PDA

View Full Version : Nye Politihelikoptere

Radiv
02-12-2012, 21:18
Ser på nyhetene at Politiet skal kjøpe nye evt ønsker seg 3 nye helikoptere med forskjellige roller:
- transport av Delta.
- skarpskytter
- løftekapasitet av person ifm redning
- rekognosere
- lenger rekkevidde

De vil ha forskjellige 3 maskiner.
Hvilke typer bør de kjøpe?

Trdfly
02-12-2012, 21:55
Sikorsky S70 eller Agusta Westland W135 ;)

LN-TAL
02-12-2012, 22:04
Å herregud.

Det var ikke bedre og starte med å få bemannet det helikopteret vi allerede har da ?

Epilef
03-12-2012, 00:23
er det noe vits å bruke penger på det når de ikke gidder å bruke helikopterene når de virkelig trenger de.....

som LN-TAL sa, bemannet det de har fra før så kan de tenke på å kjøpe fler

AggTouchdown
03-12-2012, 00:26
Jeg syns det virker som om helikopteret de har nå flyr ganske mye, om jeg ikke ser det daglig over Oslo, så vil jeg i hvertfall si flere ganger i uka.

LN-VLE
03-12-2012, 05:47
Jeg syns det virker som om helikopteret de har nå flyr ganske mye, om jeg ikke ser det daglig over Oslo, så vil jeg i hvertfall si flere ganger i uka.

Der er jo noe land utenfor linjen Sinsenkrysset - Gardermoen som også heter Norge.

Vidar

AggTouchdown
03-12-2012, 08:51
Der er jo noe land utenfor linjen Sinsenkrysset - Gardermoen som også heter Norge.
VidarMen nå var det jo bemanningen, og ikke området de dekker, som du klaget på...

LN-VLE
03-12-2012, 09:21
Men nå var det jo bemanningen, og ikke området de dekker, som du klaget på...

Beklager så mye. Trodde du klaget på at de ikke var over Oslo hver dag.

Vidar

Trdfly
03-12-2012, 09:44
Å herregud.

Det var ikke bedre og starte med å få bemannet det helikopteret vi allerede har da ?

er det noe vits å bruke penger på det når de ikke gidder å bruke helikopterene når de virkelig trenger de.....

som LN-TAL sa, bemannet det de har fra før så kan de tenke på å kjøpe fler

Dere burde virkelig sett på noe annet en VG og de andre superkritiske mediene, selvfølgelig skulle helikoptret vært raskere opp, men det er noe som heter menneskelig svikt, det kunne hendt alle! Nå som alle har klaget over beredskapen, så må det nå være greit at de får lov til å kjøpe inn helikoptre, disse vil bli fordelt over hele Norge, ja nord for Sinsenkrysset.....

PointMergeArrival
03-12-2012, 11:16
Med tanke på prisen for innkjøp og drift av helikopter med nødvendig nyttelast og endurance synes jeg deet er merkelig at de ikke ser på en kombinasjon av helikopter og fly.
Med 1 eller 2 EC135 og et Diamond DA 42 MPP vil de kunne dekke de fleste behov vesentlig rimeligere enn med kun helikopter. En DA 42 MPP kan holde seg i luften over 10 timer og ville ved en lignende situasjon som 22.juli kunne være en utmerket observasjonsplatform helt fra alarmen gikk til idioten var pågrepet. Helikoptre (hvis de hadde vært i luften) ville måtte ha landet for å re-fuele flere ganger i samme tidrommet.

http://www.diamond-sensing.com/index.php?id=da42mppguardian

73H
03-12-2012, 14:02
10 timer endurance er jo ok. Re-fueling er jo ikke noen issue da, men problemet med DA42 er vel heller det at det eller de individene som skal operere plattformen i 10 timer ikke får de-fuelet... :) Toalett er det ikke ombord iallefall :)

LNv22
03-12-2012, 14:39
I tillegg til de nevnte spesifikasjonskravene, har jeg videre hørt at man i politiet ønsker seg følgende:

-Stratospheric ceiling
-Stealth
-Wide range of weapons
-Supersonic speed

Etter mine undersøkelser er det så langt bare denne som passer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Airwolf_(helicopter)

stoeckli
04-12-2012, 12:46
Med tanke på prisen for innkjøp og drift av helikopter med nødvendig nyttelast og endurance synes jeg deet er merkelig at de ikke ser på en kombinasjon av helikopter og fly.
Med 1 eller 2 EC135 og et Diamond DA 42 MPP vil de kunne dekke de fleste behov vesentlig rimeligere enn med kun helikopter. En DA 42 MPP kan holde seg i luften over 10 timer og ville ved en lignende situasjon som 22.juli kunne være en utmerket observasjonsplatform helt fra alarmen gikk til idioten var pågrepet. Helikoptre (hvis de hadde vært i luften) ville måtte ha landet for å re-fuele flere ganger i samme tidrommet.

