PDA

View Full Version : Okt2012: Spotting/flyfoto: Frankfurt & VW Phaeton (leiebil):


Blackhawk
02-12-2012, 03:51
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5659-1.jpg http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5996-1.jpg http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5870-1.jpg



Spotting, fly-bonanza, og Phaeton: Del 1:



"Frankfurt: Main (FRA), samt leiebilen: VW Phaeton"


Flyreisen var med SAS og B736 på ruten: OSL-FRA, spotting og
bilder fra Frankfurt: Main (FRA). Så henting av leiebilen hos
Europcar, og senere kjøring fra Frankfurt til Amsterdam i
Nederland, inkl.spotting på Amsterdam: Schipol (AMS). Så retur med
SAS og MD-82 fra AMS til CPH, og nok en tur med MD-82 på siste leg
fra CPH til OSL. La oss bare sette i gang med bildene fra
Frankfurt: Main (FRA) med det samme:



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5650.jpg
Over: TAM med B777-300ER, og reg.: "PT-MUC". Maskinen hadde sin
første flyvning pr. des. 2008, og er dermed fire år.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5651.jpg
Over: Iran Air med Airbus A300-600, og reg.: "EP-IBB". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. des. 1994, og er dermed snart 19 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5659.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5663.jpg
Over: Lufthansa med Airbus A380-800, og reg.: "D-AIMC". Levert ny
til LH pr. aug. 2010, maskinen er litt under tre år gammel. Bærer
navnet: "Peking", så det vanker ikke særlig med bonuspoeng for å gjette
at A380-maskinene til LH ofte er innom Narita med andre ord.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5667.jpg
Over: United Airlines med B767-400ER, og reg.: "N76062". Opprinnelig
levert til Continental Airlines (som maskinen bærer tydelig preg av),
pr. mars 2002, så overført til United Airlines pr. juli 2011. Maskinen
er litt under 11 år.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5669.jpg
Over: Vietnam Airlines med B777-200ER, og reg.: "VN-A150". Levert
ny til selskapet (via ILFC) pr. des. 2005, og er dermed ca. syv år.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5685.jpg
Over: Royal Jordanian Airlines med Airbus A321-200, og reg.: "JY-AYV".
Levert ny til selskapet pr. juni 2012, maskinen er dermed knappe
6 måneder.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5692.jpg
Over: Condor (Thomas Cook Tyskland) med B767-300ER, og reg.: "D-ABUA".
Maskinen ble levert ny til Condor pr. okt. 1992, og har dermed rukket
å bli litt over 20 år gammel - dog med ettermonterte winglets.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5698.jpg
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5706.jpg
Over: Emirates med B777-300ER, og reg.: "A6-ECS". Levert ny til selskapet
pr. juli 2009, snart 3.5 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5699.jpg
Over: TAM med Airbus A330-200, og reg.: "PT-MVS". Maskinen ble levert
ny til selskapet pr. mai 2010, og er dermed i underkant av tre år.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5711.jpg
Over: JAL (Japan Airlines) med B777-300ER, og reg.: "JA735J". Maskinen
ble levert ny til JAL pr. juli 2006, og er ca. 6.5 år gammel. Den har
følgende seatconfig: F9/C63/W44/Y156, hele fire klasser med andre ord.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5723.jpg
Over: Air France med Airbus A318-100, og reg.: "F-GUGN". Levert til
selskapet pr. okt. 2006, maskinen er dermed litt over seks år gammel.
Den minste modellen til Airbus, personlig synes jeg den nesten
ligner mer på en privat business/executive-jet - lekker!



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5729.jpg
Over: Air Namibia med Airbus A340-300, og reg.: "V5-NME". Opprinnelig
levert til Air France som "F-GNIE" pr. april 1994. Så over til Sabena
(!!), pr. april 1997 - som følgelig opphørte pr.
7. nov 2001. Maskinen ble så satt til oppbevaring, før Lufthansa overtok
maskinen pr. okt. 2002, før Air Namibia overtok den pr. nov. 2005.
A340-maskinen nærmer seg snart sine 19 år.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5752.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5754.jpg
Over: info-skjermene på Frankfurt: Main (FRA) er absolutt informative,
dersom man ser litt bedre etter på skjermene - ser man egne mindre
knapper for "OPS - Inbound" og "OPS - Outbound", dermed kan man få
sett mye nytting informasjon fra Operations - og har følgelig ganske
god oversikt over avgang/ankomst-destinasjon, flytype, registrering,
posisjon, samt alle tidspunkt, meget imponerende at flyplassen tilbyr
tilgang til denne infoen - glimrende for oss med flyinteresse over
gjennomsnittet.

