PDA

View Full Version : SAS-fly ut på gresset på CPH


73H
21-11-2012, 10:29
Uflaks kan alle ha - denne gangen SAS sin tur. "SAS-fly fra Oslo skled av rullebanen på Kastrup"

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10071183

Maltwhisky
21-11-2012, 10:30
Artikkelen sier det var 7:40-avgangen fra OSL (SK453), og da er det snakk om OY-KBR (A319). En pax mener flyet holdt for stor fart på vei mot gat

73H
21-11-2012, 10:30
Med tanke på gummimerket etter nesehjulet ser det ut som et tverrstilt nesehjul av en eller annen grunn.... Rett frem på RET B4?

Bacardi
21-11-2012, 10:49
En tredje passasjer som VG Nett har snakket med sier han mistenker at forhjulet på flyet var løst.

- Det virket som om forhjulet var løst. Det vinglet veldig når vi landet til begge sider. Jeg er bare glad vi ikke skled ut med en gang vi landet. Jeg flyr tre-fire ganger i uken, så dette var uvanlig, sier han.

Polaris
21-11-2012, 10:52
Hvis jeg noen sinne havner i en slik situasjon skal jeg si at en rosa elefant dyttet oss av rullebanen og se om ikke media kjører overskrift/sak på det.

jjessen
21-11-2012, 10:59
Hvis jeg noen sinne havner i en slik situasjon skal jeg si at en rosa elefant dyttet oss av rullebanen og se om ikke media kjører overskrift/sak på det.

Ja VG hadde helt sikkert tatt det på førstesida....:-)

73H
21-11-2012, 11:01
B4 på Kastrup har en ganske krapp høyresving mot slutten, noe som jo er litt kjedelig hvis man ikke har hastigheten helt under kontroll... Ser rett og slett ut som hastighetspersepsjonen har spilt besetningen et lite puss, og gummisporet kan skyldes noe så enkelt som at de har prøvd å styre høyre for å klare svingen, men hastigheten har vært høyere (ikke høy, men høyere) enn at flyet har klart høyresvingen...

kekker
21-11-2012, 11:17
Slikt som kan skje den beste det der..
Men hvordan i alle dager får man et fly ut av den der gjørma??

Ser for meg at om man prøver å dra fremover så må noe før eller siden gi seg på "framhjulet".

ole99
21-11-2012, 11:22
Var passasjer på SK1460 for ikke så lenge siden, Boeingmaskin, ca. midtveis under taxing på vei til gaten bråbremset Kapteinen og tok en krapp sving til høyre. Manøveren kan umulig ha vært planlagt. Vet ikke om dette var ved samme sted, men det skjedde nå i allefall. Kanskje svingen/B4 er dårlig merket/skiltet grunnet bygningsarbeidet som foregår ute på Kastrup nå?

LNv22
21-11-2012, 11:37
Kan det se ut til at motor nr. 1 har truffet noe på veien ut på gresset?

På VGs bilde ligger det et eller annet vrak i den retningen?

http://www.vg.no/

Someone
21-11-2012, 11:44
Kan det se ut til at motor nr. 1 har truffet noe på veien ut på gresset?

På VGs bilde ligger det et eller annet vrak i den retningen?

http://www.vg.no/

Ser ut som et skilt?

Thomas
21-11-2012, 12:27
Uten og påberope meg informasjon om hjulene var løse eller crewet uten fokus, kan man ihvertfall se på fakta.

EKCH opererer med landinger på 22L idag, og det kan leses følgende METAR fra det aktuelle tidspunkt:

EKCH 210650Z 13010KT 3000 BR FEW002 SCT004 BKN006 07/06 Q1019 TEMPO 5000 BKN010

.. ikke sommerlig, men heller ikke noe info verken i METAR/NOTAM om standing water, eller dårlig bremseeffekt på rulle/-taksebaner.

