Det negative var at det sto at singlesetene var forbeholdt HON og SEN.

Jeg endte uansett opp med SK på den turen da jeg har som mål å opprettholde EBG og BA-sølv og fordi en tur til Shanghai i april gir mindre EB-poeng enn det jeg hadde planlagt.

Robbiedeluxe
03-01-2013, 17:32
Interessant! Jeg var i Mumbai i oktober med 4 kolleger, og vi fikk alle single seats. Det er kun jeg som er SEN, men jeg ringte LX og forhåndsbestilte seter for hele gjengen. Kanskje ting har endret seg?

Scanflyer
03-01-2013, 17:34
Takk for veldig gode svar!

Jeg har fløyet mye SK C og LX C siden 2007. Sist jeg var i NYC (i fjor rett før sommeren), fløy vi SK C – og for å være helt ærlig, så har du ikke gått glipp av så mye. Som det står flere andre steder, er the hard product rimelig gammelt og utdatert. Ingen lie-flat sete og en liten game boy skjerm som egentlig kun egner seg til airshow, i tillegg til relativt slitte seter fører til at SK fremstår som et av de selskapene med lavest C standard på long-haul over dammen.

På soft product er SK jevnt over "helt ok". Jeg er stort sett fornøyd med servicen (merk at jeg forventer SK-service ombord, altså ingen som tiltaler deg med navn og at all mat kommer pakket inn med både alu- og plastfolie).

LX C har derimot nye seter (du kan også booke single seats), fresht interiør og min erfaring er at servicen er jevnt over bedre. Som SEN blir du tatt i mot av purser, ønsket velkommen, tiltalt med etternavn etc etc.

Med andre ord, med SK C vet du hva du får (som å gå på Rema 1000 – bare lave priser). Dersom du vil oppleve det lille ekstra og et vesentlig bedre hard product, så er veien innom ZRH definitivt verdt det. I tillegg serverer de swiss chocolate ombord. :old

Edit: LX loungene i ZRH er også verdt turen om du ikke har vært der før. Mye bedre enn selv SK sin lounge i CPH. I ZRH har de et mye bedre utvalg (verdens lengste flyplassloungebar) og også gummibjørner, for de som liker det.

Høres ut som en god beskrivelse av LX. Har bare et par turer med dem, og begge i eco.
Har googlet litt ang. loungen i ZRH og den ser fantastisk ut! Tidligere har jeg bare vært i LX F/SEN lounge på GVA en snartur, men rakk å få med meg at de har Haagen Daz (autocorrect), noe som er stort pluss! :D

Jeg er EBG på tredje året nå og opparbeidet meg litt loungerfaring i Europa. Lounge er en viktig del av reisen for meg, klarer liksom alltid å finne roen og jobber utrolig effektiv når jeg er i en lounge. Av SK er CPH favoritten, mens LH SEN i FRA er den beste jeg har vært i.

Ser man på fakta, så er LX bedre i C. Sete, IE, mat/tilbredning er veldig bra hos LX (jeg vil si best av europeiske på C) Men så har du jo likevel den gode følelsen det gir deg å fly C hos SK på longhaul. Det er jo det ypperste SAS har, og bør absolutt oppleves for en som er flyinteressert. Fargene, servicen, det "hjemmekoselige"... Men bortsett fra SKs biz-buffet ombord, så er det få ting på papiret som er i favør SK.

Og ZRH er jo en drøm av en hub. Effektiv og fine lounger. Og LX er gode i C innad i Europa også. Mer spennende enn EE-boksene til CPH eller ARN ivertfall;)

Dine poenger her er nettopp det som gjør at jeg ikke klarer helt å gi slipp på SAS. Jeg er trofast SAS flyver, da jeg flyr mest i Skandinavia og Europa, og kjenner ofte veldig på den følelsen av å fly med noe "eget". Som de fleste andre opplever jeg den personlige servicen som veldig tilfeldig, men hvis det først klaffer med hyggelig og personlig CC så er det lite som slår følelsen av å fly SK.

Jeg har også hørt at SQ har en rute JFK-FRA. Men SQ er vel ikke tilgjengelig i DM? (Sorry hvis det blir litt off topic)

TOS_EBG
03-01-2013, 18:34
Merk at i følge en tråd på Flyertalk er det nå slutt på gratis Internett i LX sine lounger på ZRH, noe å tenke på om man har en lang layover som man av og til kan få via ZRH.

TG923
03-01-2013, 22:05
Det er forskjell på hvilke singleseter alle kan bestille.
A-setene og enkelte andre er reservert HON/SEN i utgangspunktet

Dag Viking
04-01-2013, 02:02
Interessant problemstilling.
Selv vurdere jeg en DM-tur i C til IAD med retur fra NYC.

Valget står mellom LX eller SK i C. Vi har jo alle forskjellige preferanser, men det viktigste for meg er service ombord, altså sete, mat osv.
Noe sier meg at LX er bedre enn SK, men jeg har alltid hatt en "drøm" om å fly SK lounghaul. I tillegg er det jo i prinsippet mulig med direkteflight hjem hos SK, noe som er deilig.

Jeg liker godt det enkle, så en direkteflight mellom EWR og OSL slår alt jeg har prøvd av C-klasse og det meste av F dersom det måtte innebære en mellomlanding. Siden SAS ikke flyr OSL-IAD, så kan man like gjerne dra via ZRH som CPH.
SAS har god mat og god service ombord, og setet er greit for en dagflight. LX har jeg dessverre bare prøvd i F.

Peppep
04-01-2013, 07:36
Hvorfor ikke gjøre det enkelt - LX bort og SK tilbake? Det er jo en av fordelene med DM-turer.

Insomnia4u
04-01-2013, 18:27
I følge http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Airways_International leverer Thai tilbake 773 til Jet i 2013. Noen som vet når, og i såfall hvilke som kommer istedet?

I TP av HS-TLD http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=69676 nevnes Thai 747-4D7 med C-billett, seating in first. Gjelder dette enda eller var det bare en overgang i 2010?

Someone
04-01-2013, 18:42
I følge http://en.wikipedia.org/wiki/Thai_Airways_International leverer Thai tilbake 773 til Jet i 2013. Noen som vet når, og i såfall hvilke som kommer istedet?

Nye maskiner fra Boeing, leaset fra BOC. De første to ble levert i fjor

jameson82
04-01-2013, 19:34
De nye 773 har desverre ikke first. Så er vel derfor 77j feks er satt på BRU i slutten av leietiden,og blir erstattet av ett fly uten F

Dag Viking
04-01-2013, 20:15
B77W er ikke nødvendigvis den samme betydningen som 77W. Det er "B" foran som skiller. Og 3-bokstavskodene kan f.eks. brukes av selskapene for å skille versjoner, mens andre bruker de bare generelt om flytyper. Generelt vil de følge IATA sine anbefalte koder.

.
Ja, det stemmer. Thai har brukt 773 som kode for sine innleide Jet 77W fly, så man må gå inn på seatmapen for å sjekke om det faktisk er den innleide versjonen.
Jeg siktet mest til at når folk skriver 77W i diverse tråder på diskusjonsforum, er det først og fremst flymodellen man sikter til, ikke konfigurasjonen.

Boeing omtalte sine 777-modeller som A, B og C market (777-200 og 777-300 som A-market, 777-200ER og 777-300ER som B-market og 777-200LR som C-market).

Insomnia4u
05-01-2013, 10:19
Så det begynner å haste hvis en skal reise F cabinsuit i de eldre 773 altså?