PDA

View Full Version : Icelandair bestiller av 12 737-MAX - Status


Someone
06-12-2012, 10:38
Icelandair har inngått en avtale med planer om å kjøpe 12 737-MAX, en kombinasjon av -8 og -9 modellen. Ordren er forløpig ikke firm

Basert på pressemeldingen til Boeing skal flyene i stor grad brukes til vekst, og til å komplimentere dagens 757 flåte. Så det ser ut som flyene skal til FI og ikke bare er en finansiell investering

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2517

REYKJAVIK, Iceland, Dec. 6, 2012 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Icelandair announced a commitment today for 12 737 MAXs, valued at more than $1.2 billion at list prices. The commitment by the Icelandic carrier includes 737 MAX 8s and 9s. Boeing looks forward to working with Icelandair to finalize the details, at which time the order will be posted as a firm order to the Boeing Orders & Deliveries website.

Islending
06-12-2012, 15:08
http://www.icelandair.com/boeing/

Trdfly
06-12-2012, 16:12
Meget fin video da!
http://www.youtube.com/watch?v=LMIdZLSssxA&feature=player_embedded

TakeOff
06-12-2012, 21:19
Begge modellene er vel akkurat i grenseland for å kunne klare både DEN og SEA med full load, sannsynlig med begrensinger vestover. Men antar de beholder 757'ene noen år til.

Someone
06-12-2012, 21:28
Begge modellene er vel akkurat i grenseland for å kunne klare både DEN og SEA med full load, sannsynlig med begrensinger vestover. Men antar de beholder 757'ene noen år til.

Det stemmer, og det er heller ikke meningen at disse skal erstatte [alle] deres 757, men brukes endel til vekst og ruter 757-kapasitet ikke trengs. Deres nyeste 757ere er fra 2000-tallet og trengs heller ikke byttes i 2018 når deres første MAX kommer. Deres eldste derimot er fra tidlig 90-tall og vil trenge avløsning da


Og hvem vet hva som trengs og hva som tilbys når vi kommer lang ut på 2020-tallet

LN-KGL
06-12-2012, 21:32
Den eldste av 752ene som benyttes i persontrafikk (L/N 281 TF-FII) har passert 22,5 år og med seks år til første leveranse vil "Eyjafjallajökull" sterkt nærme seg 30 år før avløsning.

Mjolnir
06-12-2012, 21:37
Bare jeg som syns B737 i FI farger minner ekstremt om FR?

TakeOff
06-12-2012, 21:44
Bare jeg som syns B737 i FI farger minner ekstremt om FR?

Du er inne på noe der. I det minste har motorene forskjellig farge....

Someone
06-12-2012, 21:45
Den eldste av 752ene som benyttes i persontrafikk (L/N 281 TF-FII) har passert 22,5 år og med seks år til første leveranse vil "Eyjafjallajökull" sterkt nærme seg 30 år før avløsning.

Ah, da var den enda litt eldre

Ulempen her er etterhvert en kraftig økning i vedlikeholdskostnader

LN-KGL
06-12-2012, 22:04
Ah, da var den enda litt eldre

Ulempen her er etterhvert en kraftig økning i vedlikeholdskostnader

TF-FIJ - l/n 368 "Surtsey" er ikke så mye yngre heller - 21,6 år
TF-ISL - l/n 423 "Öræfajökull" er også over 20 år
TF-FIR - l/n 593 "Askja" begynner å trekke på årene også med sine 18,9 år
TF-FIU - l/n 603 "Hekla" er heller ikke noen ungfole lenger med 18,7 år

Det blir mye vedlikehold her, og de to siste som kom fra IBERIA etter 10 år der er ikke de skjønneste i flåten.

KjetilK
07-12-2012, 22:54
TF-FIJ - l/n 368 "Surtsey" er ikke så mye yngre heller - 21,6 år

Hadde følelsen at den var litt oppi åra, ja. Fløy den OSL-KEF-BOS-KEF for en måneds tid siden, og synes den bråkte fælt inni...

Someone
17-02-2013, 18:52
Da er ordren bekreftet hos Boeing, og ser ut være øket til 16 fly

LN-MOW
17-02-2013, 19:23
Stemmer det ...

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2591

REYKJAVIK, Iceland, Feb. 13, 2013 /PRNewswire/ -- Boeing [NYSE: BA] and Icelandair announced a firm order today for 16 737 MAX airplanes, valued at more than $1.6 billion at list prices. The order, originally announced as a commitment for 12 airplanes in December 2012, has been increased to 16 airplanes and includes 737 MAX 8s and 9s, as well as purchase rights for eight additional 737 MAXs. Today's announcement brings the total number of 737 MAXs ordered to date to 1,180.

