frebry
29-11-2012, 22:58
10. Mai 2012: Klokken 02:00 hørte jeg alarmen ringte, nå var det tid for min drømmedag. En dag i cockpit hos TUIfly Nordic. Jeg sto opp, tok en varm dusj før jeg spiste en god frokost. Kl 03:13 tok jeg flybussen fra Moss - Gardermoen.
http://farm9.staticflickr.com/8344/8231085282_61b8dd823b.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231085282/)
IMG_0075 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231085282/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Jeg ankom Oslo Lufthavn 0430 hvor jeg måtte vente en halvtime på piloten jeg skulle reise med. Denne piloten har jeg vært i kontakt med siden Januar. Jeg møtte han på Starbucks hvor han spanderte en kaffe latte på meg. Han kjøpte den største til meg, så jeg fikk ikke drukket opp hele koppen. Han viste med opp til Crew rommet til TUIfly Nordic hvor jeg fikk hilse på kabinpersonellet som hadde kom rett fra natt charter fra Antalya. Jeg hilste også på besetningen på denne turen. Etter en god prat med gjennomgang av vær og NOTAM var vi klare til å rusle videre til gaten hvor flyet sto.
På vei mot flyet måtte jeg selvsagt gjennom sikkerhetskontrollen. Vi prøvde først å få meg gjennom de autoriserte sin sikkerhets kontroll, men vi var dessverre nødt til å gå gjennom den vanlige. Når vi kom ombord i flyet gikk kapteinen ut for å ta en walkarround rundt flyet. Jeg og 2. Piloten gikk inn i flymaskinen for å legge inn ruten på FMC. Jeg fikk en briefing på klappsete før vi var klare for å taxe ut.
Når vi hadde kommet oss opp i luften fra rullebane 19L og nådd en høyde på 10.000ft skrudde de på mikrofonen min, og her ble det mye latter, flyprat og mye annet. Jeg stortrivdes med disse pilotene. Under flyturen ble vi servert hver vår frokost. Jeg fikk en omelett med mye fristenes innvendig. Vi tre fikk forskjellige retter med tanke på at risikoen på om en vil bli matforgiftet, så blir ikke den andre det.
http://farm9.staticflickr.com/8486/8230026883_1a14e8d80d.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230026883/)
18237_305119306271937_304685974_n (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230026883/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Vi var så klare for landing. Landingen var ganske hard. Chania var ikke en flyplass det var mye å skryte av, men bakkepersonellet var veldig hyggelige. På bakken var jeg med på å si farvell til passasjerene samt walkarround rundt flyet. Under walkarrounden kom det også en rekke jagerfly som tok av. Chania er nemlig den militære flyplassen på Kreta. Jagerflyene som tok av var en del F-5 samt en F-16.
http://farm9.staticflickr.com/8343/8230019141_2ec19a08dd.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230019141/)
IMG_0087 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230019141/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
http://farm9.staticflickr.com/8067/8230020701_e9cac149ac.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230020701/)
IMG_0085 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230020701/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Vi tok oss til rette i cockpit, og var nå klare for å sette kursen hjem mot Gardermoen. Flyturen hjem var veldig lik flyturen ned, og jeg hadde en veldig fin hjemtur med pilotene. Hadde vært godt å blitt nede på Kreta litt lengre enn en time med tanke på at når vi kom hjem til Gardermoen var det regn.
http://farm9.staticflickr.com/8204/8231082210_6c86a430bf.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231082210/)
IMG_0093 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231082210/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Når vi kom tilbake til Gardermoen tok vi en tur opp på crew rommet for å levere en logg. Jeg takket for meg og tok bussen hjem kl1700.
