Log in

View Full Version : Norwegian legger ned TRD-BOO/TOS?

orhel
15-12-2012, 14:05
Norwegian vil verken avkrefte eller bekrefte at vil kutte rutetilbud i Nord-Norge etter 1. april.

http://www.an.no/nyheter/article6397470.ece

Mrkelig PR-stunt eller et resultat av en enhetsflåte med for store fly?

sukram
15-12-2012, 14:20
Virker mistenkelig likt denne tråden for noe tid tilbake:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=107782

Enden på visa den gang var en økning i tilbudet, men det er kanskje verre stilt denne gang. Snodig at det ikke skal være grunnlag for minst en daglig, om ikke to. SAS klarer fire-fem, dog med hva som kanskje er mer egnet materiell enn 737-800.

sjarken
15-12-2012, 14:25
Har sjekket rute tilbudet til SAS og Widerøe fra 01 april. Der er 5 SAS avganger til Trondheim og 9 Widerøe avganger (via helgeland), og til Tromsø har SAS 5 og Widerøe har 4 avganger.
Så hvordan AN kommer frem til at rute tilbudet mellom disse tre byene blir rasert er for meg helt ubegripelig.

sukram
15-12-2012, 14:28
Har sjekket rute tilbudet til SAS og Widerøe fra 01 april. Der er 5 SAS avganger til Trondheim og 9 Widerøe avganger (via helgeland), og til Tromsø har SAS 5 og Widerøe har 4 avganger.
Så hvordan AN kommer frem til at rute tilbudet mellom disse tre byene blir rasert er for meg helt ubegripelig.

Vel, konkurransen blir i alle fall utradert.

sjarken
15-12-2012, 14:38
Vel, konkurransen blir i alle fall utradert.

Vel, selger SAS WIDERØE så opprettholdes vel konkurransen.

Lamox
15-12-2012, 20:35
http://www.an.no/nyheter/article6397470.ece

Mrkelig PR-stunt eller et resultat av en enhetsflåte med for store fly?

Var det ikke kun hvis bonusprogram ble gjeninnført innenriks at dette ville skje da...? Men uansett; truingen fungerte jo...!

Trdfly
15-12-2012, 20:59
Tror NAX planlegger er ny base på EVE som feeder resepten av Midt- og Sør-Norge, det sattses jo på EVE fremfor TOS og BOO.

ENBO
15-12-2012, 21:49
Tror NAX planlegger er ny base på EVE som feeder resepten av Midt- og Sør-Norge, det sattses jo på EVE fremfor TOS og BOO.

En av de merkeligste uttalelser jeg har sett :) Kan du utdype litt mer om hvorfor du mener at Evenes vil være ny base for NAX? Tenker du på pendlertrafikken som følge av QRA-etableringen, så er jo den noen år lenger fram.

Trafikkgrunnlaget for ruten er nok tilstede; det er ofte problematisk å få gode priser og av og til er det ikke plass i rushtidene. Jeg heller nok litt til materiellstørrelse som orhel er inne på, og ikke helt gode rutetider; jeg har nylig vært med i 189-setere fra Tromsø og sørover med 160 ledige seter. NAX vil nok fortsette her, men med justerte rutetider. Det får være mitt tips.

sarpingen87
15-12-2012, 22:10
DY skulle rett og slett gått for en flåte bestående av:
737-700
737-800
737-900ER

For å få fly som er tilpasset etterspørsel.

Trdfly
15-12-2012, 22:24
En av de merkeligste uttalelser jeg har sett :) Kan du utdype litt mer om hvorfor du mener at Evenes vil være ny base for NAX? Tenker du på pendlertrafikken som følge av QRA-etableringen, så er jo den noen år lenger fram.

Trafikkgrunnlaget for ruten er nok tilstede; det er ofte problematisk å få gode priser og av og til er det ikke plass i rushtidene. Jeg heller nok litt til materiellstørrelse som orhel er inne på, og ikke helt gode rutetider; jeg har nylig vært med i 189-setere fra Tromsø og sørover med 160 ledige seter. NAX vil nok fortsette her, men med justerte rutetider. Det får være mitt tips.