"The 737 MAX will complement our Boeing 757 operations seamlessly and allow us to continue our route expansion in the most fuel-efficient manner," said Bjorgolfur Johannsson, Icelandair Group president and CEO.

http://active.boeing.com/commercial/orders/index.cfm

Changes since last update: 21 new orders (Icelandair 16 737s and ALC five 737s)

http://filecache.drivetheweb.com/mr4enh_boeing/87588/ICE_K65819_med.jpg

Someone
17-02-2013, 20:06
Ja, ser nå Flightglobal de har benyttet seg av fire av tolv kjøpsrettigheten, og at ordren består av ni -8MAX og sju -9MAX

Il-86
18-02-2013, 21:30
Rekker de ned til SFB med disse?

LN-MOW
18-02-2013, 21:49
Teoretisk er de i grenseland. 800MAX skal ha 3620nm som max range, 900 litt under dette. KEF-SFB er 3050. Så med litt ugunstige værforhold får de trøbbel. Husk også at Iceair ofte har langt til nærmeste brukbare alternate på hjemtur.

Gunnar
20-02-2013, 09:34
Men på tur hjem fra statene pleier de i det minste å ha vinden i ryggen...

Someone
01-05-2013, 11:34
Ser forresten av FI har har hantet inn flere 757 til flåten i det siste, for å ta unna alle de nye rutene de har annonsert i det siste. Så det bør på sikt bety at de trenger flere fly enn disse 16, men da også noen med lengre rekkevidde

Someone
20-12-2017, 08:26
Dette skal visstnok være kroppen til første -8MAX til Icelandair som nettopp har ankommet Seattle for montering

https://pbs.twimg.com/media/DRczgLFUQAAQibL.jpg

Propell
20-12-2017, 19:11
Har 737 MAX ETOPS Sertifisering? Div Motorproblemer fører vel til at ETOPS er langt unna og ekstra fuel tanker må installeres. Spennende satsing med 737 Max fra Island.. Direkte ruter korteste vei krever for 180 min ETOPS i Icelandair.

LN-MOW
20-12-2017, 19:44
Har 737 MAX ETOPS Sertifisering? Div Motorproblemer fører vel til at ETOPS er langt unna og ekstra fuel tanker må installeres. Spennende satsing med 737 Max fra Island.. Direkte ruter korteste vei krever for 180 min ETOPS i Icelandair.

MAX er (eller vil bli) ETOPS 'out of the box', men det krever jo sertifisering av operatør også - ikke bare flytypen/individet. Ikke sikkert at Iceair tar seg bryet da det ikke er ofte det trengs siden de likevel 'må' nedom Island. Det koster jo litt ekstra i operasjonskostnad.

Ingen ETOPS-krav om at ekstra tanker må installeres - det er i tilfelle en frivillig option for å øke rekkevidden.

Someone
20-01-2018, 18:19
Første 737-8MAX til Icelandair

Fra Twitter:
https://www.zupimages.net/up/18/03/gd1r.jpg

EB
21-01-2018, 05:53
Vil denne kunne fly til alle dagens «757-destinasjoner»? Eller må Icelandair i fremtiden også ha andre typer i flåten?

Someone
21-01-2018, 06:05
Vil denne kunne fly til alle dagens «757-destinasjoner»? Eller må Icelandair i fremtiden også ha andre typer i flåten?

Nei, de vil ikke klare de lengste rutene

EB
21-01-2018, 06:36
Sjanser for at det kommer noen 787-8 inn i flåten da kanskje?

Someone
21-01-2018, 07:24
Sjanser for at det kommer noen 787-8 inn i flåten da kanskje?

Da må de i så fall bestille noen flere, da de solgte/ga bort de originale bestillingene til Norwegian

Hickok
21-01-2018, 11:13
Skal Icelandair kjøpe nye 787, så må de nok først endre modellen sin. De har ikke råd til å la nye fly stå hele dagen i ro på en flyplass slik de gjør i dag.

IL-2
21-01-2018, 11:45
Det er nok helt klart sånn at modellen deres er laga for billigere materiell, ja. Hvordan er statusen på 757-flåta deres, har den lang levetid igjen eller må de se seg om etter erstatning?

TriStar
21-01-2018, 13:42
Kan kanskje være en aktuell kunde for relanseringen av 767?

Someone
21-01-2018, 13:44
Kan kanskje være en aktuell kunde for relanseringen av 767?



Tja, eller en potensiell kunde av brukte fly. Akkurat som 767ene de nå har.

Og nødvendigvis ikke 767 for all fremtid heller

Gunnar
21-01-2018, 18:32
Med alle de noe nyere modellene av A330 som fases ut av andre selskaper om dagen, så er vel det også et mulig alternativ for noe rimeligere enn nyeste 787/A350...? Og så var det vel A321NEO som hevdes å ha lengere rekkevidde enn 757-200 dersom de likevel skulle hatt noe nytt...

