Log in

View Full Version : Pan Am på Fornebu - Flytyper ?


BraathensSafe1985
08-12-2012, 06:02
Nå erre jo 21 år siden Pan Am sluttet å operere .... desverre ....


Er det noen av dere som har noen bilder av Pan Am på Fornebu og de forskjellige flytypene de kom med der ?

Hadde vært flott om dere kunne postert dem her. Lurer spesielt på om det er noen som har bilder av Pan Am sine 727 på Fornebu på slutten av 80 tallet, begynnelsen av 90 tallet.

De brukte etter det jeg vet:

* B737 200
* B727 200 ( eller stretch som de kalte det )
* B707 300
* ATR 42-300

Noen andre typer ?

jameson82
08-12-2012, 06:17
Ett tips er å bruke search her.
Feks. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=100823&highlight=pan+fornebu
Også ett treff på Airliners
http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=&airlinesearch=%3A%28%22pan+am%22+OR+%22pan+america n+airways+system+-+paa%22+OR+%22pan+american+world+airways+-+paa%22+OR+%22pan+american+world+airways+-+pan+am%22+NOT+%22pan+am+clipper+connection%22+NOT +%22pan+am+express%22+NOT+%22pan+am+air+bridge%22+ NOT+%22pan+am+commuter%22+NOT+%22pan+am+internatio nal+flight+academy%22+OR+%22%28pan+am%29%22+NOT+%2 2pan+am+world+airways+-+pawa+dominicana%22+OR+%22%28pan+american+world+ai rways+-+pan+am%29%22%29&countrysearch=-+Oslo+-+Fornebu+%28FBU+%2F+ENFB%29+%28closed%29&specialsearch=&daterange=&keywords=&range=&sort_order=photo_id+desc&page_limit=15&thumbnails=

Someone
08-12-2012, 09:40
Var de ikke innom med A310 også, eller var det bare Delta da de overtok JFK-rutene deres?

VC-10
08-12-2012, 10:24
Et kjapt Googlesøk viser (fra kjente kilder her på forumet) at Pan Am var på FBU med A310 en periode før Delta tok over.
Har søkt i eget fotoalbum men dessverre har jeg ikke klart å forevige en slik maskin på FBU!

BraathensSafe1985
08-12-2012, 11:45
Nei, så langt så har jeg vel sett 4 bilder av Pan Am på Fornebu: 1 bilde av en Dc8, et annet bilde av en 707-300 , et bilde av en 737-200 og et bilde av et ATR 42-300. Rart det er så få bilder. Så langt ingen B727 bilder av Pan Am på Fornebu.

LN-MOW
08-12-2012, 13:54
Det finnes flere på Airpics og på Flyhistorisk her på foumet hvis du leter litt. Fornebuhistorisk på Facebook har også et par, tror jeg.

Hadde forøvrig gleden av å fly PanAm A310 FBU JFK i Business Class. Labre greie, setet hadde ikke engang fotstøtte.

LN-MOW
08-12-2012, 13:57
http://www.airpics.com/search.php?search=pan+american+fornebu&start=10&preset=0

BraathensSafe1985
08-12-2012, 15:50
http://www.airpics.com/search.php?search=pan+american+fornebu&start=10&preset=0

Takker for de bildene. Flotte greier. Fløy Pan Am T/R fra Fornebu til LHR med B727 200 både i 1988 og 1990. Jeg fløy videre med Pan Am Boeing 747 100/200 til New York begge gangene..

Fellowship
09-12-2012, 13:23
Ja, dette har det vært skrevet mye om før, men i korthet:
DC-4 og DC-6B på 50-tallet
B707 og DC-8-30 på 60-tallet, først på GEN, deretter på FBU, ruta stoppet i 1973
Så to sesonger på siste del av 70-tallet med B727-100
1986 med 737-200
1986 - 1991 med 727-200
1988 - ca 1990 med ATR-42
1991 med A310 til de ble overtatt av DL som fortsatte til finito på FBU september 1994

Lennart
09-12-2012, 16:46
Eg har notert 3-4 Pan AM B727 på FBU

Her er 2 av de
N4731 12 juli 1987
N4742 10 juli 1987 :)

jb1
09-12-2012, 20:32
ATR-42 ble vel benyttet til Berlin Tempelhof eller Tegel. Det var foer tyske selskaper igjen fikk fly til Berlin, da dette var forbudt under den kalde krigen.