Dog, ser man på GMC for EKCH, så kommer det rimelig klart frem hvor knapp den svingen er, og ikke vet jeg hvor ofte den brukes på turnoff, men man skal ihvertfall ta det pent:

http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/B4CPH.png

Så blir det spennende å se hva resultatet blir, samtidig er det good news at det gikk relativt bra med alle.

pingo
21-11-2012, 12:30
På TV2 ligger et oversigtsbillede , der viser hvor på taxiway afkørslen skete:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-60447987:s%C3%A5dan-skete-sasuheldet-i-kastrup.html?nidk

Hagen
21-11-2012, 12:49
Nitrist å se hvordan tabloidene dekker denne saken.

73H
21-11-2012, 12:51
B4 er nok normalt sett ikke så veldig krevende, men det er jo klart at med en 135 graders kurve mot slutten, så er dèt langt ifra en high-speed turn off ... Med 3 km sikt, er det heller ingen ting som burde tilsi at de ikke klarte å se svingen komme i tide. Jeg har også meget vanskelig for å se at det er en teknisk årsak. Jeg heller veldig mot at det rett og slett er for høy hastighet i kurven (av ukjente grunner) som kan se ut som en sannsynlig årsak. For å gjenta meg selv til det kjedsomme, så er ikke dette noe som skjer fordi det er SAS, Norwegian, Ryanair, Thomas Cook eller Turkish Airline, men rett og slett fordi hver enkelt pilot og individ sitter med en persepsjon; situational awareness med hastighet, tid og sted. Hvis begge pilotene satt med redusert SA og ikke gjorde korrigerende tiltak i tide (senke farten ytterligere), så ble utforkjøringen et faktum.

På samme måte som Rapid Exit Taxiway på Gardermoen ikke er i henhold til ICAO standard, så kan man jo anta at denne 135 graders svingen ikke er helt i henhold til en ICAO standard, og kanskje burde vært særskilt opplyst i airport brief og pa taxiway chart (har ikke sjekket om det står beskrevet i briefen). Den mest åpenbare metoden for å informere om en særskilt fare ved et spesifikt punkt er å merke det som en type "hot-spot" på taxiway chart, på samme måte som runway-incursions i dag merkes. Kanskje en form for "Caution-spot" ? :)

Thomas
21-11-2012, 12:58
På samme måte som Rapid Exit Taxiway på Gardermoen ikke er i henhold til ICAO standard, så kan man jo anta at denne 135 graders svingen ikke er helt i henhold til en ICAO standard, og kanskje burde vært særskilt opplyst i airport brief og pa taxiway chart (har ikke sjekket om det står beskrevet i briefen). Den mest åpenbare metoden for å informere om en særskilt fare ved et spesifikt punkt er å merke det som en "hot-spot" på taxiway chart

Ser ikke slik ut, eneste informasjonen som er oppgitt iht. General 10-12 02DEC11 er følgende:

4. RAPID EXIT TWY
- RW04L: TWY A6 A7 E3
- RW22L: TWY B4

sk931
21-11-2012, 13:13
Det her er ting der sker nu og da....No big deal efter min mening.....Forstår ikke at det
bliver skreget op i medierne som det er blevet...
Ikke at det sker hver dag, men det sker ind i mellem
Hilsen Ole

elgen
21-11-2012, 13:29
Det her er ting der sker nu og da....No big deal efter min mening.....Forstår ikke at det
bliver skreget op i medierne som det er blevet...
Ikke at det sker hver dag, men det sker ind i mellem
Hilsen Ole

Vel, man skal i luftfartsbransjen ha null ulykker. Og hvis dette skyldes dårlig vedlikehold på nesehjulet, eller for stor fart inn fra kapteinens side, så kvalifiserer begge deler til skandale.

73H
21-11-2012, 14:40
Vel, man skal i luftfartsbransjen ha null ulykker. Og hvis dette skyldes dårlig vedlikehold på nesehjulet, eller for stor fart inn fra kapteinens side, så kvalifiserer begge deler til skandale.

Vel, luftfarten har en null-visjon, men jeg synes ikke det er bedre eller verre når SAS har en incident, fremfor hvem som helst andre.

