View Full Version : 24 timer i .... - hvilke byer er det verdt å stoppe i?
Hei.
I forbindelse med en tur til Tokyo i mai/juni som jeg snart skal bestille, vurderer jeg å ta flere lynvisitter innom byer jeg reiser via. Som de fleste her inne sikkert kjenner til, kan man ha "ubegrenset" med layovers (dvs transfer på under 24 timer) på en award-billett. Ruten jeg har falt ned på tar meg innom Frankfurt, Paris, Seoul og Bangkok. Hvilke av disse byene er det verdt å stoppe i for 20-24 timer? :) Tar gjerne også i mot tips om hva man bør gjøre i byene på så kort tid, og hvordan man utnytter tiden best mulig (foruten å planlegge mest mulig effektiv transport til/fra flyplassene på forhånd)?
Superhai
02-12-2012, 02:56
Alle byene du har nevnt er jo verdt 24 t eller mer, og man kan også ha glede av et par timer. Jeg ville valgt den byen som er lengst unna deg, siden hvis du bor i Norge, så er FRA og PAR lett tilgjengelige, mens SEL er ikke fullt så lett. Hva du bør se, kommer velann på dine interesser og smak.
robertaas
02-12-2012, 05:58
Ville også valgt Seoul og tatt en guidet tur til den "demilitariserte" sonen hvor du kan komme deg såvidt over på nordkoreansk side. Sjekk tripreportene om dette.
Da er turen omsider bestilt, og det ble 20-24 timers stopp i alle byene utenom København - dvs ZRH, PAR, ICN og FRA. De lange stoppene blir BKK og TYO. Så får vi se når turen er gjennomført om det var overambisiøst og ble slitsomt, eller om det frister til gjentakelse.
Kan jeg selv velge ved innsjekk i Bergen hvor langt jeg vil sende bagasjen? Hvis jeg f.eks. sjekker inn bagasjen fra BGO til CDG (se ruten i signaturen), er jeg da sjekket inn hele veien og får alle boardingpassene med en gang, slik at jeg bare trenger å komme i tide til sikkerhet og boarding i ZRH etter 23 timers stopp? (Sett bort fra at jeg sikkert kommer tidligere uansett for å bli vant til loungetilværelsen ;)). Kan jeg evt sende bagasjen hele veien til BKK og kun reise med håndbagasje både til ZRH og CDG, på tross av så lange stopp?
Ville også valgt Seoul og tatt en guidet tur til den "demilitariserte" sonen hvor du kan komme deg såvidt over på nordkoreansk side. Sjekk tripreportene om dette.
Etter det jeg kan finne tar de korteste turene ca seks timer, og med 22 timer totalt der og både ankomst og avreise midt på dagen blir det vanskelig. Men takk for et godt tips, det hadde vært veldig interessant og definitivt noe utenom det vanlige om jeg hadde tid.
Superhai
28-12-2012, 23:49
Kan jeg selv velge ved innsjekk i Bergen hvor langt jeg vil sende bagasjen?
Du får ikke sjekket inn lengre enn bagasjen din, og hvor langt du kan sjekke inn varierer med lokale prosedyrer på flyplassen, og om flyene er åpne for innsjekk.
Du får ikke sjekket inn lengre enn bagasjen din
Har selv sjekket inn meg selv helt til SEA med BA, mens kofferten kom ut på LHR (skulle overnatte på LHR)
Superhai
28-12-2012, 23:59
Har selv sjekket inn meg selv helt til SEA med BA, mens kofferten kom ut på LHR (skulle overnatte på LHR)
Jeg sikter til reisen som trådstarter snakker om, ikke om BA til SE-A ;) . SAS sjekkinn-system tillater ikke det. Man kan forøvrig be om å få ut bagasjen ved lange stopp, og noen steder vil de kanskje gjøre det automatisk, selv om man er sjekket inn lengre.
Jeg sikter til reisen som trådstarter snakker om, ikke om BA til SE-A ;) . SAS sjekkinn-system tillater ikke det. Man kan forøvrig be om å få ut bagasjen ved lange stopp, og noen steder vil de kanskje gjøre det automatisk, selv om man er sjekket inn lengre.
Det kan hende. Jeg bare poengterte at det går an. ;)
Mulig jeg ikke leste innlegget ditt i sammenheng med resten av tråden
Du får ikke sjekket inn lengre enn bagasjen din, og hvor langt du kan sjekke inn varierer med lokale prosedyrer på flyplassen, og om flyene er åpne for innsjekk.
Hmm, ok, takk. Åpner innsjekk vanligvis/alltid samtidig for både online-innsjekk og i skranken? Ser at Swiss åpner OLCI 23 timer før avgang, og jeg har ca 26 timer mellom BGO-CPH og ZRH-CDG. Og 25 timer mellom ZRH-CDG og CDG-BKK, mens OLCI åpner 24 timer før. Det hadde egentlig vært behagelig å sjekke inn bagasjen hele veien til BKK og reise lett, men det ser mørkt ut for det.