PDA

View Full Version : "Fest setebeltene", bare å ignorere?

robertaas
28-12-2012, 14:33
Skjønner jo formålet med det skiltet, men det er færre og færre som bryr seg om det. Her må flyselskapene innse at de er medskyldige da de ofte glemmer å slå av disse skiltene, sist med SAS igår hvor jeg til slutt måtte reise meg til tross for at skiltet fortsatt var på. Om ikke ville jeg bli sittende alene igjen i flyet etter at alle andre hadde gått ut. :old

Discus
28-12-2012, 14:39
Ved gate synes jeg ikke de pleier å glemme det, men inflight synes jeg en del ganger det kan virke som de har glemt det. Skiltet kommer på, cabincrew påser at alle har satt seg og sitter fastspent så er det et par humper og stille i 20 minutter. Folk begynner å vandre rundt og ingen bryr seg.

Virker også som det er stor forskjell på selskapene. Amerikanske selskaper har vel lett for å skru det på og la det stå på en stund. I Europa er man noe "snillere", men det varierer en del er min erfaring.

Men så har man også den motsatte enden av skalaen, alle de som absolutt må reise seg med en gang skiltet kommer på før landing el.l.

SBT
28-12-2012, 23:16
I Italia virker det som om de ikke har så mye respekt for hva som blir sagt av personalet. Så fort maskinen er landet, tar de flester og åpner setebelttet, og mange klarer ikke å vente til flyet står stille med å åpne bagaskelukene. Midtgangen er full av folk lenge før 'fest setebeltet' er slått av. Min erfaring er med Air Dolimiti og Blu-Express. Litt OT; En flight med Norwegian OSL - BGO; Jeg satt ved nødutgangen, på den andre siden satt en oversized person. Flyvertinnen var veldig opptatt av at det ikke sto noe på gulvet, men overså helt at denne personen ikke hadde festet setebeltet. Ved ankomst BGO kom den samme flyvertinnen og sjekket forholdene, og setebeltet til den oversizete, hang fremdeles og dinglet over armlenet, og igjen overså hun at han ikke hadde festet det. Jeg går ut i fra at han selv ga blaffen i å feste setebeltet, enten fordi det ville være for stramt, eller at han måtte ha bedt om et sete-belte extension.

SKY-LIMITED
28-12-2012, 23:49
Fin episode på det motsatte med BA over fjorden i sommer; Humpa og rista godt, og det var såpass at det var strevsomt å holde seg på beina uten å "plage" andre. Skilte lyste opp, FO kom over PA og sa "sett dere, for det kommer til å hoppe litt". Alle satt seg ned, CA tasset rundt for å sjekke belter med henda godt plantet i overhead lockers. Slik satt vi i ca 15 min, og det ga seg litt, men fremdeles litt ruskete. Cockpit slår av, hvorpå en CA rett ved min side utbrøt "Why does he do that? You should think he likes dry cleaning bills! Well, I'm not serving coffee like this..!!" Så enkelte "snille" europeiske selskap er litt i overkant ivrige med å få av lyset...! :)

ENBO
29-12-2012, 00:05
Skjønner jo formålet med det skiltet, men det er færre og færre som bryr seg om det. Her må flyselskapene innse at de er medskyldige da de ofte glemmer å slå av disse skiltene, sist med SAS igår hvor jeg til slutt måtte reise meg til tross for at skiltet fortsatt var på. Om ikke ville jeg bli sittende alene igjen i flyet etter at alle andre hadde gått ut. :old

Jeg anbefaler i slike tilfeller å følge med på hva de andre gjør, eventuelt spørre. Hvis passasjerene reiser seg, døren(e) er åpnet og flyet begynner å tømmes uten at CA gjør anskrik, er det nok trygt å forlate setet. Jeg har hatt EBG før NAX kom og det ble fjernet på innenriks. Jeg er av den kjedelige typen som aldri drikker alkohol i lufta. Aldri. Til og med på charter, så jeg følger godt med ;) Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd at ikke plingen har kommet ved parkering (brakes on). Det jeg imidlertid ofte ser, er at godt bereiste ikke følger P/A og plingen om å løsne beltet ved tanking. Her har mange gutter som reiser alene mye å lære.

