View Full Version : Noen erfaring med bestilling via finn.no?
Sitter og leter etter årets julebilett, et alternativ er SEZ, når jeg søker der kommer billigste alternativ opp med DE ( Condor ) SEZ-DOH-LHR.
Spørsmålet mitt er 2-delt, kan jeg stole på FINN, og flyr DE i codeshare med QR?
Tks
Ps. kom gjerne med gode alternative hotelbooking sider samt ev. tips,
et annet alternate er SXM
CaptainMorgan
30-11-2012, 16:43
Jeg bestiller aldri gjennom andre nettsider enn flyselskapene selv. Meget skeptisk til disse svindelnettsidene. Har gjort det én gang da jeg skulle til Oslo med Norwegian, og da ble det kluss med både bagasjegebyr og bestillingsreferanse.
Men når det er sagt bruker jeg gjerne finn.no/kayak.com til å få et bilde av hvilken prisklasse jeg må belage meg på for en flybillett.
En titt på Qatar sine nettsider skulle tilsi at det ikke eksisterer noen avtale mellom Condor og Qatar: http://www1.qatarairways.com/global/en/code-share-partners.html
Det er bedre å betale litt ekstra for en gjennomgående reise på en av selskapenes nettside, enn å bestille en eller annen melkerute Finn.no/expedia osv måtte komme opp med. Det bør jo ringe en bjelle når finn.no f.eks. foreslår å bestille en reise som både går med SAS, Norwegian og Ryanair - Ingen av disse samarbeider på noen måte, så det gjelder å bruke hodet når man foretar slike bestillinger.
Ta gjerne en titt på mange av flyselskapenes bookingmuligheter når det gjelder multi-city (eller open-jaw som disse flyprat-gærningene kaller det), det er som regel det beste i ditt tilfelle.
Angående hotellbestilling kan jeg varmt anbefale http://www.roomkey.com/. Her sammenliknes priser direkte fra hotellnettsidene, og når du trykker på bestill, føres du videre til det aktuelle hotellets nettside.
Jeg bestiller aldri gjennom andre nettsider enn flyselskapene selv. Meget skeptisk til disse svindelnettsidene.
Drøyt å kalle det svindelnettsider. Har bestilt en hel del reiser igjennom Expedia. Spesielt i USA, der det ikke alltid gikk å betale med Norsk kredittkort. Har alltid fått mailer med flyselskapets egen booking referanse etc så man kan følge opp separat.
Men jeg er ellers enig i at det er greiere å bruke Expedia til prissjekk og booke direkte med flyselskapet.
Finn har jeg bare forsøkt et par ganger men det er et par år siden. Da ble jeg routet til div bookingselskaper som var så mystiske at jeg ikke turte booke.
Nu vel, er folk som har stått på Greske øer og akket seg over et selskap som tar deg frem sånn helt uten...... men glemte å utstyre de med papirbillett da selskapet der nede ikke aksepterte ETKT, så det skjer i de beste familier.
Superhai
30-11-2012, 23:40
Finn.no selger ikke billetter selv, men er rett og slett en som slår sammen resultatene fra ulike leverandører. Jeg vil anta at alle er ihvertfall ok, men hvordan du må forholde deg til de ved eventuelle uregelmessigheter er ikke like lett å få et klart svar på. Men en ulempe som jeg har sett, er at de "cacher" en del søk, så du kan få en pris, men når du går videre så får du beskjed at denne er utsolgt og får et dyrere tilbud. De går også til en del utenlandske leverandører som viser priser og slikt ulikt, blant annet kan plutselig avgifter og tillegg falle ut. Og da kan det se ut som det er et veldig bra tilbud, fram til du skal betale.
Superhai
30-11-2012, 23:42
En god måte å finne codeshare flightnummer er å bruke f.eks. flightstats.com og søke der. Du får som regel alle codeshare numrene opp da. Condor og Qatar høres ut som en rar kombinasjon, de bruker stort sett bare egne fly evt. LH og partnere til tilslutning.
Fervidus
01-12-2012, 14:01
Jeg bruker kun finn.no til å søke fram flybilletter siden 2008. Selve kjøpene skjedde hos forskjellige nettreisebyråer som f.eks expedia, Travelpartner osv. Jeg har telt litt nå og konkludert at jeg har bestilt 25+ lengre og kortere flyreiser gjennom finn.nos samarbeidspartnere og har ikke hatt et eneste problem med disse reisene.
Jeg bruker finn.no ofte til prissøk. Man bestiller aldrig noe igjenom finn.no men igjenom byråer som supersaver,travelstart, ticket etc... Det som er greit er å sjekke flyselskapets egene nettsider først, da disse byråene ofte tar høye kreditkortgebyr som gjør at det blir lik pris eller mindre en driekte bopoking til flyselskaper. Det er det samme med hotell, man blir bare videresent til andre som du bestiller hotellet hos. Jeg har greie erfaring med finns samarbeidspartnere og du kan trygt bestille der om det er billigere :)
Takk for innspill jeg fant ikke FINN:lol: til annet enn hjelp, ble booking på egen hånd direkte og via, men de gir jo en grei pekepinn på hvor en skal lete også,
vel bortsett fra den Condor greia da
Jeg pleier alltid å søke på finn.no, du kan spare endel på billetter som er kjøpt opp av reisebyrå. Samt grei måte å se priser på.
Har selv brukt solfaktor og sembo etpar ganger. Ene gangen ble det halv pris kontra å kjøpe direkte hos airberlin.
Du får alltid refnr som vanlig, bare et litt annet reisedokument uten at det betyr noe.
