View Full Version : Å komme seg til og fra Nijmegen, Nederland
Har klart å bestille en billett til Bruce Springsteen sin konsert i Nijmegen den 22/6, og sitter nå og kikker på fly. Det enkleste ser ut til å være å fly til AMS og ta tog derfra. Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot å fly via-via, men her vil jeg helst komme meg fram så raskt og billig som mulig - med visse forbehold ^_^
KLM flyr altså direkte og forholdsvis biillig. Under tusenlappen hver veg, til ganske fornuftige tider. Jeg har midlertid ingen status hos de i juni (har FB Gold nå, men der finnes vel ikke engang soft landing?).
Med status hos både *A (Gold) og OW (Sapphire) er de selvsagt å foretrekke.
Har mest lyst til å fly BA hjem, og der er tidene og prisene greie nok (sist jeg sjekket, hverfall).
Jeg er altså ute etter en enveisbillett, helst med ankomst AMS før klokken 14. SAS kan fly meg via CPH for 2399 (dyrt) fra OSL klokken 06:20
Lufthansa har to muligheter, som jeg forsåvidt kan booke for UA-miles, så der betyr ikke prisen noe. De har midlertid enten avgang 06:25, elller en 45-minutters connection i FRA. Avgangstiden på den ene frister ikke, og det gjør heller ikke connectiontiden på den andre ^_^.
KLM skal ha over 4600 for en enveisbillett (Jeg vet man kan booke t/r og "kaste" returen, men "klarer" av en eller annen grunn ikke det :drunk:)
Så da lurte jeg på, om det er noen som evt. har noen andre tips, som jeg evt. ikke har fått med meg? Bør ikke være i Nijmegen noe særlig senere enn 15/16-tiden. Trenger selvsagt ikke være via AMS, men jeg kommer ikke på noe lurere (DUS virket litt mer kronglete med tog, f.eks.)
Hjem igjen lurer jeg på om jeg skal fly BA fra AMS eller RTM. Noen som vet om det er "enkelt" å komme seg til RTM?
Hvorfor ikke t/r med BA egentlig? (Har ikke sjekket tid/pris).
Ellers er det vel relativt greit å komme seg rundt med tog i bygda der.
Hvorfor ikke t/r med BA egentlig? (Har ikke sjekket tid/pris).
5846 NOK om jeg skal reise fra OSL tidlig nok - og det er bak gardina.
Fly ned til CPH 21/6, finn deg en behagelig kupe i CityNightLine som tar deg til Amsterdam med en behagelig ankomsttid på morgenen.
Jeg har forstått det slik at det vanligste er å gå til Nijmegen :p
http://www.4daagse.nl/en.html
Fly ned til CPH 21/6, finn deg en behagelig kupe i CityNightLine som tar deg til Amsterdam med en behagelig ankomsttid på morgenen.
Kunne jeg reist dagen før, hadde jeg sikkert flydd direkte ned. Poenget er at jeg prøver å planlegge uten å være avhenghig av feriedager ;)
Superhai
01-12-2012, 13:53
Fly til FRA og ICE (går fra flyplassen) og til Arnhem og bytte til lokaltog (tar 10-15 min) til Nijmegen.
Et annet raskere alternativ er å fly til DUS (eller CGN), da er samlet togtur på i overkant av halvannen time til Nijmegen, men du må bytte tog en ekstra gang siden du må ut fra flyplassen.
Pokker. Er en måned for tidlig ute ^_^
Hjem igjen lurer jeg på om jeg skal fly BA fra AMS eller RTM. Noen som vet om det er "enkelt" å komme seg til RTM?
Det går helt greit det. Fra Rotterdam CS (tog) går det buss hvert kvarter og det tar i underkant av en halvtime. Alternativt så kan du ta T-bane som går hvert 10'ende minutt men så er det 3 km å gå fra holdeplassen.
Bizflyer
01-12-2012, 14:27
Det er vel forsåvidt hipp som happ om du flyr til AMS eller DUS. BA har noen avganger med 767 mellom LHR og DUS som vel kunne være artig.
Var det meg som skulle reise hadde jeg flydd til DUS og tatt leiebil derfra. De gangene jeg har sjekket har leiebil alltid vært billigere i DUS enn i AMS.
Been there, done that - twice! ;)
BF:cool2
Fly til AMS, det går direktetog hver halvtime fra AMS til Nijmegen. Kollektivtrafikk i Nederland er billig, og utrolig bra.
