View Full Version : Ryanair oppretter base i Norge?
Det har jo vært spekulert i det vide og det brede om Rygge og eventuelle flyselskaper som kommer til å benytte flyplassen. Nå nærmer det seg etterhvert avklaring om Rygge får lov til å ta i mot sivil trafikk og da hvilke selskaper som vil komme.
Etter min mening kan det være mange ting som taler for at Ryanair kommer til å opprette en ny base på Rygge, hvis de får de "rette betingelsene". Allerede i mars sa Rygge at de hadde fått et kontraktsforslag fra Ryanair som ville innebære 10-12 daglige avganger. ( http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article206779.ece ) Ryanair har lenge ønsket å gå inn på det intra-skandinaviske markedet, men har innsett og sagt at de må ha minst to baser for å få nok frekvenser til å konkurrere med SAS.
Denne uken ble det åpenet 4-felts motorvei fra Moss til Rygge og det finnes da sammenhengende 4-felts vei fra Vinterbro til Rygge. Rygge ligger fra før av nærmere størsteparten av Oslo og Akershus enn Torp og får nå også mye bedre veiforbindelse. I tillegg har de togforbindelse til Oslo hver time. Reisetid er under en time.
Jeg synes personlig det ser meget lyst ut for betydelig Ryanair-trafikk på Rygge i framtiden. Da gjenstår det bare å få i havn godkjennelsen. Det er ikke til å legge skjul på at, selv med deres frynsete rykte, så vil deres inntreden få store positive konsekvenser for næringslivet i Østfold.
Kommentarer? :)
Enig ;) Men Rygge blir vel heller en "Västerås" enn en "Skavsta"...
Spørs om dette lar seg gjennomføre. Kommer litt an på hva du legger i "base"? Ryanair har allerede noen baser i sitt rutenett: Stockholm, Frankfurt, Milano, Brüssel, Girone og Roma i følge deres destinasjonskart. I tilegg kommer basene i Irland og UK. Tviler på at det er behov for noen ny base...og aller minst på Rygge. Men at de kan starte et par ruter til Rygge er vel ikek utenkelig. Vil anta at man da vil satse på ruter som ikke allerede finnes fra Torp...med Stansted som unntak. Rygge-Stansted og kansje en rute til om en er "heldig".
Forresten er det motorveg (ordentlig motorveg!) fra Oslo til Rygge nå da?
Mangler motorvei 5,5 kilometer fra Assurtjern til Vinterbro på E6, E18 er jo motorvei (men ikke 4 felt) fra Oslo grense til Vinterbro allerede, men bare 2 felt "slowroad" i Oslo.
Hva skal Rygge gjøre hvis Ryanair ikke kommer? Jeg føler at det også er grunnlag for Ryanair på Torp. Kommer det nye ruter snart? Vil SASBraathens overta Ryanairs posisjon på Torp?
Er det noen her som har tanker om dette? Svar mottas med stor takk.
Allerede i mars sa Rygge at de hadde fått et kontraktsforslag fra Ryanair som ville innebære 10-12 daglige avganger
Dette viste seg jo kun å være et pressmiddel mot Sandefjord Lufthavn, i anledning reforhandling av avtalen mellom flyplassen og Ryanair.
"Vist dere ikke tilbyr oss disse betingelsene, flytter vi til Rygge...!"
Så som en annen sa her så er nok en Stansted-Rygge rute det meste det går ann å håpe på.
Tror absolutt Ryanair kan vokse på Rygge - men da på bekostning av Torp. At de skal fly på 2 X Oslo med litt fjord i mellom er vel heller tvilsomt!
Man skulle tro at det fremdeles vil være en kurant sak å opprettholde rute til Stansted fra Torp, uavhengig av utviklingen på Rygge?
Tror at Ryanair kan komme til å starte en rute Stansted-Rygge når Rygge åpner, no emer er å håpe på for mye.
Torp skal etter ryktene får flere avganger med SASBraathens etter hva jeg har hørt. Ved en feil ble ruta lagt ut i bookingsystemet..men er nå fjernet. Klarer ikke helt å huske hvorhen ruta skulle gå, men tror det var snakk om Nice.
Ikke at jeg er noen spesialist, men hvorfor er det ikke direkteruter fra Torp til Malaga? Må jo være et marked for det....
Originally posted by DY
(...)
Ikke at jeg er noen spesialist, men hvorfor er det ikke direkteruter fra Torp til Malaga? Må jo være et marked for det....
Ja, eller Alicante - etter hva jeg hører (men man hører jo så mangt...) er "halve" Torrevieja opprinnelig fra Vestfold... :)
Jeg tror, dersom Rygge får konsesjon, at Ryanair stasjonerer fly på Rygge og flytter all trafikk fra Sandefjord til Rygge, utenom Stanstead-ruten. Dette pga at tilgjengeligheten til Oslo er mye bedre fra Rygge enn Sandefjord. Det er stor forskjell på 1 og 2 timer fra Oslo. Ettersom Ryanair ikke har noe eget personell stasjonert på Sandefjord vil det jo heller ikke koste dem noe å flytte, hvis de klarer å si opp kontrakter på handling og sånt i tide.
