PDA

View Full Version : SASBU streik

Darth Vader
09-03-2006, 21:55
Jeg bare lurte på om det virkelig var klassifisert som en streik denne "go Harry" flygerene hadde i januar?:spin:

Darth Vader
10-03-2006, 10:02
Vel... Da trur jeg at sasbu har driti seg rett ut igjen. Meisingseth sier i forbifarten i et intervju i for tv-romereike "under den pilotstreiken vi hadde her i januar" sier'a...
Klikk på denne linken, og velg torsdag, også trykk på fare for streik.

http://media.ta.no/aplayer/tvromerike/pl.php?ID=305&mm=1

:lol

Lennart
10-03-2006, 10:07
Noen som vet om det blir fare for streik til påsken ?
Ville vært tragisk å miste noen av mine flyginger :naughty:

Lennart
11-03-2006, 02:10
Ingen som kan hjelpe meg med dette ? :p

Airwolf
11-03-2006, 08:41
Leorim, det er en ting jeg kan hjelpe deg med.

Jeg lurer nemlig på akkurat det samme, og startet en tråd om dette for et par dager siden. Men den ble omtrent umiddelbart fjernet av CK, og i en PM skriver han at han ikke ønsker negativ omtale av SAS i sitt forum fordi han selv er ansatt i SAS-gruppen.

På den ene siden er det greit og forståelig nok, hans forum. På den andre siden så bryter han loven om ytringsfrihet i offentlige fora. Men slik er nå det...

Concorde
11-03-2006, 09:04
Kan vi faa en poll om temaet?

Blir det streik eller aksjoner i April?

Det er ikke negativ omtale av SASBU, kun en ytring fra fortvilte betalende kunder.

LN-KOG
11-03-2006, 11:07
Originally posted by Airwolf

På den ene siden er det greit og forståelig nok, hans forum. På den andre siden så bryter han loven om ytringsfrihet i offentlige fora. Men slik er nå det...

Denne loven har jeg aldri hørt om. Pussig nok har heller ikke Lovdata (http://www.lovdata.no/), som man kunne forvente at har samtlige norske lover tilgjenglig, heller ingen refereanse til Lov om ytringsfrihet i offentlige fora.

Kan du presiere dette, Airwolf? Gjerne med henvisning til korrekt lov og paragraf.

Forøvrig er ikke dette et offentlig forum per se. Det er CKs sandkasse og han (eller de han bemyndiger) har suveren myndighet over de budskap som ligger her. I siste instans er han ansvarlig for alt som skrives her.

Det kan man like eller ikke like. Uansett er det mitt eller ditt problem om vi ikke liker det og det er også mitt og ditt valg at vi diskuterer her. Vi har valget om å la være. Det er ingen som tvinger oss til å mene alt mellom himmel og jord her inne.

Utflyttet
11-03-2006, 11:30
Originally posted by Concorde

Kan vi faa en poll om temaet?

Blir det streik eller aksjoner i April?

Det er ikke negativ omtale av SASBU, kun en ytring fra fortvilte betalende kunder.

Klart det blir streik, jeg skal ut å fly med SK fire ganger i april, det sier seg selv at det blir et minimum av fire tilfeller av noe aksjoner av noe slag som skal forsinke meg. :p

Airwolf
11-03-2006, 12:33
Originally posted by LN-KOG
Kan du presiere dette, Airwolf? Gjerne med henvisning til korrekt lov og paragraf.

Grunnlovens §100. Man oppfordres til å følge denne loven, ingen er såvidt jeg vet blitt straffet med bakgrunn i §100. Offentlige fora er alle steder der enhver har anledning til å utveksle sine meningsytringer.

LN-KGL
11-03-2006, 12:38
For sikkerhets skyld blir det BA på meg til London første uken i april :skep

Og for å si det, SAS kunne absolutt ikke matche prisen til BA heller kr1134 mot kr2048 :biggrin

CK
11-03-2006, 12:43
Grunnlovens §100 gjelder forbud mot STATSMAKTENS sensur - eiere/redaktører av medier har til en hver tid rett til å velge hva som står i deres medier, og som Livstidsdiktator behllder jeg den retten. Like it or leave it, Airwolf!

Airwolf
11-03-2006, 13:09
CK, selvsagt har du full råderett i ditt forum, jeg har vel heller ikke sagt noe annet :)

Du har også rett vedrørende §100, forøvrig er man som nevnt etter denne loven kun oppfordret til ikke å begrense ytringsfriheten. Dette er et uklart tema, derfor har myndighetene varslet endringer i §100.

