PDA

View Full Version : Hvilke muligheter har SAS for å kjøpe nye fly ?


BraathensSafe1985
19-11-2012, 23:04
Hvilke muligheter har SAS for å få kjøpt nye fly. Dette er vel den neste store hinderet de må få en løsning på for å bli konkuransedyktig ? Fins det noen mulighet for at SAS for eksempel kan få kjøpt nye langdistanse fly i den situasjonen de er i nå ?

Dette er også et spørsmål som media og såkalte eksperter i disse har notert seg kan bli et problem. Derfor spør jeg ekspertene her på forumet :-) Noen forslag ?

Someone
19-11-2012, 23:05
Leasing er nok i stor grad løsningen, samt finansiering gjennom diverse gunstige finansieringssubsidier både Airbus og Boeing har tilganger til

Trdfly
19-11-2012, 23:15
Kan man forvente seg reduseringer i tilbud der B737-4/500 og MD80 flyver i dag, for at de ønsker å lease de ut fortere? Jeg vet at de må vente, men hvis de har greid å kvitte seg med de fortere.

BraathensSafe1985
19-11-2012, 23:21
Leasing er nok i stor grad løsningen, samt finansiering gjennom diverse gunstige finansieringssubsidier både Airbus og Boeing har tilganger til

Men er Boeing og Airbus villig til å gi slike subsidier til SAS slik selskapets situasjon er ?

Dash
19-11-2012, 23:24
Men er Boeing og Airbus villig til å gi slike subsidier til SAS slik selskapets situasjon er ?

SAS har jo alt 30 a320neo i bestilling. Tipper de har fått en slik finansiering der.

Dash
19-11-2012, 23:28
Men C-series er jo kanskje aktuell også. SAS har jo vært god kunde hos Bombardier lenge.....

EHBK
19-11-2012, 23:31
Det dere tenker på er nok eksportfinansiering, og det er noe som gis av myndighetene (i USA/EU) og ikke av Boeing og Airbus sådan.

BraathensSafe1985
19-11-2012, 23:34
Hva med langdistanse fly ?

Trdfly
19-11-2012, 23:37
Hva med langdistanse fly ?

Ryktene, og det flyet som ligner mest på dagens A33/43 flåte er vel Airbus nye A350,

ole99
19-11-2012, 23:41
Men C-series er jo kanskje aktuell også. SAS har jo vært god kunde hos Bombardier lenge.....

La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO

Dag Viking
19-11-2012, 23:47
La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO

Det var ikke antall seter som var problemet med 736.
SAS er ingen LCC, og bør heller ikke kjøpe fly som en LCC.

Dash
19-11-2012, 23:54
La oss nå ikke håpe at SAS gjør samme smellen ble gjort ved å kjøpe 737-600 om igjen ved å gå til innkjøp av 120-140 seters C-series. SAS trenger flere seter per avgang for å evt. kutte antall avganger eller ha muligheten til å tilby flere bookingklasser / lavere priser samtidig som profitten opprettholdes og konkurrentene pines. Når en først skal gjøre noe (kjøpe fly..) kan en like så godt gjøre det stort (kjøpe stort..). IMHO

Den største C-series er jo max 145 seter. Tipper at den kommer med 135 seter i SAS config. Det som er dumt med -600 er ikke størrelsen, men at den har nesten like høye driftskostnader som -700.

C-series er jo et fly som vil være mer moderne enn NEO og MAX. CSeries er lagd av komposittmatrialet (samme som a350 og 787). Og dermed veldig lett. Mens NEO og MAX er gamle fly med kun nye motorer. Dessuten så kan CSeries og NEO utfylle hverandre ganske godt, begge to kan f.eks utstyres med samme motor.

Jeg vil også anta at den lille CSeries kan være aktuell som erstatter for CRJ900, da CSeries vil ha vesentlig lavere driftskostnader enn CRJ. Så flåten vil være mye mer enhetlig....

Fredrik74
19-11-2012, 23:59
Det var ikke antall seter som var problemet med 736.


Vad är problemet med 736?

geha
20-11-2012, 00:01
Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,

Dash
20-11-2012, 00:02
Vad är problemet med 736?

