PDA

View Full Version : Møtte 45 min før avgang - avvist av KL


Falcon
25-09-2004, 19:58
Må høre om noen her har synspunkter på en sak jeg akkurat hørte om:

Kjæresten til broren min skulle til AMS i ettermiddag, og var av en eller annen grunn ikke på Gardermoen før 45 min før avgang. Da hun skulle sjekke inn fikk hun beskjed om at fordi hun hadde kommet så sent var plassen hennes solgt, og at hun måtte anse pengene hun hadde brukt på billetten (visstnok rundt 7000) som tapt.

Dette høres fishy ut i mine ører, dersom jeg virkelig har oppfattet saken riktig. Eller?

LN-KOG
25-09-2004, 20:29
Tjaaa. Dette setter jo denne i et litt annet lys da: http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=56

Jeg er ikke overrasket. Jeg har flydd KLM ganske mye-både på melkerute til AMS og transkontinentalt. For å være hyggelig: Det er ikke mitt favorittselskap. Grunnen er stort sett arroganse og uvennlighet blant servicepersonell på alle nivåer. Jeg synes de stort sett er uvennlige og lite interessert i at man skal komme tilbake. Dette er ikke basert på én dårlig opplevelse. Med svigerfamilie i Nederland (ikke i Holland, men Gelderland), hender det at vi er der både tre og fire ganger i året.

Jeg kan legge til at min nederlandske kone foretrekker SAS framfor KLM, og for å sitere en venn av meg som er nederlender bosatt i Nederland: "Dessverre må jeg bruke KLM siden SAS ikke flyr fra Amsterdam til Detroit." Han er heller ikke overbegeistret for Untied.

Man kan si hva man vil om SAS - og det gjør man, men det er godt å komme inn på et SAS-fly når man har vært i utlandet. Når det er sagt, gjelder det også Norwegian, Widerøe og sin tid Color Air og Braathens SAFE. Det er som EB sa en gang i tiden om SAS (og ble lynsjet), det er en hjemmefølelse. Den får ikke jeg på KLM, BA, Virgin eller Continental. Men jeg sier ikke dermed at SAS er verdens beste bolag eller at alle skal mene det...

Thomas
25-09-2004, 20:30
Stenger ikke innsjekk 1 time før avgang da?

Nå vet ikke jeg om hun hadde noe baggasje som skulle sjekkes inn - men hvis hun hadde det forstår jeg veldig godt at hun ble avvist, sorry to say so ;)

Dreier det seg kun om handbag så pleier de fleste jeg vet om der oppe å hjelpe så godt det lar seg gjøre..

FBU
25-09-2004, 20:38
Det lukter veldig mye overbooking av denne saken, og det er vanlig praksis i bransjen å stenge flighter på minuttet for å slippe å betale ut kompensasjon. Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Savipix
25-09-2004, 20:41
Stänger check-in 1 timme innan så stänger den 1 timme innan och det finns oftast en anledning för detta. Men som Thomas säger, med handbagage borde det inte vara några problem. Med mindre maskinen var överbokad.

Jack
25-09-2004, 20:46
Fra www.KLM.com

"Check-in times and rules

To make sure that you can depart with your flight on time, you need to be checked in on time.

This means that you need to take the following into account for all check-in options::

For KLM flights within Europe, check-in closes 40 minutes before departure; for KLM flights to and from Europe, check-in closes 60 minutes before departure (with the exception of Paramaribo).
You must ensure that you are checked in, in possession of a boarding pass, and that you drop off your baggage before the indicated check-in deadline. This means that you should leave sufficient time to find your way around the airport and account for possible long lines at the check-in desk.
To facilitate a smooth, comfortable check-in, we recommend that you keep to the recommended check-in times as indicated. Depending on which airport you will be departing from, you will need to calculate between 2 and 4 hours.
If you check in after the indicated check-in deadline, you run the risk of losing your reserved seat and therefore not being allowed to board. You will also lose any rights to 'denied boarding' compensation.
If you are waiting in line and expect that you will arrive too late to check in, please let one of the KLM employees know."

Men man bør vel ikke være så stivbent at man ikke lar folk reise når dem kommer til innsjekk mellom 30 og 45 minutter før avgang! Det er mer en nok tid for innsjekk, og shopping før flyet går!
:D :p

LN-MOW
25-09-2004, 21:35
At de har cut-off 45 mins foer avgang hoeres veldig 'overbooking' ut. Vi 'stenger' ogsaa 45 mins foer avgang, men cut-off er i praksis 30 mins. Etter den tid er det 'game over' hvis man har bagasje. Med TSA-sjekk i kjelleren og frakting til flyet er selv det touch-and-go innimellom. Har man haandbagasje, setter vi dem som regel paa standbylisten og gir klar beskjed om de faar vaere med hvis de er ved utgangen innen 10 minutter foer avgangstid.

Dette varierer selvsagt litt ettersom hvordan flyplassene er organsisert.

Concorde
25-09-2004, 21:39
Vel.. Dette de GEN, Norges største småflyplass ikke AMS....

Thomas
25-09-2004, 21:40
Originally posted by Concorde


Vel.. Dette de GEN, Norges største småflyplass ikke AMS....


GEN? - Hva er det?

Siden 1998 har det vel muligens blitt kalt OSL ?

Concorde
25-09-2004, 21:43
OSL er oslo, Gardermoen er GEN!!

Falcon
25-09-2004, 21:45
Originally posted by Concorde


OSL er oslo, Gardermoen er GEN!!

Visst pokker.

LN-MOW
25-09-2004, 21:55
Koden GEN finnes ikke lenger i IATA's offisielle register. Den ble stroeket like etter at den nye hovedflyplassan aapnet.

Location ID City Location Name Country Country Code Province/State
XZO Oslo Oslo Central Station Norway NO
OSL Oslo Metropolitan Area Norway NO
OSL Oslo Oslo Airport Norway NO
TRF Oslo Sandefjord Norway NO
(Fra IATA.org)

BEF
25-09-2004, 21:56
Originally posted by FBU


... Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Det sistnevnte er tullprat!

Thomas
25-09-2004, 22:02
Originally posted by Concorde


OSL er oslo, Gardermoen er GEN!!

Ja Woll! Og når ble flyplassen hetenes "Gardermoen Lufthavn Gardermoen" ?