LN-MOW
09-12-2012, 20:39
Ja, de opererte først til Berlin (Tegel) via CPH med 727. Dette var ingen suksess .. den var alt for stor. Etterhvert kom ATR'ene og da gikk det noe bedre. Husker ikke om de fløy til Tegel eller Tempelhof, men mener at de hadde all sin operasjon på Tegel på den tiden.

ENGM 911
09-12-2012, 22:14
Pan Am`s ATR hadde ikke redningsvester ombord men seteputene kunne brukes som flytemiddel. Pga dette fløy den langs svenskekysten og ikke over åpent hav.

Var så heldig å handle B727, ATR og A310. B737 var før min tid tror jeg, den kan jeg ikke huske på FBU (1986)

VC-10
09-12-2012, 23:20
Ja, de opererte først til Berlin (Tegel) via CPH med 727. Dette var ingen suksess .. den var alt for stor. Etterhvert kom ATR'ene og da gikk det noe bedre. Husker ikke om de fløy til Tegel eller Tempelhof, men mener at de hadde all sin operasjon på Tegel på den tiden.
Tegel - jeg hadde gleden av å fly nedover med en PA ATR42 :fly

Bizflyer
09-12-2012, 23:27
Var det rene tilbringertjenester til andre flyplasser som hadde PANAM ruter over Atlanteren?

Var det andre ruter enn FBU - TXL PANAM fløy?

BF:cool2

ENGM 911
09-12-2012, 23:29
Var det rene tilbringertjenester til andre flyplasser som hadde PANAM ruter over Atlanteren?

Var det andre ruter enn FBU - TXL PANAM fløy?

BF:cool2

A310 gikk rett over Atlanteren ;)

jb1
10-12-2012, 07:34
A310 gikk rett over Atlanteren ;)

Jepp, mens 727 til LOndon var tilbringerrute som det ble nevnt her, men den var det slutt paa da det gikk direkte over Atlanteren. Hvir lenge holdt Delta paa FNU-JFK etter at de tok over PanAM.

Fellowship
12-12-2012, 12:41
Jepp, mens 727 til LOndon var tilbringerrute som det ble nevnt her, men den var det slutt paa da det gikk direkte over Atlanteren. Hvir lenge holdt Delta paa FNU-JFK etter at de tok over PanAM.

Som det står lenger opp, så fortsatte Delta å fly ruta til de la den ned ca medio september 1994.

Og forøvrig var 1991 sesongen den eneste gangen PA fløy nonstop JFK-FBU-JFK. De øvrige var enten som du skriver tilbringer ruter til LHR (både på slutten av 70-tallet med 727-100 og på 80-tallet med 737-200/727-200), eller mens de opererte med 707 og gikk enten via CPH eller BGO eller Glasgow eller Keflavik.
Ikke fordi de ikke kunne fly direkte, men fordi slik var internasjonal flytransport på den tiden.

SQ 777
13-12-2012, 19:44
Tar jeg ikke feil gikk 727-100 fra Tempelhof-Fornebu - Heathrow . Hoppet selv på 727-100 Fornebu til LHR på helgetur i 1977... Skal sjekke loggboka senere..

Fellowship
13-12-2012, 21:46
Tar jeg ikke feil gikk 727-100 fra Tempelhof-Fornebu - Heathrow . Hoppet selv på 727-100 Fornebu til LHR på helgetur i 1977... Skal sjekke loggboka senere..

Ser frem til du har sjekka loggboka, selv kan jeg bare huske at de på 70-tallet gikk LHR-FBU med en laaaang nightstopp og så FBU-LHR med avgang ca kl 08:00

Og brukte ikke Pan Am hele tiden Tegel?

T J Johansen
28-12-2012, 00:29
Min første tur til USA gikk med Pan Am fra Oslo til London, og derfra videre til Los Angeles. Til London fløy vi med en "feeder" 737 før vi hoppet ombord i storebroren 747 på Heathrow. Dette var et par dager etter at Saddam Hussein hadde invadert Irak sommeren 1990, og sikkerheten ble tatt veldig godt vare på når vi skulle gjennomkontrollen på FBU.

