PDA

View Full Version : Innstilt flyavgang

gygrid
14-12-2012, 11:51
Heisann! Første post her inne, men har vært innom og lest her med jevne mellomrom ganske lenge.

Jeg lurer litt på hva man kan forvente seg av "kompensasjon" og goodwill fra flyselskaper for tiden. Har jo lest at enkelte klager på alt mulig og titt og ofte mottar miles eller vouchers som plaster på såret.

Sist søndag var dagen endelig kommet. Jeg skulle omsider få min første tur med A380. Bak i bussen selvsagt, men jeg var likevel spent. Ruten var fra SFO til Europa, men transfer i FRA. Jeg har fløyet en del ganger fra Vestkysten til Europa de siste årene og A380 har stått på ønskelista. Men det har ikke passet tidligere, da jeg stort sett har et restriktivt budsjett og A380-alternativene uten untak er priset høyere. Denne gangen fikk jeg dog sikret meg A380 innenfor budsjett ved å legge returreisen til en ikke veldig gunstig dag. I tillegg innebar det at returen er unødig kronglete - OSL-FRA-LHR-SFO (siste leg med United).

Billetten ble bestilt ganske tidlig og til min store ergelse var kun midtseter tilgjengelig. Noe jeg ville unngå for alt i verden, så jeg skjekket Lufthansas nettsider et par ganger om dagen for å se om noe bedre dukket opp. Det gjorde det, og jeg fikk sikret meg et aisle sete. I tillegg ventet jeg på at setene ved nødutgangen skulle bli tilgjengelig for Hvermansen 48 timer før avgang. Det var lurt, og jeg fikk sikret meg et knall sete og så at setet ved siden av meg samtidig ble blokkert. Forventningene ble bare enda større.

Dagen for avreise kom og jeg var oppe klokka 7 om morgenen (for å se fotball på TV). Jeg så straks at jeg hadde mottatt både tekstmeldinger og epost om at flyet mitt var innstilt. Riktig, ikke forsinket, men innstilt. Det var visst snø i Tyskland. Jeg kaster meg på telefonen og kommer gjennom til kundeservice etter en drøy halvtime med venting. Hun bekrefter at flyet er innstilt og sier at det kanskje er en mulighet for at jeg kan reise samme dag. Hun sier et eller annet om BA, men jeg avbryter henne og ber henne sjekke kveldsflyvningen via Munchen som var gunstig til mitt reisemål (og billigere enn billetten jeg hadde ved bestilling). Siden det var såpass tidlig og de fleste som fikk flyvningen sin innstilt sannsynligvis fortsatt sov, gikk rebooking i boks uten problemer.

Selvsagt spør jeg om hva som er tilgjengelig av seter. Hun bekrefter at det er en hel del seter, inkl. aisle og exit row seter, men siden check-in vinduet var åpent, kunne ikke hun gi meg et sete. Jeg takker for god hjelp, trygg på at jeg kan finne meg et godt sete ved OLCI. Problemet er at i det jeg mottar bekreftelse for rebooking får jeg ikke mulighet til å velge sete online og når jeg forsøker å OLCI får jeg bare en feilmelding som sier at flyet mitt er innstilt og at jeg må kontakte Lufthansa.

Med 12 timer til avgang tenker jeg at det ikke er noen hast, men etter hvert som timene går blir jeg mer og mer utålmodig. Feilmeldingene er de samme, så jeg bestemmer for å forsøke å ringe kundeservice igjen. Noe jeg ikke var alene om å gjøre. Jeg ringer nummeret og setter telefonen på høytaler og venter tålmodig i 2 timer. Når jeg da fortsatt ikke har fått svar, legger jeg på og ringer på nytt. Hele tiden mens jeg venter, hører jeg Lufthansas egenreklame om hvor forbanna mye bedre A380 er enn alt annet. Når jeg omsider kommer gjennom er det dessverre ingen hjelp å få. Jeg får ikke svar på hvorfor jeg kun får feilmeldinger når jeg forsøker OLCI og de har fortsatt ikke mulighet til å gi meg noe sete. Jeg får vite at mitt eneste håp er å dra tidlig til flyplassen.

