PDA

View Full Version : Emirates dropper CPH!!


CK
14-03-2006, 09:45
I følge Take Off dropper EK ruten DXB-CPH etter politisk press (http://www.takeoff.nu/news.cfm?choice=show_result_poll&QuestionID=140&nN ewsWeekly=0&nNewsId=6800)

Trety
14-03-2006, 09:59
Jeg så ikke denne komme, men allikevel kan jeg ikke akkurat si at jeg er sjokkert heller.
Veldig synd at det går ut over næringsvirksomheten (ref. bl.a. Arla) når tegningene ble trykket. Akkurat hvem som er de største idiotene her skal jeg ikke ta stilling til, men det var vel kanskje ikke det lureste å trykke når man ser på det i etterpåklokskapens lys.

jb1
14-03-2006, 10:22
Vi trenger ikke ta hele debatten om disse tegningene her også. Men at reaksjonene i mange muslimke land er overdrevet er det liten tvil om, det var ikke det offisielle Danmark som trykket disse tegninger, på den annen side kunne Fogh Rasmussen ha møtt muslimske ambassadører da de bad om det. Synd hvis dette er årsaken til at Emirates legger vekk planer om å fly til CPH.

Jörgen
14-03-2006, 10:44
Detta var ju märkligt... Jag trodde att hela den här karikatyr historian var utagerad? Trodde först å främst EK satt affärsmässiga grunder framför politiska. Nu borde väll EK lägga ner allt till USA ochså efter amerikanernas senaste hamnrasism... Tråkigt!

Hälsning från ett soligt Sundsvall

Trety
14-03-2006, 11:08
Jörgen: Du kan ha et poeng, EK fant ut at CPH ikke ville lønne seg og deretter skylder på politikere?

CK
14-03-2006, 11:32
Det kan godt hende JP er en enkel løsning. 9/11 fikk jo skylden for en masse kutt som flyselskapene ikke hadde turt gjøre før. Nedturen startet jo allerede i mars 2001, og 9/11 ble nok for mange styrer en "way out"

Jörgen
14-03-2006, 12:03
Ja jag vet inte, men Dubai försöker ju alltid visa att man är ett modernt och framåtsträvande muslimskt land. Man har goda relationer till västvärlden.
Betänk allt hat som finns mot USA i alla arabländer, men den linjen får vara kvar, plus England som är allierat ??
Samtidigt verkade ju bokningarna gå lysande?? 1000 i veckan!
Jag fattar ingenting av flygbranchen? Kanske PP eller någon annan av våra danska vänner kan hjälpa till?

MvH Jörgen

Alf
14-03-2006, 12:06
Detta var mycket överraskande! Trodde verkligen inte att politik skulle ha något som helst inflytande över affärsmässiga grunder i det här fallet. Trist!

Emirates är självklart välkomna till Stockholm, tror även att de hade lyckats väldigt bra där också. MEN, jag tycker att sånt här ska skötas affärsmässigt, inte politiskt.
Därav är jag rätt så besviken på Emirates.

mvh alf

jikswoboB
14-03-2006, 12:33
Såvida inte CPH ersätts av någon annan huvudstad i Norden, får väl det här följden att det dröjer ännu längre tid innan Emirates kommer till Stockholm. Samtidigt som CPH skjuts framåt i tiden, skjuts gissningsvis eventuell satsning på övriga Norden också framåt.

Jag var säker på att EK inte skulle låta sig påverkas av oroligheterna som uppstod i samband med dessa teckningar. Om det är så här EK tänker och den där hamnaffären i USA inte blir av tror jag Airbus och deras A350 ligger bra till att vinna den där kommande storordern.

Jörgen
14-03-2006, 12:41
Ja det går tydligen bra att invadera muslimska länder men att rita teckningar då j....r !!

Helt klart så har man börjat svettats på Boeing :sarc

Enhanced
14-03-2006, 13:24
Originally posted by Jörgen
Dubai försöker ju alltid visa att man är ett modernt och framåtsträvande muslimskt land


De har ihvertfall klart å overbevise deg om at de er et eget land. ;)

Morten.

