View Full Version : LN-KOGs julekalender 2012
Velkommen LN-KOGs julekalender! Det er 1. desember og på tide å åpne første luke i årets julekalender. Fram til julaften kommer det et variert utvalg av bilder fra de siste 25 årene.
Samme ground rules som tidligere: Dette er en julekalender der LN-KOG legger ut ett bilde hver dag fram til og med julaften. Det skal bare være ett bilde per luke, andre bilder blir fjernet fra denne tråden.
Vi åpner en desemberdag i 1991 på Røros med en klassisk 737 i klassisk norske farger
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/01.jpg
Twin Otter
01-12-2012, 09:45
God morgen! Og tusen takk for flott åpning av julekalenderen! Hvem trenger sjokolade- og pakkekalender når vi har denne her?
O herlige luke nummer 1, tilbrakt mange timer i belly på denne ja:fly Takk for enda et flott minne!
Hadde helt glemt hvor fint dette liveryet var!
Dette blir en av to julekalendre jeg skal følge slavisk, har du reg på denne maskina?
Og det var SVÆRT passende ettersom Widerøe returnerte til Røros i dag. En god start! :up:
har du reg på denne maskina?
Ser ut som det står 'A' på hjulbrønnen, så da er det nok LN-SUA. Denne var stadig se på FBU også etter at BU var ferdig med den, som Lufthansa/Air Atlanta-frakter og ble 'lagret' i 2010 etter en periode hos Gading Sari Aviation Services i Malaysia.
Da var du i gang - flott bilde fra svunne tider. Ser fram til daglige lyspunkt i førjulstiden!
GinTonic
01-12-2012, 11:24
Hvilken nostalgi! Mange gode minner fra BU 732 og ikke minst melkeruten TRD-RRS-FBU. Tenk at BU hadde full servering på denne ruten. Flott initiativ;)
Det skal bare være ett bilde per luke
Toooooooo ....... ;)
http://www.enfb.net/fbu/LN-SUA.jpg
Twin Otter
01-12-2012, 11:31
Toooooooo ....... ;)
http://www.enfb.net/fbu/LN-SUA.jpg
Rett og slett sexy!!
Hvilken nostalgi! Mange gode minner fra BU 732 og ikke minst melkeruten TRD-RRS-FBU. Tenk at BU hadde full servering på denne ruten. Flott initiativ;)
Jeg blir helt varm om hjerterota, erindrer vagt at jeg fløy den melkeruta en gang sent på 80 eller tidlig 90. Som minor, var veldig fornøyd med å få fly alene til store Oslo, selv om det var litt skummelt.
Ser ut som det står 'A' på hjulbrønnen, så da er det nok LN-SUA. Denne var stadig se på FBU også etter at BU var ferdig med den, som Lufthansa/Air Atlanta-frakter og ble 'lagret' i 2010 etter en periode hos Gading Sari Aviation Services i Malaysia.
Nei, du blander sammen de to LN-SUA. Den du snakker om er -205C 20458/278, dette bildet er av -205Adv 23464/1223 som var den første av seks -205'ere levert i '86. Den ble leaset til VASP som PP-SPA en periode før den ble hentet hjem igjen (VASP var ikke noe godt papir...) før den gikk til SWAL (aka Japan Transocean) i Japan som JA8528 og lever nå i beste (?) velgående hos LAM i Mozambique som C9-BAJ. Forøvrig sammen med søsterskip C9-BAO (LN-SUQ).
Uansett, alltid like kjekt å se bilder av damer man har hatt intimt bekjentskap med...^_^
Toooooooo ....... ;)
http://www.enfb.net/fbu/LN-SUA.jpg
Duuuuustuuuuuuuur :angry::p:p
Det er LN-SUA msn 23464 med følgende historie, nyeste først
C9-BAJ "Pemba" LAM Linheas Aereas Mocambique leased 6/03 Celtic Capital 23464 Corp.