Det går helt greit det. Fra Rotterdam CS (tog) går det buss hvert kvarter og det tar i underkant av en halvtime. Alternativt så kan du ta T-bane som går hvert 10'ende minutt men så er det 3 km å gå fra holdeplassen.
Det går en shuttle fra T-banestasjonen, mener jeg bestemt. Ville ikke funnet på å gå derfra -- tror for det blir mer enn tre kilometer til terminalbygget også...
Betraktlig mye mer stress enn å fly fra Schiphol for deg -- men er det for turens skyld og en ny flyplass........
Kunne jeg reist dagen før, hadde jeg sikkert flydd direkte ned. Poenget er at jeg prøver å planlegge uten å være avhenghig av feriedager ;)
Om du jobber til 20:00 hver kveld ryker denne tanken, men dersom du slutter tidligere går nattoget 18:10 fra Køben.
Om du jobber til 20:00 hver kveld ryker denne tanken, men dersom du slutter tidligere går nattoget 18:10 fra Køben.
Aner selvsagt ikke nå hvordan jeg jobber i juni, men om jeg evt. skulle ha mulighet til å rekke et tog som går fra Køben i 18-tiden, kan jeg like gjerne fly direkte ;)
For all del, jeg tar gjerne tog, men det frister mest om det går om dagen.
Twin Otter
01-12-2012, 17:14
Jeg har inntrykk av at du driver og farter rundt i Europa rett som det er. Hva med å kjøpe en open-jaw i en eller annen kombinasjon. Også bruker du returen til noe annet du har lyst å gjøre senere? På la os si..... ...badeferie på Cote D'azur?
Gotta love some randomness... ;)
Også bruker du returen til noe annet du har lyst å gjøre senere? På la os si..... ...badeferie på Cote D'azur?
Meg på badeferie? Hahahah!!!
Forsøkte å ligge på en strand en gang, men da kom Greenpeace og dyttet meg uti vannet :lol:
Men godt forslag. Jeg kan jo booke en t/r hos KLM med returen en annen gang..
Også jeg som egentlig hadde planer om et rolig reiseår i 2013 :rolleyes:
Twin Otter
01-12-2012, 18:15
Meg på badeferie? Hahahah!!!
Forsøkte å ligge på en strand en gang, men da kom Greenpeace og dyttet meg uti vannet :lol:
Men godt forslag. Jeg kan jo booke en t/r hos KLM med returen en annen gang..
Også jeg som egentlig hadde planer om et rolig reiseår i 2013 :rolleyes:
Jeg skulle bare være morsom... ;)
Nå skal hvertfall ikke bare jeg ha skylda dersom det blir et mer aktivt reiseår i 2013 en du hadde tenkt deg.
Likte den med returen en annen gang.. SK enveis en dag det passer deg og hjem med KL den dagen det passer deg...
rkvalvaa
01-12-2012, 18:44
Er litt usikker med det soft landing hos FB, trodde de sluttet med det når man fikk ta med seg overskytende poeng/flygninger til året etter. Men fikk nylig mail fra FB som sa at for å rekvalifisere til gold i år, så måtte jeg skaffe meg en gitt mengde poeng/flygninger, hvis ikke ville jeg bli FB Silver. Så ser ut til at det er soft landing fremdeles, men FB Silver gir knapt noen fordeler lenger...
Er litt usikker med det soft landing hos FB, trodde de sluttet med det når man fikk ta med seg overskytende poeng/flygninger til året etter. Men fikk nylig mail fra FB som sa at for å rekvalifisere til gold i år, så måtte jeg skaffe meg en gitt mengde poeng/flygninger, hvis ikke ville jeg bli FB Silver. Så ser ut til at det er soft landing fremdeles, men FB Silver gir knapt noen fordeler lenger...
Fra en mail jeg fikk:
We would like to inform you that, as of 29/10/2012, it appears that you have not earned any Level Miles nor Qualifying flights this year*. If you do not earn any Level Miles or Qualifying flights at all in 2012, you will lose your Flying Blue Gold benefits and become an Ivory member as of 1 April 2013.
Kan være fordi jeg ikke har flydd Skyteam i det hele tatt? Blir strengt tatt ikke noe savn.
Vel vi gikk fra gull til sølv til menig... Har 100k poeng vi holder liv i med en tur nå og da til AMS og CDG . Intet problem det, hver 20 mnd spes AMS er jo helt herlig...:colgate:
Kanskje de har endret det nå. Sølv har like lite nytte hos FB som EB ...
Da var hvertfall BA booket fra AMS på returen. Hadde vært moro med RTM, men AMS er ett tog direkte til kjelleren under flyplassen istedenfor tog+t-bane+buss.