Concorde
25-09-2004, 22:06
For ikke så lenge siden ble det vedtatt at Gardermoen faktisk ikke hel Oslo Lufthavn men Gardermoen lufthavn.. Hallo, det er 7 mil fra oslo og temmelig langt fra det som egentlig er Oslo!!!!!

FBU
25-09-2004, 22:11
Originally posted by BEF


Originally posted by FBU


... Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Det sistnevnte er tullprat!

Nei BEF det er IKKE tullprat!

GFL
25-09-2004, 22:16
Hvor mange (hoved)flyplasser ligger midt i sentrum lenger? Det blir færre og færre...


Edit: Angående flyplassnavnet, så sjekk osl.no og hos avinor. Der står det klart og tydelig hva det er...

Concorde
25-09-2004, 22:46
OSL er og blir alt annet en Gardermoen! Tror jeg har flere med meg på denne...

LN-MOW
25-09-2004, 22:49
Naa er vi vel i ferd med aa havne litt langt ut paa viddene ... er det ikke flyplasskoden vi snakket om? Om som tidligere nevnt - GEN ble stroeket som flyplasskode etter at Hovedflyplassen aapnet.

Concorde
25-09-2004, 22:54
Ble bare endel provosert desverre... For meg er FBU flyplass unasett hvor lenge den har vært stengt og Gen en plass hvor man reiser fra.

EB
25-09-2004, 23:45
Takk KOG... Godt det ikke var jeg som kom med "hjemme-hos-følelsen"... Men det gikk fint da vi sist uke sjekket inn på KLM med kun 30 minutter som transit tid...

BEF
26-09-2004, 02:00
Originally posted by FBU


Originally posted by BEF


Originally posted by FBU


... Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Det sistnevnte er tullprat!

Nei BEF det er IKKE tullprat!

Så, du mener altså at SAS har for vane å, vederlagsfritt, booke om til senere avganger, uansett klasse og restriksjoner når det er snakk om at passasjeren selvforskyldt kommer for sent til innsjekk?

Mulighet for ombooking/rerouting dreier seg mer om billettklasse enn flyselskap.
Har vanskelig for å tro at KLM er noe "dårligere" enn SAS når det gjelder ombookninger.

Superhai
26-09-2004, 06:34
Når det gjelder SAS, OSL og overbooking. Innsjekk stenger vi 20 min før på OSL-AMS, selv om det er overbooket. Og er du for seint til sjekkinn av egen årsak så gjelder billettreglene, det er ikke noe hokus pokus. Vi gjør selvfølgelig det vi kan for å få deg med, men er alle plassene gitt ut, så får du ingen kompensasjon eller noe annet.

Superhai
26-09-2004, 06:35
Ellers er det en plass som heter Puente Genil i Spania. Sjekk opp IATA koden til den.

FBU
26-09-2004, 15:18
Originally posted by BEF


Originally posted by FBU


Originally posted by BEF


Originally posted by FBU


... Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Det sistnevnte er tullprat!

Nei BEF det er IKKE tullprat!

Så, du mener altså at SAS har for vane å, vederlagsfritt, booke om til senere avganger, uansett klasse og restriksjoner når det er snakk om at passasjeren selvforskyldt kommer for sent til innsjekk?

Mulighet for ombooking/rerouting dreier seg mer om billettklasse enn flyselskap.
Har vanskelig for å tro at KLM er noe "dårligere" enn SAS når det gjelder ombookninger.ja det mener jeg. Skal man gå etter boka, så skal selvfølgelig passasjeren kjøpe ny billett/betale tillegg.

Praksis er derimot ofte anderledes, og kommer passasjeren for sent, blir han ofte booket om/standby på neste avgang. Slik er det jeg har opplevd det etter 10 år i sas på forskjellige flyplasser i dette land:)

LCH78
26-09-2004, 15:57
Originally posted by Superhai


Ellers er det en plass som heter Puente Genil i Spania. Sjekk opp IATA koden til den.



DAN PUENTE GENIL
A:APT B:BUS C:CITY G:GRD H:HELI O:OFF-PT R:RAIL S:ASSOC TOWN
GEN C PUENTE GENIL /ES
A GEN - PUENTE GENIL - 0K /ES

Kenneth
26-09-2004, 16:22
Det kan jo være at KLM differensierer kundegruppene mer enn andre selskap. Norske forretningspassasjerer foretrekker i allefall KLM, skal man tro målingen fra MMI.

DY
26-09-2004, 16:58
Originally posted by FBU


Originally posted by BEF


Originally posted by FBU


Originally posted by BEF


Originally posted by FBU


... Det samme skjer hos SAS, men i motsettning til KLM, så hadde passasjeren i de fleste tilfeller blitt booket om til en senere avgang kostnadsfritt!!

Det sistnevnte er tullprat!

Nei BEF det er IKKE tullprat!

Så, du mener altså at SAS har for vane å, vederlagsfritt, booke om til senere avganger, uansett klasse og restriksjoner når det er snakk om at passasjeren selvforskyldt kommer for sent til innsjekk?

Mulighet for ombooking/rerouting dreier seg mer om billettklasse enn flyselskap.
Har vanskelig for å tro at KLM er noe "dårligere" enn SAS når det gjelder ombookninger.ja det mener jeg. Skal man gå etter boka, så skal selvfølgelig passasjeren kjøpe ny billett/betale tillegg.

Praksis er derimot ofte anderledes, og kommer passasjeren for sent, blir han ofte booket om/standby på neste avgang. Slik er det jeg har opplevd det etter 10 år i sas på forskjellige flyplasser i dette land:)

Har opplevd at SAS ikke har hjulpet passasjerer i slike tilfeller...men mede Braathens var det ingen problem....så vi får håpe at SASBraathens tar med seg litt Braathens-ånd inn i det nye selskapet.

Superhai
26-09-2004, 17:27
Får å si det sånn, det blir bare mindre og mindre av sånne ting. Skal man drive et selskap kostnadseffektivt kan man ikke undergrave sine egne regler. Jeg kan tenke meg at dette ikke har så mye med selskap å gjøre men mer med hvilken person. Og på små linje og småflyplasser skjer det nok oftere, siden det er ofte at man kjenner noen som jobber der. Det man gjør da er jo nesten som å spytte på de som er flinke og møter tidsnok opp. Det blir trynefaktor og inkonsekvens. PAX'en tror at det er greit å komme 10 min før avgangstid, for går det ikke så får jeg jo være med neste. Ja, og da latterligjør de som bruker mye penger på å kjøpe fleksible billetter. I enden så vil selskapet ende opp med uthulede regler og dårlig regularitet. Det har så vidt jeg vet sjeldent blitt oppfattet som positivt.

