View Full Version : Jetlag
I det siste har jeg opplevd mye flere "jetlags" enn jeg gjorde før. Fram til 2 år siden hadde jeg aldri opplevd "jetlags", men i dag skjer det nesten på annenhver flytur. Det er svært ubehagelig og ødelegger hele flyturen.
Er det noen som har tips til hvordan man kan unngå denne ubehageligheten?
Hva mener du med jetlag her? Det er normalt noe man sliter med etter flyturen og når man bytter tidssoner
Hva mener du med jetlag her? Det er normalt noe man sliter med etter flyturen og når man bytter tidssoner
Ubehaget starter ved nedstigning, kjenner et massivt trykk like over venstreøyet, det bygger seg opp gradvis og er på sitt verste et par minutter før touch-down, og ubehaget kan kjennes 1-2 timer etter flyturen.
Ah, her snakker du om dotter i ørene eller andre plager man får hvis man ikke klarer utligne lufttrykket....ikke noe med jetlag å gjøre ;)
Okay, takk ;)
Men er det noen tips for å unngå dette?
Trykk over venstreøyet kan nok være litt tyngre bihule relatert enn litt dotter i ørene som mange kan kjenne av og til på grunn av litt trange ørekanaler eller forkjølelse.
En tyggegummi kan nok muligens hjelpe lettere dotter i ørene.
Men smerter over øyet synes jeg man burde snakke med en lege om dersom du føler det er et problem for deg å fly.
Eventuelt så legen sikkert foreskrive slimhinne avsvellende.
For eksempel Rinexin tabletter.
SAS-Steward
10-12-2012, 14:39
Gjesping og gamle holde for nesa å blåse trikset funker best.
Du kan også forsøke nesedråper.
Det funker også veldig ofte godt.
Damp. Be om 2 kopper med papir som er gjort våte med varmt vann.
Hold dette opp mot ørene, slik at det kommer damp inn i øregangen. Spør kabincrew, de har garantert gjort og lgate slike hundrevis av ganger før.
Om ingenav de "triksene" funker, kan det være greit å kontakte lege. Viktig å ikke tulle med ørene i fly, trommehinnene kan fort sprekke.
Vi som er crew skal blandt annet ikke fly dersom ve er forkjøla pga problemer med ørene.
Lykke til.
Mye fine tips her. Takk skal dere ha.
sirpjalle
10-12-2012, 14:54
Damp. Be om 2 kopper med papir som er gjort våte med varmt vann.
Hold dette opp mot ørene, slik at det kommer damp inn i øregangen. Spør kabincrew, de har garantert gjort og lgate slike hundrevis av ganger før.
Lykke til.
Skulle akkurat til å si det. har en datter som sliter med dette, og det funkert hver gang. Litt OT, de eneste gangene jeg ikke har fått HÆÆÆÆ av CA er faktisk når jeg har flydd SK...
Jeg fikk faktisk "dessverre, vanndamp-i-kopp-trikset er noe vi ikke tar ansvaret for lenger" av en SK-CA for en del år sida.
Men jeg må si at jeg er litt skeptisk til om dette faktisk funker på bihulene, jeg vil tro at bihulene først og fremst er kobla til nesa, og hvis man føler bihuletrykker mer ubehagelig enn øretrykket når man flyr, er det nok først og fremst nesa man må fikse.
Jeg tror kanskje jeg ville nøyd meg med å nevne det for legen hvis jeg var der for noe annet, men hvis det er et ordentlig problem tror jeg at jeg ville snakket med legen om det, det er dårlig med kjærringråd som funker på ordentlige tette ganger i bihulene, og kan forårsake mange vonde bihulebetennelser (hvis jeg først får en forkjølelse med tett nese får jeg bihulebetennelse hver eneste gang for tiden... Det er både kjedelig og vondt.)