736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....

Dash
20-11-2012, 00:03
Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,

IC er vel regnet som en lønnsom del i SAS. Avvikler man IC så kan man etter min mening avvikle hele SAS eller omprofilere seg til LCC.....

Boeing_fan
20-11-2012, 00:07
Vad är problemet med 736?

736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....

Nettopp. Og det er (nesten) det samme med A318. Etter at Malev gikk konkurs og Austrian kvittet seg med sine B736 i våres, så er SAS nå det eneste av de store europeiske selskap som flyr B736 (?). Og det er en god grunn til det.

Skal man ha et fly tilnærmet den størrelsen er mye mer lønnsomt å velge de noe større flytypene eller eventuelt av de største regional flyene som f.eks E-95.

Dag Viking
20-11-2012, 00:19
736 har 123 seter, mens 737-700 har 141. Likevel koster de nesten det samme å fly. Så en -700 gir deg ca 20 ekstra seter gratis....

Et annet problem er at 736 skulle erstatte 735, men var vesentlig tyngre. På en kort rute blir forbedring i aerodynamikk og motorer oppveiet av høyere vekt, og man fikk et fly som brukte mer drivstoff.
En CS300 kan erstatte både 735, 736 og 73G på de fleste rutene, med vesentlig lavere kost.
CS100, CS300 og 73H kunne erstattet CRJ-900, MD80, 737CL og 736. Nå har jo SAS rotet det til enda mer, ved å bringe inn A320 i tillegg til alle typene de har fra før.

Fredrik74
20-11-2012, 00:23
Tack för svar. Det verkar alltså som att 736 är ett dåligt plan som SK borde skifta ut fortast möjligt.

Dash
20-11-2012, 00:29
Min drømme SAS-flåte ser slik ut:

- 20 A350 eller B787 for IC.
- 130-140 CSeries, mix av CS100 og CS300. Det kan erstatte B717, B736, B737, MD82 og A319. Øker man langlinjene så er grunnlaget for feed større og CRJ900 kan også erstattes med CS100. CSeries er perfekt for SAS med tanke på å opprettholde frekvenser.
-40-50 A321NEO, som erstatter for A321 og B738. Bruks på de tyngre rutene.

Neo og CSeries kan begge få Pratt & Whitney PW1000G motorer, som vil gi fordeler ifb med vedlikehold, kompetanse og delelager....

Dash
20-11-2012, 00:31
Tack för svar. Det verkar alltså som att 736 är ett dåligt plan som SK borde skifta ut fortast möjligt.

Ettersom ingen vil kjøpe flyet så er det ikke lett å bli kvitt. En del av dem er også leased, i og med at SAS er nesten alene om 736 så kan de nok presse leasingkostnader en del ned. Så 736 blir nok flydd til det er mer verdt som delefly....

Dessuten er det fly som bør skiftes ut før 736. F.eks MD80 og 734 og 735....

BraathensSafe1985
20-11-2012, 01:26
Er det ikke mer nærliggende å tro at SAS avvikler hele langrute trafikken sin og i stedet tilbyr sine kunder biletter gjennom Star Alliance, for så å konsentrer seg om Skandinavia og Europa,

De burde heller satse mer på langruter enn å bruke så mye tid og krefter på å konkurrere med Ryanair og lignende.

teamseacow
20-11-2012, 10:33
Min drømme SAS-flåte ser slik ut:

- 20 A350 eller B787 for IC.
- 130-140 CSeries, mix av CS100 og CS300. Det kan erstatte B717, B736, B737, MD82 og A319. Øker man langlinjene så er grunnlaget for feed større og CRJ900 kan også erstattes med CS100. CSeries er perfekt for SAS med tanke på å opprettholde frekvenser.
-40-50 A321NEO, som erstatter for A321 og B738. Bruks på de tyngre rutene.

Neo og CSeries kan begge få Pratt & Whitney PW1000G motorer, som vil gi fordeler ifb med vedlikehold, kompetanse og delelager....

