PDA

View Full Version : Flyruter i 1948


frodeeielarsen
01-01-2013, 19:21
Hei :)

Holder på med en bok, og lurer på om det gikk en rute fra Fornebu til Heathrow i 1948 - og tilsvarende fra Heathrow til Malpensa ved Milano samme år... Noen som vet?

I tilfelle...hvem fløy nevnte ruter?

Takker på forhånd :)

Frode

gustavf
01-01-2013, 20:49
Jeg vet ikke om DNL fløy til Heathtrow, men det er det sikkert noen andre her som vet. Her er i hvert fall tidtabell:
http://www.timetableimages.com/ttimages/no4801.htm

Malpensa åpnet i følge Wikipedia for sivil transport 21. november 1948.

Spacetime
02-01-2013, 12:49
Det som i dag er Heathrow Airport startet i 1929 som den private "Great West Aerodrome". Under WWII ble den ekspropiert for militært bruk. Etter krigen ble den mer og mer brukt for sivilt bruk, blant annet av DNL daglige rute fra Oslo (via Stavanger). Flyplassen ble mest kalt "London Airport" med designator "LAP", selv om det er sjeldne referanser til "Heathrow" også fra rett etter krigen. Det britiske BEA (en forløper til British Airways) brukte imidlertid RAF Northolt fram til 16. april 1950 for sine innenlanske og europeeiske ruter. BEA fløy 3 ganger i uka nonstop RAF Northolt - Gardermoen. Det kan virke som de byttet fra Gardermoen til Fornebu 1948-49.

9 juni 1958 ble en ny terminal åpnet på Gatwick og fra da av var det London Airport mer konsekvent benevt som London Heathrow Airport selv om det ikke var noen ofisiel navnendring. Designatoren "LAP" ble ikke lenger brukt fra sommeren 1958. Det ble heller "LHR" og "LGW" som vi fortsatt har.

jb1
14-02-2013, 14:21
Artig med tidtabellen. Det ser ut som det var mange stopp underveis paa endel ruter her ettersom en tur ned i Europa tok hele dagen.

Fellowship
28-02-2013, 20:18
DNLtabellen det er linket til ovenfor er for januar 1948.

Fra sommerrutene i 1948 fløy de europeiske rutene med SAS nummer, og den sommeren gikk det i tillegg til den daglige ruta også en ekstra DC-3 til London 3x i uka.

Den daglige gikk fra FBU som SK 511 kl 07:30 via Sola til LHR med DC-3.
Returen gikk også via Sola og ankom FBU som SK 512 kl 20:10.

I tillegg fløy de fra 1.juni på mandag, onsdag og fredag
SK 513 fra Fornebu kl 15:00 via Sola til LHR, også med DC-3,
returen kom dagen etter, dvs på tirsdag, torsdag og lørdag som SK 514 med ankomst Fornebu kl 16:00.



BEA fløy i 1948 mellom Northolt og Gardermoen, fordi de benyttet Vickers Viking på ruta, og FBU hadde vel den gang en max rullebane på 1200meter.

BE 530 ankom Gardermoen kl 13:20 hver mandag, onsdag og fredag direkte fra London.
BE 531 gikk i retur fra Gardermoen kl 14:30 direkte tilbake til London.

Fellowship
28-02-2013, 20:23
Artig med tidtabellen. Det ser ut som det var mange stopp underveis paa endel ruter her ettersom en tur ned i Europa tok hele dagen.

De tidlige flyrutene var jo på en måte litt som en togrute som gikk luftveien...


Så hadde jo heller ikke DC-3 en toppfart mer enn ca 285 km/t eller deromkring, og da tar det jo tid :)


Jeg anbefaler varmt å bli med Dakotaklubben over Nordsjøen til Duxford til sommeren, da får man bokstavelig talt en smak av hvordan en reise på 40-tallet kunne arte seg, bortsett fra at du må ha med egen nistepakke ;)

Fellowship
28-02-2013, 21:12
Det som i dag er Heathrow Airport startet i 1929 som den private "Great West Aerodrome". Under WWII ble den ekspropiert for militært bruk. Etter krigen ble den mer og mer brukt for sivilt bruk, blant annet av DNL daglige rute fra Oslo (via Stavanger). Flyplassen ble mest kalt "London Airport" med designator "LAP", selv om det er sjeldne referanser til "Heathrow" også fra rett etter krigen. Det britiske BEA (en forløper til British Airways) brukte imidlertid RAF Northolt fram til 16. april 1950 for sine innenlanske og europeeiske ruter. BEA fløy 3 ganger i uka nonstop RAF Northolt - Gardermoen. Det kan virke som de byttet fra Gardermoen til Fornebu 1948-49.

Takk for din oppdatering om BEA og Northolt :)
BEA fløy til Gardermoen fra høsten 1947 og ca et år, fordi de benyttet Vickers Viking på ruta. Fra vinterrutene 1948/49 var de tilbake på FBU med DC-3.

Samtidig begynte SAS å bruke DC-4 til London fra sommerrutene 1949, og da var det de som fløy fra GEN...

Edvard
23-07-2018, 11:02
For en fantastisk samling Airline Timetable Images har. Godt vedlikeholdt og organisert.

http://www.timetableimages.com/index.htm


http://www.timetableimages.com/i-s/sk47-00.jpg

jgroneng
23-07-2018, 21:31
For en fantastisk samling Airline Timetable Images har. Godt vedlikeholdt og organisert.

http://www.timetableimages.com/index.htm


Denne er bare helt konge!