PDA

View Full Version : Ytterligere forbedringer på Airbus A330 - 242t


Someone
29-11-2012, 13:25
Senest i sommer annonserte Airbus at A330 skulle forbedres med en økt MTOW til 240 MT. Airbus forbedrer maskinen ytterligere og vil nå tilby 242 MT fra 2015. Det betyr blant annet at -300 nå vil kunne leveres med sentertank og rekkevidden økes med ytterligere 500nm

http://www.airbus.com/no_cache/presscentre/pressreleases/press-release-detail/detail/airbus-offers-new-242-tonne-a330-takeoff-weight-capability-to-extend-market-coverage/

A330 begynner etterhvert å bli en vesentlig annet fly enn det som så dagens lys for første gang i 1994

Futura
29-11-2012, 13:33
Da kommer endelig forbedringen som gjør at det kan bli et virkelig bra fly, men kommer det ikke litt for sent? Etter min mening burde selskapene heller gå for A350 eller B787. A330 blir jo snart et avlegs aluminiumfly med for høye vedlikeholdskostnader og for høyt forbruk.

Jeg har altid lurt på hvorfor A333 har hat lavere MTOW en A332 noen som kan forklare det.

Jamesbond_ppk
29-11-2012, 16:56
Da kommer endelig forbedringen som gjør at det kan bli et virkelig bra fly, men kommer det ikke litt for sent? Etter min mening burde selskapene heller gå for A350 eller B787. A330 blir jo snart et avlegs aluminiumfly med for høye vedlikeholdskostnader og for høyt forbruk.

Jeg har altid lurt på hvorfor A333 har hat lavere MTOW en A332 noen som kan forklare det.

Egentlig enig, men vi ser at det er fortsatt mange som bestiller / får 767 om dagen. Blir A330 programmen som ikke vil dø eller? Ser ut som det er et behov i hvertfall.

L-1011
29-11-2012, 17:42
Airbus A330-300 är redan ett riktigt bra flygplan...på medellånga distanser inom Asien och mellan Europa och USAs östkust är den bra mkt effektivare än Boeing 777-200 och Airbus A340-300.
Det är nog bara fråga om när Airbus lanserar A330-300F med MTOW 242T...kan bli perfekt MD-11F ersättare

Someone
06-11-2014, 09:44
Snart to år siden det ble lansert, men Airbus har nå begynt montering av MSN1627, den første nye 242t 330-300 varianten, som vil bli levert til Delta før sommeren, og som jo SAS har bestilt fire stykker av

Endel PR-bullshit, men Airbus har ihvertfall illustrert noen av forandringene ift til tidligere

https://pbs.twimg.com/media/B1vpKbfCMAEGszv.jpg

https://pbs.twimg.com/media/B1vpKauCQAAsNVN.jpg

haakonks
06-11-2014, 22:26
Hvilke maskin blir den første som leveres til SAS?

Det var 2 maskiner som skulle leveres i 2015, og første i august?

Someone
09-01-2015, 21:35
Første 242t som skal til DL (og det synes godt på motorene) har nå vært ute på sin første trilletur for egen maskin før den skal testes litt

https://www.flickr.com/photos/ragnarok31/16239768685/

C130
09-01-2015, 21:57
Første 242t som skal til DL (og det synes godt på motorene) har nå vært ute på sin første trilletur for egen maskin før den skal testes litt

https://www.flickr.com/photos/ragnarok31/16239768685/

Der var det ikke noe flybilde gitt.....

Someone
09-01-2015, 22:05
Der var det ikke noe flybilde gitt.....

Kommer opp hos meg

ErlA
09-01-2015, 22:07
Der var det ikke noe flybilde gitt.....

Masse flybilde her.

ATle
09-01-2015, 23:37
Har Delta byttet motor leverandør? trodde de var på PW?

Someone
10-01-2015, 09:50
Har Delta byttet motor leverandør? trodde de var på PW?


Ja, på det 10 de bestilte av 242t versjonen vil det være GE

Someone
13-01-2015, 07:44
First flight var i går, og blir en liten testkampanje for og validere endringene Airbus har gjort

https://www.flickr.com/photos/jujug/16076846040/

Under her ser man en "gammel" A330, og man kan på "flap track fairings" (på godt norsk) se de er vesentlig kortere på den nye varianten
https://www.flickr.com/photos/jujug/15648366120/

Vede
13-01-2015, 13:14
Er det andre forskjell på eksteriøret en kan se forskjell på dem på?

