hanswest
30-12-2012, 23:19
TRD-OSL-GOT GOT-CPH CPH-TRD
November 2012
Det var klart for konferanse i Göteborg, og da flyr man SAS og Widerøe ned.
Jeg bestilte meg billett på SK341 og WF326 videre fra Oslo, det bruker å fungere ok. Jeg våknet litt tidligere enn hva planen var, tok en taxi bort til Værnes, og fikk endret billetten, det ble SK339 ned til Oslo.
Det var en del kø i sikkerhetskontrollen, men tidligmorgensikkerhetskontrollkøer bruker å ha en greit gjennomsnittshastighet, så det hele gikk greit, likeså gikk gåturen bort til utgang 34 greit. Der sto LN-TUL og ventet, en 737-705 som Braathens fikk levert i 2002. Maskinen bærer navnet Håkon IV Håkonsson. Flyet har fått ettermontert winglets. Flyet var ganske så fullt, jeg ble plassert på sete 3B, og det var så trangt at det ikke ble noe bildet, ei heller av pappkruset med kaffe som jeg ba om.
Vi takset østover, og tok av fra rullebane 09 nesten ti på sju. Turen gikk hurtig og greit, og vi kom inn over et vinterflott Romerike etter hvert, landet på rullebane 01R, og takset til utgang 32 hvor vi sto parkert like over klokka halv åtte. En helt grei innenrikstur en tidlig morgen med SAS.
Jeg tok turen opp til SAS´ frokostsal i andre etasje, der serverte de som vanlig en litt bedre frokost enn hva de har i flyene sine:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/FrokostloungeOSL.jpg
Widerøe-maskina skulle gå fra utgang 35A. Det ble altså bussing ut til LN-WFT som sto parkert ved utgang 1. WFT er en De Havilland Canada DHC-8-311Q Dash 8, som ble levert i oktober 99 til Jersey European Airways. Så var den en stund hos Flybe før Widerøe fikk den levert sept 04, etter at Bombardier hadde modifisert den til en ”Q”-utgave. OK, vi var i alt 17 passasjerer om bord, jeg satt på sete 9A, inne ved veggen og vinduet, helt ok det:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/BeinplassWF-1_zps23905f72.jpg
Vi tok av like etter tidtabellen fra rullebane 01L. Rett opp, så litt svakt til babord, før en høyresving førte oss rett nord for OSL og i retning svenskekysten nedover.
Widerøe har endret litt på ombordkonseptet siden jeg sist fløy utenriks med dem, nå var det litt skille på business og økonomi, jeg testet sistnevnte:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/MatWF-1_zps1e6b244c.jpg
Vi landet like før rutetid på rullebane 21, og takset bort til terminalen hvor vi parkerte ved siden av, så vi ble busset inn.
Og så var den turen over!
Jeg hadde noen fine dager i Göteborg (som alltid) på prosjektmøter og en konferanse.
Fredag morgen skulle jeg forlate byen for ei helg i København sammen med min bedre halvdel og gode naboer.
Turen fra Göteborg var med SK443 til CPH, som var satt opp med LN-RML, flott fly!
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/LN-RMLGOT.jpg
Dette er en opprinnelig MD81 som SAS fikk levert i 1991.
Jeg hadde sete 1C om bord, og jeg godkjenner gjerne beinplassen der.
Helga ble tilbrakt i København med samboer og gode venner, den historien forblir uten bilder. Vi hadde plass på SK2882 hjem fra CPH på søndag formiddag, jeg må nok innrømme at flydetaljene ble oversett, mye hyggeligere å snakke med reisefølget, men hjem kom vi i en CRJ900, og turen var helt grei. Purseren om bord ville gjerne spandere rødvin på min bedre halvdel da hun hørte vi var norske, vel, det ble kaffe og te!
