View Full Version : Norwegian tall for nov 2012
branserud
06-12-2012, 08:39
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/norwegian/pressrelease/view/god-passagerartillvaext-foer-norwegian-i-november-819651
The total number of passengers flown in November
2012 was 1 458 872 compared to 1 301 566 last
year, an increase of 157 306 passengers (12 %).
Compared to the same period last year:
Total passenger traffic (RPK) increased by 21 %
Total capacity (ASK) increased by 23 %
The load factor was 76 %, down 1 p.p.
The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from December 2011 to November 2012, as
well as adjustments to production capacity.
The average flying distance for the Group increased
by 11 % in November compared to the same period
last year.
Yield 0.51 opp 6% fra 0.48
RASK 0.39 opp 5% fra 0.37
In November the Group operated 99.8 % of its
scheduled flights, whereof 85.5 % departed on time.
"85.5 % departed on time"
Er ikke dette ganske lavt i forhold til før ?
MountainDew
06-12-2012, 09:59
"85.5 % departed on time"
Er ikke dette ganske lavt i forhold til før ?
Kong Vinter ;)
Men hvorfor ligger den på 90% i november her:
http://www.norwegian.no/punktlighet
Frequent Traveller
06-12-2012, 10:10
... Yield 0.51 opp 6% fra 0.48 ... I hvilken enhet måles 'Yield' ?
branserud
06-12-2012, 10:25
I hvilken enhet måles 'Yield' ?
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=9473
Maltwhisky
06-12-2012, 11:21
Men hvorfor ligger den på 90% i november her:
http://www.norwegian.no/punktlighet
De tallene er fra Avinor og gjelder da kun til/fra norske flyplasser.
I hvilken enhet måles 'Yield' ?
NOK per revenue passenger km, om jeg ikke husker mye feil.:)
Frequent Traveller
06-12-2012, 12:22
NOK per revenue passenger km, om jeg ikke husker mye feilTakk, TOS ... og jeg er blitt henvist til en post (av TOS !) fra 2005 hvor det sies : Quote/"Yield = inntekt per solgte setekilometer (RPK)"/Unquote ... videre har Norwegian sagt Quote/"RASK 0.39 opp 5% fra 0.37" + "The load factor was 76 %"/Unquote ... skal ikke disse tallene - vi antar at RASK er ogsä gitt i NOK pr ASK - tolkes med at ASK x 0.76 = RPK ? Da fär vi 'Yield' = Revenue/RPK = Revenue/(ASK x 0.76) = [Revenue/ASK]/0.76 = RASK/0.76 = 0.39/0.76 = 0.51 ... det ser ut til ä passe ...
Men dette betyr (i min verden) at hos Norwegian er 'Yield' altsä en BRUTTO-inntekt, ikke en netto-inntekt ?? Hvor ble det av CASK ? Eller er RASK og Yield netto-tall, dvs 'inntekter' etter at CASK (driftskostnadene) er blitt fra-trukket ?
Yield i luftfarten brukes som du korrekt påpeker om bruttoinntekt per fløyet inntektsgivende kilometer. RASK er i korte trekk = yield * kabinfaktor (men slik du utledet det er korrekt, og alle sammenhengene synes å se riktige ut), slik at man får bruttoinntekten sammenliknbar med kostnadsmålet (CASK).
Nettoen er RASK - CASK, men tar ikke hensyn til fraktinntekter som du har trukket frem tidligere og jeg er i farten litt usikker på om RASK også inkluderer ancillary revenues fra passasjerer (setereservasjon, baggasje osv.) og har ikke årsrapporten foran meg så jeg får ikke sjekket det akkurat nå.
Til sammenligning - på OSL hadde de to store selskapene følgende punktlighet i november:
SAS = 86,1%
Norwegian = 88,3%
Med andre ord har Kong Vinter slått hardere til hos SAS enn hos Norwegian.
NorwayDY
06-12-2012, 14:08
Norwegian med god passasjervekst i november
Passasjerveksten fortsatte for Norwegian i november måned, med en økning på 12 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
I november i år fløy 1 458 872 passasjerer med Norwegian. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med 21 prosent, mens kapasiteten (ASK) økte med 23 prosent. På inntektssiden er også tallene positive, med en økning i enhetsinntekten (RASK) på 5 prosent. Fyllingsgraden var 76 prosent i november.