Gardermoen - Chania Adgang: 0650 Flightnr: BLX305
Chania - Gardermoen Adgang: 1205 Flightnr: BLX306
Flymaskin: SE-RFT
Følg med i løpet av neste uke. Jeg skal nemlig være med på en lik flight 4. Desember hvor jeg flyr Oslo-Hurghada-København. Følg med :-)
http://farm9.staticflickr.com/8344/8231085282_61b8dd823b.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231085282/)
IMG_0075 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231085282/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Jeg ankom Oslo Lufthavn 0430 hvor jeg måtte vente en halvtime på piloten jeg skulle reise med. Denne piloten har jeg vært i kontakt med siden Januar. Jeg møtte han på Starbucks hvor han spanderte en kaffe latte på meg. Han kjøpte den største til meg, så jeg fikk ikke drukket opp hele koppen. Han viste med opp til Crew rommet til TUIfly Nordic hvor jeg fikk hilse på kabinpersonellet som hadde kom rett fra natt charter fra Antalya. Jeg hilste også på besetningen på denne turen. Etter en god prat med gjennomgang av vær og NOTAM var vi klare til å rusle videre til gaten hvor flyet sto.
På vei mot flyet måtte jeg selvsagt gjennom sikkerhetskontrollen. Vi prøvde først å få meg gjennom de autoriserte sin sikkerhets kontroll, men vi var dessverre nødt til å gå gjennom den vanlige. Når vi kom ombord i flyet gikk kapteinen ut for å ta en walkarround rundt flyet. Jeg og 2. Piloten gikk inn i flymaskinen for å legge inn ruten på FMC. Jeg fikk en briefing på klappsete før vi var klare for å taxe ut.
Når vi hadde kommet oss opp i luften fra rullebane 19L og nådd en høyde på 10.000ft skrudde de på mikrofonen min, og her ble det mye latter, flyprat og mye annet. Jeg stortrivdes med disse pilotene. Under flyturen ble vi servert hver vår frokost. Jeg fikk en omelett med mye fristenes innvendig. Vi tre fikk forskjellige retter med tanke på at risikoen på om en vil bli matforgiftet, så blir ikke den andre det.
http://farm9.staticflickr.com/8486/8230026883_1a14e8d80d.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230026883/)
18237_305119306271937_304685974_n (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230026883/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Vi var så klare for landing. Landingen var ganske hard. Chania var ikke en flyplass det var mye å skryte av, men bakkepersonellet var veldig hyggelige. På bakken var jeg med på å si farvell til passasjerene samt walkarround rundt flyet. Under walkarrounden kom det også en rekke jagerfly som tok av. Chania er nemlig den militære flyplassen på Kreta. Jagerflyene som tok av var en del F-5 samt en F-16.
http://farm9.staticflickr.com/8343/8230019141_2ec19a08dd.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230019141/)
IMG_0087 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230019141/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
http://farm9.staticflickr.com/8067/8230020701_e9cac149ac.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230020701/)
IMG_0085 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8230020701/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Vi tok oss til rette i cockpit, og var nå klare for å sette kursen hjem mot Gardermoen. Flyturen hjem var veldig lik flyturen ned, og jeg hadde en veldig fin hjemtur med pilotene. Hadde vært godt å blitt nede på Kreta litt lengre enn en time med tanke på at når vi kom hjem til Gardermoen var det regn.
http://farm9.staticflickr.com/8204/8231082210_6c86a430bf.jpg (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231082210/)
IMG_0093 (http://www.flickr.com/photos/90689027@N08/8231082210/) by fbrynildsen (http://www.flickr.com/people/90689027@N08/), on Flickr
Når vi kom tilbake til Gardermoen tok vi en tur opp på crew rommet for å levere en logg. Jeg takket for meg og tok bussen hjem kl1700.
Gardermoen - Chania Adgang: 0650 Flightnr: BLX305
Chania - Gardermoen Adgang: 1205 Flightnr: BLX306
Flymaskin: SE-RFT
Følg med i løpet av neste uke. Jeg skal nemlig være med på en lik flight 4. Desember hvor jeg flyr Oslo-Hurghada-København. Følg med :-)