En incident er en uønsket hendelse uansett flyselskap, og denne SAS hendelsen er en incident. Om denne fortjener mer eller mindre oppstyr enn f.eks. en Ryanair som lander med F15 på Rygge, uten ytterligere konsekvenser eller events har jeg min egen lille mening om...

Skandale er det nok ikke i noen av tilfellene, og dårlig vedlikehold på nesehjulet kan vi vel nærmest avskrive allerede. No way at denne A319 kom helt til svingen på B4 før man i tilfelle fikk nesehjuls problemer. At kapteinen eller stymann evt. begge to hadde en annen oppfatning om fart enn den reelle kan skje så lenge vi i cockpit fortsatt har menneskelige egenskaper som piloter.

Seagull
21-11-2012, 14:41
så kvalifiserer begge deler til skandale.

Gå å les Se&Hør hvis du er så opptatt av skandaler...

Alle kan gjøre feilberegninger, eller ha teknisk problem uten at det er en skandale av den grunn...

OJB
21-11-2012, 14:42
Vel, man skal i luftfartsbransjen ha null ulykker. Og hvis dette skyldes dårlig vedlikehold på nesehjulet, eller for stor fart inn fra kapteinens side, så kvalifiserer begge deler til skandale.

Skandale er vel kanskje ikke det rette ordet her , men et hendelig uhell skjer jo selv den beste.
På tampen av siste ukers media oppslag så ser jeg jo hvorfor media gir rikelig med dekning av denne hendelsen for skandinavia's ledende flyselskap.

CFM
21-11-2012, 15:19
Med tanke paa det trykket som har vaert paa SAS-ansatte i den siste tiden er det egentlig mere overraskende at det ikke har skjedd mere.

EvakCPH
21-11-2012, 15:35
Med tanke paa det trykket som har vaert paa SAS-ansatte i den siste tiden er det egentlig mere overraskende at det ikke har skjedd mere.

De danske medier har heldigvis ikke gjort dette til dagens tophistorie.

Dreyer
21-11-2012, 15:47
Ser for meg at om man prøver å dra fremover så må noe før eller siden gi seg på "framhjulet".

Når jeg gikk flymekk lærte vi at SOP var at man skulle kople på hovedhjulene, for så trekke flyet tilbake, og ikke bruke nesehjulet hvis man har kommet i grøfta. Mulig det er andre prosedyrer nå.

LN-KGL
21-11-2012, 15:51
Helt tilsvarende skjedde på Birmingham i september med en Aurela 737 innleid til Monarch. Resultatet ble for Aurela at de mistet sin kontrakt med Monarch.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-birmingham-19676990

Dag Viking
21-11-2012, 15:58
Når jeg gikk flymekk lærte vi at SOP var at man skulle kople på hovedhjulene, for så trekke flyet tilbake, og ikke bruke nesehjulet hvis man har kommet i grøfta. Mulig det er andre prosedyrer nå.


Høres logisk ut i forhold til hvilke komponenter som er byget for å tåle krefter i hvilken retning.

jlb
21-11-2012, 17:13
B4 er vel den mest almindelige exit når man lander på 22L, selv om man nogen gange kører ned til B3. Så jeg tror ikke der er noget usædvanligt eller risikabelt i at bruge den.

Sidste år var jeg med en ATR fra Cimber, hvor vi landede på 22L, og drejede fra ned af RWY30. Det er jo også den hurtige vej til indenrigsterminalen, men det virkede nu lidt friskt på mig. Er der andre der har prøvet det? Det må jo være lovlig procedure.

OJB
21-11-2012, 17:22
B4 er vel den mest almindelige exit når man lander på 22L, selv om man nogen gange kører ned til B3. Så jeg tror ikke der er noget usædvanligt eller risikabelt i at bruge den.

Sidste år var jeg med en ATR fra Cimber, hvor vi landede på 22L, og drejede fra ned af RWY30. Det er jo også den hurtige vej til indenrigsterminalen, men det virkede nu lidt friskt på mig. Er der andre der har prøvet det? Det må jo være lovlig procedure.

Det har hendt flere ganger tidligere når jeg har reist med DC9-21.
Intet oppsiktsvekkende for mitt vedkommende.