Selvfølgelig vil det fortsatt bli fly fra BOO og TOS, men at de samler trafikk fra distriktene i Nord-Norge til EVE og så feeder BGO, TRD osv.
Men dette var bare noe jeg tror, så det er opp til hver enkelt.

Å så var det da ikke snakk om resepten, men ressten

ENBO
15-12-2012, 22:36
Selvfølgelig vil det fortsatt bli fly fra BOO og TOS, men at de samler trafikk fra distriktene i Nord-Norge til EVE og så feeder BGO, TRD osv.

Jeg begynner å lure på om hvor kjent du er med grunnlaget for trafikk i nordområdene. Sjekk Avinors statistikker, så ser du trafikkmengder. Jo, Evenes har et stort omland, men ikke byområder som Tromsø og Bodø som etterspør et helt annet trafikkmønster. Og selvfølgelig så jeg at du verken mente resepten eller ressten, men resten ;)

FamilyGuy
15-12-2012, 23:34

Dette er det merkeligste jeg noen gang har sett på trykk her inne..
Tror ikke du er klar over hvor mye "in the middle of nowhere" Evenes egentlig er.
Tror også du bør tenke litt når du skriver Nord-Norge, det ser kanskje lite ut på kartet, men...

Trdfly
15-12-2012, 23:40
Fremover blir det jo kanskje slik Regional-lufthavnene vil se ut oppover fra TRD, Trondheim-Polarsirkelen-Gimsøy?-Evenes-Tromsø-Alta. (Storfly til OSL; Bodø, Bardufoss, Lakselv, Kirkenes)

Men jeg legger meg langflat ovenfor mine utspill, og sier back to topic! Å vi konkluderer i at det ikke er Evenes som er Nord-Norges navle! (selv om jeg ikke mente det slik da ;))

LN-TIB
15-12-2012, 23:48
Evenes er faktisk flyplass til den mest folkerike regionen i nord. Men ettersom det er regionalflyplasser i hele regionen er det stor "lekkasje" til Bodø og delvis Tromsø.

FamilyGuy
15-12-2012, 23:59
Evenes er faktisk flyplass til den mest folkerike regionen i nord. Men ettersom det er regionalflyplasser i hele regionen er det stor "lekkasje" til Bodø og delvis Tromsø.

Greit nok, men hvis du ikke bor i Narvik, Harstad og kanskje deler av Lofoten er det jo så og si umulig å komme seg dit med et fornuftig tidsforbruk.

ENBO
16-12-2012, 00:12
(...selv om jeg ikke mente det slik da ;))
Ja, hva mente du da? Dette er tett opp mot rosablogging.

Back to topic. Norwegian har ikke med rutetider i "kystrute nord" i vår-/sommerprogammet. For store fly eller bom i rutetider?

Lillingen
16-12-2012, 00:45
Ble ikke ruta opprinnelig opprettet fordi DY fikk kontrakt med forsvaret? Kan det i såfall være fare for bortfallet av avtalen som er årsaken?

ENBO
16-12-2012, 00:52
Ble ikke ruta opprinnelig opprettet fordi DY fikk kontrakt med forsvaret? Kan det i såfall være fare for bortfallet av avtalen som er årsaken?

Nei, dette er en rute i konkurranse som "alltid" har vært her, men du tenker kanskje på Bardufossruta?

Lillingen
16-12-2012, 01:18
Nei, dette er en rute i konkurranse som "alltid" har vært her, men du tenker kanskje på Bardufossruta?

Fant denne bare artikkelen http://www.boarding.no/art.asp?id=29845, der det står at Norwegian satsning i Nord-Norg er et resultat av avtaler selskapet har inngått med Helseforetakene i Norge og Forsvaret, samt suksess på eksisterende ruter. og tenkte at det var noen av disse avtalene som var falt bort, evt står i fare for å falle bort.