TOS
26-09-2004, 18:04
KLM var svært vennlige overfor meg en gang jeg misset flyet mitt fra LHR til AMS, litt pga forsovelse og litt pga dårlig timing med Heathrow Express som tok lenger tid enn de annonserte 20 minuttene (det viste seg at det tar 20 minutter til T1,T2 og T3, ikke til T4). Jeg ankom sjekk-in 15-20 minutter før flyet skulle gå, og var da kun 5 minutter fra å komme med likevel ble jeg fortalt (Terminal 4 er jo en svært effektiv terminal). KLM booket meg om til neste fly uten omkostninger for meg (jeg reiste på en svært billig billett).

Jan Y

FBU
26-09-2004, 19:00
Sant nok som du sier superhai, men av og til er det bra at ansatte bruker sunn fornuft, og ikke følger regelverket slavisk. Folk kan ofte komme for sent uforskyldt, og da er det bra at ansatte bruker skjøn i vurderingen av situasjonen.

KLMfan
26-09-2004, 19:16
Må vel bidra litt her jeg også....den faktiske klm avgangen det dreier seg om var ikke overbooket totalt sett og det har aldri forekommet at noen sier nei til noen som kommer 45 min før avgang...40 min derimot er det derimot slutt.....dette har mange årsaker som jeg ikke skal komme videre inn på her. Avogtil kan man gjøre unntak, men som noen uttrykte tidligere det er å undergrave sitt eget selskap og sin egen effektivitet....jungeltelegrafen går...."....det går alltid fint så...." hadde den episoden i dag...kom en passasjer 25 min før avgang...jeg påpekte at det var for sent og fikk som svar at det var bare pisspreik.....fikk av den uttalelsen selvfølgelig veldig lyst til å hjelpe denne passasjeren med å komme med, men desverre det var for sent. passasjeren måtte dermed kjøpe ny billett.

En liten obeservasjon til, nordmenn som skal ut å fly er jo noe for seg selv, eier ikke køkultur, lukker øyne og kommer for sent.....og det er alltid "det forbanna flytoget" eller "vi har lett en time etter innsjekkingsskrankene" eller ja dere ser poenget....kan man ikke bare møte opp til de anbefalte to timene før....sukk...hehe

så hvis faktum er at passasjeren ble avvist 45 min før avgang er det naturligvis kritikkverdig, men som sagt har veldig vanskelig for å tro det....kan det være 35 min ?

Falcon
26-09-2004, 20:07
Originally posted by KLMfan
(...)

så hvis faktum er at passasjeren ble avvist 45 min før avgang er det naturligvis kritikkverdig, men som sagt har veldig vanskelig for å tro det....kan det være 35 min ?

Jeg fikk historien overlevert gjennom to ledd, så jeg er forsiktig talt ikke brennsikker på detaljene. Den det gjelder har visstnok aldri reist med fly før, og kan ha surret fælt ved ankomst i terminalen, og dermed tapt dyrebar tid. Hvorfor hun var så sent ute i utgangspunktet sier soga ingenting om.

BEF
26-09-2004, 21:24
Originally posted by FBU


Sant nok som du sier superhai, men av og til er det bra at ansatte bruker sunn fornuft, og ikke følger regelverket slavisk. Folk kan ofte komme for sent uforskyldt, og da er det bra at ansatte bruker skjøn i vurderingen av situasjonen.

Ja, sunn fornuft, ja...
Forbinner ikke sunn fornuft med at flere hundre SGS ansatte lager hver sine individuelle og egne regler, og videre setter sine egne grenser.

Joa, skjønsvurderinger er tillatt, men å la dette gå på tvers av elementere regler ifm bookingklasse er rimelig uklokt.

Savipix
26-09-2004, 21:33
Originally posted by BEF






Forbinner ikke sunn fornuft med at flere hundre SGS ansatte lager hver sine individuelle og egne regler, og videre setter sine egne grenser.




Inte bara SGS. Det är något som förekommer i SAS, SGS, Norwegian, KLM och alla andra handling/flygbolag/övriga brancher, inklusive min arbetsgivare.
Ett fint exempel är en BU flight OSL-NCE tidigare i år. 13 id-pax. På min rad satt 6 av dom. 3 stycken behandlades som royalty och fick allt vad som önskades (kopiösa mängder snacks, vin etc) tack vare att CA var bekant med den ena utan att betala medan mitt resesällskap nekades ett glas med vatten för att ta sin medecin.

FBU
26-09-2004, 21:36
Originally posted by BEF


Originally posted by FBU


Sant nok som du sier superhai, men av og til er det bra at ansatte bruker sunn fornuft, og ikke følger regelverket slavisk. Folk kan ofte komme for sent uforskyldt, og da er det bra at ansatte bruker skjøn i vurderingen av situasjonen.

Ja, sunn fornuft, ja...
Forbinner ikke sunn fornuft med at flere hundre SGS ansatte lager hver sine individuelle og egne regler, og videre setter sine egne grenser.

Joa, skjønsvurderinger er tillatt, men å la dette gå på tvers av elementere regler ifm bookingklasse er rimelig uklokt. Ikke rart det er krig i verden:zzz

laurenz
26-09-2004, 21:52
Originally posted by Falcon


Originally posted by KLMfan
(...)

så hvis faktum er at passasjeren ble avvist 45 min før avgang er det naturligvis kritikkverdig, men som sagt har veldig vanskelig for å tro det....kan det være 35 min ?

Jeg fikk historien overlevert gjennom to ledd, så jeg er forsiktig talt ikke brennsikker på detaljene. Den det gjelder har visstnok aldri reist med fly før, og kan ha surret fælt ved ankomst i terminalen, og dermed tapt dyrebar tid. Hvorfor hun var så sent ute i utgangspunktet sier soga ingenting om.