PP
14-03-2006, 13:30
Personligt synes jeg dette er et pinligt træk af Emirates - nu vil jeg ikke diskutere Mohammed sagen, men vi må blot konstatere at politik/business/religion tilsyneladende ikke kan holdes adskilt i den arabiske verden.

En pussig ting er dog at Købehavns Lufthavn tilsyneladende ikke mener det er relateret til Mohammed tegningerne. Se følgende artikle fra Jyllands-Posten (naturligvis):

Emirates dropper København (http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3612298/)

Vi må se hvad der sker - måske er marts 2007 realistisk?

Hurum
14-03-2006, 17:45
Synd - er vel en passende kommentar.
Legger ellers merke til: "Ruten havde ellers cirka 1000 bookinger om ugen." Noen som vet om dette er gode tall for en slik rute?

Guest
14-03-2006, 19:01
Det er efter min mening dybt naivt hvis man ikke har troet at EK ville droppe CPH.

Der er en handelsboycot mod Danmark i mange mellemøstlige lande (det kan man så lide eller lade være, men "våbnet" godt - og opfundet af vesten) derfor er det naturligvis utænkeligt at EK ville kunne gå ind og åbne en rute til CPH. SK nedlagde jo eksempelvis også sin JNB rute da der var handelboycot mod Sydafrika.

Der er for mig at se ikke det store drama i det - det er en naturlig konsekvens af JP's handlinger og statsministerens mangel på handling.

PP
14-03-2006, 20:24
Originally posted by jens


Det er efter min mening dybt naivt hvis man ikke har troet at EK ville droppe CPH.

Der er en handelsboycot mod Danmark i mange mellemøstlige lande (det kan man så lide eller lade være, men "våbnet" godt - og opfundet af vesten) derfor er det naturligvis utænkeligt at EK ville kunne gå ind og åbne en rute til CPH. SK nedlagde jo eksempelvis også sin JNB rute da der var handelboycot mod Sydafrika.

Der er for mig at se ikke det store drama i det - det er en naturlig konsekvens af JP's handlinger og statsministerens mangel på handling.



Bedrøveligt at EK dropper CPH, men om end endnu mere bedrøveligt at læse dette indlæg... Godt statsministeren ikke er radikal, så vi måtte lægge øre til en ynkelig leflen over for de islamiske lande i mellemøsten.

Guest
14-03-2006, 20:54
PP, jeg ser, at du er faldet for Fogh's Bush'ism : "alle der ikke er enige med mig - er mod mig". Det er så dit valg.

Hele Muhamed-sagen handler om respekt for andre mennesker - ganske enkelt. En egenskab hverken "kultur-redaktøren" på JP eller statsministeren har IMHO.

Under begrebet respekt for andre menneskert hører også at man må acceptere, at mennesker/stater der ikke er enige med Danmark vælger at vende os ryggen - men ikke at denne vende os ryggen skal resultere i vold og ødelæggelse. (præsist som Danamrk gjorde mod Apartheid Syd-Afrika og Frankrig under Mororoa-balladen)
Det er ikke ret for danske firmaer at handle med mellemøsten, (og de må derfor leve med at nogle lande/mennesker vælger ikke at handle med dem) ej heller er det en ret for JP velvidende at trampe på andres følelser med en bevidst provokation. Men alle mennesker (Selv Anders F!) har ret til at blive behandlet med respekt og til at ytre sig inden for disse rammer, hvad enten man er enige med magthaverne (Pia K. i dette tilfælde) eller ej.

Det handler ikke om lefleri. Når det så er sagt, så må jeg da indrømme at jeg fuldt ud er enig i Marianne J's karakteristik i Søndags-Berlingeren. (hun var da overmådeligt diplomatisk i sine udtalelser):up:

Alf
14-03-2006, 20:55
Originally posted by PP
Bedrøveligt at EK dropper CPH, men om end endnu mere bedrøveligt at læse dette indlæg... Godt statsministeren ikke er radikal, så vi måtte lægge øre til en ynkelig leflen over for de islamiske lande i mellemøsten.