Uansett vil tiden vise hva som skjer. Det skal bli gøy å se hvem av oss som har rett. ;)
Men husk at en stor del av passasjerene på TRF kommer fra Sandefjord, Larvik, Tønsberg og Grenlandsområdet. At FR kaller flyplassen Oslo betyr ikke at alle som flyr med dem kommer herfra. For å være helt ærlig har jeg ikke vært borti mange fra Oslo som flyr fra TRF. Vestfold burde ha stort nok kundegrunnlag på egen hånd til mange av rutene.
Men hvis det er riktig som du sier, så vil vel kanskje det bety at Ryanair får et mye større passasjergrunnlag ved å flytte over fjorden?
Originally posted by Falcon
Originally posted by DY
(...)
Ja, eller Alicante - etter hva jeg hører (men man hører jo så mangt...) er "halve" Torrevieja opprinnelig fra Vestfold... :)
men hallo....SASBraathens har jo allerede åpnet nonstop rute TRF-ALC og den går visstnok så det suser.....
Originally posted by Herlov
Men hvis det er riktig som du sier, så vil vel kanskje det bety at Ryanair får et mye større passasjergrunnlag ved å flytte over fjorden?
Nå er jeg en notorisk latsabb, så jeg gidder ikke sjekke siste folketellingsdata akkurat nå, men jeg får det ikke helt til å stemme at Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden kan ha så mye mere folk en Skien, Porsgrunn, Larvik, Sandefjord, Horten og Tønsberg. (Kanskje også Drammen kan dras med.)
Jeg tviler ikke på at det er et visst passasjergrunnlag i østfoldregionen også, men jeg skjønner ikke helt greia med å "flytte over fjorden". Hvorfor ikke heller begge deler?
EDIT: Jeg gadd allikevel!
Østfold har ca. 260.000 innbyggere, mens Vestfold har ca. 220.000. Når det gjelder TRF's nedslagsfelt må man imidlertid også ta med Telemarksbyene Porsgrunn og Skien, som til sammen har godt over 80.000 innbyggere.
Originally posted by DY
Originally posted by Falcon
Originally posted by DY
(...)
men hallo....SASBraathens har jo allerede åpnet nonstop rute TRF-ALC og den går visstnok så det suser.....
*Kremt*, Hmm, ja, akkurat - visste det var noe kjent med den tanken... :sarc
Originally posted by LCH
Originally posted by Herlov
Nå er jeg en notorisk latsabb, så jeg gidder ikke sjekke siste folketellingsdata akkurat nå, men jeg får det ikke helt til å stemme at Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden kan ha så mye mere folk en Skien, Porsgrunn, Larvik, Sandefjord, Horten og Tønsberg. (Kanskje også Drammen kan dras med.)
Jeg tviler ikke på at det er et visst passasjergrunnlag i østfoldregionen også, men jeg skjønner ikke helt greia med å "flytte over fjorden". Hvorfor ikke heller begge deler?
EDIT: Jeg gadd allikevel!
Østfold har ca. 260.000 innbyggere, mens Vestfold har ca. 220.000. Når det gjelder TRF's nedslagsfelt må man imidlertid også ta med Telemarksbyene Porsgrunn og Skien, som til sammen har godt over 80.000 innbyggere.
Ja, men det jeg mente var at passasjergrunnlaget blir større, hvis det er rett som du sier, at det ikke er mye Oslo-folk som benytter Torp. For de som bor i Oslo og Akershus vil de jo mest sannsynlig bli mye gunstigere å bruke Rygge enn Torp og at de som bor i denne regionen kan bli en del av passasjergrunnlaget. ;)
Originally posted by LCH
(Kanskje også Drammen kan dras med.)
Ja, Drammen kan taes med. Drammen ligger nemlig ganske omtrentlig midt i mellom Torp (ca. 90 km) og Gardermoen (ca. 100 km). MEN, det er kun til Gardermoen det finnes et brukandes kollektivtilbud og det fører til at flere potensielle Torp-pax velger Gardermoen.
Jeg tror Ryanair kan ha ruter til begge flyplasser, da kundegrunnlaget i Vestfold er ganske ok i seg selv. Rygge vil i langt større grad kunne trekke til seg folk fra Oslo enn Torp, selv om det er en hel del fra Oslo som flyr fra Torp også, bussen til Torp har vært smekkfull de gangene jeg har tatt turen til Torp for å fly til London eller Frankfurt og det har ikke vært på typiske ferietidspunkter, men det tar en god stund, ny vei gjennom Drammen vil hjelpe stort. Kollektivtilbudet til Torp kunne vært bedre, KLM ville vel kunne dra nytte av en buss fra Drammen. Bare noen tanker.