Jeg sender en del av disse KLM fly. Tidligere en -40 stenger jeg ALDRI og jeg tror ikke på at andre gjør det heller. Om flyet er overbooket så vil jeg/vi nekte flk boarding så fort flyet er fult og helst så tidlig som mulig slik at de får en rimelig sjanse til å bli booket omtil andre fly. Så spørs det om denne personen var på innsjekk eller på flyplassen 45 min avgang....
Jeg har vært bor i mange rare tilfeller der folk ikke har kommt med fly fordi de ikke forstå systemet.

Hilsen,
Laurenz

BEF
26-09-2004, 22:50
Originally posted by FBU
Ikke rart det er krig i verden:zzz

.... og der datt sakligheten av lasset! :p


Ikke rart det går dårlig med statsgiganten hvis denne "Telenorholdning" du viser her er representativ for resten av røysla. :sarc

FBU
27-09-2004, 00:05
Originally posted by BEF


Originally posted by FBU
Ikke rart det er krig i verden:zzz

.... og der datt sakligheten av lasset! :p


Ikke rart det går dårlig med statsgiganten hvis denne "Telenorholdning" du viser her er representativ for resten av røysla. :sarc

Telenorholdning??

Falcon
27-09-2004, 00:08
Originally posted by FBU


Originally posted by BEF


Originally posted by FBU
Ikke rart det er krig i verden:zzz

.... og der datt sakligheten av lasset! :p


Ikke rart det går dårlig med statsgiganten hvis denne "Telenorholdning" du viser her er representativ for resten av røysla. :sarc

Telenorholdning??

Ja, nå reagerer jeg også!!! :D :D :D

Utflyttet
27-09-2004, 00:25
Originally posted by LN-KOG
Jeg kan legge til at min nederlandske kone foretrekker SAS framfor KLM, og for å sitere en venn av meg som er nederlender bosatt i Nederland: "Dessverre må jeg bruke KLM siden SAS ikke flyr fra Amsterdam til Detroit." Han er heller ikke overbegeistret for Untied.


Tror jeg har nevnt det noen ganger før, mene here it goes: Jeg er stolt av å være Nederlender. Jeg er ikke stolt av KLM. Etter noen år med KLM-flyving i jobben så kan jeg si det er et selskap men en approach til kundevennlighet som har sluttet å overraske meg. Jeg har også uttrykt mine gloder om UA, men KLM er lengre nede på listen, om mulig.

Jeg har spesielt opplevd KLM sitt bakkepersonale til å være veldig ovenfra og ned, og klart poengtere hvem som er på hvilken side av skrankene, og hva det medfører i hvem som kan ramse opp loven.

Sånn sett, så skulle jo KLM passe fint med AF; jeg har aldri flydd AF, men har opplevd frankrike som ikke-fransk-talende, og lest mye om AF sine holdninger, de høres ut som å være veldig i samme gate som mine KLM-opplelveser. :)

Utflyttet
27-09-2004, 00:32
Originally posted by KLMfan
En liten obeservasjon til, nordmenn som skal ut å fly er jo noe for seg selv, eier ikke køkultur, lukker øyne og kommer for sent.....og det er alltid "det forbanna flytoget" eller "vi har lett en time etter innsjekkingsskrankene" eller ja dere ser poenget....kan man ikke bare møte opp til de anbefalte to timene før....sukk...hehe


Apropos køkultur, to ting om det:

* Hva ansvar har flyselskap for kø-kultur? Det er jo ikke rein uvanlig at man kommer til en flyplass og finner ut at køene for økonomi-innsjekk er på lengde med selve rullebanen, og at man kan risikere å havne i lø like lenge som flygningen varer. Noen selskap er flinkere enn andre her, men jeg opplever BA er konsekvent på å ha noen som "arbideider i køen" og er aktiv på jakt ewtter å få ut folk som er kommet, men står midt i køen. Jeg har aldri observert SK/BU gjøre det på OSL f.eks. Det tredje er jo slik KL og AMS flyplass ofte praktiserer, man får fint hoppe høen i passkontrollen inn/ut av Schengen om man tørr gå frem, spørre vedkommende i skranken og bli henvist til å rope bakover og spørre hele køen om de får slippe.

* Hva ansvar har passasjerene for kø-kultur. Igjen, køene er ofte jæ***** lange, og er det passasjerens ansvar å være på flyplassen, i ved rett skranke, innen 45 min eller hva nå flyselskapet dikterer, eller er det passasjerens ansvar å ha nok tid til å ha stått seg igjennom all mulig potensiell kø?

Hva mener folket her?

Utflyttet
27-09-2004, 00:38
Originally posted by DY
Originally posted by FBU
Praksis er derimot ofte anderledes, og kommer passasjeren for sent, blir han ofte booket om/standby på neste avgang. Slik er det jeg har opplevd det etter 10 år i sas på forskjellige flyplasser i dette land:)

Har opplevd at SAS ikke har hjulpet passasjerer i slike tilfeller...men mede Braathens var det ingen problem....så vi får håpe at SASBraathens tar med seg litt Braathens-ånd inn i det nye selskapet.

Min erfaring her er at BU har aldri latt vær å hive meg på neste, uansett pris. Jeg har sågar opplevd ofte å få lov å være standby på tidligere om jeg er tidlig ute, med bare håndbaggasje.

SK har jeg som oftest ikke hatt problem med forsinkelser, de få gangene jeg virkelig har blemmet har det vært med billett forran forrhenget, men har da i det minste opplevd å få standby på neste, selv om jeg har måtte flytte bak noen rader.

BA har jeg opplevd litt forskjellig med, men aldri bli satt igjen, der har det stort sett fungert under regelen om at så lenge jeg kan være ved gaten før dørene lukkes så går alt fint, selv om baggasjen kommer seinere. Je ghar et par ganger måtte signere på å akseptere forsinket baggasje, slik at jeg ikke kan gjøre krav mot de, men det er det.

Amerikanske selskap generelt: No Chance(tm). Her skal du selv ta høyde for all køing og slikt selv, holder ikke at du var der aldri så lenge før, og kø-kulturen der borte tilsier niks kø-hopping i min erfaring.

KL: En glimrende erfaring fra noen år tilbake: de avlyste flyet mitt hjem fra julefeiring i nederland, og da jeg kom til AMS sa de bare sorry, de sendte mail til min hjemmeadresse i profilen for en uke siden. At jeg ikke var hjemme da var min sak.