IL-2
22-01-2018, 04:35
Slik Hickok bemerker, så er det vel uaktuelt med mye nytt materiell til erstatning for 757 hos Icelandair. Siden flyene står mye i ro på bakken taler det for billigere, eldre fly. Det er mer økonomisk enn mer effektive, nye fly i deres tilfelle.

Someone
22-01-2018, 08:11
Slik Hickok bemerker, så er det vel uaktuelt med mye nytt materiell til erstatning for 757 hos Icelandair. Siden flyene står mye i ro på bakken taler det for billigere, eldre fly. Det er mer økonomisk enn mer effektive, nye fly i deres tilfelle.

Både og, og de nye 737Max maskinene skal settes inn på ruter det går 757 i dag. Det er først og fremst på Icelandair sine lange ruter at flyene står lenge før de returnerer. De fleste rutene deres er jo faktisk til det østlige USA og Canada, hvor flyene returnerer med en gang

IL-2
22-01-2018, 16:35
Ja, det var bare unøyaktig av meg. Det handla vel om de rutene som er for lange for Max

Stone
08-02-2018, 21:25
Da hadde første FI-MAX first flight i går:
http://boeing-test-flights.blogspot.no/2018/02/tf-ice-b737-8-max-icelandair-first.html
TF-ICE B737-8 MAX Icelandair First Flight
L/N 6792 C/N 44353 B737-8 MAX TF-ICE ICELANDAIR
Dep RNT 10:26 PST Arr BFI 13:13 PST via MWH
Call Sign: BOE541 Hex Code: 4CC50E

Someone
21-02-2018, 09:22
Første MAX er nå malt, og ser ut som de endrer litt på fargeskjema, ved å gjøre det litt blassere

https://mobile.twitter.com/KariKarason1/status/966014068069928964
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/28279639_708021142735766_1424291295687125622_n.jpg ?efg=eyJpIjoibCJ9&oh=74bfbb2efc34953b6a21322685ce3589&oe=5B18D753

jameson82
21-02-2018, 12:25
Blåfargen er heller ikke trukket over nesa som på sine større søsken

Blubird
21-02-2018, 13:31
Maskinen ser unektelig veldig ferdig ut med tanke på dekorering, og så vidt jeg kan skimte er "glansen" i den gule logoen på halen borte. Det er heller intet gult belte å skue over det blå langs skroget. Gitt at dekoren er endelig, er det nok en sørgelig "forbedring" til det enklere.

LTH
21-02-2018, 14:11
Ser billig ut. Det gamle er mye finere.

FlightDeck
21-02-2018, 14:39
Ser ikke bra ut, håper designet blir justert. Noe nytt om hvilke ruter de skal brukes på?

LN-MOW
21-02-2018, 15:02
Ser ikke bra ut, håper designet blir justert. Noe nytt om hvilke ruter de skal brukes på?

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/274775/icelandair-outlines-737max-8-routes-in-s18/

LN-MOW
21-02-2018, 17:01
OSL får et engangsbesøk 13. mai ..

Blir også å se i Bergen fra 1. mai.

sk931
22-02-2018, 11:21
Synes det ligner lidt at Icelandair tail logo er "moderniseret"...på de nye MAX

Hilsen Ole

LN-MOW
22-02-2018, 12:48
Halen er visst ikke helt ferdig. Skal visstnok påføres ‘dybde’ etter levering.

EB
23-02-2018, 05:24
Halen er visst ikke helt ferdig. Skal visstnok påføres ‘dybde’ etter levering.

Vi kan jo alltids håpe at den ikke er ferdig....og ikke at dette er den endelige designen tilpasset den nye digitale hverdagen.

Buken er heller ikke blå lenger - den er grå.

Blubird
23-02-2018, 11:36
Her er det par bedre bilder. Selv om ikke alle detaljer av dekoren er på plass, var det da relativt semmert... "Why, oh why?!"

www.airliners.net/photo/Icelandair/Boeing-737-8-Max/4864733/L

http://www.airliners.net/photo/Icelandair/Boeing-737-8-Max/4864711/L

RedLine
23-02-2018, 13:25
Skal vist bare være grunnleggende arbeid som er gjort til nå, skal i hangaren her på Island for lakkering og montering av utstyr som er forventet å ta 2-3 uker.

Er forøvrig satt opp for flyging hjem til KEF den 5. mars og forventet satt i drift ca 10. april.

EB
24-02-2018, 08:45
Skal vist bare være grunnleggende arbeid som er gjort til nå, skal i hangaren her på Island for lakkering og montering av utstyr som er forventet å ta 2-3 uker.

Er forøvrig satt opp for flyging hjem til KEF den 5. mars og forventet satt i drift ca 10. april.

Måtte det komme mye mere ut av hangaren...nå ligner det jo veldig på gamle Lufthansa.

Airbus 330
24-02-2018, 11:54
Skal vist bare være grunnleggende arbeid som er gjort til nå, skal i hangaren her på Island for lakkering og montering av utstyr som er forventet å ta 2-3 uker.

