View Full Version : Bilbao m/omegn
AirbusTrond
30-12-2012, 20:01
Da var tirsdag 14. til tirsdag 21. mai 2013 booket med LH til Bilbao. Et ukjent område for meg.
San Sebastian er et opplagt stopp, og vel det kulinariske høydepunktet i området?
Men har altså en hel uke på meg. Noen tips?
Vurderer å legge inn en lite svipptur til Frankrike også, da det er en skammelig, merkelig og stor hvit reiseflekk på mitt Europa-kart. :o
Prøver å ta en del hensyn til at overnattingene for en alenereisende ikke skal spise opp matbudsjettet, ser vel ut til til at San Sebastian er klart dyrest på overnatting. Men samtidig bør jeg vel ha minst to overnattinger der.
Tenkte kanskje å legge det opp slik at jeg tar første kveld og overnatting i Bilbao, så reiser øst og nord - for deretter rolig å returnere til Bilbao for en dag eller to... :spin
Vinsmaking i Rioja er en drøm times busstur unna. Var der på samme tid i år. Bortsett fra Guggenheimer har ikke Bilbao det helt store å by på etter lin mening. San Sebastian derimot er langt vakrere! God tur!
I selve Bilbao bør man unne seg en fra-pintxo-til-pintxo barrunde. Den baskiske tapasen ligger det mye stolthet og kjærlighet bak. Heng litt i baren og velg fra det de setter ut etterhvert. Rundt torget i den gamle bydelen vrimler det av gode barer.
Anbefaler at du holder deg innenfor nord-Spania den uken det gjelder. Det er mye rart å gjøre i Frankrike, og jeg tror du kan ta det ved en senere anledning.
I tillegg til de tre store byene, Santander, Bilbao og San Sebastian, kan du jo sjekke om Pamplona er noe for deg. Og ikke regn med at kulturen der oppe er i nærheten av det los Madrileños eller los andaluces driver med :)
God tur!
The Viking
31-12-2012, 17:10
Du skal definitivt til favorittområdet mitt; har opptil flere matnerdturer bak meg i regionen.
Hva du velger av restauranter, er vel bare et spørsmål om hvor mat- og vininteressert du er. Naturens lov i San Seastian er knallhard blant restaurantene, serverer du dårlig/medioker mat, overlever du ikke lenge i den byen.
Men: Tar det fra vest til øst, en liten seleksjon.
Bilbao: Restauranten på Guggenheim er et must til lunch hvis museet står på agendaen. Innovativ, ikke for tung mat av minst 2* kvalitet.
Axondo/Axpe:
Etxebarri! Hvis det er ÉN restaurant du bør få meddeg er det denne. "in the middle of nowhere" ca. 10 km inn fra kysten ligger dette vertshuset hvor tilnærmet alt blir tilberedt over kullgrill. Men her snakker vi ikke vanlig barbecue. Victor lager sitt eget grillkull, 5 forskjellige tresorter til hvert måltid og har et sinnrikt system med grillrister og temperaturregulering er helt unikt. Ferske skalldyr hentes inn fra kysten hver dag, og hans oksekjøtt/-kotelett er navngjeten i mange gastronomiske kretser utenfor landets grenser.
Fullstendig rene smaker uten fiksfakserier...
Getaria:
Søsterrestaurantene Ekano/Kaia kaipe. Eksellente fiskerestauranter der villpiggvaren grilles i bakgården mens den stadig gynkes i en olivenoljesitronsaftblanding. Vinkartet er eksessivt og latterlig billig. Sist gang jeg var der kostet f.eks. Imperial GR 1981 fra CUNE €23.
Nydelige skalldyr, men piggvaren er et must.
San Sebastian:
Ingen annen by er vel så Michelin*overstrødd i forhold til folketallet, og ikke uten grunn. Piuntxosbarene preger gamlebyen, og mange av de er fantastiske; både når det gjelder innovativ tilnærming eller tradisjonelle monteringer.
Blant stjernerestaurantene er fremdeles min favoritt
Arzak, nå som gamlefar nok er litt dement har datterens kreativitet blomstret i kjøkkenet, og stort sett serverer de fantastiske retter.
Mugaritz er et love/hate prosjekt for meg, det blir litt for kunstig, men restauranten har sin menighet verden over.
Akelarre på Igueldohøyden vest for byen egner seg godt for lunch, men vært forberedt på litt aparte kombinasjoner på tallerkenen.
Zuberoa, bortgjemt i Oyarzun, ca. 20 min utenfor SS har endelig kommet seg ut av skumY/gelehelvetet og serverer nå mer autentisk mat av høy kvalitet.
Miramon/Arbelaitz er en up and coming restaurant rett utenfor byen, klassisk interiør. Dog har den også selskapslokale, og servicen kan være variabel hvis det er bryllup eller store tilstelninger i disse.
Rekondo har ingen *, men et unikt vinkart med årganger herfra og halvveis tilbake i antikken, spes. mhp. Rioja. Maten er gjennomsnittlig for regionen, dvs svært bra, men det er vinkartet du reser dit for.
Sist gang jeg var der fant jeg virkelig en liten perle. Ingen stjerner, intet fancy, ingen dikkedarer, ingen engelsktalende servitører:
Ibai.
Kun 8 bord. Her er det råvarene som snakker. Steinsopp med posjert egg og en sinnsyk jus. Kanskje min beste sjøtunge noensinne.