N464BA rg 6/01 Boeing (WFBN)
JA8528 dd 6/93 Japan Transocean Air
LN-SUA returned 11/92 Braathens
PP-SPA leased 12/91 VASP
LN-SUA dd 4/29/86 Halvdan Svarte Braathens ALCD
LN-SUA ff 4/10/86 The Boeing Company
I stand corrected og bøyer meg ned i historiens støv .. (dust på engelsk) :p
Takk for herlig bilde LN-KOG! Vet ikke hvor mye tanker rundt det som er interessant for deg eller andre,men her er et par:Allerede 5.12.91 ble maskinen avregistrert for VASP-utleie iflg Kay Hagby.Kanskje du fanget den på siste tur i komplette SAFE-farger?
Ellers har Røros opplevd LN-SUA som Heron, Friendship og to 737-200.Dessuten var Friendship tilbake på Røros-ruten så sent som 1988,da i Busy-Bee-farger
Fellowship
01-12-2012, 16:10
Tusen takk for flott kalenderbilde :)
Denne nye LN-SUA Halvdan Svarte som ble levert i april 1986 kom som den første av 6 fabrikknye 737-205 til BU det året mens de fortløpende faset ut 4 F.28 og den siste 767 (og en innleid 737 som kom for den første 767 året før)
Takk for herlig bilde LN-KOG! Vet ikke hvor mye tanker rundt det som er interessant for deg eller andre,men her er et par:Allerede 5.12.91 ble maskinen avregistrert for VASP-utleie iflg Kay Hagby.Kanskje du fanget den på siste tur i komplette SAFE-farger?
Ellers har Røros opplevd LN-SUA som Heron, Friendship og to 737-200.Dessuten var Friendship tilbake på Røros-ruten så sent som 1988,da i Busy-Bee-farger
Det er mulig jeg hadde flaks der... Den flittige bien fløy nok Friendship på RRS så sent som 1991. Da gikk Braathens SAFE over fra tre daglige avganger (morgen og kveld med BS og midt på dagen med BU) til to daglige med eget metall.
Var det ikke en LN-SUA som var kombimodell også, eller husker jeg feil?
Var det ikke en LN-SUA som var kombimodell også, eller husker jeg feil?
Jo, det var SUA #1, c/n 20458 l/n 278, se post nr. 12.
Denne tråd glæder jeg mig til at følge de næste 23 dage
Hilsen Ole
Jo, det var SUA #1, c/n 20458 l/n 278, se post nr. 12.
Uff da - sløvt av meg, men takk uansett!
Da åpner vi luke to i julekalenderen. Vi holder oss til Røros og tidlig nittitall. Dette bildet er fra juni 1990. I bakgrunnen står en militær tankbil som støttet 338 Skv som var på "sommerleir" på RRS den uka.
Ellers er hyggelig å merke seg at det er noen som følger i mine fotspor med julekalender...
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/02.jpg
putzmeister
02-12-2012, 10:04
Meget lekkert dette.
Uten historien blir det ingen framtid, dette er virkelig noe å glede seg over:D
Flott... jeg var i 338 skv på den tiden, hadde et flott opphold på RRS.
Går ut i fra at den ble operert av Fred Olsen, ser på flagget og registreringen. Men jeg husker ikke flytypen? Er det noen som kan hjelpe meg? Tenker så det knaker nå.
Superhai
02-12-2012, 14:25
Men jeg husker ikke flytypen? Er det noen som kan hjelpe meg? Tenker så det knaker nå.
Hawker Siddley HS-748?
Hawker Siddley HS-748?
Jepp. Opprinnelig Avro 748, "nytt" navn Hawker Siddeley 748, så BAe748 etter konsolideringen blant britiske flyfabrikanter.