http://www.diamond-sensing.com/index.php?id=da42mppguardian

I OVC006 og 20kt's vind som det var 22/7 så tror jeg en DA42 i "trakten" som Utøya ligger i hadde vært ganske håpløst, men for høyere Surveillance så kanskje?
Men hvor mye utstyr tåler en DA42 å bli lesset ned med? Hvor mye underload er det med 2-3 pax og gud-vet-hvor-mye-utstyr?

stoeckli
04-12-2012, 12:50
I tillegg til de nevnte spesifikasjonskravene, har jeg videre hørt at man i politiet ønsker seg følgende:

-Stratospheric ceiling
-Stealth
-Wide range of weapons
-Supersonic speed

Etter mine undersøkelser er det så langt bare denne som passer:

http://en.wikipedia.org/wiki/Airwolf_(helicopter)

:-) Jeg fløy IR/H-rating på typen, den ble vel brukt som Redwolf i serien ble jeg fortalt.
Men det var noen knapper og brytere som var fjernet... Hrmmpff!

CFM
04-12-2012, 13:40
Men hvor mye utstyr tåler en DA42 å bli lesset ned med? Hvor mye underload er det med 2-3 pax og gud-vet-hvor-mye-utstyr?

Det er ikke snakk om 2-3 Pax i MPPen. Max 2 ombord og nei med alt utstyret er det ikke mye å gå på. Men hva skal du med underload sålenge du holder deg innenfor max? Overvåkningsutgaven av Tecnam sin twin skal forøvrig slite enda mere ifølge de som har jobbet i begge.

Men back to topic helikopter :-)

M609
04-12-2012, 15:13
Jeg mener det er flere ting som gjør en fixed wing løsning litt uegnet. Den største er antallet dager det er skydekke under MSA. Selv om en DA42 kan fly VFR, så tro jeg ikke det blir en god sensorplatform om den må sirkle og forholde seg til terreng under en typisk BKN014 som man ser my av. Spesielt i mørke. Helikopter som EC145 kan sirkle sakte på autopilot i flat og tight sving, eller om nødvendig HOGE.

Muligheten til å lande og møte/koordinere med folk på bakken, samt ta pauser vekk fra flyplass er også noe de utnytter mye i dag.

En fixed wing platform bør også tåle å fly i ising, da scud-running til og fra oppdrag under været, ikke er noe å anbefale i fixed wing.

Transportmaskiner er det mange å velge blandt, men jeg tror utfordringen (og kostnaden) blir i å rekrutere og lære opp personell til å fly, samt få godkjent sivilt planverk for flyging av skarpe oppdrag til samme nivå som personell i 412 miljøet i forsvaret. (NVG, fast rope, ildstøtteplatform, taktisk lavflyging etc, alt på en potensielt 2-veis skytebane.)

Det blir gjort andre steder i verden, og det er ikke slik at 412 miljøet mangler oppgaver. Kan bli ok avlastning, men det vil fort koste tilsvarende som f.eks 720 skv pr år.

LN-VLE
04-12-2012, 17:53
Jeg mener det er flere ting som gjør en fixed wing løsning litt uegnet. Den største er antallet dager det er skydekke under MSA. Selv om en DA42 kan fly VFR, så tro jeg ikke det blir en god sensorplatform om den må sirkle og forholde seg til terreng under en typisk BKN014 som man ser my av. Spesielt i mørke. Helikopter som EC145 kan sirkle sakte på autopilot i flat og tight sving, eller om nødvendig HOGE.

Trenger ikke en EC145 å forholde seg til terreng under BKN014 eller mørke? Vil sensorene se mer under de samme forholdene avhengig av om de er plassert i et luftfartøy hvor vingene går rundt eller et luftfartøy hvor vingene sitter fast?

Vidar

stoeckli
04-12-2012, 19:38
Trenger ikke en EC145 å forholde seg til terreng under BKN014 eller mørke? Vil sensorene se mer under de samme forholdene avhengig av om de er plassert i et luftfartøy hvor vingene går rundt eller et luftfartøy hvor vingene sitter fast?

Vidar

En EC trenger ikke å holde fart og manøvrere i evnt trange dalfører under lavt skydekke.
Det kan da være greit å stå HOGE et "trygt" sted med gode sendeforhold VHF/UHF/satelitt.

Radiv
05-12-2012, 07:04
Kanskje en Osprey kunne være det Politiet trenger 1 stk av? Både med tanke på transport av Delta og å kynne støtte Østlandet ++ med støtte.
Mange fordeler med tiltrotor mtp på fart, og man får ting og henge på osprey'en som øker rekkevidde og våpenkapasitet, den har etterhvert en lang extrautsyrsliste å krysse på?

SK-92
05-12-2012, 19:39
Mange gode forslag her, men tviler på at sluttresultatet blir så veldig eksotisk.