Blackhawk
02-12-2012, 03:52
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5599.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5606.jpg
Over: Lufthansa med helt nye (Boeing) B747-8 (reg. som B747-800,
eller mer detaljert som B747-830 for Lufthansa), denne har
reg.: "D-ABYD", og ble levert til Lufthansa pr. 24. aug. 2012.
Når vi tok dette bildet, var dermed maskinen knappe to måneder.
Bærer forøvrig navnet: "Mecklenburg-Vorpommern". Den har
serienummer: 37829, LN: 1453. Og hadde sin first-flight
hos Boeing: 1. aug. 2012. Motorene er 4x: GEnx-2B67,
seatconfig: F8/C92/Y262.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5771.jpg
Over: Delta Airlines med B767-400ER, og reg.: "N831MH". Maskinen ble
levert til Delta pr. sept. 2000, og er litt over 12 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5786.jpg
Over: United Airlines med B777-200ER, og reg.: "N774UA".
Maskinen levert ny til United pr. mars 1996, og er
snart 18.5 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5799.jpg
Over: Eurolot (Polen) med Dash8-Q400, og reg.: "SP-EQE". Maskinen
ble levert ny til selskapet pr. juli 2012, og er snart 6 mnd gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5806.jpg
Over: China Airlines med Airbus A340-300 (-313X), og reg.: "B-18801".
Levert ny til selskapet pr. april 2001, og er litt under 12 år.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5816.jpg
Over: Lufthansa med Airbus A330-300, og reg.: "D-AIKM". Maskinen ble
levert ny til LH pr. mars 2008, og er litt under fem år gammel -
seatconfig: F8/C48/Y165



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5827.jpg
Over: British Airways med B767-300ER, og reg.: "G-BZHB". Maskinen
ble levert ny til BA pr. mai 1998, og er dermed 14.5 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5835.jpg
Over: Qatar Airways med Airbus A330-300, og reg.: "A7-AEC". Maskinen
ble levert ny til Qatar pr. april 2005, og er litt over 7.5 år.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5848.jpg
Over: Gulf Air med Airbus A320-200, og reg.: "A9C-AM". Ble levert
ny pr. sept. 2011, maskinen er litt over ett år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5861.jpg
Over: nystartede Iberia Express med Airbus A320-200, og reg.: "EC-HUJ".
Maskinen ble levert ny til moderselskapet Iberia pr. sept. 2000,
og overført til søsterselskapet: Iberia Express pr. aug. 2012,
og er snart 12.5 år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5853.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5870.jpg
Over: All Nippon Airways (ANA) med Boeing B787-800 (Dreamliner),
og reg.: "JA806A". Levert ny til ANA pr. 29. mars 2012, og var
ca. 7 måneder gammel - når disse bildene ble tatt. Har
serienr.: 34515, LN: 40 (B787-881), motorer: 2 x RR Trent 1000.
Seatconfig: C46/Y112.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5877.jpg
Over: Lufthansa med B747-400, og reg.: "D-ABVP". Levert ny til
LH pr. feb. 1997, og er dermed snart 16 år gammel. Bærer
navnet: "Bremen".



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5888.jpg
Over: Singapore Airlines med Airbus A380-800, og reg.: "9V-SKJ".
Levert ny til selskapet pr. sept. 2009, maskinen er snart
fire år gammel. Motorer: 4 x RR Trent 970,
seatconfig: F12/C60/Y399.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5893.jpg
Over: Malaysia Airlines med B777-200ER, og reg.: "9M-MRC". Levert
ny pr. juni 1997, maskinen er 15.5 år gammel.
Seatconfig: C35/Y247.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5907.jpg
Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIU". Maskinen ble opprinnelig
levert ny til Iberia pr. juli 1994, satt til lagring pr. april 2003 i Manchester.
Så overtatt av Icelandair pr. april 2004, leaset ut til Volare Airlines
fra 1. mai 2004, til Volare sluttet å eksistere pr. 19. nov 2004. Vært hos
Icelandair siden, maskinen er litt over 18.5 år gammel. Bærer navnet: "Hekla".



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5919.jpg
Over: China Eastern Airlines med Airbus A330-200, og reg.: "B-6538". Levert
ny til selskapet pr. des. 2011, er såvidt litt over ett år gammelt.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5920.jpg
Over: Privatair med B737-800, og reg.: "D-APBB". Levert ny til
selskapet pr. juni 2008, og er 4.5 år gammel. En av de "normale"
B737NG-maskinene hos Privatair på kortruter, og ikke en av de
mere "eksotiske" Boeing: BBJ1 eller BBJ2.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5927.jpg
Over: Thai Airways med B747-400, og reg.: "HS-TGO". Maskinen ble
levert ny til Thai pr. okt. 1993, og vært hos selskapet siden.
Maskinen er litt over 19 år gammel, og bærer navnet: "Bowonrangsi".

