Flyprat >
Reiseforum > Fordeler med SAS Economy Extra/Business på reise til Manchester
View Full Version : Fordeler med SAS Economy Extra/Business på reise til Manchester
Driver og vurderer en tur til Manchester.. Ser ut til at turen må tas via CPH og at det blir litt venting der..
Hvilke fordeler er det egentlig jeg får med Economy Extra/Business på en slik tur? Ser da bort i fra endringsmuligheter på billett etc.
EcEx/Business gir meg vel begge tilgang til innsjekkingsskranke + fast track på OSL? Business gir adgang til lounge, men ikke EcEx.
I CPH får jeg vel tilgang til lounge der også med Business, men ikke EcEx?
Hva med tilbake? Ser ut til at det blir direkte fly, Manchester - OSL. Er det noen som helst fordeler med EcEx/Business derfra? Kjapp innsjekk/Fast-track, lounge etc?
Takker for alle svar!
Bizflyer
06-12-2012, 00:10
Riktig som du sier.
I tillegg kan det vel nevnes at på Extra får du gratis mat og drikke. På biz får du i tillegg ledig sete ved siden av deg og det pleier vel å serveres varm mat på England rutene.
MAN har jeg aldri vært på men det kan sikkert noen andre her hjelpe deg med.
OM det er verdt den ekstra prisen, blir jo derimot en annen skål, men det var jo ikke spørsmålet her. ;)
BF:cool2
Blir vel fort noen ekstra bonuspoeng også om det ikke er en bonusreise.
Og et stepp nærmere statuskvalik.
Fast track kan du uansett kjøpe for 3.50 pund i Manchester... ;)
robertaas
06-12-2012, 06:04
Noe som bør vurderes: Er mellomlanding med lounge bedre enn direkteflight?
Takker så mye for svar alle! Må vel se på tidspunkt etc om hva jeg finner ut at lønner seg!
Noen som vet om det finnes en lounge man har tilgang til i Manchester, og evt. om denne er bra?
Chriscross
06-12-2012, 08:00
Takker så mye for svar alle! Må vel se på tidspunkt etc om hva jeg finner ut at lønner seg!
Noen som vet om det finnes en lounge man har tilgang til i Manchester, og evt. om denne er bra?
Det er vel en Servicceair lounge der. Ikke prøvd den, men de pleier være stusselige greier.
Angående Manchester-rutene, så er det kun varm mat i business fra Oslo og IKKE København:) Fra CPH vil det være et kaldt måltid med varme rundstykker til.. For øvrig ingen loungetilgang på MAN uten billett i Business..
På SK synes jeg fordelen er lounge, fast track og ledig midtsete.
Maten og servicen ombord er som regel ikke noe å skryte av, så du bør spise på forhånd uansett om det er viktig å ikke komme frem sulten. Med mindre du er alt-etende da.
Men de andre elementene mener jeg selv at lett er verd det på bonusreiser. Om det er verd det ellers kommer litt an på prisforskjellen. Jeg har kjøpt det iblandt selv.
Absolutt ikke verdt det, med mindre man ikke får en god pris eller skal ha fleksibilitet. Får jo mer bonuspoeng, men da bør man heller satse på langdistanse business.
Det er et par år siden jeg har været i SAS loungen i MAN. Dengang var den alt fald ikke særlig ophidsende, men du kan købe adgang , hvis du alligevel har lyst.
Takker for hjelp alle.. Ble Business fra OSL-ARN-MAN, ettersom det var det som passet best..
Får dog fort litt tid på ARN. Hvordan er loungemulighetene for Business på ARN? Er loungen(e) bra?
Basse-HAU
07-12-2012, 11:52
Takker for hjelp alle.. Ble Business fra OSL-ARN-MAN, ettersom det var det som passet best..
Får dog fort litt tid på ARN. Hvordan er loungemulighetene for Business på ARN? Er loungen(e) bra?
Jeg hadde biz bilett ifra ARN i høst, selv om det er første gang jeg benyttet meg av en lounge, så syntes jeg ikke det var rare greinene, noe chips, pasta og fisk + brød/baguette. Dispenser brus i tillegg til vin på tappekran trakk ikke akkurat opp inntrykket :eek:
Loungen funker fint den. Tilbudet avhenger nok litt av når du er der, men som avslapping og med litt øl er det ganske så greit :)
Takker for svar.
Hvordan er det om jeg velger Economy Extra hjem fra MAN? Kan jeg sjekke inn i Business-skranken eller er dette kun tillatt på OSL?