Utflyttet
27-09-2004, 00:39
Stilig, fire på rad! Jeg vant! :p

TOS
27-09-2004, 01:05
Originally posted by Falcon


Originally posted by FBU


Originally posted by BEF


Originally posted by FBU
Ikke rart det er krig i verden:zzz

.... og der datt sakligheten av lasset! :p


Ikke rart det går dårlig med statsgiganten hvis denne "Telenorholdning" du viser her er representativ for resten av røysla. :sarc

Telenorholdning??

Ja, nå reagerer jeg også!!! :D :D :D

A case of mistaken identities...?;)

jy

Dag Viking
27-09-2004, 01:11
Hmm, et par av mine små erfaringer:

SK: Null problem, på ungdommsbillett i det minste. Men da ringte jeg like før jeg kom til flyplassen og booket om. Det viste seg senere at jeg rakk den opprinnelige flighten, og fikk da være med den.

XJ (Mesaba): som en slags non-rev, buddypass
Superlang kø, kom til disken når flighten skulle ha gått, den var kansellert pga thunderstorms, fikk være med neste flight uten problemer.

Kom sent til OSL på en av mine usa-turer, etter sikkerhetskontrollen gikk jeg rett ombord i flyet til kjøben. Innsjekk ble gjort noe sånt som 30 min før avgang.

TG923
27-09-2004, 02:28
Har ankommet med Flybussekspressen på OSL 1928 og rakk 1935-flyet til CPH (OK, det var nok litt forsinket i vinterkaoset det også, men ikke mye).

Riktignok var det ikke jeg som var sent ute her, hadde billett (D-klasse) til 2035-avgangen med forbindelse videre til Bangkok og Chiang Mai. 2035-avgangen var 1 1/2 time forsinket, så da hadde jeg ikke rukket forbindelsen videre fra CPH.

Løping til gate, bagasjen måtte jeg ta ut i BKK, men langt bedre enn å bli mange timer forsinket. Sikkert billigere for SAS også som ellers måtte sende meg på hotell i CPH og kanskje Thai videre neste dag.

Jeg var imidlertid nøye med ikke å kreve og få bli med på en avgang tidligere, jeg spurte damen pent om hun hadde mulighet til å få meg med så jeg rakk BKK-flyet.

Utflyttet
27-09-2004, 03:12
min rekord er sådann 20 minutter fra taxi utenfor IAD og til jeg sto ombord i en 777 på vei til AMS fra en annen terminal. Dette var i 96, *LENGE* før 9/11. Første gang jeg virkelig har løpt gjennom masser av folk... oppgradert ble jeg og. Var tre personer forran meg igjennom døren, og den lukket rett bak meg :)

TG923
27-09-2004, 03:38
Har også kjørt inn i parkeringshuset på Fornebu kl. 0838, rakk CPH-flyet med avgang 0845 (litt sent det også riktignok)... :) C-klasse :)

Isbamse
27-09-2004, 11:29
Veeel - det er jo en grunn til at det er tidsfrister for at folk skal sjekke inn, og kommer man for sent bør man i utgangspunktet ta følgene. Men man kunne jo ønske seg litt fleksibilitet, at hun fikk være med neste fly etc.

jb1
27-09-2004, 11:53
Når KLM slår seg sammen med Air France kan det bli gøy. Det er veldig lenge siden jeg har fløyet KLM men jeg mener servicen ombord var ok, hvordan det var på bakken vet jeg ikke. Air France har bra service ombord stort sett, men elendig service på bakken, dette er det eneste flyselskapet der jeg har opplevet å ikke komme med, jeg var sent ute, men jeg hadde kun håndbagasje og jeg skulle hjem til jul, så jeg ble ikke blid av å møte et så arrogant bakkepersonale som på CDG, selv om jeg bad på på mine knær på fransk var det ingen nåde.

laurenz
27-09-2004, 14:33
Tror jeg har nevnt det noen ganger før, mene here it goes: Jeg er stolt av å være Nederlender.

Det har jeg slutet med...

Jeg har spesielt opplevd KLM sitt bakkepersonale til å være veldig ovenfra og ned, og klart poengtere hvem som er på hvilken side av skrankene, og hva det medfører i hvem som kan ramse opp loven.

Jeg kjenner meg igjen der ja. Jeg har også lagt merke til at mange nordmenn ikke sr dette og bare tror at de er så utrolig vennlige. :sarc Det er del folk i KLM som har er holdning som ikke noe sted hjemme.
MEN jeg må få lov å si at det har endret seg mye de siste årene!!! Det gjelder i hvert fall personalet ombord, der er faktisk de fleste hyggeligeog imotkommende.

Laurenz

LN-KOG
27-09-2004, 15:10
Originally posted by laurenz

Det gjelder i hvert fall personalet ombord, der er faktisk de fleste hyggeligeog imotkommende.

Laurenz

Det er litt både og. De var veldig hyggelige, "dessene", da jeg reiste alene. Ikke fullt så hyggelige da vi reiste to. La oss forbigå i stillhet hva som skjedde da vi reiste med barn.

Nå foretrekker jeg faktisk noe eldre kabinpersonale med egne barn (eller barnebarn). De har mer forståelse for en familie på tur. Tenk dere en norsk småbarnsfamilie på tur med Ryanair der kabinpersonalet er litt eldre enn ungene og tar seg selv like høytidelig som en gjennomsnitts tenåring. Dét blir tur, dét!:hoho

Isbamse
27-09-2004, 15:12
Kjæresten til en tidligere kollektivsamboerinne opplevde en gang å komme på OSL og få beskjed om at KLM-flyet han skulle med gikk fra TRF...hverken de eler han hadde sjekket billetten skikkelig. Flyet fra OSL var fullt, men de booket ham om til et fly neste dag. Så noe må de gjøre riktig i KLM oxo :)

laurenz
27-09-2004, 15:56
Originally posted by Isbamse
Kjæresten til en tidligere kollektivsamboerinne opplevde en gang å komme på OSL og få beskjed om at KLM-flyet han skulle med gikk fra TRF...hverken de eler han hadde sjekket billetten skikkelig. Flyet fra OSL var fullt, men de booket ham om til et fly neste dag. Så noe må de gjøre riktig i KLM oxo :)

Ja, det har vært vanlig å akseptere disse passasjerer som har tatt feil av flyplass. Vi har blitt mye mer restriktive nå. Etter at de ble billigere å reise fra Torp har det desverre kommet en god del folk som har kjøpt billigbillett TRF-AMS og spekulerer i at det kommer med på OSL-AMS. Slikt misbruk fører til at man må bli strengere.