Blackhawk
02-12-2012, 03:54
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5945.jpg
Over: Oman Air med Airbus A330-300, og reg.: "A4O-DD". Levert ny til
selskapet pr. nov. 2009, og er litt over tre år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5963.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5964.jpg
Over: Cathay Pacific med B747-400, og reg.: "B-HUF". Levert ny til
selskapet pr. aug. 1993, maskinen er dermed snart 19.5 år gammel.
Seatconfig: F9/C46/Y304.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5968.jpg
Over: Emirates med B777-300ER, og reg.: "A6-ECE". Maskinen ble
levert ny til selskapet pr. des. 2007, og er fem år gammel.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5972.jpg
Over: Srilankan Airlines med Airbus A340-300, og reg.: "4R-ADB".
Maskinen ble opprinnelig levert ny til daværende Air Lanka
pr. okt. 1994, så overført til Srilankan Airlines pr. juli 1994.
Maskinen er snart 18.5 år gammel, seatconfig: C18/Y296.







Så over til leiebilen, ja hvor skal man starte?? Er man litt over snittet
bilinteressert, så har man kanskje hørt om VW Phaeton. Men vet du egentlig
hvor rå og eksklusiv denne bilen faktisk er? VW Phaeton blir ofte omtalt
som et stykke håndlaget kunstverk, og håndlaget - ja; det er faktisk hva
denne bilen er. VW Phaeton er VW sitt svar på bl.a. Mercedes: S-klasse
og BMW: 7-serie. Bilen ble lansert i 2002, og leveres i dag
med følgende motorstørrelser for bensin: 3.2L (VR6, 276HK), 4.2L (V8, 330HK),
6.0L (W12, 444HK), og følgende motorstørrelser for diesel: 3.0L (V6 TDI, 237HK),
og 5.0L (V10 TDI, 309HK)





http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5613.jpg





Detaljer om vår VW Phaeton, leid fra Europcar på Frankfurt: Main (FRA) :


VW Phaeton 3.0, V6 TDI (239HK / 176kW v/ 4000 omdr.,
max Nm: 500 v/ 1500)

Lengde: 5.05 meter, bredde: 1.90, høyde: 1.45

Totalvekt: 2.830kg

Kompressor med turbo

Permanent 4-hjulstrekk

Automat, 6-trinns

Max hastighet (elektronisk begr.): 237 km/t

Vår max hastighet (Autobahn, Tykland): 240+ km/t

0-100 km/t: 8.3 sekunder

Forbruk: bykjøring: 1.16 liter pr. mil,
blandet: 0.85 liter pr. mil,
langkjøring: 0.67 liter pr. mil

Utslipp (EU5), CO2-utslipp (g/km): 224

Bensintank: 90 liter

Pris i Sverige: fra SEK: 599.000
Pris brukt i Sverige, fra SEK: 94.900
Pris i Norge: selges ikke fra forhandler
Pris import-bil ny til Norge: ca. NOK: 1.2 mill.





http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5996.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5997.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5999.jpg




Det er mange historier om hvorfor VW valgte å bygge en bil i luksussegmentet,
men den historien som mest sannsynelig er den riktige, er at Ferdinand Piëch
samlet 15 av sine beste ingeniører, og la 10 (ganske så "ville") krav på bordet
som bilen måtte oppfylle. Visstnok skal halvparten av ingeniørene ha gitt opp,
og gått - når man gikk i gjennom disse 10 kravene; de sa det var umulig for en
bil å kunne oppfylle disse. VW selv har aldri gått ut med alle de 10 kravene, da
dette er hemmeligstemplet. Men for å vise kun noen få av de kravene som bilen
faktisk er i stand til, har det senere blitt frigitt noe informasjon rundt dette.

