View Full Version : Air Berlin starter Berlin - Bukarest og Sofia
Boeing_fan
20-11-2012, 01:18
Air Berlin utvider fra TXL til Øst-Europa, og starter nye ruter fra Berlin-Tegel til Bukarest (OTP) og Sofia (SOF) i S13.
Begge rutene gir muligheter for rask og effektiv connection fra OSL, slik at det blir enda et godt alternativ for folk som skal reise mellom OSL og SOF/OTP.
At AB starter TXL - SOF og OTP er nok i forbindelse med at datterselskapet FlyNiki lukker rutene fra VIE til SOF/OTP fra 1.april 2013, som begge har blitt flydd opptil 3x daglig i sommersesongen. Kanskje noe overraskende at Niki velger å legge begge rutene helt ned, men noe direkte sjokk var det ikke, da Austrian fra S12 økte VIE-SOF fra 4x til 5x daglig, og VIE-OTP fra 3x til 5x daglig. Og siden Niki gikk inn på rutene til Bulgaria og Romania har Austrian drevet med en meget aggressiv prisdumping, på begge rutene har billettprisene stort sett ligget på under € 99 t/r om man har bestilt i god tid, med unntak av de mest populære avgangene og Niki har måttet dumpe sine priser tilsvarende, noe det sier seg selv at ingen tjener penger på. Og i tillegg flyr Bulgaria Air VIE-SOF, og Tarom VIE-OTP. Austrian ser ut til å ha oppnådd akkurat hva de ville - de fikk presset Niki ut fra Bulgaria og Romania.
Rutetidene for de nye rutene:
AB8706 TXL-SOF 13:00-16:10 D - Eff 02 April 13
AB8707 SOF-TXL 19:30-20:40 D
AB8700 TXL-OTP 08:40-11:50 D - Eff 02 April 13
AB8701 OTP-TXL 14:50-16:00 D
I tillegg til at Air Berlin starter TXL-SOF, starter også easyJet SXF-SOF 4x ukentlig fra 23. mars, så dette faller neppe Bulgaria Air nevneverdig begeistrede for, som hittil har vært alene om å fly mellom Berlin og Sofia.
Jeg kommer selv mest sannsynlig til å benytte meg av ABs nye rute til SOF :)
Ser ut som om de trekker seg helt ut av Beograd. Jeg klager ikke.
Lurer på om de etterhvert kommer med rute fra OSL til megabasen deres på PMI.
PMI er vel teknisk set ikke en base men en hub
CRJ1000ER
20-11-2012, 10:23
Rutetidene for de nye rutene:
AB8706 TXL-SOF 13:00-16:10 D - Eff 02 April 13
AB8707 SOF-TXL 19:30-20:40 D
AB8700 TXL-OTP 08:40-11:50 D - Eff 02 April 13
AB8701 OTP-TXL 14:50-16:00 D
Veldig lange bakkestopp i SOF og OTP. Flyr de en liten rundtur et annet sted i mellomtiden eller har crewet lang matpause, tro?
AirbusTrond
20-11-2012, 16:05
Kjempebra, ikke så lenge siden jeg så på ulike muligheter fra OTP-OSL, og dette var jo mye billigere og bedre. Da blir det vel DY til VAR og retur noen uker senere fra OTP, motsatt av forrige sommer - litt variasjon må man jo ha. :D
Ser ut som om de trekker seg helt ut av Beograd. Jeg klager ikke.
Kutter Niki/Air Berlin generelt i VIE eller er det bare de nevnte destinasjoner?
Da AB startet opp OSL-TXL annonserte de jo samtidig at PMI var rett rundt hjørnet. Så skjedde ikke noe mer og jeg har ikke hørt noe mer om en rute til PMI.
Kutter Niki/Air Berlin generelt i VIE eller er det bare de nevnte destinasjoner?
Nei, de kommer egentlig til aa oeke kapasiteten, siden Embraerne blir skiftet ut med Airbuser, men vil satse paa typiske charterdestinasjoner i stoerre grad.
Regner med at de vil fortsette aa operere paa mange av strekningene til AB utifra Berlin og.
PMI er vel teknisk set ikke en base men en hub
Regner med at du skjønte at det ikke akkurat var det viktigste i innlegget mitt.