Håller med dig där. Stadsministern ska inte lägga sig i vad tidningar skriver.

haha, det e nog första gången jag håller med dig :spin:

mvh alf

Guest
14-03-2006, 20:59
Originally posted by Alf

Håller med dig där. Stadsministern ska inte lägga sig i vad tidningar skriver.

mvh alf
Det tror jeg ikke mange europæere kan være uenige i - men derfor må han jo godt tænke sig om - og forstå de de breve der sendes til ham. (Læser man det famøse "ambassadør-brev" ser man at indholdet er et ganske andet end det Anders F. yder at fortælle)

Trety
15-03-2006, 09:46
Originally posted by jens
Hele Muhamed-sagen handler om respekt for andre mennesker - ganske enkelt. En egenskab hverken "kultur-redaktøren" på JP eller statsministeren har IMHO.


Godt sagt, Jens. Det kan også nevnes at Magazinet-redaktøren (den norske avisen som trykket tegningene) Vebjørn Sellbekk faktisk stod først i køen av demonstranter som ville forby Monty Pytons Life of Brian... Snakk om dobbeltmoral...:naughty: :baeh :mol

PP
15-03-2006, 10:26
For at vende tilbage til sagen så skriver Børsen bl.a. følgende i dag:

Flyselskabet Emirates har udskudt en rute mellem København og Dubai, og det har rejst ny tvivl om betydningen af Muhammed-tegningerne. Men flere parter afviser nu tegningerne.

»Det er en ren kommerciel beslutning. Det, der sker, er ikke usædvanligt, og det samme gjorde sig gældende for ruten mellem Hamburg og Dubai, som også blev udskudt,« siger Emirates' generalagent i Norden Göran Hansson fra Aviation Marketing Scandinavia og lægger dermed afstand til tidligere udtalelser til nyhedsbrevet Take Off, der går i stik modsat retning.

Det første fly mellem Dubai og København skulle være lettet den 3. oktober, men Göran Hansson forventer, der vil gå 6-12 måneder, før ruten bliver aktuel. Også ruteudviklingschef i Københavns Lufthavne, Ole Wieth Christensen, afviser Muhammed-tegningerne som svar.

»Ruten er foreløbig udskudt, og ifølge vores meldinger er Emirates ved at regne på ruteprofitabiliteten. Jeg regner bestemt med, at ruten fortsat er en realitet. Inden for et par uger vil vi få at vide, hvad resultatet bliver,« siger han

Utflyttet
15-03-2006, 10:26
Siden dette først har sklidd ut i disksjonen om, hvordan og hvorfor og reten av tingene, så kan jeg føye til min mening som ser ut til å ha vært for avansert for avisene å ha fått med seg:

1. Jyllands-Posten er i sin fulle rett til å å trykke det de har trykket, vi bor i en verden hvor pressen er fri og hvor det er ytringsfrihet.

2. Selv om en har ytringsfriheten og pressen kan stort sett trykke hva den vil, så har man noe som heter respekt for andre og forståelse for andres verdier. Her faller stort sett alle av lasset, spesielt journalister, politikere og 90% av befolkningen.

Det er jo ikke noe krav at man skal vise respekt, men da må man jo også ta konsekvensen av den driten man får tilbake. Det at det finnes en ytringsfrihet betyr ikke at alle skal like hva du sier, bare at det må tolereres. I denne saken har ikke JP opptrådd med noe mer fintfølenhet enn når Mr. Krekar kommer med sine ytringer i Dagbladet. Han har like mye rett til å si hva han mener her som JP har å herse med en annen religions viktige ting, men skal begge stå steilt på sin rett til dette så kan da heller ingen forvente den helt store varmen tilbake.

Og til sist: når hele samfunnet her har greidd å vise en så steil holdning igjennom alt medier og uttalelser av menigmann om at ytringsfriheten er så viktig for oss, så må vi vel takle at hele kulturen som ble angrepet liker å svare tilbake?