View Full Version : Eurobonus award billetter - Utreise SK, retur med *partner
God morgen!
Jeg har forstått det slik at det ved bestilling av award billetter for EB poeng, tilkommer nokså høye avgifter dersom turen tas ut med en *partner. Typisk mellom 2500 - 3500 for Norge/EU - USA.
Blir denne avgiften omtrent halvvert dersom man reiser en vei med SK (se bort fra det lille gebyret for SK) og *partner på retur, eller er det ovennevnte beløpet en fast avgift som kommer inn uansett?
Hei,
Jeg tok ut 2 stk. EB award billetter i business til Dubai for 2 uker siden. Dette var flygninger med Lufthansa. Da kostet det 1998 NOK per person i tillegg til poeng trekket...
Antar det er omtrent det samme eller litt mer til statene...
A
Men dette er vel t/r Lufthansa, som ga deg 1998 pr. hode i avgifter?
Jeg tenker på SK en vei, *partner andre veien...
Men dette er vel t/r Lufthansa, som ga deg 1998 pr. hode i avgifter?
Jeg tenker på SK en vei, *partner andre veien...
Med andre partnere må du betale fuel surcharge, som er mesteparten av de 1998kr her.
Fly du et av strekkene med SAS blir det da lavere, da du kun betaler fuel surcharge en vei
Joda, det stemmer. Jeg ville bare bekrefte det du nevnte i utgangspunktet.
Hvor mye av de som måtte betales fordi det var LH, husker jeg ikke. Har bosset alle mailene også... Men litt var det...
Ringte Eurobonus og fant ut av det.
Utreise i C med LH OSL - FRA/MUC - JFK/EWR og hjemreise i C med SK EWR - CPH/ARN - OSL blir kr 1 880 i avgifter pr. person.
Med t/r SK (som min opprinnelige booking er) er avgiften kr 433 pr. person.
Det høye belpet med LH skyldes - som sikkert alle her vet - at LH ikke godtar at SK betaler deres fuel charge med poeng, men krever cash av SK, som SK igjen da krever av den som bestiller.
Det ble for øvrig opplyst at UA nå ikke (lenger?) krever fuel charge i cash, slik at avgiftene der ville blitt mye lavere. Jeg sparte imidlertid damen på telefonen for nok en dummy-booking for å finne det eksakte beløpet...
Det høye belpet med LH skyldes - som sikkert alle her vet - at LH ikke godtar at SK betaler deres fuel charge med poeng, men krever cash av SK, som SK igjen da krever av den som bestiller.
Det høye beløpet med LH skyldes vel at SK stapper dette i egen lomme? De har jo også prøvd å innføre YQ på egne awards tidligere, og LH har jo YQ på eget metall.
Hvordan forklarer du ellers at awards med UA og US er uten fuel surcharge samme hvilken partner du benytter?
Det høye beløpet med LH skyldes vel at SK stapper dette i egen lomme? De har jo også prøvd å innføre YQ på egne awards tidligere, og LH har jo YQ på eget metall.
Hvordan forklarer du ellers at awards med UA og US er uten fuel surcharge samme hvilken partner du benytter?
Jeg kan ikke forklare noe; viderebringer kun det budskap jeg har fått pr. telefon av EB, og det kan jo hende at de ikke forteller sannheten.
Forklaringen var uansett at LH krevde fuel charge, og at SK/EB ikke fikk betale dette med poeng. Imidlertid godtar UA at dette betales med poeng, slik at det der ikke vil tilkomme like høye avgifter. Hvor disse "poengene" kommer fra, og hvem som stiller med de, aner jeg ikke, og jeg synes også selv at forklaringen ikke er fullgod / høres litt merkelig ut.
Gadd uansett ikke krangle da jeg fikk bestille en multi city billett med AmEx CT, hvilket egentlig ikke er lov ;)
VirreVapp
05-12-2012, 13:41
I og med at SAS sin SF flight ikke finnes i bonussystemet enda fikk jeg tilbud om CT med LH til SF i stedet, men DEEET var masse menger.. Så da ble det ORD i stedet for oss..
Jeg kan ikke forklare noe; viderebringer kun det budskap jeg har fått pr. telefon av EB, og det kan jo hende at de ikke forteller sannheten.
Forklaringen var uansett at LH krevde fuel charge, og at SK/EB ikke fikk betale dette med poeng. Imidlertid godtar UA at dette betales med poeng, slik at det der ikke vil tilkomme like høye avgifter. Hvor disse "poengene" kommer fra, og hvem som stiller med de, aner jeg ikke, og jeg synes også selv at forklaringen ikke er fullgod / høres litt merkelig ut.
Gadd uansett ikke krangle da jeg fikk bestille en multi city billett med AmEx CT, hvilket egentlig ikke er lov ;)
Poengene er jo bare en fiktiv valuta hvert bonuspoeng har, det skjer jo ingen overføring av disse. Dette er derfor bare tull fra SK sin side. Se det heller på denne måten: Når du velger å fly med en partner fremfor SK må de betale denne partneren penger for dette setet, kun den indre sirkel i Star Alliance vet hvor mye som betales for ulike strekninger og klasser. Da er det veldig hendig for SK at f.eks. LH har svært høy YQ, noe som legitimierer innkrevelse av denne summen og som derfor døyver smerten når du velger et sete de må betale for fremfor et usolgt sete på eget metall.
LH tar YQ for bonusreiser av egne kunder, UA tar ikke YQ fra egne kunder så det er jo logisk at det er sånn ifht. SAS-kunder også?!
LH tar YQ for bonusreiser av egne kunder, UA tar ikke YQ fra egne kunder så det er jo logisk at det er sånn ifht. SAS-kunder også?!
Enig - en forklaring fra SK/EB som i liten grad beskriver realitetene.
Jeg fikk hvertfall informasjonen jeg hovedsakelig var ute etter, og ellers litt fjas på siden, samt litt etterfølgende lærdom her :p