Hurum
08-03-2006, 23:22
Fly må avises på tradisjonellt vis etter bruk
Driftansvarlig for hangaren på Gardermoen er SGS - SAS Ground Service som etter avtale om drift av anlegge skulle teste ut den nye metoden som skulle gi en miljøvennlig gevinst.
Nå fem måneder etter at hallen ble satt opp og tre måneder etter at det ble satt i drift er den ubrukelig når det kommer til den norske vinteren. De få flyene som har blitt testet i hangaren har måtte avises på tradisjonell måte etter besøk i hallen. Isen som smelter under stråleovnene renner ikke av flyet og fryser til is så fort flyet kjører ut av hangaren.
Dette er en av grunnene til at SAS Braathens som skulle være med å teste systemet ikke ser noen gevinst i å bruke anlegge og har foreløpig lagt bruken på hylla. I følge teknisk personell i flyselskapet går det ikke opp i opp når flyene allikevel må innom tradisjonell avising etter bruk av infrarøde stråler.
-så langt viser testene at værforholdene i Norge er mer ekstreme enn i for eksempel New York, der de har benyttet infrarød i ca 10 år sier Hanne Bügel som er kommunikasjonsansvarlig i SAS Ground Service. - Det er spesielt kombinasjonen kulde og nedbør som er annerledes. Etter noen tester viste det seg derfor at systemet måtte justeres en del, blant annet ved å skifte ut flere varmelamper.
I følge Bügel pågår dette arbeidet nå. De testene som er foretat med grundige målinger, analyser og dokumentasjon har vist at systemet må justeres.
-det er altfor tidlig å si noe om hvordan det vil gå med hangaren i Norge. Vi må gjøre flere tester før vi kan konkludere med det sier hun videre.
Hanne Bügel legger vider til at SAS Ground Services har kun avtale om å drifte anlegget og det har ikke kostet selskapet en eneste krone. -vi har vært innstilt på å teste ny teknologi med tanke på miljøvennlige gevinster. Hvis testene viser etter hvert viser at dette ikke kan brukes i Norge har vi i alle fall testet det ut, men som sagt er det altfor tidlig å konkludere med dette avslutter kommunikasjonsdirektøren til Hangar.
Hangar har ikke lykkes å få kommentar fra Radiant Aviation Service som har hatt det hele og fulle økonomiske ansvaret for prosjektet.
Oslo Lufthavn på sin side la mye prestisje i å være først ute i Europa med systemet og i en kommentar får vi opplyst at det fortsatt er håp om at systemet skal vise seg brukbart i fremtiden spesielt med tanke på de miljøgevinstene som hangaren gir.
hangar.no
Beklager bruk av feil ikon
Driftansvarlig for hangaren på Gardermoen er SGS - SAS Ground Service som etter avtale om drift av anlegge skulle teste ut den nye metoden som skulle gi en miljøvennlig gevinst.
Nå fem måneder etter at hallen ble satt opp og tre måneder etter at det ble satt i drift er den ubrukelig når det kommer til den norske vinteren. De få flyene som har blitt testet i hangaren har måtte avises på tradisjonell måte etter besøk i hallen. Isen som smelter under stråleovnene renner ikke av flyet og fryser til is så fort flyet kjører ut av hangaren.
Dette er en av grunnene til at SAS Braathens som skulle være med å teste systemet ikke ser noen gevinst i å bruke anlegge og har foreløpig lagt bruken på hylla. I følge teknisk personell i flyselskapet går det ikke opp i opp når flyene allikevel må innom tradisjonell avising etter bruk av infrarøde stråler.
-så langt viser testene at værforholdene i Norge er mer ekstreme enn i for eksempel New York, der de har benyttet infrarød i ca 10 år sier Hanne Bügel som er kommunikasjonsansvarlig i SAS Ground Service. - Det er spesielt kombinasjonen kulde og nedbør som er annerledes. Etter noen tester viste det seg derfor at systemet måtte justeres en del, blant annet ved å skifte ut flere varmelamper.
I følge Bügel pågår dette arbeidet nå. De testene som er foretat med grundige målinger, analyser og dokumentasjon har vist at systemet må justeres.
-det er altfor tidlig å si noe om hvordan det vil gå med hangaren i Norge. Vi må gjøre flere tester før vi kan konkludere med det sier hun videre.
Hanne Bügel legger vider til at SAS Ground Services har kun avtale om å drifte anlegget og det har ikke kostet selskapet en eneste krone. -vi har vært innstilt på å teste ny teknologi med tanke på miljøvennlige gevinster. Hvis testene viser etter hvert viser at dette ikke kan brukes i Norge har vi i alle fall testet det ut, men som sagt er det altfor tidlig å konkludere med dette avslutter kommunikasjonsdirektøren til Hangar.
Hangar har ikke lykkes å få kommentar fra Radiant Aviation Service som har hatt det hele og fulle økonomiske ansvaret for prosjektet.
Oslo Lufthavn på sin side la mye prestisje i å være først ute i Europa med systemet og i en kommentar får vi opplyst at det fortsatt er håp om at systemet skal vise seg brukbart i fremtiden spesielt med tanke på de miljøgevinstene som hangaren gir.
hangar.no
Beklager bruk av feil ikon