CRJ1000ER
16-12-2012, 22:35
Snodig at det ikke skal være grunnlag for minst en daglig, om ikke to. SAS klarer fire-fem, dog med hva som kanskje er mer egnet materiell enn 737-800.

Men i følge Bjørn Kjos finnes det jo ikke noe mer økonomisk enn Boeing 737-800 får man inntrykk av, så da blir det jo snodig om de skal sette inn B737-300 f.eks. Kanskje nordlendingene foretrekker SAS, rett og slett...?

L-1011
16-12-2012, 22:59
Boeing 737-800 är ett jättebra och ekonomiskt flygplan om du kan fylla den med "rätt" mix av betalande passagerare, det är Boeing 777-300ER & Airbus A380 också.

Problemet är att det säkert är svårt för DY att fylla upp 186/189 stolars 737-800 på vissa norska inrikeslinjer lönsamt. Vem vet...Kjos kanske anser att dessa 737-800 flygplan kan generera mer $$$ till DY från ex baserna på Malaga, Alicante, London LGW eller Las Palmas?

catocontrol
17-12-2012, 00:16
Jada, det er ikke til å stikke under en stol, at området i umiddelbar nærhet av Evenes er øde, men mange mennesker har Evenes som sin hovedflyplass. Det må jo være en årsak til at NAX har åpnet/varslet åpning av en rekke nye ruter fra Evensen. Værnes, Flesland, Torp, Alicante og Las Palmas. Torp var en kjempesuksess i 2012. Det sies også at Las Palmasmaskinene er fulle. Det til tross for at et annet selskap også flyr til Las Palmas fra Evenes. London og Munchen turene som er satt opp i vinter, er visst også svært poppis.(Rute/charter i regi av lokalt reisebyrå)

catocontrol
17-12-2012, 00:22
Og jo, Tromsø-Bodø-Trondheim, er/var ei forsvarsrute:

http://www.norwegian.no/om-norwegian/presse/pressemeldinger/nyhetsarkiv-2007/Forsvaret-har-signert-avtale-med-Norwegian/

Trdfly
17-12-2012, 01:38
Tromsø og Evenes har mange militære leirer i nærheten, men Evenes stikker nok av siden de har flest sammenlignet med Tromsø, så det kan jo hende NAX legger til rette for Forsvaret med utgangspunkt ifra Evenes, også med tanke på den fremtidige Jagerflybasen som kommer.

Bacardi
17-12-2012, 01:56
Er det virkelig den militære reiseaktiviteten det står på? Er den så stor, til TOS?

Det er synd dersom en mister konkurransen på ruten. En husker jo prisene SAS tok før DY kom inn. Når det er sagt er en B738 alt for stor for intra-nordnorge med fornuftige frekvenser.

sukram
17-12-2012, 22:50
Tromsø og Evenes har mange militære leirer i nærheten, men Evenes stikker nok av siden de har flest sammenlignet med Tromsø, så det kan jo hende NAX legger til rette for Forsvaret med utgangspunkt ifra Evenes, også med tanke på den fremtidige Jagerflybasen som kommer.

Ideen om at DY skal forsøke å kanalisere pax fra BOO og TOS gjennom EVE, det tror jeg er relativt usannsynlig. DY gjør det relativt sett bra fra EVE i forhold til SAS, men se på antall daglige avganger til OSL med DY/SK fra EVE, BOO og TOS. EVE er åpenbart lillebror her. Det er mer slik at TOS (og kanskje til dels BOO) stjeler pax fra EVE enn motsatt.

sukram
17-12-2012, 22:52
Virker faktisk som om DY har en plan om å lukke denne ruten. Ellers har DY-ansatte vært raskt ute med å avkrefte at nedleggelse var på trappene, men nå er det tyst som i graven. Triste greier, jeg så den ikke komme. Jeg har mange turer mellom TOS og TRD i løpet av årene etter at DY åpnet ruta, og har egentlig ikke annet favorittvalg av selskap enn valgmuligheten i seg selv.

