PDA

View Full Version : Juleønsker

Halvorsn
05-12-2012, 16:32
Mange i denne tiden mot jula tenker mye på at de ønsker seg en gave i forbindelse med foto. Kanskje fra en selv, kanskje fra en nær eller kjær. Et nytt kamera, et nytt objektiv eller noe nytt fancy schmancy utstyr. Og ja, det er gøy å leke seg frem med nytt utstyr, men det er viktig å ikke glemme å gro som fotograf! Det er jo tross alt DU som trykker på utløserknappen, komponerer, setter instillinger og velger tidspunkt for når du tar bildet.

Det å ønske seg et fotokurs eller en deltagelse på et fotografseminar er ikke dumt å gjøre. En må ha en grunn til å oppdatere utstyr - om du føler du blir hemmet i å ta de bildene du mener du er god for, vær så god! Kjør på og kjøp noe bedre. Men pass på at "nyest er best" eller mest brennvidde/fps ikke går foran noe du tror kan gjøre bildene dine bedre.

Meningen min er ikke å være bedreviter, men passe på så du ikke går i en felle som så altformange amatører/halvproffe går i. En god fotograf kan aldri kjøpes, med mindre du leier han/henne inn for å ta bildene dine. Du må lære å gå før du sykler, ikke kjøpe nye sko før du har vokst ut av dem eller de er slitt ut. En ettertanke på "trenger jeg VIRKELIG dette?" kan være hensiktsmessig for økonomien, og forståelsen av fotografiet også.
Vent med oppgraderinger til du kan få full nytte av et skikkelig godt kamera/objektiv. Og når du først oppdaterer; kjøp noe klart bedre enn det du har fra før av. Har du 600D, ikke oppdater til 60D. Har du 60D, kjøper du ikke 7D. Vent, eller gå oppover.

Kjøp deg noe som kan gi deg noe nytt, når du først føler du blir holdt tilbake av ditt nåværende utstyr. Dra i butikken din, PRØV og TEST UT hvordan ditt eventuelle nye utstyr føles. Greier du å håndtere det? Føler du deg klar? Om ja, gi søren i hva jeg sier, om ikke - ta tiden til hjelp. Om du synes jeg er en hoven dust. Greit. Om du vil ta det jeg sier til etteretning. Greit. Men husk på, det er du som fotograf som tar bildene dine. God førjulstid medforumister! :)

Bergern
05-12-2012, 17:26
Mange i denne tiden mot jula tenker mye på at de ønsker seg en gave i forbindelse med foto. Kanskje fra en selv, kanskje fra en nær eller kjær. Et nytt kamera, et nytt objektiv eller noe nytt fancy schmancy utstyr. Og ja, det er gøy å leke seg frem med nytt utstyr, men det er viktig å ikke glemme å gro som fotograf! Det er jo tross alt DU som trykker på utløserknappen, komponerer, setter instillinger og velger tidspunkt for når du tar bildet. Det å ønske seg et fotokurs eller en deltagelse på et fotografseminar er ikke dumt å gjøre. En må ha en grunn til å oppdatere utstyr - om du føler du blir hemmet i å ta de bildene du mener du er god for, vær så god! Kjør på og kjøp noe bedre. Men pass på at "nyest er best" eller mest brennvidde/fps ikke går foran noe du tror kan gjøre bildene dine bedre. Meningen min er ikke å være bedreviter, men passe på så du ikke går i en felle som så altformange amatører/halvproffe går i. En god fotograf kan aldri kjøpes, med mindre du leier han/henne inn for å ta bildene dine. Du må lære å gå før du sykler, ikke kjøpe nye sko før du har vokst ut av dem eller de er slitt ut. En ettertanke på "trenger jeg VIRKELIG dette?" kan være hensiktsmessig for økonomien, og forståelsen av fotografiet også. Vent med oppgraderinger til du kan få full nytte av et skikkelig godt kamera/objektiv. Og når du først oppdaterer; kjøp noe klart bedre enn det du har fra før av. Har du 600D, ikke oppdater til 60D. Har du 60D, kjøper du ikke 7D. Vent, eller gå oppover. Kjøp deg noe som kan gi deg noe nytt, når du først føler du blir holdt tilbake av ditt nåværende utstyr. Dra i butikken din, PRØV og TEST UT hvordan ditt eventuelle nye utstyr føles. Greier du å håndtere det? Føler du deg klar? Om ja, gi søren i hva jeg sier, om ikke - ta tiden til hjelp. Om du synes jeg er en hoven dust. Greit. Om du vil ta det jeg sier til etteretning. Greit. Men husk på, det er du som fotograf som tar bildene dine. God førjulstid medforumister! :)