Trygve

Fellowship
28-12-2012, 17:42
Jeg betviler ikke dine reiseerfaringer, Trygve. Men kan du bekrefte at det var en 737 du fløy fra FBU i 1990? Sikker på at det ikke var en 727-200 ?

Vennlig hilsen Ole Johan

Cessna182
28-12-2012, 20:24
PAN AM gjorde en ny oppstart på FBU 29.april 1986 etter lengere tids fravær. Husker de hadde store annonser i avisene her hjemme med tilbud om flighter til enormt mange destinasjoner i USA. Benyttet selv anledningen til kone, sønn og meg selv til å reise til Houston for å besøke familie. Vi booket åpningsturen 29.april 1986. Pan Am B737 fløy Helsinki/Fornebu/London. På Fornebu ble vi tre ropt opp over høyttaler om å melde oss i informasjonen. Flyet til London var overbooket slik at vi istedet fikk SAS, FBU/Copenhagen/New York og derfra Pan Am B727 fra JFK til Houston. Hjem gikk turen greit med Pan Am fra Houston via Washington/London/Oslo. B727/B747/B737. En kjempeopplevelse for oss som ikke hadde vært på tur før. Husker at billetten pr.pers. kostet NOK 4029,- Det var tilbud den gangen. Kjempesikkerhet på flyplassene da Reagan en tid i forkant hadde bombet Gaddaffi i Libya. Tsjernobylulykken fikk vi høre om to dager etter vi kom til USA.

BraathensSafe1985
29-12-2012, 02:05
Jeg betviler ikke dine reiseerfaringer, Trygve. Men kan du bekrefte at det var en 737 du fløy fra FBU i 1990? Sikker på at det ikke var en 727-200 ?

Vennlig hilsen Ole Johan


Kan ikke utale meg om Trygve sine reiseerfaringer, men jeg fløy i alle fall Boeing 727 200 ( Stretch ) med Pan Am fra Fornebu til Heathrow t/r både i 1988 og 1990. Jeg har fremdeles utskriften av reiseplanen fra 1990 fra flyselskapet / reisebyrået. Fløy videre fra LHR til New York med storebroren B747 100/200

Fellowship
29-12-2012, 12:36
Gjenåpningen av Pan Ams flyginger på Fornebu i 1986 var som Cessna 182 skriver godt annonsert på forhånd.

Åpningsdagen var søndag 27.april, jeg var selv der ute sammen med flere andre for å ta i mot den, da den ankom noe forsinka fra London den dagen fotograferte jeg den fra kantina i 4.etasje på terminalen da den var på vei inn til gate: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5835236

Det var i november 1986 at hele flåten med 737-200 som var stasjonert på Tegel ble byttet ut med 727-200, og etter dette var det bare 727-200 å se på FBU frem til 1991 er min erfaring, og fra 1988 også ATR-42.

Cessna182
29-12-2012, 18:05
Ok tok kanskje feil av åpningsdatoen, men vi hadde ihvertfall booket oss inn på første flighten. Jeg mente at denne flighten kom fra Helsinki og gikk til London via FBU eller tar jeg feil ? Det stemmer med åpning søn. 27.april 1986. Har sjekket at Tsjernobylulykken skjedde natt til 26.april og den var ikke kjent her hjemme da vi dro nesten to dgr etter, fikk nyheten da vi kom til USA.

LN-MOW
29-12-2012, 22:53
Det stemmer med at maskinen ble delt med HEL i begynnelsen.

T J Johansen
07-01-2013, 14:29
Jeg har dessverre ikke noen harde beviser (som bilder) på at vi fløy 737. Tingen er bare den at jeg aldri har fløyet 727. Det var det jeg håpet på. Ble derfor jævla skuffet når det ikke var det vi skulle bruke.

Trygve

SQ 777
17-02-2013, 13:59
Glemte min 1977 sjekk i logboka. Vet at den , 727-100, kom fra Tempelhof med sikkerhet, men i ettertid undrer jeg på om det var erstatningsfly derfra. Dessverre viser logboka kun 1977 , ikke dato ( jada :lol:lenge før Flyprat ).

Husker godt en ung, som meg,,Finn Kalvik var ombord og vi pratet noe sammen.

Hadde også 727-100 i 1973 fra Hamburg og husker som i går landingen på Tempelhof , lavt over ei boligblokk og bang ned og revers.. Sånt har vi ikke i dag...:old