+1 (påfyll)

L-1011
20-11-2012, 11:09
Min "drömflotta" ser helt annulunda ut...20-25 Lockheed L-1011 TriSTar för interkont och ca 150 Boeing 727-200Adv för Europa trafiken.. :D

Frequent Traveller
20-11-2012, 12:19
Den største C-series er jo max 145 seter ... Sete-kapasiteten i C-300 er enda ikke fast-satt. I LCC-sammenheng studeres et LOPA i den säkalte "Thompson-staggered" versjonen, hvorved man teoretisk klarer ä stappe inn hele 162 pax [3+3]. Pga av denne muligheten er C-300s pax-kapasitet inntil videre et äpent spörsmäl, avhengig av en naertidig Cabin Evacuation Test (pä 90 sekunder). Det er uvisst om Bombardier kan klare ä demonstrere evakuering av hele 17 pax mere enn 145, som inntil videre foreblir hoved-alternativet, men men, den som lever fär se ... ? Det sies at BBD holder et visst antall LOI (Tony Fernandes ? ...) som stär eller henger seg pä nettopp dette med evntl ekstra kapasitet !?

Dog foreslär jeg at Flyprats C-Series fans tar iakt denne meningen : C-Series er en flytype som födes OBSOLETT ! Hvorfor det ? Fordi den kommer i störrelser over 95 seter men har ikke noe automatisert CLS. Mao er C-Series en annen "Nostalgiker-visjon", hvor stopp for slavedrift (av stuere) ikke inngikk i D&D (Design & Development).

slankebrusmannen
20-11-2012, 12:28
Et annet problem er at 736 skulle erstatte 735

Dette stemmer ikke (forutsatt at du snakker om SAS og ikke Boeing). SAS bestilte 736 før de fikk 735 inn i flåten gjennom kjøpet av Braathens.

Dash
20-11-2012, 12:29
Dette stemmer ikke. SAS bestilte 736 før de fikk 735 inn i flåten gjennom kjøpet av Braathens.

På generellt grunnlag så er -600 erstatteren for -500....

FBUMAN1
20-11-2012, 12:45
På generellt grunnlag så er -600 erstatteren for -500....

Off topic, men SAS hadde 737 som de overdro med kjøpet av Linjeflyg, var ikke det
737-500 ?

VC-10
20-11-2012, 12:45
Off topic, men SAS hadde 737 som de overdro med kjøpet av Linjeflyg, var ikke det
737-500 ?
De var vel ute av flåten i god tid før Braathenskjøpet kom i stand.

LN-KGL
20-11-2012, 12:50
De var -500-maskiner og samtlige gikk til British Midlands i tidsrommet 1993-1995 (overtakelsen av Linjeflyg var i januar 1993).

Someone
20-11-2012, 13:08
-600 var vel i en utstrakt grad tenkt som DC-9 erstatter

Trdfly
20-11-2012, 13:49
Dette stemmer ikke (forutsatt at du snakker om SAS og ikke Boeing). SAS bestilte 736 før de fikk 735 inn i flåten gjennom kjøpet av Braathens.

SAS hadde da B735 selv også etter kjøpet av Linjeflyg.

EDIT: Kanskje jeg skal lese resten av postene før jeg poster ;)

Futura
20-11-2012, 14:04
I Boeings portfolio av flytyper skulle -600 erstatte -500 og var helt sikkert ment å være et bedre fly, men det ble såpass mye tyngre at det knapt ble noe mer drivstoff økonomisk. Jeg ble veldig overasket da jeg på FRA i februar så at LH fremdeles bruker -500, jeg trodde den var ute hos dem for lengst.

Ellers tror jeg som flere har antydet at CSeries kan være et veldig bra fly for SAS, da det kan erstatte alt mindre en A320/738

CRJ900
20-11-2012, 14:26
Dog foreslär jeg at Flyprats C-Series fans tar iakt denne meningen : C-Series er en flytype som födes OBSOLETT ! Hvorfor det ? Fordi den kommer i störrelser over 95 seter men har ikke noe automatisert CLS. Mao er C-Series en annen "Nostalgiker-visjon", hvor stopp for slavedrift (av stuere) ikke ingikk i D&D (Design & Development).

Hvor mye lenger tid vil loading/offloading av en C-series ta sammenlignet med en B736? Og hvordan mye innsjekket bagasje er vanlig i dag sammenlignet med da B736 ble sluppet på markedet?

