PDA

View Full Version : Setevalg SAS A330/A340


darkcho
07-12-2012, 12:11
Skal ta min første Business tur over dammen til sommeren. Fant C billetter med SAS i juni i dag (utrolig nok). SK901 er flighten fra CPH og skal etter planen flys med en A340. Noen insidertips til valg av sete? Har selvfølgelig sjekket seatguru som ikke har noen "gode" seter, bare de med litt drawbacks. Er foreløpig satt opp på 1D/1E med fruen.

Someone
07-12-2012, 12:14
Smak og behag. Selv foretrekker jeg på vindusrekka, spesielt når man reiser sammen da det ikke gjør noe at den innerste da må gå over den neste.

Ellers er vel ingen av setene direkte dårlige, men synes selv rad 1 er veldig bra. Hadde nylig rad 3, og var ikke noen spesiell stor forskjell. Eneste å unngå er kanskje den bakerste raden.

Personlig liker jeg heller ikke mini-kabinen

darkcho
07-12-2012, 12:23
Oki, vi er 2, så 1d/e virker som ok valg. Blir spennende å teste ut C på longhaul med sas :) Tips tips, er faktisk kommet ut litt reiser til New York de siste dagene på poeng. Finner en rekke i juli blant annet.

SAS-Steward
07-12-2012, 13:01
Jeg vil anbefale a og b setene.
Setene og comforten er den samme over hele fjøla. Men generelt er det bedre utsikt på venstre side. Spesielt siste timen inn til EWR.
Beste New York tips er gode sko.

darkcho
07-12-2012, 13:40
Har vært en del i NY før, men ikke med SAS C over dammen. Satser på det er du som skal være på flighten SAS-Steward, forventer i så tilfellet Champis som pre-departure drink! ;)

mindsweeper
07-12-2012, 15:28
Jeg vil anbefale a og b setene.
generelt er det bedre utsikt på høyre side.

A&B på høyre side?

Eriksan
07-12-2012, 15:47
På min CT t/r NYC booket igår valgte jeg 3AB både ut med kveld SK901 og retur SK908. Vindu AB er fint for det er samme side som buffeten, og greit å sitte i fremre halvdel mtp. valg av hovedrett. Vestover til USA foretrekker jeg vanligvis høyre side GH pga sterkt sollys på venstre side og vanligvis bedre utsikt på høyre side. Med kveldsavgangen SK901 er ikke sollyset like stort issue tenker jeg...

Stemmer at det er noen I-cl ledige på SK901/902 gjennom sommeren, merket meg onsdagene.

darkcho
07-12-2012, 15:57
Ja det jeg så også, masser av ledige onsdager. Utvidelsen til NYC som har økt antallet mon tro?

Discus
07-12-2012, 16:59
A&B på høyre side?
Jeg tolket innlegget dit at vedkommende generelt anbefaler A+B, men at det er bedre utsikt på høyre side inn til EWR (om man er opptatt av det)

TOS
07-12-2012, 17:15
Jeg tolket innlegget dit at vedkommende generelt anbefaler A+B, men at det er bedre utsikt på høyre side inn til EWR (om man er opptatt av det)

Eller så er det slik at siden CA'ene ofte jobber "mot kjøreretningen" så er det SAS-Steward sin høyre...;) Jeg vet imidlertid ikke hva som er en normal flightplan inn til EWR.

737-405
07-12-2012, 17:21
Hva mener dere er det beste setet i SK sine 340 om man reiser alene på Business? Kan 1A eller 1H være gode alternativer, med tanke på bedre plass til å komme seg forbi sidemannen?

TG923
07-12-2012, 19:52
På nattflyvning foretrekker jeg å sitte i midtrekka - helst rad 1. Minst lys og tråkk, og helt uavhengig av sidemann.

Det som irriterer meg mest ombord er alle de som legger seg til å sove uten å slå av skjermen sin. Da blir det mye lys i kabinen.

Utflyttet
07-12-2012, 20:31
Enig med forrige taler. Er det soving da er det midten som gjelder, er det dagfly så er det skyggesiden som gjelder.

-A

SAS-Steward
07-12-2012, 21:27
A&B på høyre side?

My bad.
Skulle være, og er rettet til venstre
Thanks

Eirik
08-12-2012, 00:49
1H eller A er mine personlige favoritter.

