View Full Version : Avgifter + priser på reiser.
ATC-flyradar
26-11-2012, 13:19
Her er en reise med SAS fra OSL til BGO en hverdag:
Oslo (OSL) - Bergen (BGO)
ma 17 des 2012 (Economy)
Voksen 669 NOK
Bergen (BGO) - Oslo (OSL)
on 2 jan 2013 (Economy)
Voksen 678 NOK
Servicehonorar 30 NOK
Totalpris 1 377 NOK
Skatter og avgifter
Passenger Charge195 NOK
Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK
Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK
Totalsum skatter og avgifter:595 NOK
Netto flybillett til SAS kr. 782,00
------------------------------------------------------------------------
Så billett fra Norwegian:
Utreise
Oslo-Gardermoen - Bergen
Mandag 17. des 2012 kl. 07:00
Rute DY602 - LowFare
1 Voksen Kr. 349 NOK
Retur
Bergen - Oslo-Gardermoen
Onsdag 2. jan 2013 kl. 17:00
Rute DY633 - LowFare
1 Voksen: 349 NOK
Totalpris inkl. skatter og avgifter: Kr. 698 NOK
Skatter og avgifter utgjør
246 NOK
Moms på drivstofftillegg Kr. 12 NOK
Flyplassavgift utgjør Kr. 210 NOK
Moms på flybillett Kr. 24 NOK
Drivstofftillegg utgjør Kr. 148
Skatter og avgifter utgjør 246 NOK
Netto billettinntekter for Norwegian på kr. 450,00
----------------------------------------------------------------------
Hvorfor har SAS skatter og avgifter: 595 NOK og Norwegian har bare Kr. 246,00 ??
Ingen tvil at SAS har større netto billettinntekter !!
Jan
Forskjellen er bare hvor fuel surcharge er havner. Hos SAS havner den i "avgiftskategorien", mens Norwegian en del av billettprisen. I praksis har det ingen betydning
Flyplass-, sikkerhets- og andre avgifter er det samme for begge
ATC-flyradar
26-11-2012, 13:40
Forskjellen er bare hvor fuel surcharge er havner. Hos SAS havner den i "avgiftskategorien", mens Norwegian en del av billettprisen. I praksis har det ingen betydning
Flyplass-, sikkerhets- og andre avgifter er det samme for begge
Så når billettprisen hos Norwegian Totalpris inkl.
skatter og avgifter 698 NOK minus Skatter og avgifter
Passenger Charge195 NOK
Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK
Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK
Totalsum skatter og avgifter:595 NOK
netto flybillett til Norwegian : Kr. 103.-
Koster det samme som reise tur/retur med trikken ved å betale hos trikkeføren :)
Det kan ikke være mange billetter av den prisen på hver flyvning :old
jan
Nei du regner og tolker feil: Fuel surcharge går rett til flyselskapet.
Flyplass- og andre myndighetspålagteavgifter innen utgjør en drøy hundrelapp hver vei. Itillegg kommer 8% moms. Resten tilhører flyselskapet. Så i DY-eksempelet ditt er det 12 + 210 + 24 = 246kr
TRjumper
26-11-2012, 13:51
Så når billettprisen hos Norwegian Totalpris inkl.
skatter og avgifter 698 NOK minus Skatter og avgifter
Passenger Charge195 NOK
Value Added Tax (VAT) Domestic*100 NOK
Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets300 NOK
Totalsum skatter og avgifter:595 NOK
netto flybillett til Norwegian : Kr. 103.-
Koster det samme som reise tur/retur med trikken ved å betale hos trikkeføren :)
Det kan ikke være mange billetter av den prisen på hver flyvning :old
jan
Nu er jeg personligt typen der mener at fuel surcharge er et håbløst begreb og mener det bare er en del af en normal billet, så lidt mere netto til begge selskaber i min verden.
Kan jo slenge opp en link til Avinors avgiftskalkulator her:
http://www.avinor.no/avinor/trafikk/_avgiftskalkulator
Får man tilbake fuel tillegget hvis man kansellerer en SK billett da?
Får man tilbake fuel tillegget hvis man kansellerer en SK billett da?