Jeg bruker kun finn.no til å søke fram flybilletter siden 2008. Selve kjøpene skjedde hos forskjellige nettreisebyråer som f.eks expedia, Travelpartner osv. Jeg har telt litt nå og konkludert at jeg har bestilt 25+ lengre og kortere flyreiser gjennom finn.nos samarbeidspartnere og har ikke hatt et eneste problem med disse reisene.
Fint for deg!
Men hvorfor gå via Finn.no?
Selv er jeg ikke så opptatt av pris; Tid er viktigere for min del :)
Fervidus
03-12-2012, 12:13
Fint for deg!
Men hvorfor gå via Finn.no?
Selv er jeg ikke så opptatt av pris; Tid er viktigere for min del :)
Vel, Finn.no gir en god oversikt både når det gjelder reisetid og pris. De samler jo inn data fra flere reisebyråer og direkte fra enkelte flyselskaper. Meget greit for meg som ikke har spesielle preferanser med tanke på hvor jeg skal mellomlande, flyselskap og når på tiden av døgnet jeg reiser fra oslo og kommer fram i destinasjon.
Hvorfor er det slik? Jeg er en person som, som regel liker å booke direkte fra flyselskapene. Men når jeg søker feks på Finn.no så er de billettene ofte noen hundrelapper billigere enn flyselskapet selv selger dem for. Det fremste argumentet for å bruke flyselskapene direkte er jo at man kan kontakte dem om det er noe og de har hele tiden full kontroll på billetten underveis. Men det overrasker meg egentlig litt at man sparer noen hundrelapper på det. En skulle jo tro at Supersaver.no etc tok litt provisjon. Enn så lenge så er jeg lojal til å bruke selskapenes bookingsider direkte, men jeg ser ikke det store poenget når man kan spare penger... Hvorfor er det egentlig slikt mån tro?
KristianSk
25-12-2014, 15:53
Jeg har ofte sett at prisene på diverse bookingsider ikke er gjeldende/oppdaterte, men mange av de gir ikke beskjed før du trykker "betal" og orderen avvises.
Vet ikke hvordan det er med Finn..
Jeg har ofte sett at prisene på diverse bookingsider ikke er gjeldende/oppdaterte, men mange av de gir ikke beskjed før du trykker "betal" og orderen avvises.
Vet ikke hvordan det er med Finn..
Hehe Finn er vel mer en slags Google tjeneste, de selger ingen flybilletter - de har kun en oversikt. Du klikker deg alltid ut av Finn.no når du skal bestille.
Som nevnt allerede så selger jo ikke finn.no noe, de formidler. Har også brukt finn.no til å finne priser, sammen med Momondo etc.
Gjennom årene har vi kjøpt ganske mye billetter gjennom ebookers, expedia og tilsvarende og stort sett bare langdistanse. Kun en grunn og at det er at det har vært billigere enn direkte hos flyselskapene.
Har sluttet helt med det og handler nå kun direkte hos flyselskapene.
Har hatt 2 tilfeller tidligere hvor det i det ene tilfellet ble kansellert et fly og jeg fikk automatisk tildelt en ny elendig routing. Ringte rett til flyselskapet som ikke ville ta i bookingen med ild-tang siden den var booket hos et reiseselskap. Måtte i stedet for bruke reiseselskapet som igjen skyldte på flyselskapet og ikke kunne gjøre noe. osv osv.
Ordentlig dritt.
Samme skjedde en gang til noe senere, mer eller mindre.
Etter det var jeg kurert. Aldri mer.
Så min erfaring er i alle fall at så lenge alt er ok så er reisebyråer på nett helt ok å kjøpe fra. Skjer det noe så er min påstand at det er lettere å fikse med flyselskapet direkte dersom billetten er kjøpt direkte av dem. Så jeg ser ikke på hundelapper mer i alle fall :)
Så min erfaring er i alle fall at så lenge alt er ok så er reisebyråer på nett helt ok å kjøpe fra. Skjer det noe så er min påstand at det er lettere å fikse med flyselskapet direkte dersom billetten er kjøpt direkte av dem. Så jeg ser ikke på hundelapper mer i alle fall :)
Vel, jeg bestilte direkte hos TAP og opplevde å komme til flyplassen kl 0530 om morgenen for å finne ut at flyet var kansellert. Fikk ingen info om det på forhånd, og ingen info om ny avgang dagen etter. Endte med beklagelse og erstatning.
Expedia har jeg hatt gode erfaringer med, derimot. Fikk t.o.m. beskjed om 45 min. forsinket avgang samme dag. Minuset med de er dog at de har glemt å registrere flyplassassistanse to ganger.
Langdistanse liker jeg å bestille direkte på flyselskapenes nettsider, og med KickBack og NAF Xtra får jeg 5% tilbake, noe som ofte gir lavere totalpris enn nettreisebyråene.
Vel, jeg bestilte direkte hos TAP og opplevde å komme til flyplassen kl 0530 om morgenen for å finne ut at flyet var kansellert. Fikk ingen info om det på forhånd, og ingen info om ny avgang dagen etter. Endte med beklagelse og erstatning.
Expedia har jeg hatt gode erfaringer med, derimot. Fikk t.o.m. beskjed om 45 min. forsinket avgang samme dag. Minuset med de er dog at de har glemt å registrere flyplassassistanse to ganger.
Langdistanse liker jeg å bestille direkte på flyselskapenes nettsider, og med KickBack og NAF Xtra får jeg 5% tilbake, noe som ofte gir lavere totalpris enn nettreisebyråene.
Alle glipper innimellom; flyselskaper som reisebyråer. Fordelen med å bestille direkte er at man får (om man kikker litt) vilkårene og begrensingene presentert for hvert enkelt segment i reisen og kan ta forhåndsregler deretter. Dermed blir det også lettere å plassere ansvaret når det ikke går etter planen.