Det går en shuttle fra T-banestasjonen, mener jeg bestemt. Ville ikke funnet på å gå derfra -- tror for det blir mer enn tre kilometer til terminalbygget også...
Betraktlig mye mer stress enn å fly fra Schiphol for deg -- men er det for turens skyld og en ny flyplass........
Jo, det går en shuttlebuss fra t-banen til terminalen, men bare hver halvtime. Da går jeg heller, men det er nå meg. Uansett så er det jo enkelt å ta buss fra terminalen helt til CS.
Jo, det går en shuttlebuss fra t-banen til terminalen, men bare hver halvtime. Da går jeg heller, men det er nå meg. Uansett så er det jo enkelt å ta buss fra terminalen helt til CS. Bodde i gangavstand fra metro-stasjonen i et år, men trodde du måtte rundt hele flyplassen (veien over/nord for flyplassen) om du skulle gå...
Direktebussen vet jeg dog ikke noe om. :) I alle tilfeller vil jeg mene toget i kjelleren på Schiphol er svært mye enklere, men som sagt, for turens skyld kan man jo velge RTM. (Jeg drog selv innom terminalen på RTM dagen før jeg flyttet derfra bare for å ha vært der. Da hadde jeg leiebil...)
35 minutter i CPH bør vel strengt tatt gå? Fortsatt litt dyrt, men akkurat nå synes jeg alt under 2000 virker billig....
Superhai
02-12-2012, 19:17
35 minutter i CPH bør vel strengt tatt gå? Fortsatt litt dyrt, men akkurat nå synes jeg alt under 2000 virker billig....
35 min går fint. Men jeg skjønner ikke hvorfor du tar den ruta om du kan bruke LH til DUS og tog rett til Nijmegen, raskere og enklere.
35 min går fint. Men jeg skjønner ikke hvorfor du tar den ruta om du kan bruke LH til DUS og tog rett til Nijmegen, raskere og enklere.
Sjekket enveisprisene til LH i det siste?
I tillegg er det ikke like lettvint med tog som fra AMS.
Hvorfor ikke booke LH eller KL tur/retur og bruke returen en annen gang, som foreslått på forrige side?
Superhai
02-12-2012, 19:55
Sjekket enveisprisene til LH i det siste?
I tillegg er det ikke like lettvint med tog som fra AMS.
Ok, synes du nevnte du kunne bruke poeng på LH. Så jeg tenkte ikke så mye på det.
Det er bare marginalt forskjell i lettvinthet, om du sammenligner med at du skal bytte fly 2 ganger.
LH2951 09:35-11:30 OSL-DUS
lokaltog fra flyplassen til Düsseldorf eller Duisberg stasjon (8 min)
ICE 13:10-14:30 til Arnhem
lokaltog til Nijmegen ca 15 min.
Altså ankomst Nijmegen før kl 3. Du kan også kjøpe billett for hele tog-strekningen hos DB, koster 40€.
Fra Schiphol så har du 1,5 t med tog. Men du skal få velge hva du føler selv. ;)
Ok, synes du nevnte du kunne bruke poeng på LH. Så jeg tenkte ikke så mye på det.
Hadde jeg kunne brukt miles på direkteflighten til DUS hadde jeg gjort det. LH ser dessverre ikke ut til å ha noen ledige bonusseter på den flighten.
Det tidligste jeg kan være i DUS med bruk av miles, er 14:00. Da er første mulige tog 15:13, og er fremme i Nijmegen 16:47. Lander jeg på AMS klokken 14, kan jeg f.eks. rekke direktetoget 14:30 (med kun håndbagasje og litt flaks..) og være fremme 16:02. Hvis ikke går det tog ca. hvert kvarter (direkte hver halvtime, og med ett bytte "det andre kvarteret"). AMS har med andre ord flere backupløsninger når det gjelder tog, og max. et bytte fra Schiphol til Nijmegen. Så da føler jeg at AMS er litt safere enn DUS ;)
Alternativene med bruk av miles dit, er enten en avgang 09:55 med 45 minutter i FRA, evt. en avgang 06:20 med bedre tid i FRA, men en umenneskelig tid å sto opp på...
Den via CPH og FRA er foireløpg eneste jeg har funnet til en relativt fornuftig pris uten bruk av miles, men da blir det to mellomlandinger. Jeg har jo normalt ikke noe i mot litt mellomlandinger og omveier, men kanskje ikke akkurat på denne turen...
Det her kommer jeg til å angre VElDIG på den 22. juni. UA-award hos LH er booket, med avgang fra OSL 06:25...