Superhai
27-09-2004, 17:28
På OSL så har vi folk som ordner køen til SAS økonomi utland. Hvis køen blir lang (det tar over 15 min å stå i kø (ca når køslusa er full)), dvs over hva vi kaller service standard) så prøver vi å plukke ut de som ikke vil rekke det, siden seneste fremmøtetid er satt til 40 min så vidt jeg husker og innsjekk stenger 20 min før.

Når det gjelder TRF pax så er det stort sett Widerøe og KLM som får de passasjerene på sjekkinn. Og får vi noen så må vi egentlig vurdere tilfelle for tilfelle, billettene til WF fra TRF er i de aller fleste tilfellene dyrere enn fra OSL så i de fleste tilfellene setter vi det som booking feil. Har vel i to tilfeller også hatt Ryanair pax her, men da er det dessverre ikke annet å gjøre enn å synes synd på. I det sste har det også blitt enklere å få folk til å kjøpe ny billett, ettersom enveisbillettene er blitt billigere.

Og til slutt så lurer jeg på hvorfor flytoget bare er forsinket når paxen er på og ikke når jeg reiser med den. :D

DY
27-09-2004, 17:51
merkelig det med flytoget :) Er vel egentlig ikke ofte det er forsinket....går jo hvert 10.min fra Oslo S så det kan jo ikke være mer enn 9 min forsinket før det blir innhenta.... Reiser en med vanlig NSB-tog som stopper på Gardermoen på veg til f.eks Lillehammer er vel sjansene større for forsinkelser.

Trety
27-09-2004, 18:07
Originally posted by Superhai
Og til slutt så lurer jeg på hvorfor flytoget bare er forsinket når paxen er på og ikke når jeg reiser med den. :D


Da kan du henvise dem tilbake til Flytoget - de betaler nemlig ny billett hvis de er for sent ute til innsjekk som følge av forsinkelse på toget.
http://www.flytoget.no/Templates/Informasjon.aspx?id=244

Superhai
27-09-2004, 18:29
Originally posted by Trety

Da kan du henvise dem tilbake til Flytoget - de betaler nemlig ny billett hvis de er for sent ute til innsjekk som følge av forsinkelse på toget.
http://www.flytoget.no/Templates/Informasjon.aspx?id=244

Ja,jeg vet det. Vi får som oftest også beskjed når det er større forsinkelser på flytoget. Pluss at det er veldig ofte mer enn en som får problemer. Jeg gir i det store og hele f.. i hva som er åsaken til at en er forsinket til flyplassen. Erfaringen er at det er stort sett noe de finner på. Uansett så lenge man følger vanlig folkeskikk og er hyggelige hjelper jeg de så langt det er mulig.

seilfly
27-09-2004, 23:32
GEN er Gardermoen Militære side
Takk for oppmerksomheten. Now go back to OSL with you!

DY
28-09-2004, 01:29
Jeg ankom Barcelona kl 1509 og satt i flyet 1510.

Kødda bare. Syntes bare dette ble en konkurranse om hvor fort kan det gå....og nettopp akkurat slik flyselskapene IKKE vil vi skal oppføre oss. Kjekt den gangen det går, men akk så trist og pyton når noen kan være så frekke å si at innsjekk er stengt 35 min før avgang når dette er opplyst om i lang tid i forvegen. Synes også det er merkelig at noen passasjerer ikke tror disse fristene gjelder "meg". "Det tar jo ikke så lang tid å sjekke inn...og jeg skal jo bare fly til Nice".
Ofte virker det som de dukker opp på flyplassen akkurat når fristen går ut. Man tenker liksom ikke på at det f.eks er endel andre som også "skal bare...".

Utflyttet
28-09-2004, 04:05
Jo, men dere som jobber i bransjen, hva er passasjerens ansvar, være på plassen tidsnok, eller være der med høyde for hva nå enn overraskelse av kø?

FBU
28-09-2004, 04:50
Være ved innsjekkekings skranken ved tide, og kalkulere eventuel kø på egen regning...For å si det slik jeg ikke ville sagt til en passasjer.. Er du så JÆVLA teit at du tror det ikke er kø på en hovedflyplass???:sarc

wf145
28-09-2004, 08:21
Vi i bransjen er sjølvsagt interresert i å få med passasjerane våra. Vi har imidlertid eit ansvar ovanfor dei passasjerane som har møtt i tide, og som ofte har vidare samband med andre fly på andre flyplassar!! Desse har møtt i tide, og forventar at flyet skal gå på rute. Dersom vi då forseinkar flyet for å få med ein passasjer som er for seint ute, vil dette verke som DÅRLEG service ovanfor dei som har møtt når dei skal.

Men: Vi prøvar som sagt å få med alle dei pax vi greier:)

EB
28-09-2004, 08:29
Enig med DY!! I visse miljø virker det som det gir status å komme sist ombord...sits til flyplassen...(...men først i loungen!!)

TOS
28-09-2004, 10:23
Originally posted by FBU


Være ved innsjekkekings skranken ved tide, og kalkulere eventuel kø på egen regning...For å si det slik jeg ikke ville sagt til en passasjer.. Er du så JÆVLA teit at du tror det ikke er kø på en hovedflyplass???:sarc

Fra passasjerenes side vil da være spørsmålet: Hvor lang køtid bør man forvente?? 10 minutter (det synes jeg er helt akseptabelt), 30 minutter, 1 time (da snakker vi om vel lang køtid)....?

Jeg synes det er helt på sin plass å være på flyplassen i litt gid tid, men det er vel litt vel mye forlangt at passasjerene skal ta høyde for "uendelig" køtid?

JAn Y

The Ticketor
28-09-2004, 11:54
Hva mener du alternativet er da? Flyselskapet tar ansvar for alt?

TOS
28-09-2004, 12:13
Originally posted by The Ticketor


Hva mener du alternativet er da? Flyselskapet tar ansvar for alt?