Er forøvrig satt opp for flyging hjem til KEF den 5. mars og forventet satt i drift ca 10. april.

Er ikke dette både bedre og billigere å få gjort fra fabrikken, istedenfor å gjøre dette hjemme på Island? Ikke mange selskaper som tar i mot nytt fly for så å ta det rett i Paint hangaren for å lakkere mer?

RescueMe
24-02-2018, 13:08
Skal sikkert bruke maling laget av lokale islandske råvarer ;)

Men har noen sett et seatmap for nye maxen deres? Er det samme stoler som de andre kjerrene?

KnutW
24-02-2018, 21:01
Er det skjermen på min telefon eller er det en ganske stor forskjell på gulfargen på motorene og "F"-en på halen?

LN-MOW
24-02-2018, 21:34
Er ikke dette både bedre og billigere å få gjort fra fabrikken, istedenfor å gjøre dette hjemme på Island? Ikke mange selskaper som tar i mot nytt fly for så å ta det rett i Paint hangaren for å lakkere mer?

Norwegian .. Braathens (spyttklysa) ...

Men fabrikanten leverer opp til et visst punkt. Skal man ha spesialutstyr, så gjøres det etter levering, som det tidligere var med winglets og fortsatt stort sett er med wifi.

Boeing kan ikke sertifisere for alle mulige særspesifikasjoner. Det koster for mye i arbeid og byråkrati.

Someone
02-03-2018, 08:22
Første levert

http://atwonline.com/airframes/icelandair-begins-fleet-renewal-max-delivery

Iceland’s flag carrier Icelandair has taken delivery of its first Boeing 737 MAX, as it embarks on a fleet expansion program.

TLS at OSL
05-03-2018, 15:18
Nå har Icelandair klart å gjøre det samme som Lufthansa:
Laget en mye verre "paint scheme" enn den gamle!

Trdfly
05-03-2018, 15:30
Nå har Icelandair klart å gjøre det samme som Lufthansa:
Laget en mye verre "paint scheme" enn den gamle!

Vent til de blir ferdig da ... skal vist endres på etter ankomst på KEF.

EB
23-03-2018, 06:03
Noen som har sett bilder av det endelige resultatet?

RedLine
23-03-2018, 14:11
Noen som har sett bilder av det endelige resultatet?

Maskinen har fortsatt ikke kommet ut i dagslys igjen

Someone
05-04-2018, 13:20
Maskinen har fortsatt ikke kommet ut i dagslys igjen

Ser ut som halen har fått en dypere og mer levende blåfarge og finish. Men vet ikke hvordan resten av kroppen ser ut

https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/29793781_2074691249207698_2604998847379086997_n.jp g?_nc_cat=0&oh=a99c45853d4ba6b3d8829d67933e45db&oe=5B70FC9E

Ellers har Icelandair nå overtatt maskin nummer 2 og 3: TF-ICU and TF-ICY

MountainDew
05-04-2018, 15:09
Bruker de samme piloter på 737 og 757? Er ihvertfall to ratinger men lar seg kanskje kombinere.

RedLine
05-04-2018, 15:13
Nei, det er flyttet egne folk over på 737. Samme folk som flyr både 757 og 767

jameson82
10-04-2018, 12:36
Satt opp til Oslo 12.4. muligens første flight med passasjerer?

RedLine
10-04-2018, 18:21
Første flight med passasjerer er til Berlin den 10.04.

Forøvrig var maskinen ute for T&G i går og desverre så har Icelandair som fryktet gått for en veldig kjedelig design på de nye flyene.

Edit: Mulig jeg roter det til her, alt for mange nye 737'er om dagen :headbang:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180410/a0720690bbb23582a1f002300d8e0d21.jpg

https://www.facebook.com/flugblogg/posts/350653005441900

jameson82
10-04-2018, 18:30
Første flight med passasjerer er til Berlin den 10.04.

https://www.facebook.com/flugblogg/posts/350653005441900

10.4 er idag og den ble kansellert da flyet ikke ble klart :)

RedLine
10-04-2018, 18:32
10.4 er idag og den ble kansellert da flyet ikke ble klarr :)

Selvfølgelig :) Jeg er tydeligvis fullstendig stuck i forrige uke.

Edit: Fikk bekreftet at 14.04 er første tur

EB
11-04-2018, 05:42
Ble designen ikke «frekkere» enn dette? Til egentlig å ha beholdt designen - så synes jeg denne endringen var en skuffelse.

jameson82
11-04-2018, 16:08
Selvfølgelig :) Jeg er tydeligvis fullstendig stuck i forrige uke.

Edit: Fikk bekreftet at 14.04 er første tur

Sikker på det? Vises som max til Oslo imorgen den 12.

RedLine
11-04-2018, 16:37
Sikker på det? Vises som max til Oslo imorgen den 12.