LN-FOM var såvidt jeg husker en Serie 2A (c/n 1631), gikk etterpå til West Air i Sverige som frakter som SE-LEY før den ble skrotet. Endte vel opp som "firetrainer" for brannvesenet i Lidkøping hvis jeg husker rett.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_HS_748
Har vært heldig å fly denne typen mellom St. lucia og Barbados i 1973.. Flott å se igjen.:D
Edit: glemte med LIAT
Superhai
02-12-2012, 14:46
Endte vel opp som "firetrainer" for brannvesenet i Lidkøping hvis jeg husker rett.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=8749 er en gammel tråd om nettopp denne flymaskinen. Er en link til et bilde av hvordan den tar seg ut i dag (advarsel, sterke scener for flynerder-entusiaster i førjulsstemning!)
Fellowship
02-12-2012, 16:21
Takk igjen for fint og stemningsfullt bilde, KOG :)
veldig hyggelig med en slik julekalender!
LN-FOM ble fløyet og vedlikeholdt av FOF på FBU ja. Flyet ble bygget i 1968 og fløy først som PP-VDT.
Den avløste Convair 340 LN-FOF som kalibreringsfly i 1975 og ble som andre har påpekt selv avløst i 1995 av LN-ILS.
I dag er det vel en King Air med reg LN-SUZ som har kaliberingsoppgaven mens LN-ILS flyr passasjerer....
Den Gamle fant under førjulsrydding julekalenderen som min tant sydde til meg for noe over 30 år siden. Ingen store overraskelser, men en Underberg og dagens luke på Flyprat går man neppe lei av på 24 dager :)
Takk for at du vekte gode minner :) Braathens SAFE savnes :)
Det er kaldt i Oslo i dag, så vi beveger oss litt sørover. Bildet er tatt på Gatwick i august 1989.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/03.jpg
Mer mimring - Gatwick var en flott spotterplass før terrassen forsvant. Nå er det dessverre ikke verdt bryet med å dra ut dit om man ikke har bil. Husker godt at 707´erene til Air Zimbabwe var vanlige å se der!
Fellowship
03-12-2012, 11:57
Takk for bilde som varmer :) (trengs så avgjort i Oslo i dag..)
Et fint fly med fine farger, og eneste gang jeg så en av disse var faktisk på FBU året før, ifbm møte for daværende OAU
Jumper G5
04-12-2012, 00:43
Balsam for sjelen, KOG! Å sitte på i en zimbabwesisk 707 må virkelig ha vært skrekkblandet fryd, ihvertfall mot slutten av tjenestetiden. Thanks for sharing, keep 'em coming :fly
Vi beveger oss fra et selskap med etterhvert frynsete rykte (det var bra så lenge det het Central African Airways og Air Rhodesia - og inntil mad Bobby fikk kastet ut alle koloniherrer med flykunnksap) over til et mer velrenomert selskap med større fly
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/04.jpg
Jumper G5
04-12-2012, 08:06
En kan ikke annet enn å la seg imponere av et fly som selv på sakte fart på bakken ser ut som om det bare venter på å få lov til å sprette i luften og fly avgårde som en ørn. Så får det heller være at det er en smule "kompakt" å se på fra siden, størrelsen til tross. Nok et blinkskudd, KOG. ;)
Pent foto. Setter pris på at du skriver litt ekstra om flyet/selskapet/stedet også :)
Imponerende, dette må være et lite Australsk selskap:)
putzmeister
04-12-2012, 09:36
A380 er et mektig syn fra alle vinkler, fantastiske bilder du legger ut :D
Nei, det er nok Emirates på MAN i september :)
Dette var et Fantastisk bilde :)
Belgias luftkomponent er resultatet av at hærens helikopteravdelinger er slått sammen med flyvåpenet i en felles COMOPSAIR. Denne Agustaen var på besøk på Texel Air Show i sommer.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/05.jpg
I dag er det julenissens dag, dvs det er helgendagen til Sankt Nikolas som startet det hele for veldig lenge siden. Vi derimot drar til LHR og Queens Building en oktoberdag i 1988.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/06.jpg
Fellowship
06-12-2012, 15:24
Takk for at du åpner kalender for oss, helikopteret i går var jo ganske spesielt malt!