Jeg vet ikke om du sikter til mitt forrige innlegg? Om det er det du gjør så mener jeg rett og slett at det ikke kan være riktig å forlange at de reisende skal stille opp på f.eks. OSL så tidlig at man kan ta høyde for 1 time kø i innsjekkingen. Om det er så mye kø så kan det vel tyde på at flyselskapet (eller de som handler selskapet) ikke har tilstrekkelig med ansatte på plass til å håndtere trafikken. Da burde det være selskapets ansvar - ikke kundens.

Om jeg hadde vært på OSL f.eks. 30 minutter til 1 time før innsjekkingen avsluttes og ikke rukket frem til innsjekkingsskranken pga. kø så ville jeg forventet at selskapet jeg skulle fly med tok ansvaret.

jy

jb1
28-09-2004, 12:21
Jeg husker da Gardermoen var ny som hovedflyplas, eller de to første vintrene, da var det MYE kø ved check-in til morgenflyene, helt j**** iblant. Særlig serviceair slet skikkelig. Køene foran skrankene som tok seg av flyene ved syv-tiden om morgenen var ulidelig lange, men de lot folk komme med. Selv om man hadde møtt frem i riktig god tid var det ikke nubbsjangs til å få sjekket inn i før fristen gikk ut. De lot folk komme med, men mange mistet videreforbindelser. Jeg satt ved siden av en på et fly til Zürich som snakket med flyvertinnen, han skulle videre til et sted i Afrika og neste fly gikk først noen dager senere, flyvertinnen sa at han nok ikke ville rekke det flyet han skulle med, men at han nok ville bli booket om, men kjipt allikevel. Jeg skulle videre til Genève og dit går det luftbro fra Zürich så ikke noe problem å få plass på et senere fly.

The Ticketor
28-09-2004, 12:25
TOS,

Flyselskapet/handlingagenten kan jo ikke fritt velge hvor mange skranker de bruker til hver flight. Har man x antall skranker, så har man.

KLMfan
28-09-2004, 12:35
Flyselskapene/handlingselskapene har som nevnt et visst antall skranker, men på morgenen hjelper det lite med alle skranker åpne kl 5 når de fleste passasjerer dukker opp etter 6 engang....særlig når flyet går rundt 7....

TOS
28-09-2004, 12:40
Originally posted by The Ticketor


TOS,

Flyselskapet/handlingagenten kan jo ikke fritt velge hvor mange skranker de bruker til hver flight. Har man x antall skranker, så har man.

Så enden på visa er at passasjerene rett og slett må ta høyde for så lang kø som det til enhver tid måtte være....? Jeg har litt problemer med å kjøpe den, men kanskje det bare er meg som er kravstor.;)

Selv om flyselskapet/handlingagenten ikke har tilgang til mer enn et gitt antall sjekkinskranker så må vel dette dimensjoneres i forhold til nivået på trafikken...?

Det samme gjelder forsåvidt sikkerhetskontrollen. Jeg har opplevd mange ganger å ha blitt stående leeenge i kø i transittsikkerhetskontrollen, med 200 passasjerer eller deromkring i kø og bare en av detektorene i bruk. Kundene kan vel vanskelig legge press på OSL for å bedre denne situasjonen, men det kan flyselskapene. Det er et argument for at ansvaret bør ligge hos flyselskapene.

jy

The Ticketor
28-09-2004, 13:17
Når det gjelder sikkerhetskontrollen, så har flyselskapene lagt press på OSL, som også har gjort noe med situasjonen. Bedre der nå.

Bengt
28-09-2004, 13:31
Vem vet bäst hur lång tid det tar att checka in? Passageraren eller flygbolaget? Vem kan påverka incheckningstiden? Passageraren eller flygbolaget?
Jag anser att det passageraren kan påverka (och ta ansvar för) är när han/hon ska befinna sig i incheckningskön. Om det bara finns en incheckning öppen så är det ganska svårt för passageraren att förutse det.
Om han ska ta höjd för en timmes incheckningskö så bör tiden före avgån anges till 1h30min inte 30 min.
Nej, det är enklare för flyg- eller handlingbolaget att låta den reande ta smällen, men är det rimligt?

Utflyttet
28-09-2004, 13:37
Det som burde være en fair deal er jo at ansvaret er noe lunde delt, det er tross alt tre biter her, hvor tidlig selskapet vil ha pax på plass, hvor mye kø en skal ta høyde for som pax før innsjekk, og hvor mye kø det er i sikkerhets-kontrollen.

Uten å lage noe mer arbeide for noen, så er det vel enkelere om selskapene tar høyde for at de kan ha kø og legger inn i innsjekk-tidene sine tid for å få pax inn tidsnok, mao, om man praktiserer 45 mins i dag, så legg på 15min, så har man 15 min slack i forhold til køing. Lite fleksibelt for tider med mye trafikk...

Når det gjelder treighet i sikkerhetskøer, så må vel det strengt tatt være en sak for selskapet overnfor kunden, det er vel ikke en faktor kunden kan ta høyde for, så lenge man har fått sjekket inn i tide?

Trety
28-09-2004, 16:37
Originally posted by The Ticketor
Flyselskapet/handlingagenten kan jo ikke fritt velge hvor mange skranker de bruker til hver flight. Har man x antall skranker, så har man.

Det er uansett ingen unnskyldning for å fraskrive seg ansvaret. Handlingagenten må kunne forventes å ikke påta seg flere jobber enn de klarer å håndtere.

Superhai
28-09-2004, 17:50
SAS Braathens går ut med utgangspunkt i siste fremmøte tid på lufthavnen, som jeg foretrekker. Andre selskaper bruker når siste mulighet for innsjekk er, da må paxen selv ta høyde for evt kø. Men det er snakk om veldig få tilfeller hvor køene er så lange at folk ikke har rukket det, det er stort sett passasjerens egen forsinkelse som har forårsaket det. Så vidt jeg husker så har det vært rundt 95% av køen som har ligget innenfor servicestandard (15 min på sk øko utl) de siste månedene.

dc-8-63
28-09-2004, 18:48
Originally posted by TOS


Originally posted by The Ticketor


TOS,

Flyselskapet/handlingagenten kan jo ikke fritt velge hvor mange skranker de bruker til hver flight. Har man x antall skranker, så har man.