Tipper på en flåte a´la NLA sin med et par EC135 som nå og kanskje en EC145 som transport/våpenplatform uten så mye ekstra snacks(vekt).

Arbeidet med Nawsar/nye redningshelikoptre bekrefter bare hvor mye byråkrati og lite direkte beslutningsevne som eksisterer hos myndighetene.

Radiv
30-03-2016, 22:20
Er man noe nærmere å bestemme nytt politihelikopter nå, eller er man inne i et 20 års prosjekt?

Radiv
07-06-2016, 14:56
Kommer vel et program på TV i kveld som tar opp sendrektigheten i dette prosjektet.

Hvor vanskelig kan det være??

ErlA
07-06-2016, 15:24
Når man ser på redningshelikoptrene skjønner man jo at det å velge helikopter i Norge tar tid. Har jo blitt en industri dette, det å velge helikoptre :P

Tertit54
07-06-2016, 17:19
Kommer vel et program på TV i kveld som tar opp sendrektigheten i dette prosjektet.

Hvor vanskelig kan det være??

Du mener vel programmet: Beredskapsløftet kl 2205 på Nrk2 i morgen? 8 juni?

Radiv
08-06-2016, 16:18
Lå en dag foran skjema for en gang skyld!!

Radiv
01-06-2017, 22:41
Hvis operative behov er:

- Moderne overvåkninings kapasitet
- Plass til 6 pax med utstyr og pakning

Hvor lang tid ville det tatt folk med kompetanse å finne 3 nåværende kandidater til type maskin, og leie de inn?

Leie de inntil den endelige maskinen man vil ha er klar, og tradisjonelt tar slike prosjekter laaang tid!

B350ER
02-06-2017, 10:50
Det finnes allerede en flyressurs i Norge som ivaretar ethvert sivilt overvåkingsbehov som trengs fra (skudd)sikker flyhøyde - LN-KYV. Den har vært involvert i skogbranner og diverse ulykker inkl. Turøy-havariet. FLIR-sensoren i dette flyet kan lese navnet på Bastøferga mens LN-KYV er over Nesodden! LN-TRG er reservemaskin for KYV. Endurance til LN-KYV er 12+ timer, med toalett. Tror politiet skal konsentrere seg om helikopter inntil videre.

https://www.tu.no/artikler/her-er-kystverkets-nye-oyne/244320

storg
02-06-2017, 14:37
Det nærmer seg avgjørelse.

Airbus Helicopters H145 og Leonardo Helicopters AW169.

Det er de to helikoptertypene det står mellom når Politidirektoratet nå skal kjøpe tre nye helikoptre til erstatning for dagens 15 år gamle og mildt sagt velbrukte to helikoptre.

Forhandlingene er nå helt i sluttfasen, og etter planen skal kontrakten tildeles i løpet av sommeren.

Kilde: tu.no (https://www.tu.no/artikler/leonardo-eller-airbus-skal-levere-nye-politihelikoptre-til-norge/387879)

roger
02-06-2017, 20:36
Det nærmer seg avgjørelse.

Airbus Helicopters H145 og Leonardo Helicopters AW169.

Det er de to helikoptertypene det står mellom når Politidirektoratet nå skal kjøpe tre nye helikoptre til erstatning for dagens 15 år gamle og mildt sagt velbrukte to helikoptre.

Forhandlingene er nå helt i sluttfasen, og etter planen skal kontrakten tildeles i løpet av sommeren.

Kilde: tu.no (https://www.tu.no/artikler/leonardo-eller-airbus-skal-levere-nye-politihelikoptre-til-norge/387879)
Kansje det berre er eg som begynner å bli gamal, men kor lenge har politiet hatt helikopter? Ikkje så lenge som 15 år vel? Maskinene var kansje ikkje nye?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

storg
02-06-2017, 20:38
Kansje det berre er eg som begynner å bli gamal, men kor lenge har politiet hatt helikopter? Ikkje så lenge som 15 år vel? Maskinene var kansje ikkje nye?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Står i artikkelen. 20 år og brukte helikoptre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

CRJ900
05-06-2019, 09:43
NRK og TV2 skriver begge om at LN-ORA og LN-ORB er på vei hjem til Norge:
https://www.nrk.no/norge/nye-politihelikopter-pa-veg-til-noreg-1.14576395
https://www.tv2.no/nyheter/10648734/

Fun facts om LN-ORA:
https://digitaltmuseum.no/021015693968/ett-helikopter-pa-bakken-bell-47-j-ranger-ln-ora-fra-helikopter-service
http://www.nordicrotors.com/reg/LN-ORA/2665/A%E9rospatiale+SA+315B+Lama
http://www.nordicrotors.com/reg/LN-ORA/S.1197/Schweizer+269C

eriwe737
17-09-2019, 22:32
Noen som vet når den tredje kommer? Å regnr blir vell LN-ORC?