FlightDeck
20-11-2012, 14:31
-600 var vel i en utstrakt grad tenkt som DC-9 erstatter

Ja. Omtalt i en pressemelding fra 1998:



"Boeing 737-600 är ett modernt och kostnadseffektivt flygplan med mycket goda miljöegenskaper. Utslagsgivande för valet av detta flygplan är en helhetsvärdering byggd på faktorer som flexibilitet, ekonomi och miljö. Det tillhör också en familj av flgyplan som är optimal vad gäller den passagerarkapacitet vi önskar. Det innebär att SAS vid behov kan ändra optioner till större modeller." Så kommenterade SAS vd Jan Stenberg den första beställningen av 737-600.

SAS har sedan 1995, då den första ordern tecknades, beställt totalt 55 Boeing 737 till ett värde av ca 12 miljarder svenska kronor. Flygplanen ska levereras under perioden från september 1998 till sommaren 2002. SAS har tecknat optioner på ytterligare 40 flygplan. Av totalt 95 flygplan kommer minst 12 vara av de större modellerna 737-700 och 737-800 som tar 130 respektive 160 passagerare i inrikesversionen och 103-117 respektive 130-148 i utrikesversionen.

- Boeing 737-flygplanen ska ersätta våra nuvarande F28, DC-9-21/41 och DC-9-81. De flesta byts ut mot 737-600. Den versionen är mellertid för liten för att fullt ut ersätta den kapacitetsbrist som uppstår när DC-9-81 ska bytas ut. Därför bestämde vi oss nyligen för att skaffa ett antal flygplan i 700- och 800-serien, säger Kurt Kühne, chef för flottplaneringen i SAS.

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=105386

Dag Viking
20-11-2012, 14:52
Dette stemmer ikke (forutsatt at du snakker om SAS og ikke Boeing). SAS bestilte 736 før de fikk 735 inn i flåten gjennom kjøpet av Braathens.

Selvsagt på generelt grunnlag, -600 erstattet -500 i Boeings portefølje. Det er lenge siden SAS bestilte -600, men dessverre kort tid siden de kom med noen plan for å erstatte -500.

Someone
20-11-2012, 15:01
Ja. Omtalt i en pressemelding fra 1998:

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=105386

Heldigvis endte de ikke opp med >55 737-600, selv om 30 var endel...28 igjen i flåten nå

Dash
20-11-2012, 15:09
MD81, som skulle erstattes av 736, er fortsatt i flåten. Og 736 er også klar for utskiftning :headbang

Frequent Traveller
20-11-2012, 15:56
Hvor mye lenger tid vil loading/offloading av en C-series ta sammenlignet med en B736? Og hvordan mye innsjekket bagasje er vanlig i dag sammenlignet med da B736 ble sluppet på markedet?Kjaere vene, CRJ900 : samstillingene du foreslär avleder fra smertene der skoen trykker ... la oss tenke höyt : vi antar at SAS kjöper inn 100 stk C-Series @ 145 seter, som flyver 7 reiser/24t 350 dager i äret, med en gjennomsnitts-beleggning (kabinfaktor) pä 79 %. Vi antar videre at hver 33 pax sjekker inn 50 CIL items, à 15 kg gjennomsnittsvekt. Du kan selv hjelpe meg ä regne frem konsekvensene, som blir at hvert är skal SAS' stuere rundt om pä europeiske flyplasser (hvorav skandinaviske) utfordres til ä händtere (dvs löfte med egen kroppslig kraft) :

100 x 7 x (145/33) x 0.79 x 50 x 15 kg x 4 (omlöftinger per item fra hold til belte) x 2 stuinger pr trip (lasting og lossing) x 350 = mer enn fem millioner tonn ... synes du ikke at der finns bedre former for menneskelig beskjeftigelse enn dette maset ?