Gled deg!
AirbusTrond
04-01-2013, 14:06
Takk, her var det mange bra tips! Er ganske kynisk på at jeg legger igjen sikkert 75 prosent av restaurantpengene mine utenfor Norge, for det gir så mye mer. Så ser ikke bort fra at det blir noen stjerner på meg, i alle fall et par dager.
Forstår at denne tapasen, med et litt vanskeligere navn, er helt eksepsjonell. Det har dog aldri vært min favorittmåte å spise på - men som sen lunsj er jo det passe.
Ser ut til at det finnes en hel del litt oppgraderte B&B/pensjonater i den gamle delen av San Sebastian, og der virket prisene greie. Så blir vel fire overnattinger der, og så evt dagstur til Frankrike, mest for faktisk å ha vært der - men det kommer jo an på været og mye annet.
The Viking
04-01-2013, 14:33
Takk, her var det mange bra tips! Er ganske kynisk på at jeg legger igjen sikkert 75 prosent av restaurantpengene mine utenfor Norge, for det gir så mye mer. Så ser ikke bort fra at det blir noen stjerner på meg, i alle fall et par dager.
Forstår at denne tapasen, med et litt vanskeligere navn, er helt eksepsjonell. Det har dog aldri vært min favorittmåte å spise på - men som sen lunsj er jo det passe.
Ser ut til at det finnes en hel del litt oppgraderte B&B/pensjonater i den gamle delen av San Sebastian, og der virket prisene greie. Så blir vel fire overnattinger der, og så evt dagstur til Frankrike, mest for faktisk å ha vært der - men det kommer jo an på været og mye annet.
Apropos hoteller: Mange bra bb i SS, men hvis de har tilbudspriser kan jeg anbefale Hotel Londres og rom med sjøutsikt. Å våkne opp med utsikt over La Concha stranden er best in town. www.hlondres.com
Et rimeligere alternativ litt lenger borte langs stranden er hotelniza.com
Har du topp status i spg og mange bonuspoeng på kontoen er http://www.hotel-mariacristina.com/ et opplagt alternativ; jeg har alltid blitt oppgradert til minimum terrassesuite her, men har ikke bodd der siden de pusset opp i fjor.
Du nevner tapasrestaurant med vanskelig navn; Ingen av de jeg listet opp er tapasrestauranter... Hvis du mente Etxebarri, er dette en vanlig restaurant der det beste valget er dagens "tasting menu" til lunch. Ber du om en porsjon av hans minimalt varmebehandlede russiske kaviar, er denne et himmel for ganen, men et helvete på regningen....
PS: Ibai tar ikke kredittkort!!
AirbusTrond
04-01-2013, 15:22
Takk, får følge med om det er noen tilbud ute og går, men hotell står lavt på prioriteringslista.
Tenkte på at "tapas" generelt har et vanskeligere navn - "pintxos". Regner med dette finnes overalt.
Generelt synes jeg også atmosfære et også er viktig på en restaurant, og Ibai høres jo svært spennende ut i så måte!
AirbusTrond
05-01-2013, 22:25
Arzak - har sjekket nærmere på denne, ser vel ut til å være den jeg eventuelt bestiller bord på. Ser at menyen er ca 180 euro, men med forbausende lave priser på vinmeny. Noen erfaringer der?
The Viking
09-01-2013, 09:28
Arzak - har sjekket nærmere på denne, ser vel ut til å være den jeg eventuelt bestiller bord på. Ser at menyen er ca 180 euro, men med forbausende lave priser på vinmeny. Noen erfaringer der?
Vinmenyen på Arzak er ofte godt matchet til maten; men de graver ikke helt ned i dypet av kjelleren når de matcher. Imidlertid kan man oppleve viner fra ukjente produsenter, gjerne lokale og med uortodokse druesammensetninger.
Hvis dere er >3 til bords, hadde jeg gått for vinmenyen, men supplert med kanskje en rødvin utenom fra dypet av kjelleren. Sist gang jeg var der hadde de relativt gode kjøp i årganger på 60- og 80-tallet fra undervurderte CUNE (Contino, Imperial, Vina Real GR).
AirbusTrond
13-01-2013, 00:32
Da var i alle fall 4 døgn på Niza booket (styrte unna enerom uten vindu), så får vi se om det blir havutsikt.
Mht Arzak så høres det bra ut. Mest sannsynlig blir det bare 1 til bords, med mindre de bringer en meget stor fisk, fulgl eller annet dyr til bordet.. :D Er interessert i vin, men på restaurant foretrekker jeg å bruke oppmerksomheten på maten foran vinen. Så opplegget på Arzak virker perfekt.
Henger meg på tråden, men skal hit mogså med LH midt i august.
Undrer på hotellanbefalinger... Mest mulig i sentrum..
Har ikke begynt research, null peiling, men venter selv på to bøker fra Amazon før jeg begynner...
Matanbefalinger får jeg som vanlig fra Trond etter hans besøk...:lol:
Som The Viking allerede har nevnt er Hotel Londres fantastisk - både hotellet og beliggenheten ved stranda. Anbefales! Var der i mai 2012, men var uheldig med været. En gjenvisitt til San Sebastian står på prioriteringslisten. SN Brussel har også god routing Oslo - Bilbao.
AirbusTrond
16-04-2013, 17:41
Da var ARZAK booket. Rapport kommer !