Kan hende at jeg på mine mange, mange hundre reiser har vært ekstremt heldig, eller kanskje er det slik at din observasjon på Alicante-turen er et tegn på at standarden for bruk av beltebryteren har sunket, som alt annet for flyreiser…

robertaas
29-12-2012, 00:15
I Italia virker det som om de ikke har så mye respekt for hva som blir sagt av personalet. Så fort maskinen er landet, tar de flester og åpner setebelttet, og mange klarer ikke å vente til flyet står stille med å åpne bagaskelukene. Midtgangen er full av folk lenge før 'fest setebeltet' er slått av.
Min verste opplevelse i så måte var ved en flight til Vilnius. Der hadde flere reist seg, hentet bagasjen, gått frem til døren og stod der i kø og snakket i mobilen før flyet hadde svingt unna rullebanen. :wow

Superhai
29-12-2012, 00:15
Jeg har en gang vært med på "bråbrems" under taxing, og hadde noen stått oppreist så ville de flydd framover. Men en del andre ganger så har flyet stoppet midlertidig, og folk har reist seg - en gang da flyet begynner å bevege seg så falt faktisk noen av de i midtgangen og fikk håndbagasjen over seg, men tror det gikk bra. I en del av Øst-europa er vel hvor de har minst respekt for setebelteskiltet, og det er alltid noen som vandrer rundt rett etter landing. Som nevnt over, så er det faktisk veldig mange som ikke får med seg at man ikke skal ha setebeltet av mens flyet blir tanket, til tross for at det blir annonsert (men nå er det uvanlig at passasjerer flest får med seg noe av det som blir annonsert uansett).

Everest
29-12-2012, 18:57
En komisk tendens er at de som absolutt MÅ reise seg opp 5 minutter før alle andre blir forbigått på vei til bagasjekontroll/toll/utgang. Først opp av setet, men med sneglefart mot utgangen. Oh man!

blazius
02-01-2013, 12:51
Jeg har en gang vært med på "bråbrems" under taxing, og hadde noen stått oppreist så ville de flydd framover.

Jeg opplevde en gang med KLM på AMS at mange reise seg så snart flyet stoppet ved gate. Få sekunder etterpå var det et solid rykk i flyet (aner ikke hva det var, men tipper det var en justering for å stå korrekt posisjonert i forhold til gangbro), og et titalls passasjerer gikk i bakken. Jeg tror det gikk bra med de fleste, men det kunne godt gått veldig galt om folk hadde begynt å ta ut tung håndbaggasje fra hattehyllene.

robertaas
02-01-2013, 13:13
Opplevde nylig at ved mellomlanding ble vi under tanking bedt om at alle måtte ta av beltene, og folk stod opp og gikk rundt i flyet. Og hele tiden under mellomlandingen var skiltet med fest setebelter på.

Husker før da flyvertinnene på SAS bare kremtet i mikrofonen om noen stod opp før skiltet var av. Det var veldig effektivt.

Dag Viking
02-01-2013, 19:55
Derfor tar du ikke av deg beltet før du får beskjed om at du kan gjøre det

http://www.youtube.com/watch?v=WJCqBQLTWmw

sirpjalle
03-01-2013, 07:24
Noe av det værste jeg har opplevd er passasjerer som reiser seg opp (og åpner hattehyllen) 2 minutter før landing i FRA hvoretter CA skriker "sitt down! We are landing any minute now. Landet maks to minutter etterpå med et brak.

SpotOn
03-01-2013, 07:46
Fløy med Lufthansa fra Frankfurt til Miami før jul og da ble det opplyst over PA-anlegget ved avgang fra Frankfurt at "new regulations" gjorde bruk av setebeltet påbudt når man satt i stolen. Dette ble ikke nevnt ved returflighten. Noen som har hørt noe liknende?

sail4fun
03-01-2013, 09:04
Kan ikke forstå at dette er noe å diskutere , men nå har jeg sett følgende av manglende beltebruk.....

KjetilK
03-01-2013, 20:19
Jeg fløy ISB-URC en gang med en B757, og kom tilbake fra do da halve flyet plutselig begynte å be i alle retninger. Og så kom vi inn over Karakoram, og dermed gynget det bra samtidig som Fasten Seatbelts kom på, og jeg hadde mitt svare strev med å komme tilbake til setet mitt blant alle de bedende, som tydeligvis satt sin lit mer til Allah enn til kapteinen... Måtte til slutt gi opp, men fikk iallfall satt meg ned og fikk på meg et belte, noe som absolutt var nødvendig. Men folk fortsatte å be uten å synes spesielt interessert i hvor Mekka var. Selsom opplevelse...

Discus
03-01-2013, 23:17
Fløy med Lufthansa fra Frankfurt til Miami før jul og da ble det opplyst over PA-anlegget ved avgang fra Frankfurt at "new regulations" gjorde bruk av setebeltet påbudt når man satt i stolen. Dette ble ikke nevnt ved returflighten. Noen som har hørt noe liknende?

Har bare hørt det hos noen ifbm. dårlig oversettelse/språkbruk el.l., da andre i samme selskap har sagt noe som at "våre prosedyrer anbefaler at alle har beltet festet...."

jager34
04-01-2013, 09:50
samme sikkerhet over hele linja?
ble busset fra fly til terminal på gardermoen nylig.
4-5 unger stående i leddet som snurrer. dette var særdeles morsomt for barna når de falt mot hverandre og veggene i svingene så lenge de klarte å ta seg for.