PDA

View Full Version : Ny avisningshall står ubrukt


Hurum
08-03-2006, 23:22
Fly må avises på tradisjonellt vis etter bruk
Driftansvarlig for hangaren på Gardermoen er SGS - SAS Ground Service som etter avtale om drift av anlegge skulle teste ut den nye metoden som skulle gi en miljøvennlig gevinst.

Nå fem måneder etter at hallen ble satt opp og tre måneder etter at det ble satt i drift er den ubrukelig når det kommer til den norske vinteren. De få flyene som har blitt testet i hangaren har måtte avises på tradisjonell måte etter besøk i hallen. Isen som smelter under stråleovnene renner ikke av flyet og fryser til is så fort flyet kjører ut av hangaren.

Dette er en av grunnene til at SAS Braathens som skulle være med å teste systemet ikke ser noen gevinst i å bruke anlegge og har foreløpig lagt bruken på hylla. I følge teknisk personell i flyselskapet går det ikke opp i opp når flyene allikevel må innom tradisjonell avising etter bruk av infrarøde stråler.

-så langt viser testene at værforholdene i Norge er mer ekstreme enn i for eksempel New York, der de har benyttet infrarød i ca 10 år sier Hanne Bügel som er kommunikasjonsansvarlig i SAS Ground Service. - Det er spesielt kombinasjonen kulde og nedbør som er annerledes. Etter noen tester viste det seg derfor at systemet måtte justeres en del, blant annet ved å skifte ut flere varmelamper.

I følge Bügel pågår dette arbeidet nå. De testene som er foretat med grundige målinger, analyser og dokumentasjon har vist at systemet må justeres.

-det er altfor tidlig å si noe om hvordan det vil gå med hangaren i Norge. Vi må gjøre flere tester før vi kan konkludere med det sier hun videre.

Hanne Bügel legger vider til at SAS Ground Services har kun avtale om å drifte anlegget og det har ikke kostet selskapet en eneste krone. -vi har vært innstilt på å teste ny teknologi med tanke på miljøvennlige gevinster. Hvis testene viser etter hvert viser at dette ikke kan brukes i Norge har vi i alle fall testet det ut, men som sagt er det altfor tidlig å konkludere med dette avslutter kommunikasjonsdirektøren til Hangar.

Hangar har ikke lykkes å få kommentar fra Radiant Aviation Service som har hatt det hele og fulle økonomiske ansvaret for prosjektet.

Oslo Lufthavn på sin side la mye prestisje i å være først ute i Europa med systemet og i en kommentar får vi opplyst at det fortsatt er håp om at systemet skal vise seg brukbart i fremtiden spesielt med tanke på de miljøgevinstene som hangaren gir.

hangar.no

Beklager bruk av feil ikon

KennethGS
08-03-2006, 23:50
Jeg hadde vel forstått det slik at med dette opplegget så skulle flyet få anti-iceing før den forlot hangaren, og dermed være beskyttet frem til avgang, men slik var det tydligvis ikke...

Dersom folk trodde at flyet kunne gå rett fra tining til rullebanen uten anti-iceing, så må det vel være noen som har misforstått noe?

Trety
09-03-2006, 08:40
Poenget slik jeg forstod det var ikke å kutte ut de-icing fluid, men å redusere bruken i og med at denne kun fjernet isen og ikke hindret ny.

KennethGS
09-03-2006, 12:33
Ja akkurat...

De-Iceing = Fjerne isen
Anti-Iceing = Hindre ny isdannelse

De-Iceing kan gjøres på mange måter, men Anti-Iceing er det vel bare væske som kan ta seg av...

krølle
09-03-2006, 16:41
Hadde/har ikke svenskene en tilsvarende hall i bruk. Eller funket ikke det heller.
Synes jeg erindret noe derfra for en del år siden

Hurum
09-03-2006, 16:51
Originally posted by krølle


Hadde/har ikke svenskene en tilsvarende hall i bruk. Eller funket ikke det heller.
Synes jeg erindret noe derfra for en del år siden

Ifølge osl.no:

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpnet onsdag 18. januar Europas første deicinganlegg for fly på OSL. Avisingshangaren vil fungere som et supplement til ordinær avising resten av vintersesongen.

Sverige er vel fortsatt en del av Europa, og siden hallen på OSL er Europas første så....

...enten tar OSL feil, eller så tar andre feil.

Men ikke overrasket om svenskene hadde funnet ut at dette ikke fungerte....og at Norge forsøker seg på akkurat det samme rett etterpå.....hørtes kjent ut!