Men nok om dette, back to topic ;)

Someone
11-03-2006, 14:00
Haaper paa ikke streik selv, men tror nok det fort kan bli det og som "selvmords kandidaten" jegg er har jeg booket dus-osl 2 April........Det kan jo bli festelig.....muligens det blir mange biler fra dus:zzz

sail4fun
11-03-2006, 14:38
Det skal jo forhandles med alle aktører i Norsk luftfart nå i løpet av våren.
Men la oss håpe at vi som er kunder ikke skal bli berørt av noe av dette og at man finner frem til gode løsninger som både gir selskapene grunnlag for vekst og god økonomi, samt at de ansatte skal få levlige villkår.

Det står litt
her (http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article544925.ece) om hvem som skal ha nye avtaler denne våren.

Noen streiker, nei det har jeg ikke tror på .

Lennart
11-03-2006, 15:53

og i en PM skriver han at han ikke ønsker negativ omtale av SAS i sitt forum fordi han selv er ansatt i SAS-gruppen.

Jeg vil jo bare vite om det blir streik eller ikke. Om jeg skal holde meg hjemme eller ei :hoho

LN-KOG
11-03-2006, 16:09

CK, selvsagt har du full råderett i ditt forum, jeg har vel heller ikke sagt noe annet :)

Bestem deg for hva du egentlig mener og så kan vi diskutere ut fra én mening fra hver debattant.

LN-KOG
11-03-2006, 16:11
Originally posted by Leorim

Jeg vil jo bare vite om det blir streik eller ikke. Om jeg skal holde meg hjemme eller ei :hoho

Velg et annet selskap om du er i tvil. Jeg skal også ut å fly SASBraathens i den perioden. Men nå har vi fått ei regjering som bl.a. Ap sitter i og de har langt lavere toleranse for streik enn borgerlige regjeringer av en eller annen grunn. De har stoppet flere streiker med tvungen lønnsnemnd enn de borgerlige - forklar det den som kan.

Lennart
11-03-2006, 17:59

Originally posted by Leorim

Velg et annet selskap om du er i tvil. Jeg skal også ut å fly SASBraathens i den perioden. Men nå har vi fått ei regjering som bl.a. Ap sitter i og de har langt lavere toleranse for streik enn borgerlige regjeringer av en eller annen grunn. De har stoppet flere streiker med tvungen lønnsnemnd enn de borgerlige - forklar det den som kan.

Reisen er betalt, SAS var faktisk billigst på denne turen
Synd men sant

Airwolf
11-03-2006, 18:32
Bestem deg for hva du egentlig mener og så kan vi diskutere ut fra én mening fra hver debattant.

Tror ikke du skjønner hva jeg mener, det er som sagt to sider av saken. Men jeg har ikke mer å si om det.

Leorim, hvem kan egentlig svare deg på hva som vil skje om 3-4 uker? Man bør heller diskutere sannsynligheten av pilotstreik i SKBU, og i følge pilotene så er den STOR...spørsmålet er om de våger å vende ryggen til kundene igjen :wow:

Farmer
11-03-2006, 19:11
Det å sitte her og spekulere i om det blir streik eller ikke om 3 uker er vel omtrent som å spå været i samme periode.
Det er vel ting som tyder på at alvoret begynner å gå opp for begge parter, da de ser at passasjerene på en meget enkel og grei måte velger alternativer det dette er mulig.
Et annet god tegn, synes jeg, er at pilotene velger å få dette med ansettelsesforhold sjekket ut rettslig ved å stevne SAS. Dette er jo em mye mer ryddig og fair måte å løse uenighet på, noe som kanskje tilsier at vi ikke vil få problemer med streik.
Selv skal jeg reise flere ganger i uken i april, både innenlands og utenlands og ha så langt booket omtrent alt på SAS.

Hurum
11-03-2006, 19:44
Mulig færre har turt å bestille flybilletter på SAS Braathens pga den store streikefaren fra 1.april....for aldri så galt som at det ikke er godt for noe....jeg hadde ikke vansker med å finne billige billetter til Købenahvn i begynnelsen av april. Så nå satser jeg på at SAS Braathens klarer å få meg til København...og ikke minst tilbake igjen. Riktignok er det vel SAS Danmark som flyr, men vet ikke om det har noe å si og dermed mindre sjanse for streik.....