OJB
14-01-2015, 23:26
Er det andre forskjell på eksteriøret en kan se forskjell på dem på?

Nei , egentlig ikke.

LN-MOW
10-03-2015, 22:13
Da var den første 242-tonneren ute av malerhangaren ..

http://atwonline.com/airframes/first-242-tonne-mtow-airbus-a330-rolls-out-paint-shop

The first 242-tonne maximum take-off weight (MTOW) variant of the Airbus A330 has rolled out the paint shop in Toulouse in launch customer Delta Air Lines’ livery, the European manufacturer said Monday.

The A330 variant entered the final assembly line in November and completed its maiden flight in January.

http://atwonline.com/site-files/atwonline.com/files/imagecache/medium_img/uploads/2015/03/delta-a330-paint-shop-airbus.jpg

Someone
02-04-2015, 14:39
Da var varianten sertifisert av EASA. Er vel ikke veldig lenge før Delta får sine første.

http://www.flightglobal.com/news/articles/easa-approves-higher-weight-a330-300-410812/
Airbus has secured European certification for the higher-weight version of its A330-300, powered by General Electric CF6 engines.

Antar det bare er småting som må fikses før den også er sertifisert med RR Trent-700 motoren som SAS har på sine i bestilling

Someone
28-05-2015, 21:33
Da var første 242t A330 levert Delta

http://www.airbus.com/newsevents/news-events-single/detail/first-242-tonne-a330-300-is-delivered-to-delta-air-lines/
The first 242-tonne Maximum Take-Off Weight (MTOW) variant of the A330-300 was delivered today to Delta Air Lines. The Atlanta, Georgia (U.S.) – based airline is the first to receive the aircraft type from among 11 worldwide customers for the option. Delta has selected GE CF6-80E1 engines to power its new A330-300.

haakonks
28-05-2015, 22:04
Hvis SAS sin første maskin skal leveres i slutten av august så bør det vel snart dukke opp noen bilder fra " final assembly"...

Someone
29-05-2015, 09:31
Hvis SAS sin første maskin skal leveres i slutten av august så bør det vel snart dukke opp noen bilder fra " final assembly"...

Mest sannsynlig må vi vente til den er ute på flightline, med mindre SAS (og Airbus) legger ut bilder da jeg omtrent aldri kommer over bilder fra A330 FAL, i motsetning til for A350 og A380. Den skal dog være i FAL nå

Illustrasjon som viser økningen i rekkevidden på A330-300 i dag i forhold til når den ble introdusert i 1994. Det har dog vært en gradvis forbedring hele tiden

LN-MOW
29-05-2015, 23:11
Og her lander den første i ATL i dag .. foto: Steven Seville

https://scontent-atl1-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/11034939_10152821806746680_2398954583961010206_o.j pg

Edvard
30-05-2015, 00:21
Novice og mulig feil flytype, men er dette en SAS-motor og hva foregår her?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/15254501/Upload/04ENG.jpg

LN-MOW
30-05-2015, 00:34
Speedtape. Sannsynligvis for å gjøre overflaten jevnere for å redusere luftmotstanden.

Edvard
30-05-2015, 00:55
Aha! Det var visst en EasyJet.

We apologize for the diversion; now back to your normal plane talk. :)

https://www.reddit.com/r/funny/comments/37l2jm/ladies_and_gentlemen_we_will_depart_just_as_soon/

LN-MOW
25-06-2015, 14:31
Første ruteflyvning i kveld/natt .. Atlanta-Amsterdam

http://flightaware.com/live/flight/N822NW

Vede
25-06-2015, 15:38
Jeg bestiller den på CDG-SEA på mandag. Du har vel så mange kontakter i Delta MOW at det regner jeg med går i orden? ;)

Vede
27-06-2015, 10:14
I går kom nummer to. Levert til MSP 26.06.

B350ER
28-06-2015, 14:55
Er det observerbare fysiske forskjeller mellom denne MTOW 242t modellen og de øvrige A330?