Noen som ser for seg noen andre AB ruter ut av Norge?
Det være seg til baser, huber eller ingen av delene? :)
Boeing_fan
20-11-2012, 22:36
Veldig lange bakkestopp i SOF og OTP. Flyr de en liten rundtur et annet sted i mellomtiden eller har crewet lang matpause, tro?
Stusset litt på dette selv, men AB har nok funnet ut at dette er det mest hensiktsmessige. Tre timer er ikke nok til en rundtur noe annet sted, selv ikke til BOJ/VAR.
Boeing_fan
21-11-2012, 02:36
Noen som ser for seg noen andre AB ruter ut av Norge?
BGO-BER, SVG-BER, OSL-PMI og muligens OSL-DUS er ruter jeg ser for meg kan komme i fremtiden med Air Berlin.
BGO-BER, SVG-BER, OSL-PMI og muligens OSL-DUS er ruter jeg ser for meg kan komme i fremtiden med Air Berlin.
Jeg har ingen tro pa dette. Bare ser hva har skjedd eller skjer pa de rutene du nevner:
OSL-DUS: Norwegian trakk seg ut
BGO-BER: Norwegian har redusert fra 3-4/7 til 2/7 i So13, og dette etter LH la ned
SVG-BER: Norwegian har redusert fra 3/7 til 2/7
OSL-PMI: Bade Norwegian og SAS flyr pa strekningen
Jeg har ingen tro pa dette. Bare ser hva har skjedd eller skjer pa de rutene du nevner:
OSL-DUS: Norwegian trakk seg ut
De flyttet vel bare til nabo-flyplassen Køln?
De flyttet vel bare til nabo-flyplassen Køln?
OSL-DUS og OSL-CGN er to seperate markeder. DY har ikke funnet det levedyktige a fly i konkurranse mot en LH pa DUS-OSL, og de gikk nede fra 6/7 til 3/7 da de flytted over fra DUS til CGN. Dette er en svaert tydelig tegn hvor begrensed denne marked er...
BGO-BER: Norwegian har redusert fra 3-4/7 til 2/7 i So13, og dette etter LH la ned
SVG-BER: Norwegian har redusert fra 3/7 til 2/7
Men det er jo en forskjell på å fly til BER som punkt-til-punkt-destinasjon og å fly til BER som hub.
AB fløy jo charter i sommer for Langley Travel til Calvi så har jo vært en "annen" rute fra OSL ;)
Boeing_fan
15-12-2012, 00:06
Ser ut som om som om VIE - BEG, SOF og OTP går så dårlige for Niki at rutene legges ned allerede 27. januar isteden.
Wien-Bukarest flys idag opptil 10x daglig av Austrian (5x), Niki (3x) og Tarom (2x). Wien-Sofia opptil 9x daglig av Austrian (5x), Niki (3x) og Bulgaria Air (1x). Og Wien-Beograd opptil 7x daglig av Austrian (4x), Jat Airways (2x) og Niki (1x).
Den store overkapasiteten på disse rutene forsvinner nå, og jeg skjønner ikke egentlig hva Niki tenkte på når man gikk inn så hardt på disse rutene. Kampen mot Austrian og deres store europeiske nettverk kunne de ikke vunnet uansett.
Hvor den ekstra kapasiteten FlyNiki når får skal settes inn resten av vinteren hadde vært interessant å vite.
Air Berlins oppstart av TXL-SOF og TXL-OTP framskyndes, og rutene starter 28. januar 2013 og ikke 2. april som først planlagt.
Ser ut som om som om VIE - BEG, SOF og OTP går så dårlige for Niki at rutene legges ned allerede 27. januar isteden.
...........
Air Berlins oppstart av VIE-SOF og VIE-OTP framskyndes, og rutene starter 28. januar 2013 og ikke 2. april som først planlagt.
Antar du til slutt her mener TXL? Hvis ikke legges de ikke ned men bare overføres til AB?
Boeing_fan
15-12-2012, 12:30
Antar du til slutt her mener TXL? Hvis ikke legges de ikke ned men bare overføres til AB?
Korrekt - skulle stått TXL, var litt for rask på tastaturet der, rettet på nå :)