Det var da historien om tre små flyturer innen Skandinavia, kanskje ikke så eksotisk, men det er vel denne type reiser det faktisk er flest av…
November 2012
Det var klart for konferanse i Göteborg, og da flyr man SAS og Widerøe ned.
Jeg bestilte meg billett på SK341 og WF326 videre fra Oslo, det bruker å fungere ok. Jeg våknet litt tidligere enn hva planen var, tok en taxi bort til Værnes, og fikk endret billetten, det ble SK339 ned til Oslo.
Det var en del kø i sikkerhetskontrollen, men tidligmorgensikkerhetskontrollkøer bruker å ha en greit gjennomsnittshastighet, så det hele gikk greit, likeså gikk gåturen bort til utgang 34 greit. Der sto LN-TUL og ventet, en 737-705 som Braathens fikk levert i 2002. Maskinen bærer navnet Håkon IV Håkonsson. Flyet har fått ettermontert winglets. Flyet var ganske så fullt, jeg ble plassert på sete 3B, og det var så trangt at det ikke ble noe bildet, ei heller av pappkruset med kaffe som jeg ba om.
Vi takset østover, og tok av fra rullebane 09 nesten ti på sju. Turen gikk hurtig og greit, og vi kom inn over et vinterflott Romerike etter hvert, landet på rullebane 01R, og takset til utgang 32 hvor vi sto parkert like over klokka halv åtte. En helt grei innenrikstur en tidlig morgen med SAS.
Jeg tok turen opp til SAS´ frokostsal i andre etasje, der serverte de som vanlig en litt bedre frokost enn hva de har i flyene sine:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/FrokostloungeOSL.jpg
Widerøe-maskina skulle gå fra utgang 35A. Det ble altså bussing ut til LN-WFT som sto parkert ved utgang 1. WFT er en De Havilland Canada DHC-8-311Q Dash 8, som ble levert i oktober 99 til Jersey European Airways. Så var den en stund hos Flybe før Widerøe fikk den levert sept 04, etter at Bombardier hadde modifisert den til en ”Q”-utgave. OK, vi var i alt 17 passasjerer om bord, jeg satt på sete 9A, inne ved veggen og vinduet, helt ok det:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/BeinplassWF-1_zps23905f72.jpg
Vi tok av like etter tidtabellen fra rullebane 01L. Rett opp, så litt svakt til babord, før en høyresving førte oss rett nord for OSL og i retning svenskekysten nedover.
Widerøe har endret litt på ombordkonseptet siden jeg sist fløy utenriks med dem, nå var det litt skille på business og økonomi, jeg testet sistnevnte:
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/MatWF-1_zps1e6b244c.jpg
Vi landet like før rutetid på rullebane 21, og takset bort til terminalen hvor vi parkerte ved siden av, så vi ble busset inn.
Og så var den turen over!
Jeg hadde noen fine dager i Göteborg (som alltid) på prosjektmøter og en konferanse.
Fredag morgen skulle jeg forlate byen for ei helg i København sammen med min bedre halvdel og gode naboer.
Turen fra Göteborg var med SK443 til CPH, som var satt opp med LN-RML, flott fly!
http://i1135.photobucket.com/albums/m638/hanswest/LN-RMLGOT.jpg
Dette er en opprinnelig MD81 som SAS fikk levert i 1991.
Jeg hadde sete 1C om bord, og jeg godkjenner gjerne beinplassen der.
Helga ble tilbrakt i København med samboer og gode venner, den historien forblir uten bilder. Vi hadde plass på SK2882 hjem fra CPH på søndag formiddag, jeg må nok innrømme at flydetaljene ble oversett, mye hyggeligere å snakke med reisefølget, men hjem kom vi i en CRJ900, og turen var helt grei. Purseren om bord ville gjerne spandere rødvin på min bedre halvdel da hun hørte vi var norske, vel, det ble kaffe og te!
Det var da historien om tre små flyturer innen Skandinavia, kanskje ikke så eksotisk, men det er vel denne type reiser det faktisk er flest av…