Kilden pleier å være ganske pålitelig, de har visstnok noe problemer med maskinen, siste jeg hørte var de ikke er helt sikre på når den kommer i drift. Hadde egentlig launch den 8. april men dette har blitt pushet på med last minute endringer helt siden den syvende. Tror ikke det endelig svarer kommer før i morgen, men ingenting som tyder på at de snart er klar når jeg titter bort på hangaren til Icelandair

RescueMe
11-04-2018, 16:49
Noen som har sett noen bilder fra innsiden?

LN-MOW
11-04-2018, 23:36
Den er ikke klar. Morgendagens flight er endret til 757.

RedLine
14-04-2018, 19:38
TF-ICE fikk første kommersielle tur til EWR og tilbake i går og i natt.

I dag har den vært rundt på showoff her på Island. For interesserte så finnes bildespesial her: http://alltumflug.is/Boeing737MAX_TFICE

raider66
14-04-2018, 21:14
Flotte bilder selvom dekor/fargeskjema er en stor skuffelse.....

Espen

LN-HFH
14-04-2018, 21:29
finnes det egentlig noen offisiell forklaring på at det ble grå buk isteden for blå?
ser man nøye på wingleten så ser man også at #mystoppover-dekalene har begynt å falle av, de burde da holde lengre enn 2-3turer :(

RedLine
14-04-2018, 21:36
Du er absolutt ikke alene om å synes det, ble kommunisert lenge at det skulle bli som de tidlige skissene tilsa. Noen har litt plutselig bestemt at ting skulle gjøres anderledes for å spare litt penger. For meg virker det ikke ut som de har tenkt det godt igjennom for resultatet er mildt sagt megakjedelig.

jameson82
14-04-2018, 21:39
Burde hatt på seg noen dekaler som forteller at dette er Icelandsair først fabrikknye fly på veldig lenge

RedLine
14-04-2018, 21:51
finnes det egentlig noen offisiell forklaring på at det ble grå buk isteden for blå?

ser man nøye på wingleten så ser man også at #mystoppover-dekalene har begynt å falle av, de burde da holde lengre enn 2-3turer :(



Det var vist noen økonomer som slapp til i vinter som bestemte seg for å omorganisere en god del ting i selskapet etter at de leverte litt svakere tall enn forventet.

Personlig synes det egentlig er litt rart at de har gått etter dekoren på flyene med tanke på hvor mye positivt oppmerksomhet de har fått pga. utseende til flyene sine. Spesielt når du ser til hvor mye PR de får med Hekla Aurora og Vatnajökull

LN-AFG
14-04-2018, 21:56
Logoen ble nå ihvertfall fikset på halen. Ser bedre ut nå som den ikke bare er kjedelig gul uten skygge og 3d effekt. Men skjønner ikke hvorfor dette ikke bare kunne gjøres av Boeing.

LN-HFH
14-04-2018, 23:10
Det var vist noen økonomer som slapp til i vinter som bestemte seg for å omorganisere en god del ting i selskapet etter at de leverte litt svakere tall enn forventet.

Personlig synes det egentlig er litt rart at de har gått etter dekoren på flyene med tanke på hvor mye positivt oppmerksomhet de har fått pga. utseende til flyene sine. Spesielt når du ser til hvor mye PR de får med Hekla Aurora og Vatnajökull

Hmmm, Intresannt. Rart at det skal spares ved å ikke lakkere flyene i selskapets «ordentlige farger». Flyene i seg selv er jo selskapets reklameplakat nr.1. Ganske Intresannt at de nå da også har brukt så mye penger på å lakkere TF-FIU og FIR at de ikke «har råd» til mer blå buk, de kunne sikkert fått 30 blåe buker for det nordlyset og isbreen har kostet tilsammen...

Kjøper man et brukt fly så skjønner jeg at et lite lakkeringsseslakap på den engelske landsbygda tar mindre hvis man skal ha en helhvit kjærre kontra metallicdekor aka etihad, men blir ikke dette bare peanøtter når man kjøper nye fly hos Boeing? De kan umulig ja spart mye på det her...

LN-MOW
15-04-2018, 02:36
Logoen ble nå ihvertfall fikset på halen. Ser bedre ut nå som den ikke bare er kjedelig gul uten skygge og 3d effekt. Men skjønner ikke hvorfor dette ikke bare kunne gjøres av Boeing.

Boeing gjør ikke alle spesielle forespørsler, slik er det med wifi (kun ‘hoffleverandører’, slik var det med winglets (Continental fløy jo f.eks. maskinene sine til Florida etter levering for påsetting lenge etter at Boeing hadde begynt å gjøre det ‘standard’. Grunnen var at de måtte bruke opp lageret). Og slik er det med spesielle tailarts. Som foliene til Norwegian. Som Norwegian legger på mye billigere selv enn å få Boeing til å gjøre det som ekstratjeneste.

raider66
15-04-2018, 10:35
Men hva er det som er spesielt med Icelandairs 737-8? Det er ihvertfall ikke dekoren....