Refusjon av fueltillegg følger samme regler som billetten du har booket.
På ikke-refunderbare billetter kan flyskattene refunderes. For bestillinger gjort på/etter 14.09.2011 refunderes ikke drivstofftillegget på ikke-refunderbare billetter.
http://www.sas.no/s/Kontakt/Kontaktskjema/avboka/rev_tkt/
ATC-flyradar
29-11-2012, 18:48
Nei du regner og tolker feil: Fuel surcharge går rett til flyselskapet.
Flyplass- og andre myndighetspålagteavgifter innen utgjør en drøy hundrelapp hver vei. Itillegg kommer 8% moms. Resten tilhører flyselskapet. Så i DY-eksempelet ditt er det 12 + 210 + 24 = 246kr
Skjønner: Etter Lufthavnavgifter kalkulator koster flyselskapene dette:
Maks 79 tonn - maks 180 pax
Avgifter, eks. mva, er beregnet til NOK 24 539,87
Avgiftene er fordelt på følgende måte
StartavgiftNOK 4 970,00
PassasjeravgiftNOK 8 280,00
SikkerhetsavgiftNOK 8 460,00
TerminalavgiftNOK 2 802,87
KlagenemndavgiftNOK 27,00
Er flyet 1/2 fult - så er avgiftene x 2 pr pax - regner med at flyselskapet betaler samme avgift om flyet har 10 pax eller 180 pax :headbang
Avgifter for underveistjeneste, avisingsavgift, evt. nattflygningsavgift og miljøavgift på Svalbard er ikke inkludert. Oppgitt beløp er ekskl. mva
Er det noen som kan sette opp et reelt regnestykke for hva det koster å frakte en pax fra Osl til Bgo ??
Jan
Er flyet 1/2 fult - så er avgiftene x 2 pr pax - regner med at flyselskapet betaler samme avgift om flyet har 10 pax eller 180 pax :headbang
Passasjer- og sikkerhetsavgift beregnes per passasjer og er dermed variabel.
Apropos avgifter: Det kan være vanvittige forskjeller mellom lufthavner, se f.eks.
http://www.finavia.fi/airlines/Terms_and_conditions_and_airport_charges?skip_mobi le=true
Superhai
30-11-2012, 01:06
Er det noen som kan sette opp et reelt regnestykke for hva det koster å frakte en pax fra Osl til Bgo ??
Det er litt som å spørre "hvor mye veier en fisk".
En passasjer alene på en 738, 380, DH1 vil ha ulik pris. Det samme om den ene deler kostnadene med andre på et fullt fly.
ATC-flyradar
30-11-2012, 08:36
Det er litt som å spørre "hvor mye veier en fisk".
En passasjer alene på en 738, 380, DH1 vil ha ulik pris. Det samme om den ene deler kostnadene med andre på et fullt fly.
Mitt regnstykke var beregnet på 737-800 - maks 180 pax - vekt 79.000 - som skal være omtrent en 738.
Alles kjønner at det er ulike priser på ulike vekter, antall pax og andre flyplasser - dette Osl - Bgo med en flytype.
Jan
Superhai
30-11-2012, 13:51
Mitt regnstykke var beregnet på 737-800 - maks 180 pax - vekt 79.000 - som skal være omtrent en 738.
Jeg har litt følelse av at du ikke forstår helt hvor komplekst spørsmålet ditt er? Hvis du selv (med en makker) skal fly en 79 tonn 738 lastet med ballast, bruker den ca 2 tonn fuel. Prisene finner du her for Statoil
http://www.statoilaviation.com/en_EN/pg1332347012104/statoilAviation/productsandprices/jeta1.html
Er fast kunde så har du nok en del rabatt, avhengig av hvor mye du kjøper.
Prisene for besetning, handling, uregelmessigheter, salg av billetter, om flyet har pax eller frakt, en kombinasjon, vind, vær, osv. kommer selvfølgelig i tillegg og å kvantisere disse til en spesiell avgang på et bestemt tidspunkt er rimelig håpløst og unyttig. Det er derfor man har andre generelle begreper for kostnader i flyseskapssammenhenger.