Mjolnir
17-12-2012, 23:06
Gikk stille for seg da DY-ruta TRD-BGO-SVG ble lagt ned óg ;)

Dash
18-12-2012, 01:04
Virker som KRS-TRD også forsvinner.....

roger
18-12-2012, 07:36
Er dette ein av grunnane til at Norwegian tenar meir pengar enn SAS? Dei kan lettare tillate seg å legge ned ruter som ikkje er skikkeleg gullfuglar? Det hadde neppe gått stille for seg om SAS la ned tilsvarande ruter...

RIBRO
18-12-2012, 08:00
Er dette ein av grunnane til at Norwegian tenar meir pengar enn SAS? Dei kan lettare tillate seg å legge ned ruter som ikkje er skikkeleg gullfuglar? Det hadde neppe gått stille for seg om SAS la ned tilsvarande ruter...

738-operasjoner egner seg ikke på slike ruter.

roger
18-12-2012, 08:55
738-operasjoner egner seg ikke på slike ruter.

Ein liten smule OT; men korleis blir det då når SAS også går mot utfasing av dei mindre flya...?

L-1011
18-12-2012, 10:22
Om det verkligen finns en marknad kommer en ny aktör ganska fort fylla tomrummet efter Norwegian. Stora Boeing 737-800 med 186/189 stolar är inte det optimala flygplanet på alla flyglinjer inom Scandinavien även fast Kjos gärna hävdar det.
Kanske är det här linjer som Bratheens Regional, DAT eller Flybe Nordic med mindre flygplan kan vara intresserade av?

SAS leasar in 8-9 Boeing 737-700 och de har väl 142 stolar jämfört med Norwegians 737-800 med 186/189 stolar. Det är en väldig skillnad i kapacitet.

TOS
18-12-2012, 10:33
SAS leasar in 8-9 Boeing 737-700 och de har väl 142 stolar jämfört med Norwegians 737-800 med 186/189 stolar. Det är en väldig skillnad i kapacitet.

Men veldig liten forskjell i kostnader, som tross alt er det viktige. Om man derimot ser for seg operasjoner med betydelig mindre fly så er saken en annen. Å bytte en -800 med en -700 har veldig liten effekt på kostnadene, og det er slett ikke opplagt at det for DY totalt sett ville vært billigere å differensiere flåten sin kontra for slike operasjoner.

L-1011
18-12-2012, 10:56
Det beror på...varje flyglinje är unik. Det kan vara den lilla skillnaden som är avgörande ibland. Ibland är även take off prestandan i 737-800 en nackdel jämfört med 737-700.

GZP flygplatsen i Antalya, Turkiet är en linje med ENORM potential från Scandinavien men its a no go with 737-800. Däremot funkar 737-700 med starkaste CFM motorn alldeles utmärkt.

DY kommer förövrigt ha en differentierad flotta under överskådlig framtid.
Idag har bolaget 737-300 & 737-800. Om 4-6 år blir istället Boeing 737-8MAX och Airbus A320NEO. Vem vet..jag blir inte förvånad om Kjos i slutändan även tar med A321NEO.

FlightDeck
18-12-2012, 11:19
Da Norwegian ble lansert skulle det først og fremst være et flyselskap for norsk innenriks. I dag er selskapet først og fremst internasjonalt, så det er ikke veldig overraskende om mindre norske innenriksruter forsvinner til fordel for ruter i nye markeder med større volum. Ruter mellom Trondheim og Bodø, Tromsø og Kristiansand bidrar heller ikke til feed til nettverket for øvrig, så her må Norwegian være garantert et stort lokalt volum.

hanswest
18-12-2012, 11:30
Jeg spør litt uten peiling her, men hvis man har 50 fly, og bruker en 737-700 i stedet for en 737-800 så kan man spare en ansatt i kabinen, hvis flyene brukes 17-18 timer i døgnet så må jo det vises litt på lønnsbudsjettet?