CRJ900
20-11-2012, 16:06
Kjaere vene, CRJ900 : samstillingene du foreslär avleder fra smertene der skoen trykker ... la oss tenke höyt : vi antar at SAS kjöper inn 100 stk C-Series @ 145 seter, som flyver 7 reiser/24t 350 dager i äret, med en gjennomsnitts-beleggning (kabinfaktor) pä 79 %. Vi antar videre at hver 33 pax sjekker inn 50 CIL items, à 15 kg gjennomsnittsvekt. Du kan selv hjelpe meg ä regne frem konsekvensene, som blir at hvert är skal SAS' stuere rundt om pä europeiske flyplasser (hvorav skandinaviske) utfordres til ä händtere (dvs löfte med egen kroppslig kraft) :

100 x 7 x (145/33) x 0.79 x 50 x 15 kg x 4 (omlöftinger per item fra hold til belte) x 2 stuinger pr trip (lasting og lossing) x 350 = mer enn fem millioner tonn ... synes du ikke at der finns bedre former for menneskelig beskjeftigelse enn dette maset ?

Godt poeng, det var det jeg etterspurte! Løses det bedre ombord i en B736? Eller finnes det andre fly som løser bagasjeutfordringene bedre? Jeg er ikke stuer, så det er derfor jeg spør.

Frequent Traveller
20-11-2012, 16:30
Godt poeng, det var det jeg etterspurte! Løses det bedre ombord i en B736? Eller finnes det andre fly som løser bagasjeutfordringene bedre? Jeg er ikke stuer, så det er derfor jeg spør.73X NG og 73X MAX er bulk-loaded de ogsä. Feeder-typer med CLS (cargo loading system, hvor Kontainere anvendes) er kun A32X Series (inkl H2XQR Series) eller MC-21 eller C919 när disse kommer i bruk engang etter 2016 ? Bestillinger (pr Nov '12) av MAX-typen samt av NG-typen oppregnes dog allikevel i flere tusentall - altsä, egentlig "obsolette" flytyper - noe som kun päpeker ironien i en industri-bransje som drives under orkestrert oligopol.

FlightDeck
20-11-2012, 16:38
MD81, som skulle erstattes av 736, er fortsatt i flåten. Og 736 er også klar for utskiftning :headbang

SAS har ingen MD-81. 737-maskinene skulle erstatte DC-9-21, DC-9-41, Fokker F28 og deler av MD-80-flåten. Mange MD-81 ble oppgradert til MD-82 på 2000-tallet.

Dag Viking
20-11-2012, 16:39
SAS har ingen MD-81.

Ikke? Ombygget?
http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-md80.htm

FlightDeck
20-11-2012, 16:43
Ikke? Ombygget?
http://www.airfleets.net/flottecie/SAS-active-md80.htm

Alle MD-81 er oppgraderte til MD-82.

CRJ900
20-11-2012, 17:06
73X NG og 73X MAX er bulk-loaded de ogsä. Feeder-typer med CLS (cargo loading system, hvor Kontainere anvendes) er kun A32X Series (inkl H2XQR Series) eller MC-21 eller C919 när disse kommer i bruk engang etter 2016 ? Bestillinger (pr Nov '12) av MAX-typen samt av NG-typen oppregnes dog allikevel i flere tusentall - altsä, egentlig "obsolette" flytyper - noe som kun päpeker ironien i en industri-bransje som drives under orkestrert oligopol.

Da burde det vel egentlig være et marked for retrofitting for CLS til NG MAX og Cseries og E-jets. Vet du om det finnes noen data på hvor mye evt tidsbesparelse det er på turnaround ved bruk av CLS fremfor tradisjonell bulk loading?