Ett av kravene skulle være at en VW Phaeton skulle kunne kjøres en hel dag i 300 km/t,
med en utetemp. på +50 grader celsius, og under disse forholdene skulle innetemp.
på bilen være 22 grader uavbrutt. Et annet krav var at panseret på en VW Phaeton,
skulle ikke ha noen som helst vibrasjoner - selv om bilen ble kjørt opp til 306 km/t.
Klimaanlegget skal i seg selv være et mesterverk, stiller man inn klimaanlegget riktig
skal det være helt umulig å få dugg på rutene, og de eletriske lukene som dekker til
blåseventilene er jo lekkert i seg selv. I de dyreste utgavene kan man få bakseter
som er individuelt tilpasset, med kun to seter bak - har hvert eneste sete elektrisk
innstilling med memory, samt massasje, og vifter i setene. I tilegg er det selvsagt
egen konsoll uansett versjon mellom baksetene, med egen klimatronic display for de bak.
Det er i tillegg vektsensorer i baksetene, som gjør at nakkeputene går opp automatisk
når noen setter seg bak i bilen, uansett hvordan setet er innstillt vil den gå tilbake
til normal posisjon når noen åpner døren for å gå ut. Sjåførsetet kan skilte med hele
18 ulike justeringsmåter, totalt sett gir det flere hundre ulike justeringsmuligheter.





LXnKBfl2MBc


Over: her er en kjapp YouTube-video jeg har lastet opp, for å vise den
"fancy" funksjonen mh.t. panelene som automatisk går opp/ned foran
luftelukene. Er totalt tre slike paneler, to små (en på hver side, helt
ved døren) samt denne store midt på konsollen.




Understellet på bilen kan justeres, da den har elektriske støtdempere med hele
fire ulike innstillinger. Man kan enkelt heve eller senke bilen gjennom
infotainment-systemet, men når bilens hastighet overstiger en viss verdi -
vil bilen uansett senke karosseriet automatisk for mindre luftmotstand og
bedre veigrep. Under bruk la vi også merke til, at når vi åpnet bagasjeluken -
senket bilen seg noe bak; og heiste seg igjen når vi låste bilen.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5635.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5636.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5638.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5978.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5980.jpg




Målinger gjort av motorjournalister har vist at de kraftige bremsene, kan stoppe
bilen fra 113 km/t til 0 km/t på 52 meter, og de som har kjørt eller sittet i
en Bentley Continental GT vil kunne kjenne seg igjen, i en VW Phaeton sies det.
Bentley Continental GT og Flyingspur er nemlig bygget på en VW Phaeton W12.
Topphastigheten til en VW Phaeton W12 er elektronisk begrenset til 250 km/t, modellen
vi kjørte her (altså en VW Phaeton 3.0 V6 TDI med 239 hk) er elektronisk begrenset
til 237 km/t (vi nådde 236 km/t på Autobahn i Tyskland, mellom Frankfurt og Munchen,
men da var det heller ikke mer å hente).

I Norge finnes det p.t. kun én eldre VW Phaeton til salgs, en 2005-mod
som har gått 86.000km (til kr: 249.000), har sett to og maks tre stk. brukte
til slags i Norge. I Sverige derimot er det i skrivende stund hele: 29 stk. biler.
Alt fra en 2003-modell (med 118.000km) til SEK: 94.900, til en 2008-mod.
v6 TDI (med 57.000km) til SEK: 329.900, en 2011-mod. (med 44.00km)
til SEK: 379.000, frem til en 2012-modell (0km) til SEK: 569.900 (nedsatt
fra SEK: 704.000).


Eksempel på bruktannonse: (denne er mye bil for pengene)
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/phaeton/5vb47jrg/A0QBUDIAAY8YzCUAOAA_!

Blackhawk
02-12-2012, 03:55
http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5982.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5986.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5988.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5992.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6028.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6030.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6031.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6159.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6176.jpg




Linker til tester og info om bilen:



Wikipedia: Volkswagen Phaeton:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Phaeton

Nybilsinfo SVerige:
http://www.bytbil.com/nybilsfakta/versioner/nvw2dkyg

Fifth Gear: "VW Phaeton":
http://www.youtube.com/watch?v=_JOtQ3m0kUY


Autofil (NRK) test av VW Phaeton (2003):
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/3032


Autofil (NRK) på fabrikkbesøk, VW Phaeton:
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/38369/

CNBC (Overdrive) testkjører VW Phaeton:
http://www.youtube.com/watch?v=VPw-_dyHahg

Reklamefilm fra VW av Phaeton (2007):
http://www.youtube.com/watch?v=q_sQsucSKX4

Roadfly-magasin, tre-siders reportasje om VW Phaeton W12:
http://www.roadfly.com/magazine/16/vw_phaeton.1.html


http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6021.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6011.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_5979.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6006.jpg

http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/IMG_6286.jpg
Over: ja 236 km/t er høyeste hastighet Garmin sin navi leste av, da sto
riktignok måleren i bilen på godt over 240 km/t. I denne hastigheten var
det dog ikke mer å hente ut av motoren, og det gikk egentlig rimelig raskt.



http://i1121.photobucket.com/albums/l513/FRL_2011/OKT2012_FRA_AMS_Phaeton/Tollvesen_Import_Phaeton02.jpg
Over: som sagt, ved import av en helt ny VW Phaeton fra Sverige -
så blir prisen mer eller mindre fordoblet. Totalpris etter
fortolling, blir faktisk over 1.2 millioner norske kroner.
Den eksakte prisen blir NOK: 1.251.889,63.- (ikke glem
de 63 ørene!).