TOS
18-12-2012, 11:48
Jeg spør litt uten peiling her, men hvis man har 50 fly, og bruker en 737-700 i stedet for en 737-800 så kan man spare en ansatt i kabinen, hvis flyene brukes 17-18 timer i døgnet så må jo det vises litt på lønnsbudsjettet?

Jo, sikkert, men vi snakker om en kostnadspost som totalt sett er på rundt 20% av totale kostnader. En mindre ombord sparer selvsagt inn på kostnader, men vi snakker da om kanskje 2-3% i kostnadsbesparelser om dette gjennomføres over hele linjen. Holdt opp mot begrensningene i fleksibilitet og kostnadene ved dette, samt begrenset mulighet til å ta ut eventuell høy etterspørsel i peak så tror jeg regnestykket er relativt enkelt enn så lenge.

Når DY eventuelt blir en del større så er det vel et spørsmål om man vil velge å differensiere flåten noe, men det er jo ikke slik at man på død og liv må fylle opp alle setene. Man må naturligvis sikre tilstrekkelig med inntekter til å dekke kostnadene, samt at totalregnestykket er best mulig (noe som kan innebære at man legger ned ruter som isolert sett er lønnsomme, men hvor materiallet kan benyttes på andre destinasjoner med større lønnsomhet - ikke ulikt måten de fleste flyselskaper opererer på).

TOS
18-12-2012, 11:50
Det beror på...varje flyglinje är unik. Det kan vara den lilla skillnaden som är avgörande ibland. Ibland är även take off prestandan i 737-800 en nackdel jämfört med 737-700.

Jo, det er selvsagt riktig, men i forhold til kostnadene ved å operere disse flytypene så er ikke den veldig stor og det er ikke det som eventuelt velter ruten. Det er nok mer sannsynlig at FlightDeck er nærmere sannheten - at maskinene kan utnyttes mer lønnsomt på andre ruter.

LTH
18-12-2012, 11:54
Her virker det som om

A) Man tar bort ett basefly fra TRD og reduserer / kutter endel ruter.

eller

B) Man kutter små innenlandsdestinasjoner fra TRD, og øker aktiviteten på lengre utenlands ruter. Det kan også være charter.
Hva tror dere?

For ordens skyld så kan det være mange flere mulige strategier her...

Dag Viking
18-12-2012, 13:45

Det er flere ting som favoriserer -700 på en del ruter
-Performance
-1 person mindre i kabinen
-En god del mindre drivstoff-forbruk, rundt 10%
-Betydelig lavere kapitalkostnader
-Lavere vedlikeholdskostnader
-Lavere landingsavgifter

Summerer man alle faktorer vil det være mange ruter rundt i verden der man tjener penger på en 73W, men taper penger med en 73H.

Noen tror jo at 73H har samme tripkostnader som en 73W, det er selvsagt feil.

TOS
18-12-2012, 14:18
Noen tror jo at 73H har samme tripkostnader som en 73W, det er selvsagt feil.

Du har selvsagt rett i at det er elementer som trekker i favør av -700 enkeltvis, men tror du at det totalt sett er billigere for DY å operere en mix av -700 og -800 for å dekke slike ruter? Kostnaden med mindre fleksibilitet er nok ikke helt ubetydelig (og dette øker totalkostnadene i operasjonen), og de tallene jeg har sett gjør meg ikke overbevist om at kostnadsforskjellen er veldig stor på en rute som TOS/BOO-TRD.

L-1011
18-12-2012, 16:37
Är det inte ännu dyrare som idag då...att flyga 737-800 och en subfleet med classic 737-300?
Easyjet kan med god lönsamhet flyga A319 & A320 och LCC grandfather Southwest flyger också både 737-700/800.
DY skulle säkert kunna göra det också MEN det är inte i Norge DY satsar...det är i Sydeuropa...och där är 738 bra.

Trist att inte DY kan vara ärliga då att säga som det är till alla de i Norge som berörs av en nedläggning. Vi har valt att satsa på Boeing 737-800, fel flygplanstyp för att lönsamt kunna flyga dessa linjer.