Jeg kunne ønsket meg flere mellomrom. ;)

Og når det er sagt, setter jeg veldig pris på alle bildene dere deler, rådene og kommentarene. Jeg er daglig kikker. Og kritiker. Og entusiast.

Mitt juleråd er; lytt til alle råd, evaluer og velg hvordan du (vist f...) vil gjøre det bedre på din måte. Du er selv din viktigste kritiker. Er du happy, del det ut...

Vurderer kamera selv, men ærefrykten tar overhånd forløpig...

Ha en flott spotting-advent!

Håk:)n

Halvorsn
05-12-2012, 17:39
Det å ha ærefrykt for å starte med fotografi synes jeg man bør legge fra seg. Det er en fantastisk verden å gå inn i, og for all del start med et enkelt kit i juletider! Ikke noe er bedre enn å se tilbake på bilder og se at man vokser, og ett sted må man en gang starte. Just jump! Just do it!

Twin Otter
05-12-2012, 17:46
Flott innlegg Halvorsn! Nå ble jeg oppmuntret! Ha en flott førjulstid!

Bergern
05-12-2012, 18:26
Det å ha ærefrykt for å starte med fotografi synes jeg man bør legge fra seg. Det er en fantastisk verden å gå inn i, og for all del start med et enkelt kit i juletider! Ikke noe er bedre enn å se tilbake på bilder og se at man vokser, og ett sted må man en gang starte. Just jump! Just do it!

Gode ord, Halvorsn!

Du og en bunke her på forumet er meget habile fotografer etter av hva jeg har sett. Det setter vi ikkesåveldigfotograferende stor pris på. Flotte bilder for oss entusiaster dag etter dag.

Liker veldig godt den inkluderende holdningen, så her ønsker man seg kamera til jul (om jeg så skal kjøpe det selv).

God advent and keep the pictures comming :)

sevenseas
05-12-2012, 23:05
hei lenge siden jeg skrev noe , var forøvrig på osl idag , forferdelig kaldt,men mye interessant (dette er ett vanskelig ord og skrive ,sikkert feil gadd ikke sjekke) , men jeg har tatt noen bilder
gjennom livet og har funnet ut at objektivet (linsa) betyr mest , kameraet har ikke den
betydningen så lenge det er av kvalitet, men behæver ikke å være av proff kvalitet.
sikkert mange som er uenige ,men det det er jo bare gøy
Så hvis du er ute etter kamera / objektiv så sats på objektivet og gå for mellom modellene når det gjelder kamera hvis du ikke er ute etter helt spesielle funksjoner

hilsen erik

gilera
06-12-2012, 17:25
Ikke glem innholdsfortegnelse og veilederne (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=21788) som ligger her på forumet. Det er laget veiledere om hvordan ta bedre bilder, hvordan redigere dem og hvordan laste dem opp på internett etterpå.

Foto-FAQen ligger her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=559079

Hva sier folket til å lage en tråd med tips til motiver om flyfoto og litt annet? Der vi kan dele våre meninger og erfaringer om hva som gir bra motiver? :)

Halvorsn
09-12-2012, 18:59
Hva sier folket til å lage en tråd med tips til motiver om flyfoto og litt annet? Der vi kan dele våre meninger og erfaringer om hva som gir bra motiver? :)

Det er ingen dum idé! Tror det kan gagne måten man ser på flyfoto på!