View Full Version : Fotoforbud OSL?
Fly med oss
07-12-2012, 17:01
Fikk akkurat tilsnakk fordi jeg tok et bilde med mobilen rett etter serviceskranken til SAS i utlandspiren. Er fotoforbudet fleip eller fakta?
Tilsnakk av hvem, dvs. hva slags stilling/rolle hadde personen?
Fly med oss
07-12-2012, 17:04
Tilsnakk av hvem, dvs. hva slags stilling/rolle hadde personen?
En vekter.
sail4fun
07-12-2012, 17:05
En vekter.
Hva/Hvem tok du bilde av ?
Fly med oss
07-12-2012, 17:06
Hva/Hvem tok du bilde av ?
SAS-reklamen før gate 46/48 og en tom serviceskranke.
Vekterne er på alerten i helgen pga. fredsprisen, men å nekte folk å fotografere på innsiden av terminalen virker litt i strengeste laget.
Fly med oss
07-12-2012, 17:09
En vekter.
Vekter-ish i hvert fall. La ikke merke til detaljene. Ble litt stresset.
Tull og tøys. Det eneste du ikke kan ta bilde av er sikkerhetskontrollen.
Fly med oss
07-12-2012, 17:12
Hører også med til historien at jeg spurte hvor skiltet med dette var, og da pekte han mot gate 42, men så ikke noe hverken der eller noe annet sted i området.
Superhai
07-12-2012, 17:13
Det er vel bare sikkerhetskontrollen som man ikke kan ta bilde av på i terminalen. Nå er det slik kontroll ved Gate 42, men den er over hodet så det er vel ikke så lett å ta bilde av. Men kanskje har du tatt bilde av han, og han ikke ønsket at du gjorde det? Ikke godt å si. Du får fortelle Cato at det er forbud å ta bilder på OSL . :colgate: :colgate:
Fly med oss
07-12-2012, 17:14
Tull og tøys. Det eneste du ikke kan ta bilde av er sikkerhetskontrollen.
Jeg skal følge opp denne mot OSL. Blir irritert merker jeg.
Fly med oss
07-12-2012, 17:18
Men kanskje har du tatt bilde av han, og han ikke ønsket at du gjorde det? Ikke godt å si.
Nei, ingen mennesker på bildene. De postes her og på FB senere i dag, så får vi se om jeg havner i fengsel :rolleyes:
Sola-ENZV
07-12-2012, 17:39
For det første: Selv om det hadde vært mennesker på bildene kunne ingen lagt ned forbud mot å ta bildet. Det er det å publisere, altså offentliggjøre bildet, som eventuelt rammes av åndsverkloven: "§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede". Herunder finnes det også visse unntak, deriblant allmenn interesse og at avbildningen av personen ikke er hovedinnhold i bildet.
Så til dette med fotoforbud: Ja, denne vekteren farer med tøv. Han bør kunne oppgi hjemmel, dette er kun et forsøk på å privatisere offentlige rom. Regner med at OSL er av en annen holdning enn denne vekteren.
Kun security det skal være fotorestriksjoner for.
Fly med oss
07-12-2012, 23:52
Forbudte bilder. Jeg rykker nok rett til nærmeste fengsel.
http://i1092.photobucket.com/albums/i414/flymedoss/osl.jpg
Selv om du passerer Start, får du ikke 2000 kroner ..... :lol:
For det første: Selv om det hadde vært mennesker på bildene kunne ingen lagt ned forbud mot å ta bildet. Det er det å publisere, altså offentliggjøre bildet, som eventuelt rammes av åndsverkloven: "§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede". Herunder finnes det også visse unntak, deriblant allmenn interesse og at avbildningen av personen ikke er hovedinnhold i bildet.
Det offentlige rom spiller en større rolle her også. OSL er definert som det offentlige rom. Det er ikke noens private gemakker.
Et fotoforbud omkring sikkerhedskontrollerne skal jo respekteres og det er altid skiltet med det...
At du vil fotografere et reklame skilt i et område kan jo ikke skade, med mindre der er et decideret forbud, og det kan jeg ikke forestille mig,,,så go ahead....
I ALLE lufthavne findes disse "småkonger"..det er folk som sikkert er afvist ved politiet da de søgte ind.
Hilsen Ole
PS: så nåede jeg også 4000 poster....hurra for mig selv...
Forbudte bilder. Jeg rykker nok rett til nærmeste fengsel.
http://i1092.photobucket.com/albums/i414/flymedoss/osl.jpg
Vi får se her da... SAS reklame, åpenbart forbudt av sikkerhetsmessige årsaker. Tenk å svekke SAS sin konkurranseevne på den måten. En serviceskranke er ettertraktet for terrorister å bruke , du leker med min og alle andre sin sikkerhet ved å offentliggjøre det. De har all interesse av hvor disse skrankene her og ønsker også den minste detalj hvordan de ser ut...
^_^