Espen

Someone
19-04-2018, 12:11
Første på vei til OSL nå

EB
19-04-2018, 16:03
Så den på OSL klokken 14:00...og designen er som flere skriver her inne ikke akkurat blitt frekkere.

CV440
29-04-2018, 15:25
Tok nettopp av fra BGO og lydnivået var behagelig. Utseende så og bra ut.

sk931
29-04-2018, 15:33
Folk og lufthavne er meget fokuseret på at nu skal det og det flyselskab flyve med B737-MAX til lige netop deres lufthavn...Hvorfor egentlig ? Det er jo stadig en B737 lige som A320NEO serien er en videreudvikling A320 serien...Men sidstenævnte får ikke tilnæmelses mæssig samme opmærksomhed...og hvorfor så ikke det ?
Begge er jo bare en videre udvikling af en "gammel flytype"
Hilsen Ole

Trety
29-04-2018, 15:55
Folk og lufthavne er meget fokuseret på at nu skal det og det flyselskab flyve med B737-MAX til lige netop deres lufthavn...Hvorfor egentlig ? Det er jo stadig en B737 lige som A320NEO serien er en videreudvikling A320 serien...Men sidstenævnte får ikke tilnæmelses mæssig samme opmærksomhed...og hvorfor så ikke det ?
Begge er jo bare en videre udvikling af en "gammel flytype"
Hilsen Ole

Enig. Har sett både MAX og NEO på OSL før, og reflekterte lite over at det var noe annet enn en oppdatert utgave av det som har vært der i årevis. Skjønner mer av når dette ble ståhei av de første 787, det var jo virkelig noe nytt!

Someone
29-04-2018, 16:16
Det handler om PR og det å få oppmerksomhet rundt produktet ditt, enten det er noe spesielt rundt det eller ikke. Og det er flere selskaper der ute som har dyktige PR-avdelinger

At dere og vi i det hele tatt diskuterer det viser jo at de har lykkes [emoji6]

Ellers har det vært minst like mye oppmerksomhet rundt A320neo, men er litt selskaps spesifikt hvor ivrige de har vært

CV440
29-04-2018, 21:50
E190-E2 er jo og en videreutvikling av et 'gammelt' fly og den har fått stor omtale. Skulle vi bare ha snakket om nye fly typer hadde det blitt et tynt forum. For en som har levd i nærheten av en flyplass siden de første 737 kom var støynivået på MAX en hyggelig opplevelse.

LN-MOW
29-04-2018, 22:23
For en som har levd i nærheten av en flyplass siden de første 737 kom var støynivået på MAX en hyggelig opplevelse.

Hva mener du? Bråker den mer enn de foregående ..? :D :love

CV440
30-04-2018, 07:52
Hva mener du? Bråker den mer enn de foregående ..? :D :love

Ja altfor stille:D La oss få tilbake Caravelle 3:colgate:

petter380
06-05-2018, 11:40
TF-ICY sin første revenue flight pågår nå mellom KEF-BGO [emoji1474] Kom fra SEA ca. 1 måned siden [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Someone
15-10-2018, 07:36
Icelandair planlegger sette sin første 737-MAX 9 i drift 20 februar 2019. Konfigurasjon 16C 144Y. Ser ut som planen er at BGO får den 4x ukentlig fra midten av mai, mens OSL vil ha en ukentlig avgangen med MAX 9 fra 5 mai

https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/281013/icelandair-outlines-737-max-9-network-in-2019/

Icelandair last week filed planned Boeing 737 MAX 9 service, set to enter service on 20FEB19 to London Gatwick, followed by Washington Dulles. Based on listing, configuration of the 737 MAX 9 is C16Y144.

KnutW
15-10-2018, 12:24
Jeg stusser litt på at Icelandairs Sagaklasse blir omtalt som "C". Er ikke den egentlig mer å regne som premium economy eller tilsvarende?

LN-MOW
15-10-2018, 13:35
Saga Class er ikke lieflat akkurat, men de har alltid omtalt den som deres Business Class.

LCH
19-10-2018, 18:14
Jeg stusser litt på at Icelandairs Sagaklasse blir omtalt som "C". Er ikke den egentlig mer å regne som premium economy eller tilsvarende?

Tja, på europeiske ruter gruser jo Saga Class stort sett alt de europeiske konkurrentene er freidige nok til å selge som C.

På transatlantisk blir det selvsagt noe annet, men også der er det litt vanskelig å sammenligne FI med konkurrentene, i og med at mange av flightene deres er vesentlig kortere enn konkurrentenes, selv om de totale flytidene fra A til B via KEF ikke nødvendigvis er korte enn via konkurrentes huber.