Alltid Business-innsjekk med Eco Extra:)
Takker så mye. Trekker jo opp EcoEx litt/mye (alt etter antall pax i kø). :-)
Alltid Business-innsjekk med Eco Extra:)
Spørs hvor i verden du er. På BGO f.eks. er det sjelden egen biz-skranke, i hjvert fall ikke en bemannet en.
Alle andre steder enn i egen hjemby, det er en skam.. (er selv bergenser ;) Har dog opplevd at den til travlere tider på døgnet faktisk blir brukt av de som har rett på den.. Skjønner ikke hvorfor det kan være så vanskelig når de får det til i Stavanger!
Alle andre steder enn i egen hjemby, det er en skam.. (er selv bergenser ;) Har dog opplevd at den til travlere tider på døgnet faktisk blir brukt av de som har rett på den.. Skjønner ikke hvorfor det kan være så vanskelig når de får det til i Stavanger!
Når den faktisk er åpen, så er det som oftest fordi det da går en LH flight, og LH er nok litt strengere enn SAS på at dette skal være på stell.
Jeg har snakket med Eurobonus kundeservice noen ganger om forskjellig de siste dagene og har lurt inn spørsmålet ang. innsjekk på Business i MAN med EcEx-billetter.
3 har sagt NEI. Dette går ikke. 1 har sagt JA, dette funker!
Hvem har rett? Han ene + dere her på forumet (my guess + det jeg håper) eller de tre andre hos SAS :-D
Sjekk SAS.no, "sjekk inn på flyplassen". Her står det klart og tydelig at passasjerer i Eco Extra kan benytte Business-innsjekk:) God tur!
Takker for svar! Ser at det står det på SAS.no, men tolker det dithen at det kun gjelder på norske flyplasser? Lenge siden jeg har vært på MAN, men regner med at SAS ikke har automater/egne mannskaper der, men leier av et handlingselskap?? Spørsmålet er om Business-innsjekk fungerer da? :-)
Skal fungere helt utmerket:) Om ikke, kan du klage i ettertid! Dette er en rettighet - jeg har selv gjort det på flere stasjoner i utlandet!
Takker for svar! Ser at det står det på SAS.no, men tolker det dithen at det kun gjelder på norske flyplasser? Lenge siden jeg har vært på MAN, men regner med at SAS ikke har automater/egne mannskaper der, men leier av et handlingselskap?? Spørsmålet er om Business-innsjekk fungerer da? :-)
De har ikke automater, men business innsjekk bør gå helt fint. Har gjort det opptil flere ganger med EconExtra derfra. Husk nå endelig å kjøpe fast track på flyplassens hjemmeside.Det koster omtrent ingenting, og kan av og til hjelpe til med å slippe 20 minutter eller så i kø.. :)
Takker for tipset! Fast-track er inkludert med Business, men ikke EcEx der? EcEx og fasttrack gjelder vel kanskje kun på OSL?
Takker for tipset! Fast-track er inkludert med Business, men ikke EcEx der? EcEx og fasttrack gjelder vel kanskje kun på OSL?
Jeg har iallfall ikke fått invitasjon til å benytte Fast Track med Econ extra billett. Som nevnt ovenfor så tror jeg det koster £3.50 for fast track, som bestilles via flyplassen. Dette må bestilles minimum et døgn før, om jeg ikke husker feil.
Heisann!
Var noen timer på flyplassen i MAN i går kveld, etter at flight SK542 ble kansellert til CPH..
Egen skranke der det står Business/Eco Extra, så innsjekk gjøres der. Var absolutt ingen kø i security, men hadde Fast Track (Er EBG...)
Loungen ligger i 2 etg og er Winslow-lounge, en Serviceair-lounge.. Ingen mat, men noe drikke var det. Generelt ikke særlig mye å skryte av, men kom inn uten problemer som EBG selv om det sto annet i en tråd lenger oppe her.
Ingen ombooking av billett når fly ble kansellert på loungen, og ei heller i avgangshallen, Så ble hentet av en medarbeider fra Lufthansa (SAS bruker LH-crew på MAN..) og måtte faktisk UT gjennom passkontroll igjen og hente bagasje i ankomsthallen, før vi ble geleidet opp til innsjekkingen og måtte stå i kø i billettluken for å få booket om. Helsikkes tungvint, for å si det på trøndersk...
Litt oppdatert info fra en uheldig reisende i går kveld.. hehe.
Kim
Takker så mye for god rapport kimpe!!