TOS
18-12-2012, 22:11
LCC grandfather Southwest flyger också både 737-700/800.

Jeg trodde Southwest stort sett hadde -700 av NG-varianten, men de har kanskje noen -800 også i tillegg til en del classic.

Edit: Ifølge denne, http://www.southwest.com/html/about-southwest/history/fact-sheet-fleet-popup.html, så har de drøyt 400 stykker av -700 og har akkurat begynt å fase inn noen -800. Siden det er hentet rett fra selskapets egne sider så antar jeg at det stemmer. Uansett en stund til DY er i en posisjon der de uansett har hentet ut det meste av stordriftsfordeler knyttet til flytype når man ser på Southwest.

LN-MOW
18-12-2012, 22:15
Southwest har begynt å ta -800'er også. De får ca en i uka for tiden og har 32 aktive. Disse har 'new style' cockpit, men jeg er ikke sikker på hvordan de disponerer pilotkorpset ..

haavig
18-12-2012, 22:16
Southwest har begynt å ta -800'er også. De får ca en i uka for tiden og har 32 aktive. Disse har 'new style' cockpit, men jeg er ikke sikker på hvordan de disponerer pilotkorpset ..

De startet operasjoner med -800 i april i år.

IL-2
19-12-2012, 02:03
Norwegian hadde vel TRD-TOS uten mellomlanding i Bodø ei stund også? Hadde ikke vært meg i mot å se den ruta tilbake. Bakkestopp i Bodø er ikke voldsomt inspirerende, og det ville være et konkurransefortrinn med tanke på at SAS kun flyr med Bødø-stopp. Så kommer sikkert noen til å si noe om pax ditt og pax dat, jada jeg ser den.

LTH
19-12-2012, 11:25
TRD-TOS-TRD gikk ikke med overskudd etter det jeg har hørt.
TRD-BOO-TOS-BOO-TRD tror jeg aldri hadde kommet uten avtalen med forsvaret. B738 er for stor. Når går avtalen med forsvaret ut?

Geiraage
19-12-2012, 11:57
Avtalen med forsvaret er gjeldene fra 31.01.12 og gjelder i 3 år med mulighet for forlengelse med 1 år

LTH
19-12-2012, 12:03
Avtalen med forsvaret er gjeldene fra 31.01.12 og gjelder i 3 år med mulighet for forlengelse med 1 år

Hvordan reagerer forsvaret på denne nedleggelsen da montro? :rolleyes:

Bacardi
08-01-2013, 19:14
http://www.itromso.no/nyheter/article6922527.ece

Fremover vil DY fly direkte TRD-TOS. Ingen stopp i Bodø med andre ord.

Frode789
08-01-2013, 19:15
Jepp, ruten fortsetter, men BOO er ute.

Dash
08-01-2013, 19:57
KRS-TRD legges også ned ser det ut som....

sukram
08-01-2013, 20:05
Jeg har flydd TOS-BOO-TRD et utall ganger - og det som slår meg nesten hver gang er hvor mange som skal på og av i BOO. Så det var jo litt merkelig...

ENBO
08-01-2013, 22:28
Den skal etter det jeg har fått høre reduseres...i perioder ;)

Iflg Tromsø http://www.itromso.no/nyheter/article6922527.ece, er det vel ikke bare snakk om bare reduksjon, men fullstendig kutt. – Tromsø-Bodø vil ikke finnes videre i ruteprogrammet fra april 2013, bekrefter Sandaker-Nielsen. Et lite forbehold om hva du legger i begrepet "perioder".

sarpingen87
08-01-2013, 22:30
Iflg Tromsø http://www.itromso.no/nyheter/article6922527.ece, er det vel ikke bare snakk om bare reduksjon, men fullstendig kutt. Et lite forbehold om hva du legger i begrepet "perioder".

Du må lese hva myhrair quoter her, han snakket om KRS - TRD og ikke TRD - BOO - TOS

IL-2
08-01-2013, 22:33
http://www.itromso.no/nyheter/article6922527.ece

Fremover vil DY fly direkte TRD-TOS. Ingen stopp i Bodø med andre ord.

