View Full Version : Deicing-områder på OSL
Finnes det bare deice muligheter for 01L og 19L?
Med muligheter mener jeg dedikert område.
Nei, det finnes 4 plattformer for de-ice.
Alpha-syd 01L
Alpha-nord 19R (dog ikke aktiv på daglig basis)
Bravo-syd 01R
Bravo-nord 19L
Alpha-syd 01L
Bravo-syd 01R
Bravo-nord 19L
Takk for svaret, ser sjelden plattformene for 19R og 01R i bruk.
Det er vel fordi 01R og 19R stort sett brukes til landinger pga takse-lengde(?)
Synes det virker som om fordelingen mellom østre og vestre bane har blitt noe jevnere etter Oslo ASAP. Har dog ingen tall, og noen som har peiling må gjerne opplyse rundt dette.
Det har vel ikke blitt de-iced et fly på bravo syd på mange år så vidt jeg veit...
Alpha-syd 01L
Bravo-syd 01R
Bravo-nord 19L
Litt av problemene er logisikken. Deice fluid lagres ved AS (01L), og må transporteres ved bruk av de 3 andre banene. for BN (19L) blir dette gjort med tankbil eller evt bilene kjører og fyller opp.
I tillegg vil vel også deice på 2 baner kreve flere biler og større bemanning.
Og som siste faktor ved deice forhold opererer som oftest ATC med segregert banebruk (ofte LVP operasjoner i disse forholdene), dvs en for landing og en for avgang da dette gir bedre forutsigbarhet for alle parter og også bedre utnyttelse av kapasiteten og er et sikkerhetsmessig enkelt konsept ;)
BS (01R) har også per i dag kun ett spor. I tillegg er det pr i dag kun en taxebane der nede. Neste sommer vil imidlertid "T" bli forlenget i sydenden og int. B2 bli bygget.
AN (19R) er pr. i dag stengt pga. utbyggingen. Her er imidlertid kapasiteten/antall spor god.
Min erfaring er at de-ice eller brøyting tvinger LTT over på segregerte rullebane operasjoner lenge før LVP slår inn. Det er nesten aldri LVP under snøvær, men selvsagt ved FZFG.