Konklusjon: bilen var en drøm å kjøre, spekket mye ekstremt mye finesser, tekniske
detaljer, ekstrautstyr, innstillinger, osv osv. - man trengte egentlig mye lengre
tid; på å sette seg inn i alt, og for å teste dette ut. Bilen var ekstremt stillegående,
utrolig lettkjørt (mye takket være progressiv servo), men sjelden jeg har kjent en bil
som har vært såpass lett på rattet, meget behagelig under langkjøring, "litt stor" under
bykjøring og parkering i p-hus, men uten tvil en meget positiv opplevelse - VW Phaeton
ga helt klart mersmak; kanskje en fremtidig "bil nr.3" (først skal det dog handles
BMW 5-serie, av den nye typen).



Se Del:2 , for bildene fra Amsterdam: Schipol (AMS).



Merknader: en del av bildene er tatt i varierende vær, ofte med en del vind -
og bildekvaliteten kan være preg av dette. Informasjon om bl.a. reg. dato,
kan inneholde feil - alderen på flyet er angitt i forhold til "first flight"
hos flyfabrikanten, og ikke i forhold til når flyet ble levert til selskapet.
Informasjon ang. evt. seatconfig kan være feil, og angitt når dette er opplyst
i forhold til registrering på flyet når jeg har slått dette opp.


Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av
merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0
megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.



Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen
kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

putzmeister
02-12-2012, 09:58
Virkelig gjennomført serie, meget bra.

VC-10
02-12-2012, 10:17
Artig med bilder fra Frankfurt. En flott spotterplass. Dette bringer tilbake minner fra min lille spottertur til FRA i sommer der jeg så mye av det samme som du presenterer!

toftos
02-12-2012, 13:32
Nydelige bilde :)

Halvorsn
02-12-2012, 22:41
Ingen dieselfan, men dæven for ei kjerre! Og herlige flybilder! :up: Veldig godt dokumentert! Og fyttiflateby for noen avgifter vi har her til lands, uffameg :(

Vede
03-12-2012, 00:21
Som vanlig en uslåelig dokumentasjon og info. FRA er virkelig en flott plass å spotte. Litt vel mye sharpen på endel bilder ser jeg.

olehoel
03-12-2012, 13:49
Phaeton er en utrolig fascinerende bil, og med den V10-dieselen i kan du antagelig stoppe jordrotasjonen hvis du kjører motsatt vei.. Det store problemet er jo naturligvis at uansett hvordan man vender på det, så er det fortsatt ei folkevogn. 1,2 mill er mye gryn for en Volkswagen, og hvis man først skal bruke såpass er det mye annet innen rekkevidde som også frister. Dette er jo også grunnen til at den ikke har solgt særlig bra.. Om du kjenner deg igjen fra en Bentley, hvorfor da ikke KJØPE en Bentley? Eller en Cayenne Turbo? En Range Rover V6? En (noe mindre praktisk, men mest sannsynlig mer morsom) Audi R8? 2012-mod Jaguar XJ? Aston Martin DB9? Ville du valgt Phaeton'en over en ny BMW 640?
Men, som sagt en utrolig fascinerende bil, en typisk Piëch-bil - akkurat som Bugatti Veyron.. :) Og det sier jeg i absolutt beste mening!

Blackhawk
05-12-2012, 23:00
Tusen takk for alle kommentarer, og tilbakemeldinger! Hyggelig
at reisebrevet falt i smak! Slike tilbakemeldinger, gjør det hele
verdt det!

Vede: ja jeg har egentlig prøvd å bruke så lite som mulig, men
pga. svært skiftende vær, og til tider vanskelig å holde kameraet
stødig pga. vinden (og regn) - måtte det litt sharpen til her og der.

olehoel: ja Phaeton er uten tvil fascinerende, og helt klart noe jeg
vurderer å kjøpe brukt (selv her i Sverige, taper den ser rimelig kjapt -
og man får virkelig mye for pengene, når den er blitt to-tre år), som
en bil nr. tre. Men de som kjøper denne ny, ja da skal man virkelig være
i en meget snever målgruppe tror jeg - og det hjelper nok, hvis man er i
overkant Volkswagen-fan.