Og fint bilde fra LHR med JAT i dengang både gammel og ny utgave. Terminal 4 var vel ikke gammel da, heller? Med TriStar på sine høymaktsdager i BA :)
Takk for at du åpner kalender for oss, helikopteret i går var jo ganske spesielt malt!
Og fint bilde fra LHR med JAT i dengang både gammel og ny utgave. Terminal 4 var vel ikke gammel da, heller? Med TriStar på sine høymaktsdager i BA :)
Nei, den ble åpnet av prins Charles 1 april 1986.
Takk for at du åpner kalender for oss, helikopteret i går var jo ganske spesielt malt!
Og på andre siden hadde den en annen maling
Hmmm, LN-KGL, smekk på lanken.... Se første post :old:drink
Litt sent, men den som venter på noe rødt osv. Rett etter lift-off fra Røros på vei sørover etter å ha sanket rein på Rørosvidda ved Martnasleite i 1992
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/07.jpg
Da er det blitt 8. desember og vi tar en tur til "hytta" vår. Der kommer disse dingsene her og forstyrrer frokosten både titt og ofte. De flyr mot Spykerboor for å lande på Polderbaan eller 18R i dette tilfellet. Dere kan tro det er slitsomt å se disse hver dag....
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/08.jpg
Nydlig bilde av LN-OQV! Tror denne var først ute med logo og titler for Helifly på Jarlsberg.
Maskinen dro til Sverige 1995 ( SE-JCH),men var noen år tilbake som LN-OGE.
Da beveger vi oss nordover og til Påsken 2003. Norwegian Air Shuttle fløy Tromsø-Lakselv med Fokker 50 som de arvet etter Busy-Bee.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/09.jpg
Fint bilde som illustrerer et heller kortlivet ruteeventyr.
Forøvrig en liten korreksjon: Det var bare LN-BBA/B/C som ble arvet fra Busy Bee. LN-KKD på bildet kom fra Nordeste i Brasil, sammen med LN-KKE.
Tipper det var ruten han mente var arvet, ikke flyet.
slankebrusmannen
09-12-2012, 22:31
Tipper det var ruten han mente var arvet, ikke flyet.
Men det var den ikke. Dette er vel fra NAS' korte opptreden på anbudsruter.
Tiende luke og her trengs ingen kommentarer
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/10.jpg
Jo da....Bedste SAS bemaling, nogensinde.....
Hilsen Ole
Intemezz
10-12-2012, 17:20
Tiende luke og her trengs ingen kommentarer
Rene fly... :)
På denne kalde morgenen beveger vi oss litt østover og til en annen flyplass som er kjent for kulde - Vanda utenfor Helsingfors.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/11.jpg
Litt lenger nord denne gangen. I 1994 var det ikke så ille med militære fly på Svalbard som ti år før. Her er Defence Research Agency med en RAF BAC 1-11 som drev med atmosfæriske målinger. Jeg var en snartur innom med en Braathens 737.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/12.jpg
I alle barnehager og skoler løper en lykkelig jente rundt med lysekrone mens alle andre er litt mindre fornøyde. Han er muligens ikke helt fornøyd med blondinen sin, mekanikeren til Isles of Scilly Skybus en tidlig aprilmorgen i år på Land's End
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/13.jpg
Fellowship
13-12-2012, 21:56
Takk for alle lukene du åpner for oss.
Mange fine ulke fly, og steder
Likte godt One-Eleven på Svalbard, og en kommentar til KLM-bildet..
nei at noen kan godta å bo så nær en flyplass!!.... Off, om jeg savner det...?
ja dere som kjenner meg vet svaret ;)
og en kommentar til KLM-bildet..
nei at noen kan godta å bo så nær en flyplass!!....