- Jeg er godt fornøyd med månedens trafikktall, spesielt at enhetsinntektene fortsetter å øke samtidig som kapasiteten øker hele 23 prosent i perioden med lavest etterspørsel. Dette er bevis på at stadig flere reisende verdsetter våre lave priser, store rutenett, nye, mer miljøvennlige fly med bedre komfort og gratis internett om bord, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Norwegian opererte 99,8 prosent av de planlagte flygningene i november, hvorav 85,5 prosent gikk på oppsatt rutetid.
http://media.norwegian.com/#/pressrelease/view/norwegian-med-god-passasjervekst-i-november-819685
Dag Viking
06-12-2012, 15:06
Til sammenligning - på OSL hadde de to store selskapene følgende punktlighet i november:
SAS = 86,1%
Norwegian = 88,3%
Med andre ord har Kong Vinter slått hardere til hos SAS enn hos Norwegian.
På samme måte som kong vinter slår til hardere for Norwegian sine utestasjoner enn for SAS. SAS har 83,8% ankomst på rute på OSL, mens Norwegian har 79,5%. Alt i alt er de like gode (eller dårlige, dersom vannglasset absolutt skal være halvfullt.)
Frequent Traveller
06-12-2012, 15:41
Nettoen er RASK - CASK, men tar ikke hensyn til fraktinntekter ...Jeg har hørt før her på andre Flyprat-tråder at Norwegian har noe som de kaller "Jetpak" ... Står det noe ang. resultatene for Jetpak-avdelingen i måneds-rapporten pr 30. november ? Jeg mener, noe à la RATK - CATK, freight load factor, R-Tonn-K eller R-kubikkmeter-K og/eller frakt-yield ? Det ville vært meget interressant å vite noe om sånt c/o Norwegian, spesielt sistnevnte størrelse !?
Det som overrasket meg mest med tallene var at den gjennomsnittlige segment-lengden har økt med 11% fra samme måned i fjor. Enda flere Spania-fly enn tidligere?
Det er ikke i Norge den sterkeste veksten er. Faktisk var det en nedgang i antall bevegelser på OSL med 2,2% i forhold til i fjor. Dermed er det enkelt å forklare segmentlengdeøkningen fra 1054 km til 1138 km. Søren klype det er bare en økning på 7,9%.
tackle55
07-12-2012, 01:58
Jeg har hørt før her på andre Flyprat-tråder at Norwegian har noe som de kaller "Jetpak" ... Står det noe ang. resultatene for Jetpak-avdelingen i måneds-rapporten pr 30. november ? Jeg mener, noe à la RATK - CATK, freight load factor, R-Tonn-K eller R-kubikkmeter-K og/eller frakt-yield ? Det ville vært meget interressant å vite noe om sånt c/o Norwegian, spesielt sistnevnte størrelse !?
Jetpak er et eget selskap som kjøper tjenester av både SAS og DY. Opprinnelig var Jetpak et SAS eid selskap.
Frequent Traveller
07-12-2012, 09:45
Jetpak er et eget selskap som kjøper tjenester av både SAS og DY. Opprinnelig var Jetpak et SAS eid selskap.Takk for tipset, tackle55 ... sä er Jetpak altsä kunde hos DY, èn av kanskje en rekke andre norske og utlandske speditörer, som alle kjöper service hos bl.a. DY : UPS, DHL, Chronopost, Jetpak, Kngl Norsk Postvesen, FedEx, TNT, Xyz ... Finns det tall for denne frakt-aktiviteten i Norwegians mäneds-rapport ?
Kul att punktligheten fortfarande är helt okej.
Lite OT...Jetpak har aldrig varit norskt. Från början var Jetpak svenska Linjeflygs budbolag. Företaget hette från början "Nya fraktflyget" och bytte så småningom namn till Jetpak.
När SAS köpte Linjeflyg fick man med Jetpak...under 2005 såldes bolaget.
Hmmm, aerlig talt er jeg litt overrasked at DY ikke klarte seg over 80% load factor.
Ja, DY vokser sa det suser, men egentlig skulle man se visse nettverk effekter, spesielt siden DY tilbyr connections.
Bare til forlik, easyJet, en selskap som ikke har connections, fikk seg en 89,6% load-factor for November 2011.
Setter man all dette i forhold, sa er disse tallene ok, men ikke mere...