Darth Vader
12-03-2006, 09:58
DEt var da ikke krangling om råderett i dette forumet jeg ba om å få svar på, kutt ut med bullshit. Jeg la ut en link fra TV-romerike om en reportasje om fare for streik der mesingset klassifiserer det som skjedde i januar som en streik... Var det en streik eller ikke?

sail4fun
12-03-2006, 17:39
Originally posted by Darth Vader

DEt var da ikke krangling om råderett i dette forumet jeg ba om å få svar på, kutt ut med bullshit. Jeg la ut en link fra TV-romerike om en reportasje om fare for streik der mesingset klassifiserer det som skjedde i januar som en streik... Var det en streik eller ikke?

SAS Braathens dropper søksmål mot sine flygere etter de omfattende sykmeldingene i januar. Flygerne har lovet å ikke bruke sykmelding som aksjonsform.

Det var kaotiske tilstander i flytrafikken den siste uken i januar. Bare de to første dagene av uken, 23. og 24. januar, ble 257 flyavganger med SAS Braathens innstilt.

Årsaken var at en rekke flygere var sykmeldte, eller erklærte seg flyvningsudyktige ("not fit for flight"). Som følge av dette tapte SAS Braathens millioner av kroner.

Administrerende direktør Petter Jansen uttalte at selskapet så på sykmeldingene 23. og 24. januar som en aksjon.

Selskapet truet med å gå til arbeidsretten og deretter eventuelt kreve millionerstatning fra flygerne. Men nå blir det ingen ting av dette.

Operativ direktør i SAS Braathens, Dag Falk-Petersen. (Foto: NRK)
- Vi har hatt et forhandlingsmøte med Norske SAS-flygeres forening (NSF), og konkludert med at vi ikke skal gå til arbeidsretten med denne saken, sier operativ direktør i SAS Braathens, Dag Falk-Petersen.

- Begge parter er enig om at det er både ulovlig og tariffstridig dersom arbeidstakere benytter sykmelding eller egenmelding for å presse arbeidsgiveren. Flygerne har også forpliktet seg til å arbeide aktivt for å hindre slike aksjonsformer. Dette er vi tilfreds med, sier Falk-Petersen.

Han legger til at SAS Braathens er heller ikke sikre på at de ville ha gode nok bevis i en eventuell rettssak.

Men kan SAS Braathens bare la dette passere uten en reaksjon overfor flygerne?

- Vi har vurdert denne saken grundig, og mener at det vi har gjort nå, er det som tjener vår hensikt best, seier Dag Falk-Petersen.

Nye forhandlinger
Nestleder Jens Lippestad i Norske SAS-flygeres forening er glad for at selskapet dropper planene om søksmål.

- Vi er glad for at vi kan bruke ressursene våre på andre områder enn å strides i retten. Dette er bare en bekreftelse på at vi ikke står bak noen aksjoner, og heller ikke kommer til å gjøre det. Vi støtter ikke ulovlige aksjoner, sier Lippestad.

I neste måned starter det nye tariff-forhandlinger. Den nåværende tariffavtalen utløper 31. mars.

Foreningen har tidligere sagt at de ikke utelukker streik i protest mot at SAS-konsernet vil splitte opp flyger-gruppen, slik at flygerne tilhører de nasjonale flyselskapene.

I dag er Lippestad forsiktig med å si noe om hva som kan bli utfallet av forhandlingene.

- Vi ser at det er et nytt "regime" i SAS som skal forhandle med oss, og vi ønsker å gi dette en sjanse. Vi vil være aktive bidragsytere for at selskapet skal kunne levere det produktet vi alle lever av, og som også trygger våre arbeidsplasser, sier han. Vi håper selskapet benytter de mulighetene som finnes til å komme fram til en god løsning, sier Lippestad.

- Det vi er opptatt av, er at vi får beholde de ansettelsesforholdene som er lovmessig avtalt, og at vi får oppretteholde de sentrale avtale elementene for alle SAS-pilotene felles. Vi er villig til å strekke oss langt for å få på plass de lokale tilpasningene som kreves for at vi skal kunne drive bl.a. SAS Braathens, sier Jens Lippestad.

Kilde :NRK (http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/5503045.html)

Lennart
12-03-2006, 17:45
:up:

ub737
12-03-2006, 19:32
Ytringsfrihet? bryter loven? og hvor kommer dette fra.....fyren som ikke tålte å se fan på trykk og ville henge ut moderatorene bare for noen dager siden.
Jeg ler meg skakk av dine tåpelige innlegg.

ub