Det er faktisk ganske langt til Schiphol fra huset vårt - omtrent akkurat like langt (på kilometeren) som det er fra huset i Oslo til Gardermoen. I morgen beveger vi oss over fjorden herfra og til Sverige.... Det ligger en selvmotsigelse i det, men i morgen tidlig blir det klart :wow:
Fellowship
13-12-2012, 22:12
I morgen beveger vi oss over fjorden herfra og til Sverige.... Det ligger en selvmotsigelse i det, men i morgen tidlig blir det klart :wow:
Flygande Veteraner på Torp ;)
BAC 1-11 var veldig flott!
Close, but no cigar, Fellowship. Forslaget var veldig godt, men jeg tror du vil like dagens luke bedre. Stedet er Fornebu - flyplassen over alle flyplasser - og det er en Braathens Sverige Fokker 100 som de fikk inn via Transwede. Maskinen hadde før det vært tur i Libya. Nå flakser den rundt i Sveits for Helvetic.
Jeg vet jeg banner i kjerka nå, men jeg likt dette fargeskjemaet veldig godt. Det er stilig.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/14.jpg
Kjempeflott bilde - enig med deg i at dette var fine farger, som kanskje kledde forskeren enda bedre enn B737!
Det er en opptur hver morgen å følge med på julekalenderen :D
Jeg likte også dette fargeskjemat til Braathens godt. Ble litt tamt da man flyttet flagget tilbake på halen...
Dette var det eneste flyet som kledde dette fargeskjemaet, jeg syns flagget var helt hjemme på 737 flyene:D
Så beveger vi oss til steppene nord for Oslo og der kom jeg over denne ombygde DC-9-81 i SAS-farger. Nå er den en DC-9-82 eller MD-82 som er riktig "marketing speak".
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/15.jpg
Herlige bilder du kommer med :)
Flotte bilder, flotte fly :)
:) Inger
Kanskje mer i tråd med påsken, men bikkja til naboen pisset i hagen nå nettopp og fargen på snøen er ikke ulik denne
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/16.jpg
Nei, den gule varianten av fargeskjemaet var vel ikke den mest vellykkede. Likte den røde mye bedre.
Rakk desverre bare en tur med Sterling; i en gammel 727 til Antalya en gang på midten av 90-tallet.
Fra gult til hvitt og en sommerdag i Manchester
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/17.jpg
Et annet selskap som hadde Euro White var SAS og her en rekke magebelter på Sola for noe over tolv år siden
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/18.jpg
Twin Otter
18-12-2012, 07:22
Det siste bildet var nydelig! Savner magebeltene!
Gardermoen Flystasjon en sen høstkveld i 2003 og så dukket en av svært få Antonov An-22 opp
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/19.jpg
putzmeister
19-12-2012, 07:24
Ligner på en U-båt, en utrolig mektig maskin med en fantastisk lyd :D
Knallfine bilder.
Den Antonoven ser styggpen ut... :)
Og så har den masse lyd
Best av alt...!:)
Det er kaldt i Oslo i dag. Det var det på OSL da jeg kom over denne dansken her også. Jeg likte den minst like godt da den flakset rundt i Sun-Air-farger.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/20.jpg
På denne siste fredagen før jul tenker jeg at det er på sin plass med en soloppgang. Det er tross alt vintersolverv kl 12:12 i dag i Oslo. Bildet er fra Sogndal en vintermorgen i 1987 og flyet er LN-WFP en Dash 7 som skal til Bergen.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/21.jpg
Vi fortsetter å feire sola med et drivhus av en "førerkabine". Cockpiten på Ju-52/3m LN-DAH Falken sett i en senere utgave som 'D-AQUI' eller D-CDLH som den egentlig er registret.
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/22.jpg
Vanligvis er det "rett på hovedhjulet" som gjelder blant enkelte kretser. Vel, watch me not osv ;) Dette er fra Manchester under utflygingen fra bane 23R
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/23.jpg
Da var Julekvelden her og kanskje kommer Kongen...
http://www.fornebuarkivet.no/Julekalender/24-1.jpg
Takk for en flott julekalender :)
Hvor ble det av de fine bildene, LN-KOG? Ligger de noe sted, så man kan ta en titt når det ikke er jul også? :)