View Full Version : SAS Retro A319..
http://www.3d-aviation.com/retro.html
:up:
dette ser mye bedre ut enn de tegningene vi så fra SAS Danmarks internavis Radar:up:
Hjertesukk ... men det er grusomt for det !!!!:naughty:
3D-Aviation har prestert å blande tre design til et - jeg vil kalle det en lapskaus.
http://www.3d-aviation.com/img/images/retro/SK_A319Retro9.jpg
Med design fra slutten av 1950-tallet skulle det vært slik:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/A319_SAS_retro_1956.jpg
Med design fra slutten av 1960-tallet skulle det vært slik:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/A319_SAS_retro_viking.jpg
Og se nøye på motoren til 3D - hvit, stor SAS logo og forsynemeg er det ikke tre flagg også for sikkerhet skyld der? Synes det ligner veldig på Janne-farger
Originally posted by LN-KGL
Hjertesukk ... men det er grusomt for det !!!!:naughty:
Og se nøye på motoren til 3D - hvit, stor SAS logo og forsynemeg er det ikke tre flagg også for sikkerhet skyld der? Synes det ligner veldig på Janne-farger
Jag tycker det verkligen är snyggt! :up:
På de andra bilderna ser det inte ut som flaggorna ligger under SAS loggan på motorerna, men vad är det för något? Ingen aning själv...
Och i filmen så ser man att motorerna är silvriga! Snyggt!
Fellowship
11-03-2006, 21:37
Originally posted by LN-KGL
Hjertesukk ... men det er grusomt for det !!!!:naughty:
3D-Aviation har prestert å blande tre design til et - jeg vil kalle det en lapskaus.
http://www.3d-aviation.com/img/images/retro/SK_A319Retro9.jpg
Og se nøye på motoren til 3D - hvit, stor SAS logo og forsynemeg er det ikke tre flagg også for sikkerhet skyld der? Synes det ligner veldig på Janne-farger
Det er langt bedre enn de første tegningene som CK sier, så vi håper noen er på rett vei..
Bildet fra 3D-Aviation vil jeg ikke kommentere, den er for hybrid. Men et pluss for blåfargen, som bare er en liten tanke for lys i forhold til 1957-versjonen av drageskjemaet.
Videoen viser egentlig den beste versjonen, dvs den som ligner mest på et fly som virkelig har fløyet. Den har rett blåfarge av 1966-versjonen av drageskjemaet, den har rett størrelse og plassering av SAS-logo på halen. Sammelikn med bildet av SAS A300 vedlagt, så ser dere hva jeg mener. Det rareste er det store hvite mellomrommet under vinduene ned til den grå undersiden. Men slik malte de altså A300 i 1980...
Bildet er tatt av Jan-Olav Martinsen er sommerkveld etter at den daglige kveldsflighten fra CPH har landet
Fellowship
11-03-2006, 21:53
Originally posted by LN-KGL
Med design fra slutten av 1950-tallet skulle det vært slik:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/A319_SAS_retro_1956.jpg
Det er fine tengninger du lager,
men skal jeg være pirkete, så vil jeg si som følger:
Til desginen fra slutten av 1950-tallet, det er den versjonen jeg kaller 1957-versjonen, for den kom med de nye DC-7C og CV-440 (etter at de hadde gitt opp forsøket med blanke skrig på de CV-440 som ble levert i 1956), seinere Caravelle og DC-8
SAS-fonten på halen er for stor, og litt for langt ned på halen. Jeg tror ikke de ville plassert A319 øverst med rødt på den måten i starten
foran er det største behovet for endring:
Den tynne røde borden følger rundt fronten av dragehodet og fortsetter veeeldig tynt bakover på undersiden til rett bak døren. Derfra skråner skillet mellom hvitt og blankt forsiktig nedover til det løper fremover rundt nesen rett over "snuten, med god plass til å skrive Vikingnavnet.
jfr
http://www.airliners.net/open.file/0113399/L/
og
http://www.airliners.net/open.file/0108693/L/
Fellowship
11-03-2006, 21:59
Originally posted by LN-KGL
Med design fra slutten av 1960-tallet skulle det vært slik:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/A319_SAS_retro_viking.jpg
Dette er den jeg kaller 1966-versjonen, der de la om fra blank til grå underside på DC-9 fra 1972 og utover ´70-tallet.
Også her mener jeg at SAS-fonten på halen er for stor og litt for langt ned. Blåfargen er litt for mørk, og i denne versjonen hadde de bortsett fra helt i starten i 1966, dører og nødutganger utlinjet med blått.
ellers har du truffet godt, orange winglet... ? ja, DC-9 hadde orange vingetupp.....
For de av dere som ikke ser feilene som vår alles kjære Fellowship nevner - ser riktig - tegningene er oppdatert :love
Og nå legger LN-KGL seg etter å slitt i hele natt....
Megt bra!:nor
De var ferdige rundt kl 02:00 KOG - nå går turen inn til Bærum ;)
Fellowship
12-03-2006, 17:20
Originally posted by LN-KGL
For de av dere som ikke ser feilene som vår alles kjære Fellowship nevner - ser riktig - tegningene er oppdatert :love
Og jeg gjentar gjerne det jeg har prøvd å si før: Du er god til å lage disse tegningene! Om SAS og de som er ansvarlige for hvordan fly faktisk blir malt, er like flinke som deg, da får vi en utrolig fin Retro A319 å glede oss over!!! Så gjenstår det å se hvor lett det blir å få tatt bilde av den i disse sikkerhetens overdimensjonerte tider som er egnet for de som er mest opptatt av firkantet regelverk.
Bra jobba, KGL :)
Jeg er helt enig med Fellowship her(også hans innsigelser lengre opp),keep up the good work LN-KGL!:up:
Dette blir uansett bra...:devot:
sail4fun
08-07-2006, 10:12
det ryktes at den ene skal hete "Christian Waldemar Viking" og ikke "Helge Viking" , med leveranse 9 August.
Er det noen som har mer informasjon rundt leveransene nå som det er kun en mnd. igjen ?
/Geir
Airlinerlist har reg. OY-KBO, på A319-131 c/n 2850, testreg D-AVXK. Ingen datoer foreløpig.
Originally posted by P.A. VIKING
Er det noen som har mer informasjon rundt leveransene nå som det er kun en mnd. igjen ?
/Geir
i've the samee question?
----------------------------
c/n-list last update Jun 30, 2006
c/n 2834 A320-214 F-WWBP B-6283
...announced but not yet seen?
c/n 2888 A319-131 [SAS]
----------------------------
i've missed one "c/n 2850"
Selv om det er litt kvasi og blanding av forskjellige liverys så vil jeg oppføre meg såpass ukorrekt og blasfemisk her på foumet å si at det for det er stilig