KnutW
19-10-2018, 18:51
Ja, det er transatlantiske ruter (KEF og vestover) jeg tenker på. Hjertens enig i at Saga-klassen går europeiske "business-classer" en høy gang, men ift. de fleste konkurrentene er den mht. setene omtrent som Norwegians Premium. Og prisen er ofte høy nok til at man kan tro det er flatseng og full pakke.

LCH
20-10-2018, 02:11
I transatlantisk sammenheng er den helt klart mer som premium economy, ja. Men så har vel FI flere europeiske enn transatlantiske ruter, så jeg har egentlig litt forståelse for at de ikke kjører full pakke.

EB
21-10-2018, 05:28
Nå er det jo en del annet som også spiller inn/er inkludert når man kjøper en c-klasse billett. Setet er bare en faktor..

Someone
30-12-2018, 09:25
Planen for 2019 er levering av 3 -MAX 8 og 3 -MAX 9

Someone
16-02-2019, 11:58
TF-ICN, en -8 MAX levert denne uken


Boeing 737 -8 44356 7375 TF-ICN Icelandair delivery 14feb9 BFI-KEF

Someone
19-02-2019, 07:07
TF-ICA, den første -MAX 9 er godt i gang med testingen, så levering bør ikke være langt unna

https://mobile.twitter.com/JenSchuld/status/1096505263945703425?s=20

Nummer 2, TF-ICB er observert utendørs på Renton, men mangler maling

https://farm8.staticflickr.com/7904/32188700107_b52b09578c_c.jpg

Someone
05-03-2019, 14:15
Da var den 5. -MAX 8 levert til Icelandair

Boeing 737 -8 44358 7410 TF-ICO Icelandair delivery 04mar19 BFI-KEF

Someone
30-03-2019, 06:47
TF-ICC, deres neste -MAX 9 står nærmest klar på Renton, men blir naturligvis ikke levert med det første

https://www.flickr.com/photos/737max-production/32526050317/

Someone
01-06-2019, 10:47
Icelandair er på jakt etter ytterligere en 767 å wetlease for å dekke opp for MAXene som minst er parkert til september. I tillegg må 45 MAX piloter finne seg noe annet å gjøre

https://www.aviation24.be/airlines/icelandair/further-changes-to-icelandairs-flight-schedule-due-to-suspension-of-boeing-737-max-45-pilots-dismissed/

Further changes to Icelandair’s flight schedule due to suspension of Boeing 737 MAX – 45 pilots dismissed

petter380
01-06-2019, 15:55
Virker lite gjennomtenkt å dismiss 45 personer pga. MAX, flyene kommer tross alt i luften igjen... og hva da?

LN-MOW
01-06-2019, 16:01
Virker lite gjennomtenkt å dismiss 45 personer pga. MAX, flyene kommer tross alt i luften igjen... og hva da?

Men når? Maskinene skal også godkjennes i Europa og det er ingen selvfølge at dette skjer samtidig med at FAA gjør det.

Icelandair er nok bedre informert om fremdriften enn det vi er ..

RedLine
01-06-2019, 20:29
Virker lite gjennomtenkt å dismiss 45 personer pga. MAX, flyene kommer tross alt i luften igjen... og hva da?



Disse skulle blitt sparket ved vinter programmets start, 1. oktober uansett, så dette er bare en anerkjennelse på at Icelandair ikke tror at flyene er i luften før det.

Forøvrig går ryktene på at de kommer til å nekte å ta levering på maskinene som står klare på fabrikken før i mars neste år.

TripleAction
01-06-2019, 21:06
Men når? Maskinene skal også godkjennes i Europa og det er ingen selvfølge at dette skjer samtidig med at FAA gjør det.


Høyst sannsynlig at det skjer samtidig.

Ramgad
02-06-2019, 01:19
Men når? Maskinene skal også godkjennes i Europa og det er ingen selvfølge at dette skjer samtidig med at FAA gjør det.

Icelandair er nok bedre informert om fremdriften enn det vi er ..

Det spiller forsåvidt ingen rolle om hvorvidt EASA godkjenner flytypen, det er staten hvor flyet er registrert som bestemmer.

Someone
08-03-2021, 10:55
Da er første av deres MAXer tilbake i drift. TF-ICN er nå over Norge på vei KEF-CPH

Cecilie
08-03-2021, 11:03
41000 er ganske høyt men jeg så den nå nettopp som en liten hvit prikk da den passerte over Arendal

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210308/54a0480daf0e63f667cee0aa45c31a0c.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210308/8d3b9e914a2cdd4198c7b3b9a8be69c1.jpg

Someone
16-03-2021, 10:24
Og en av deres -9, er hentet ut fra lagring og fløyet til KEF

Boeing 737 -9 44357 7348 TF-ICA Icelandair ferried 14mar21 ILD-KEF after storage prior rtn to svc

HenrikL92
30-04-2021, 10:38
TF-ICA gör nu sin första flight efter lagringen. FI204 KEF-CPH. Första flight med pax, eller hann denna flyga pax innan stoppet?