Frequent Traveller
20-11-2012, 17:42
Da burde det vel egentlig være et marked for retrofitting for CLS til NG MAX og Cseries og E-jets. Vet du om det finnes noen data på hvor mye evt tidsbesparelse det er på turnaround ved bruk av CLS fremfor tradisjonell bulk loading?Det du spör om er - i förste omgang - hvorvidt Boeing evntlt kunne bestemme seg for ä oppfylle Shinichiro Ito's önske (http://www.aircargonews.net/news/single-view/news/ana-to-max-out-cargo.html ) ... videre om det er plass til CLS i C-Series ? En retrofit-lösning pä et nybygg (f.eks. MAX leveres f.o.m. 2017, med forbehold ?) ville vaere en slags innrömmelse at disse prosjektene ikke er blitt uttenkte til full modenhet ? Litt flaut, ikke ? Vekt-impakten mätte isäfall vaere tung ä baere for Boeing/resp BBD. Jeg tror begge leverandörer dessverre ikke har noen annen mulighet pr idag enn ä släss videre for den opprinnelige produkt-strategien de gikk inn for v/lanseringen : bulk-loading ?! Veddemälet er at fordi det ikke bygges nok fly av Industrien sammenlagt, vil egne flytyper - om enn foreldete för first flight - selge som varme hveteboller tross alt. Det veddemälet holder altsä bare sä lenge Airbus, Irkut og COMAC ikke presterer ä kjöre opp sine produksjonsbelter höyt nok. Kanskje er MAX bare tenkt som en slags "Paper Tiger" for ä holde markedet i sjakk til en virkelig Y1 (kanskje en "Fattie" ?) kan graves frem ? MAX cross-section blir noen 65+ är innen 2017, gammel nok til ä verdigt kunne be om lov til ä trekke seg tilbake ?!

http://www.flightglobal.com/blogs/flightblogger/2010/09/boeing-patent-may-provide-glim.html

Futura
20-11-2012, 19:27
73X NG og 73X MAX er bulk-loaded de ogsä. Feeder-typer med CLS (cargo loading system, hvor Kontainere anvendes) er kun A32X Series (inkl H2XQR Series) eller MC-21 eller C919 när disse kommer i bruk engang etter 2016 ? Bestillinger (pr Nov '12) av MAX-typen samt av NG-typen oppregnes dog allikevel i flere tusentall - altsä, egentlig "obsolette" flytyper - noe som kun päpeker ironien i en industri-bransje som drives under orkestrert oligopol.Nå er det jo mange A32X opperatører som velger bort kontainerlasting, så om det har så mye for seg på narrowbody vet jeg ikke, men noen få 737 opperatører vil sikkert gjerne ha det, eller så har de allerede valgt A32X. Er det kontainer lasting, så må også kontainerne lastes og ett eller annet sted må det altså foretaes et tungt løft, nå er det sikkert lettere å få en god arbeids/løftestilling når man laster en container en å laste et sliding carpet inne i et fly. I en CSerie er røret enda mindre en i 737 så der er det vel egentlig uaktuelt med kontainerlasting.
Etter min mening er stuer en jobb man ikke skal ha i alt for mange år, det er over tid for stor belastnign på kroppen

Da burde det vel egentlig være et marked for retrofitting for CLS til NG MAX og Cseries og E-jets. Vet du om det finnes noen data på hvor mye evt tidsbesparelse det er på turnaround ved bruk av CLS fremfor tradisjonell bulk loading?Så vidt jeg har fått med meg fra dette forumet går det nesten ut på ett når man har sliding carpet. På alpecharter og sydendestinasjoner der det er ekstra mye bagasje så kan kan det nok lønne seg med kontainere, men i dag klarer jo fler og fler seg med bare håndbagasje.

L-1011
20-11-2012, 21:07
Sliding carpet är säkert bra för lastarens arbetsmiljö. Men den måste väl väga en en hel del..komplett med motor?
Såvitt jag vet finns det inget LCC bolag som beställt Airbus A32X med containers. Hur är det med sliding Carpet i Boeing 737NG och Airbus A32X? Finns det något LCC bolag som har sliding Carpet?

branserud
20-11-2012, 21:18
Finns det något LCC bolag som har sliding Carpet?

Norwegian har det i sine -800.

Frequent Traveller
21-11-2012, 10:06
... i dag klarer jo fler og fler seg med bare håndbagasje.Riktig, Futura. Og dette kan til en viss grad styres av Operatören ved hjelp av ad hoc CIL-politikk (Checked-In Luggage). Takseres en innsjekket koffert med CIL-gebyr à 35 $, kommer det press pä COL (Carry-On Luggage). Takseres videre en 2nd COL item (Laptop, Rollerbag, Ryggsekk, t.o.m. damenes händveske ...) à 20 $, reiser folk "lettere", til de blir sure (maken til innblanding i de reisendes privatliv fra operatören !), sä velger de ä reise en annen vei (og betaler gledelig 100 $ mer for billetten). CIL/COL-taksering - en viktig kilde for Ancillary Revenue - hjelper operatören ä styre airport turn-around time. DY, RYR, ... sikter med 738 ä komme under 25'. Derved blir nödvendigvis flyfrakten neglisjert. Vi har sett eksemplet like nä, fra TOS, som helt ser bort fra at det finns noe som heter flyfrakt : http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=800156&postcount=42

Radiv
22-11-2012, 16:14
Og hvorfor kan man ikke putte sliding carpet teknologi inn i C-Series ?