Bizflyer
08-12-2012, 03:16
Jeg likte egentlig ganske godt å sitte på siste rad på a/b siden i den store kabinen. Da hadde jeg et skap på andre siden, og ingen som kikket meg i nakken eller fra siden samtidig som jeg kunne følge med på hva som skjedde foran meg. Nyskjerrig som jeg er, hehe!

BF:cool2

krs-per
27-03-2014, 16:55
Hei,

flyr til San Francisco i morgen med SAS fra København i C (optiontown slo til!)
Er relativt fullt og har valgt sete 8H da dette var eneste vindussete ledig når vi reiser 2.

Ser nå at seatguru sier "Missing Window" på dette sete. I hvilke grad stemmer dette ? Er vinduet da helt blokkert og null utsyn ?

Norfindir
13-08-2014, 09:26
Fikk min OT til Z!! :) Har lyst på vindusrekka, men syns det er dumt å måtte klatre over sidemann.. Er det god plass til å gå forbi, eller er det uff og huff hver gang man skal på do? I såfall tar jeg midtsete.

peterfox
13-08-2014, 11:17
Fikk min OT til Z!! :) Har lyst på vindusrekka, men syns det er dumt å måtte klatre over sidemann.. Er det god plass til å gå forbi, eller er det uff og huff hver gang man skal på do? I såfall tar jeg midtsete.

Det avhenger jo veldig av personen som sitter på "midtgang" sete.
Jeg liker veldig godt 3dje rekke, 3D - da slipper du noen som skal forbi (center aisle)
Du har god tilgang på buffeten - og nesten garantert Pri 1 når det gjelder hovedrett.
Alternativt 4D -

Satt på dagflight til EWR på 6B og han på vindussete (6A) - skulle hente poden i USA, styrtet 5 G/T før lunch, og var frem og tilbake på potten helt til 2 timer før landing hvor han sovnet med spjellet åpent. ZZZZ

Norfindir
13-08-2014, 11:34
Har. Valgt 1E før jeg så svaret ditt. Sikkert smak og behag, men er det ulemper med rad 1 kontra 3 og 4?

TG923
13-08-2014, 14:53
Bedre plass foran rad 1, også færre skjermer rundt deg som står og lyser hele natta fordi folk ikke slukker skjermen før de slukner selv

Rune
13-08-2014, 15:36
Jeg har bestandig valgt rad 1 og midtsetene, 1D / 1E. Da kommer man seg ut og inn av setet som man vil, uten å plage andre. I tillegg føles det kanskje litt mer "privat" da man ikke har noe / noen foran seg.

737-405
13-08-2014, 16:45
Helt enig med Rune! 1D og 1E føles veldig privat ut i forhold til resten av setene. I tillegg blir du servert først, og får alltid den hovedrettene du ønsker :-)

Star Flyer
13-08-2014, 17:43
Skal reise SAS Business snart! Gleder meg stort :)

Hvorfor er alltid vindu på rad 1 blokkert? 1A og 1H?
Mente det var noe for babyer? Isåfall, hvis vi tar de setene, er det stor sjanse for å bli flyttet vekk i siste sekund? (Hvis det er noen med "førsterett" på disse setene). Begge er EBD/EBG (hvis det har noe å si).

737-405
13-08-2014, 18:09
Skal reise SAS Business snart! Gleder meg stort :)

Hvorfor er alltid vindu på rad 1 blokkert? 1A og 1H?
Mente det var noe for babyer? Isåfall, hvis vi tar de setene, er det stor sjanse for å bli flyttet vekk i siste sekund? (Hvis det er noen med "førsterett" på disse setene). Begge er EBD/EBG (hvis det har noe å si).

Bassinett-rad for babyer hvis/om det er noen om bord. Dersom det er personer med en liten om bord må du flytte på deg. Ville heller valgt 1D og 1E dersom dere reiser sammen. Glimrende plasser med direkte tilgang til midtgangen og dermed toalett/buffet.

Norfindir
13-08-2014, 18:57
Da blir jeg på 1E :) takk for tips

peterfox
13-08-2014, 19:59
Har. Valgt 1E før jeg så svaret ditt. Sikkert smak og behag, men er det ulemper med rad 1 kontra 3 og 4?

Stewards bruker - R galley til å servere cockpit, men det er jo stort sett en-to turer ila turen.
Buffeten ligger i L-galley.