Jeg ankommer flyplassen 3.5 timer før avgang. Ved Lufthansa-skranken får jeg "hjelp" fra en som har et skilt som tilsier at han er under opplæring. Han gir meg et midtsete og sier at ingenting annet er tilgjengelig. Jeg er ikke veldig fornøyd og har ikke lyst til å gi meg det. Jeg spør om setetilgjengelighet for BC, men får til svar at jeg ikke kvalifiserte til noen upgrade (dah, det visste jeg selvsagt) men at jeg kunne betale fra $2000 til $5000 for BC. Jeg sier at tanken min var at de kunne finne noen andre som kvalifiserte for upgrade og gi meg setet som ble ledig, men snakket for døve ører. Etter noen minutter ved skranken kommer en supervisor forbi og lurer på hva som skjer. Hun lurte vel på hvorfor newbie'n brukte så lang tid på en kunde. Han forteller henne at jeg ikke var fornøyd med setet han fant til meg. 30 sekunder senere printer hun ut et nytt boarding pass til meg. Jeg hadde sikret meg et aisle seat.

På en måte burde jeg vel være glad for at jeg kom meg frem til bestemmelsestedet bare 7-8 timer forsinket. Og siden jeg etter veldig mye om og men, både timer med venting på telefonen og etter å ha gjort med vanskelig ved innskjekkingskranken, fikk jeg sikret meg aisle sete. Likevel er jeg ikke veldig fornøyd med totalopplevlsen. Jeg er fullstendig klar over at de ikke kontollerer været og at værforsinkelser ikke medfører rett på kompensasjon, men jeg sendte likevel en klage. Den eneste grunnen til at jeg bestilte billettene jeg gjorde, var tross alt at det ga meg en etterlengtet tur med A380. I tillegg gjorde jeg en innsats for å sikre meg et godt sete, men stilte langt bak i køen når setene på A340 til Munchen skulle fordeles. Billettene jeg bestilte kostet ikke ubetydelig mer enn produktet jeg fikk. I tillegg har jeg en ganske håpløs returreise foran meg fordi jeg absolutt ville fly A380. På nettsidene deres idag kan jeg finne opptil flere enveisreiser på min returdato som gir kortere reisetid til en lavere pris.

Sutrer jeg bare når jeg ba de vise litt goodwill og vederlagsfritt booke meg om til en annen returrute? Jeg flyr en del, men har (bank i bordet) vært heldig og unngått innstilte fly inntil nå. I tillegg er jeg nok en smule bortskjemt, da jeg reiser en del innenriks i USA og er vant til en helt annen fleksibilitet og et større fokus på kundetilfredshet enn hva man kan vente seg fra europeiske flyselskap.

Klage ble levert via Lufthansas nettsider på søndag og jeg har fortsatt ikke mottatt noe svar. Jeg aner ikke hvilket svar jeg kan vente meg og hvordan jeg burde tolke det og eventuelt følge opp - uavhengig av svaret måtte være.

Chriscross
14-12-2012, 13:17
Innstillingen i første omgang skyldtes jo været,så jeg tipper LH mener du skal være særdeles fornøyd med at du kom deg avgårde samme dag.

Costumer service har det vel blitt meldt her tidligere at bruker veldig lang tid på å svare.

gygrid
14-12-2012, 14:08
Jeg tipper også Lufthansa mener det. Spørsmålet er hvorvidt jeg er enig. Jeg burde sikkert være det. Likevel syns jeg ikke at jeg har mottatt "varen" det ble betalt for.

Positivt er det selvsagt at mye av tiden jeg ble forsinket ble tilbragt hjemme (riktignok i telefonkø), samt det at min K-billett ble rebooket til M, så jeg er Star Alliance gull på returen (Takk Aegean!). Men det har jeg ikke planer om å snakke så høyt om. :)

Det at jeg kom avgårde samme dag har nok mer med at jeg var oppe umenneskelig tidlig å gjøre enn Lufthansa. Jeg har aldri før sett så mange passasjerer bli ropt opp ved gaten for seat assignments som den kvelden. Skulle ikke overraske meg om det var en hel del som slukøret måtte forlate flyplassen uten sete.

Hadde bare kundeservice enten gitt meg et sete når de så det var masse tilgjengelig eller OLCI funket, skulle jeg ikke klaget. Nå ble det jo ikke helt håpløst, men det kostet meg en hel del tid og skjedde takket være at jeg måtte var en vanskelig drittsekk i innskjekkingsskranken.

gygrid
21-12-2012, 00:04
We make every effort to maintain or improve the high standard of service we offer our valued passengers, and when we fail to meet our customer’s expectation we feel it important to acknowledge this, therefore, as a gesture of good will, I have arranged to credit your EuroBonus account with 3500 bonus miles. This adjustment will be reflected on your statement within approximately 30 days.