Someone
02-05-2021, 13:43
Icelandair kom med sin MAX -9 på OSL i dag. Er det første -9 på OSL?

Someone
25-05-2021, 10:30
Ser ut som Icelandair hentet hjem TF-ICC (-9) og TF-ICP (-8) fra Seattle i går, deres først MAX levering på over 2 år

HenrikL92
25-05-2021, 15:45
TF-ICY är hämtad från parkeringen i ILD och TF-ICU är planerad att börja flyga igen den 27/5.

Someone
01-06-2021, 13:31
Og TF-ICB, som ble deres 3. 737-9, ble levert i går

HenrikL92
15-07-2021, 11:49
Icelandairs första Max TF-ICE är nu åter i trafik med pax efter 2,5 år. KEF-BOS är första flight.

Someone
29-07-2021, 07:16
Deres 4. -9 har nå rullet ut i fulle farger

https://live.staticflickr.com/65535/51337287792_80fed8741a_c.jpg

HenrikL92
22-09-2021, 19:57
TF-ICC (7M9) nu i trafik sedan den 20/9.

Someone
02-10-2021, 07:15
Og da er finansieringen på plass for 2 -8 og 1 -9 som leveres i desember og januar. -8 maskinene finansieres gjennom sale&leaseback, mens de tar -9ern på finansiell leasing

https://newsroom.aviator.aero/icelandair-group-hf-financing-of-three-boeing-737-max-aircraft/

Icelandair has entered into agreements with Aviation Capital Group (ACG) regarding the financing of three Boeing 737 MAX aircraft. This is a sale and leaseback of two Boeing 737 MAX8 aircraft and a finance lease of one Boeing 737 MAX9 aircraft.

Someone
21-10-2021, 14:04
Icelandair ser på mulighetene til å lease/anskaffe ytterligere 3 MAXer innen sommeren 2022, utover de tre som blir levert i vinter

Someone
19-01-2022, 09:04
Icelandair ser på mulighetene til å lease/anskaffe ytterligere 3 MAXer innen sommeren 2022, utover de tre som blir levert i vinter

Da har de avtalt leasing på ytterligere 2 MAX 8 fra DAE, slik at firm MAX flåte nå er oppe i 14 fly

https://newsroom.aviator.aero/icelandair-lease-agreements-of-two-additional-boeing-737-max-aircraft/

Icelandair: Lease Agreements of two additional Boeing 737 MAX aircraft

Someone
22-01-2022, 07:40
Deres 4. -9, TF-ICD, ble levert og ankom KEF i natt

TLS at OSL
10-10-2022, 22:59
Jeg ser på FR24 akkurat nå at de bruker en Max8 (TF-ICO) på strekningen KEF-MCO.
Iflg. Great Circle Mapper er dette 3524 miles, mens Boeing oppgir rekkevidden til å være 3550 miles.

Er ikke dette å strekke strikken i lengste laget?

(Hvis dette er feil tråd, så er det fint om Mod. flytter den til den riktige.)

LN-AFG
10-10-2022, 23:30
Er du sikker på at du har stilt Flightradar24 på nautiske mil og ikke miles? Ifølge flighten så er det 3092nm fra KEF til MCO. Ved en rekkevidde på 3550nm så er det innenfor grensene. Er sikkert likevel i grenseland ved kraftig motvind som det ofte er ved vestlige ruter fra Europa til USA.

TLS at OSL
11-10-2022, 08:54
Er du sikker på at du har stilt Flightradar24 på nautiske mil og ikke miles? Ifølge flighten så er det 3092nm fra KEF til MCO. Ved en rekkevidde på 3550nm så er det innenfor grensene. Er sikkert likevel i grenseland ved kraftig motvind som det ofte er ved vestlige ruter fra Europa til USA.

Takk for svaret.
Feilen ligger i at jeg sjekket distansen på Great Circle Mapper og rekkevidden på Boeings nettsider. GCM oppgir distansen i miles og Boeing oppgir rekkevidden i nautical miles.

Takk for at du følger med!

LN-MOW
11-10-2022, 13:21
Takk for svaret.
Feilen ligger i at jeg sjekket distansen på Great Circle Mapper og rekkevidden på Boeings nettsider. GCM oppgir distansen i miles og Boeing oppgir rekkevidden i nautical miles.

Takk for at du følger med!

På GCM kan du velge mellom NM, miles og km.

TLS at OSL
11-10-2022, 15:17
På GCM kan du velge mellom NM, miles og km.

Ja, jeg er klar over det, men jeg lot den stå på miles (default), og jeg leste ikke informasjonen fra Boeing ordentlig. Der står det "Range nm (km)", og jeg glemte/overså n'en i "nm".