Futura
22-11-2012, 21:16
Og hvorfor kan man ikke putte sliding carpet teknologi inn i C-Series ?Hæ? Hva? Kan man ikke putte sliding karpet i en Cserie?

Everest
03-01-2013, 16:12
Ser i en annen tråd (wifi-tråden) at SAS skal kvitte seg med CRJ9ene gradvis mot 2015 - hvilke fly skal erstatte disse?

Dash
03-01-2013, 17:19
Ser i en annen tråd (wifi-tråden) at SAS skal kvitte seg med CRJ9ene gradvis mot 2015 - hvilke fly skal erstatte disse?

Quoter SAS CC fra en annen tråd fra 2011 ettersom ryktet myhrair kommer med er fra den tiden.

Det er netop blevet bekræftet fra vores Fleet Management, at CRJ900 forbliver i SAS´flåde.

Så skulle det ligesom være på plads.
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=647050#post647050

Lamox
03-01-2013, 18:26
Ser i en annen tråd (wifi-tråden) at SAS skal kvitte seg med CRJ9ene gradvis mot 2015 - hvilke fly skal erstatte disse?

Hvor står det noe om at SAS skal kvitte seg med CRJ900 i den tråden? Jeg kan ikke finne det, og har heller aldri hørt noe om det...

Dash
03-01-2013, 18:40
Hvor står det noe om at SAS skal kvitte seg med CRJ900 i den tråden? Jeg kan ikke finne det, og har heller aldri hørt noe om det...

Når SAS kom med nyheten om OSL-EWR reklamerte de også med at IC-flyene skulle få wifi, CRJ-flyene skulle jo etter ei liste sendes tilbake fra og med i år og vidre ut til 2014 eller 2015....skal ikke si dette forsikkert....men wifi blir det ikke på dem! (Ikke begyn å disskuter om SAS skal kvitte seg med CRJ'ene)

http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=812225#post812225

Trdfly
03-01-2013, 18:56
Hvor står det noe om at SAS skal kvitte seg med CRJ900 i den tråden? Jeg kan ikke finne det, og har heller aldri hørt noe om det...

Når SAS kom med nyheten om OSL-EWR reklamerte de også med at IC-flyene skulle få wifi, CRJ-flyene skulle jo etter ei liste sendes tilbake fra og med i år og vidre ut til 2014 eller 2015....skal ikke si dette forsikkert....men wifi blir det ikke på dem! (Ikke begyn å disskuter om SAS skal kvitte seg med CRJ'ene)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=812225#post812225

Jeg skriver at ''skal ikke si dette forsikkert'', så jeg sa på aldri noen tidspunkt at de skal skiftes ut, bare at jeg har sett en tabell og der skulle den ut, men som nå litt lengre opp er det blitt avkreftet.

Lamox
03-01-2013, 19:14
Jeg skriver at ''skal ikke si dette forsikkert'', så jeg sa på aldri noen tidspunkt at de skal skiftes ut, bare at jeg har sett en tabell og der skulle den ut, men som nå litt lengre opp er det blitt avkreftet.

OK. La ikke merke til det du skrev om den tabellen - men den har jeg aldri hørt om. Innlegget fra SAS CC er jo fra juni 2011, og det har skjedd mye siden den tid, så den avkreftelsen er litt utdatert. Jeg lurte mest på om det var noe nytt jeg hadde gått glipp av...

Dash
21-04-2013, 23:24
Kan en se for seg at Blue1 øker sin B717 flåte og flyr mer for SK intra skandinavia slik at SAS kan fase ut B736?