Så enden på visa er at passasjerene rett og slett må ta høyde for så lang kø som det til enhver tid måtte være....? Jeg har litt problemer med å kjøpe den, men kanskje det bare er meg som er kravstor.;)

Selv om flyselskapet/handlingagenten ikke har tilgang til mer enn et gitt antall sjekkinskranker så må vel dette dimensjoneres i forhold til nivået på trafikken...?

Det samme gjelder forsåvidt sikkerhetskontrollen. Jeg har opplevd mange ganger å ha blitt stående leeenge i kø i transittsikkerhetskontrollen, med 200 passasjerer eller deromkring i kø og bare en av detektorene i bruk. Kundene kan vel vanskelig legge press på OSL for å bedre denne situasjonen, men det kan flyselskapene. Det er et argument for at ansvaret bør ligge hos flyselskapene.

jy

Vel hvis tilstandene her i Seattle er en indikasjon, maa du nok ut aa handle, hvis du skal reise med Alaska Airlines en loerdag morgen, er mindre en 3 timer for lite, 1 time i innsjekkningskoe, 1 time og 30 minutter i Sikkerhets koe...plus 30 minutter for aa ha litt aa gaa paa....(dette var aktuelle tider sist loerdag...) og hvis ikke du er ved gaten 20 minutter foer avgang...too-bad :)

DY
28-09-2004, 18:51
Med slike tidsfrister...og påfølgende bagasjeventing og transportetappe i begge ender av reisen er det rart om ikke NSB kan begynne å se lysere på framtiden.:)

TOS
28-09-2004, 20:41
Originally posted by dc-8-63


Vel hvis tilstandene her i Seattle er en indikasjon, maa du nok ut aa handle, hvis du skal reise med Alaska Airlines en loerdag morgen, er mindre en 3 timer for lite, 1 time i innsjekkningskoe, 1 time og 30 minutter i Sikkerhets koe...plus 30 minutter for aa ha litt aa gaa paa....(dette var aktuelle tider sist loerdag...) og hvis ikke du er ved gaten 20 minutter foer avgang...too-bad :)

Det frister ikke så mye å reise med fly i/fra USA dersom dette er representativt..... Vil situasjonen være bedre f.eks. om man flyr fra Vancouver? Jeg har en kollega som nettopp har dratt til Bellingham for å ha et forskningsopphold der i området i noen måneder, og jeg tenkte kanskje at jeg skulle besøke ham. Da er kanskje Vancouver en vel så aktuell destinasjon...?

jy

LN-MOW
28-09-2004, 21:08
Vancouver er naermere Bellingham enn Seattle, saa det er helt klart noe aa vurdere uansett. Men da maa du igjennom grensekontroll med bil, og det kan vaere en proevelse det ogsaa hvis du er uheldig.

DC-8-63 setter det litt paa spissen - Alaska har heftige koer i perioder, men securitykoer paa over timen tror jeg ikke vi har hatt i sommer. Jeg er paa de fleste securitymoetene og AS hadde skreket over seg hvis det hadde vaert tilfelle.
Vi har en avgang midt i morrarushet (08.06) og har ikke satt igjen mange pax pga koer og vi stenger 30 mins foer avgang. Paxen kan dessuten bruke alle sjekkpunktene, det er 'fri flyt' bak sperringene til alle gater.

Nei, ikke la TSA og DHS skremme deg fra aa besoeke USA. For det meste gaar det greit, men det anbefales aa beregne litt ekstra tid 'just in case'.

Concorde
28-09-2004, 21:09
Hørt noe om JFK? Holder det med 4 timer?

LN-MOW
28-09-2004, 21:13
Med mindre du kommer inn rett bak Egypt Air, PIA, Air India og Avianca i Immigrasjopn og toll, burde det holde akkurat. :D

JFK er blitt bedre enn sitt rykte etterhvert ...

dc-8-63
28-09-2004, 21:40
Originally posted by TOS



Det frister ikke så mye å reise med fly i/fra USA dersom dette er representativt..... Vil situasjonen være bedre f.eks. om man flyr fra Vancouver? Jeg har en kollega som nettopp har dratt til Bellingham for å ha et forskningsopphold der i området i noen måneder, og jeg tenkte kanskje at jeg skulle besøke ham. Da er kanskje Vancouver en vel så aktuell destinasjon...?

jy

Vancouver er vesentlig bedre paa mange maater, det er korrekt som Hr. LN-MOW paapeker at grensen mellom Canada og USA kan vaere ille, men det er satt paa spissen slik jeg ogsaa valgte en loerdag (ps tiden var korrekt, blir du valgt ut med SSSS paa boarding passet tar godt over en time....)

Uansett du boer absolutt ta en tur til Bellingham, vi har masse aa by paa, fra flott Natur Mt.Baker, til San Juan oeyene, 2 gode bryggerier med dertil gode pub'er

Det hadde vaert hyggelig aa moetes en kveld paa Archer Ale House i Fairhaven....saa si i fra om du kommer......

EB
28-09-2004, 22:28
Det er fortsatt håp... Både på amerikanske flyplasser (de fungerer jo disse dager mye bedre enn de norske) og ved grensen. At det finnes flere nordmenn i Bellingham er jo hyggelig...

TOS
28-09-2004, 22:53
Originally posted by dc-8-63


Uansett du boer absolutt ta en tur til Bellingham, vi har masse aa by paa, fra flott Natur Mt.Baker, til San Juan oeyene, 2 gode bryggerier med dertil gode pub'er

Det hadde vaert hyggelig aa moetes en kveld paa Archer Ale House i Fairhaven....saa si i fra om du kommer......

Så det er i Bellingham du er bosatt, ja. Jeg skal helt klart gi beskjed om jeg kommer meg så langt. En pub med god ale er aldri å forakte!;)

Jan Y

LCH
28-09-2004, 22:54
Originally posted by DY


Med slike tidsfrister...og påfølgende bagasjeventing og transportetappe i begge ender av reisen er det rart om ikke NSB kan begynne å se lysere på framtiden.:)

Jeg tror ikke NSB hadde kjent igjen en god forretningside om den så banket på døren og presenterte seg selv...

EB
28-09-2004, 22:56
NSB er da ikke så ille. Er faktisk mer og mer fornøyd med NSB - men da på regionstrekninger som Oslo-Hamar, Oslo-Tønsberg og Oslo-Halden. Langdistanse og nattog skjønner jeg ikke...