Takk for det, ruta blei med ett mer tiltrekkende.

ENBO
08-01-2013, 22:34
Du må lese hva myhrair quoter her, han snakket om KRS - TRD og ikke TRD - BOO - TOS
Da må myrhair plassere sine svar i riktig tråd.

Trdfly
08-01-2013, 23:58
Da må myrhair plassere sine svar i riktig tråd.

Det svaret var på en måte i riktig, siden jeg svarte på et tidliger spørsmål... som omhandlett KRS-TRD, men vis du orker bryet å kontakte moderatorene så de kan flytte de to kommentarene så versågod ;)

sukram
18-01-2013, 20:41
TOS-TRD ligger ute for salg nå, er kun avganger mandag og fredag. I forhold til SAS, som har 4 daglige TOS-BOO-TRD, og i forhold til at det er ei innenriksrute, så er det jo en dårlig vits. Kan knapt kalles å skumme fløten når dette blir resultatet.

Ser ikke helt at selv de ultraprissensitive kan være særlig interessert i ei rute med slike frekvenser. Ingen bombe hvis ruta får dårlig belegg hvoretter DY slår fast at det ikke eksisterer tilstrekkelig behov mellom TOS og TRD. Jaja, gavepakke for SK. Tipper yield og belegg stiger på ei rute som tross alt har noen 100 tusen pax i året.

orhel
31-01-2013, 22:20
SAS øker til seks daglige i sommer og lover at billettprisene ikke skal stige.

Dette hadde vi planlagt lenge før det ble kjent at Norwegian kutter

http://www.an.no/nyheter/article6474483.ece

LN-TIB
31-01-2013, 22:32

Nå har vel ikke SAS hatt utpreget mye billigbilletter på disse rutene, i alle fall ikke de gangene jeg har reist. Det er likevel forståelig da de ikke har hatt direkte konkurranse fra DY på de tidspunktene jeg har reist. Flytidene til DY har vel ikke akkurat vært peaktime, så at de har hatt lavt belegg overrasker meg ikke.

Forøvrig blir det vel en liten "hvit løgn" i at de gir inntrykk av at de øker. Antall avganger øker vel for å holde litt tritt med setekapasitet. Regner med at i år som tidligere år flys disse rutene av WF på sommeren, med betydelig nedgang i setekapasitet pr avgang.

LN-VLE
31-01-2013, 22:34

Ifølge informasjonssjefen er nøkkelen til å lykkes på det norske rutenettet å ha fly i ulike størrelser.

- De største flyene egner seg ikke på alle rutene, fordi de har varierende og kanskje begrenset trafikkgrunnlag, sier Johansen.

Betyr det han sier at Trondheim - Tromsø skal flys med Q400 i sommer?

Vidar

LN-TIB
31-01-2013, 22:41
Betyr det han sier at Trondheim - Tromsø skal flys med Q400 i sommer?

Vidar

Det har vært slik de to siste somrene, så regner med at de gjør dette i sommer også. SAS har vel behov for sine fly til mer eksotiske reisemål, mens WF har overskudd av Q400 på ruter i sørnorge pga. ferieavvikling i businessverdenen.

Alle rutene har forøvrig stop i Bodø. Tror ingen blir å gå direkte.

orhel
31-01-2013, 22:59
Økningen kommer i mai, altså før Q400 settes inn..

LN-TIB
31-01-2013, 23:09
Økningen kommer i mai, altså før Q400 settes inn..

Det har du faktisk rett i! ;)

TCAS
01-02-2013, 06:36
Når settes Q400 inn? Ligger det inne i systemene allerede?

LN-TIB
01-02-2013, 09:17
Når settes Q400 inn? Ligger det inne i systemene allerede?

Fra 24. juni til 16. august ut fra hva jeg får frem på KVS. Er de gamle SAS maskinene som skal inn i drift innen den tid?!