CFM
21-11-2012, 17:22
Sidste år var jeg med en ATR fra Cimber, hvor vi landede på 22L, og drejede fra ned af RWY30. Det er jo også den hurtige vej til indenrigsterminalen, men det virkede nu lidt friskt på mig. Er der andre der har prøvet det? Det må jo være lovlig procedure.

Med en ATR burde det vaere no sweat aa komme seg av ved 30.
Med litt motvind, er jo ikke sjelden vind i KBH... gaar det nok greit med en F100 f.eks. og.

F35Landing
21-11-2012, 18:52
Med en ATR burde det vaere no sweat aa komme seg av ved 30.
Med litt motvind, er jo ikke sjelden vind i KBH... gaar det nok greit med en F100 f.eks. og.

Gjort det mange ganger med Dash-8 også. Et enkelt "Right 30?" på radioen rett før landing og man får som regel "approved":)

Bergern
21-11-2012, 19:18
Av Lars Joakim Skarvøy , Sissel Kruse Larsen , Tor-Hartvig Bondø , Bjørn-Martin Nordby og Rune Thomas Ege

Og VG så seg nødt til å avse fem journalister for å dekke denne svært alvorlige hendelsen ;)

Discus
21-11-2012, 20:09
Spørsmål til rad-0-folket fra en som har taxet litt småfly aka Cub. Ville hard bremsing på høyre hovedhjul løst situasjonen, gitt at man gjorde det instinktivt når man merket at nesehjulet slapp? Evt. bruker man normalt mer brems på høyre enn venstre ved slik taxing?

73H
23-11-2012, 11:19
Spørsmål til rad-0-folket fra en som har taxet litt småfly aka Cub. Ville hard bremsing på høyre hovedhjul løst situasjonen, gitt at man gjorde det instinktivt når man merket at nesehjulet slapp? Evt. bruker man normalt mer brems på høyre enn venstre ved slik taxing?

Offisielt benytter vi bremsene like mye. Dvs. det er ingen dokumentasjon eller trenings materie som sier at vi skal benytte differential braking.

På den annen side, så er er jo differential braking èn av mange måter å sørge for en yaw vector for å oppnå sving. I Boeing sin FCOM 1&2, samt FCTM står det ingenting om differential braking. I vår offisielle company winter-ops guide står det derimot beskrevet at "Differential braking may be more effective than nose wheel steering on very slippery surfaces"

Deretter blir det litt opp til hver og en og bedømme hva som skal betraktes som very slippery surfaces. Very slippery surface i 40 knop er ikke nødvendigvis very slippery surface i 15 knop :)

krølle
09-05-2013, 15:56
Rapporten fra Dansk Havarikomisjon her

SAS-fly skred af banen: Uerfaren pilot og høj hastighed skyld i ulykke

http://ekstrabladet.dk/112/article1971157.ece

LN-VLE
09-05-2013, 16:27
Rapporten fra Dansk Havarikomisjon her



http://ekstrabladet.dk/112/article1971157.ece

Er dette piloter som er på kontrakt?




Vidar

Dag Viking
09-05-2013, 17:33
Er dette piloter som er på kontrakt?




Vidar

Står det noe i rapporten som tilsier det?

krølle
09-05-2013, 19:02
Er dette piloter som er på kontrakt?




Vidar

Antar det, sikkert samme type kontrakt som jeg fikk når jeg begynte i selskapet, ja ikke lik min på Ground da, men:old

branserud
10-05-2013, 07:49
Det fremgår af Havarikommissionens endelige rapport om uheldet. Men kommissionen konkluderer også, at det har spillet ind, at piloterne følte sig presset af SAS' store fokus på punktlighed.

"En medvirkende menneskelig faktor til den alvorlige hændelse var det mentale pres om at være "on-time" som var lagt på besætningen," skriver havarikommissionen.
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=76547

77W
10-05-2013, 17:35
Er dette piloter som er på kontrakt?




Vidar

Meg bekjent ansetter SAS piloter på kun fast ansettelse.