PDA

View Full Version : Hvordan best og raskest få ned SAS sin CASK?


Radiv
19-11-2012, 19:00
Hvis SAS pr i dag ligger på 0,78 i cask, og det er det neste store problemet.

Hva kan SAS gjøre for raskest å få den ned mot 0,55-0,60 før de bestilte flyene kommer inn i flåten?

Dash
19-11-2012, 19:05
Emisjon, så lånekostnader synker.... Men det er jo statstøtte ifølge EU;)

Radiv
19-11-2012, 19:41
Vil leasing av nyere fly være en løsning, eller vil vinningen gå opp i spinningen?

Dash
19-11-2012, 20:05
Vil leasing av nyere fly være en løsning, eller vil vinningen gå opp i spinningen?

Det er vel det de holder på med. Men tar litt tid å få fly bygd om til SAS standard. F.eks så har jo Spanair sine 2 a320 vært ute av trafikk siden janaur 2012, men kommer først inn i SAS flåten i desember(?) dette året. Det er fordi det er lang kø hos "verksteder" som bygger om flyene til SAS standard.....

Wahoo
19-11-2012, 20:37
Øke produsjonsvolumet. Da vil de faste kostnadene (f.eks adiminstrasjon) sin andel av totalen synke og dermed enhetskostnaden. Man får også andre stordriftsfordeler
som bedre priser fra underleverandører som virker positivt på enhetskosten.

W

Dash
19-11-2012, 20:42
som bedre priser fra underleverandører som virker positivt på enhetskosten.


Uten at jeg har så stor greie på innkjøp ol. men er ikke SAS store nok til å utnytte denne fordelen allerede? Altså at der ikke er særlig mye mer å hente?

gustavf
19-11-2012, 21:06
Å redusere CASK er ikke så vanskelig: Legg ned korte ruter, start lange ruter, slutte å fly med små fly osv... Men så måles ikke lønnsomhet i CASK.

BU662
19-11-2012, 21:10
Hvordan man far CASK nede?

Svaret er enkelt. Fly större fly. Kvitt deg med alle 735, 736, A319 og konsentrer deg pa A320/321 + 73G/73H. Ökt antall seter. All dette vil hjele CASK nede.

Forövrig er CASK alene ikke under-middel for a kunne sanere SAS. RASK og CASK ma komme i balanse, dvs ogsa inntekter ma opp og/eller flyene ma ga enda fullere enn för. Men for dette ma onboard produkt bli forbedred...

Dash
19-11-2012, 21:11
Å redusere CASK er ikke så vanskelig: Legg ned korte ruter, start lange ruter, slutte å fly med små fly osv... Men så måles ikke lønnsomhet i CASK.

Det har du helt rett i. Men for å omformule trådstarter sitt spørsmål: Hvordan kan man senke cask uten å senke rask?

Dash
19-11-2012, 21:14
En ting som slår meg er hvorfor flys ikke flere av rutene mellom CPH og OSL/ARN/GOT/SVG/BGO/TRD/AES av 737? Altså i morgenrushet er det sikkert ikke ledig kapasitet. Men resten av dagen? Kunne ikke det senke cask?

Mjolnir
19-11-2012, 21:22
En ting som slår meg er hvorfor flys ikke flere av rutene mellom CPH og OSL/ARN/GOT/SVG/BGO/TRD/AES av 737? Altså i morgenrushet er det sikkert ikke ledig kapasitet. Men resten av dagen? Kunne ikke det senke cask?

Oppnår man lavere CASK med B737 vs A32S? Uansett må jo maskinene som frigjøres brukes annetsteds.

BU662
19-11-2012, 21:23
En ting som slår meg er hvorfor flys ikke flere av rutene mellom CPH og OSL/ARN/GOT/SVG/BGO/TRD/AES av 737? Altså i morgenrushet er det sikkert ikke ledig kapasitet. Men resten av dagen? Kunne ikke det senke cask?

La oss anta du har en demand pa 40. (Dvs 40 personen er villige a kjöpe en reis til en viss pris).

Du kommer na og sier "Ok, let us be smart, we must fly the aircraft with the lowest CASM/CASK" (Lyder jo ikke sa veldig dumt med det förste.) Din billigste fly er en 737-800 eller en A321. Resultatet er at du har ~150 tomme seter.

-> Shit! Fordi du har glemt en ting. Relative kostnader vs. Total-Kostnader. Fordi selv om en 737-700 har en höyere relativ kostnads-sats, sa har det mindre total-kostnader enn en 737-800.

Someone
19-11-2012, 21:27
En ting som slår meg er hvorfor flys ikke flere av rutene mellom CPH og OSL/ARN/GOT/SVG/BGO/TRD/AES av 737? Altså i morgenrushet er det sikkert ikke ledig kapasitet. Men resten av dagen? Kunne ikke det senke cask?

Til OSL og ARN er det jo stort sett de større flyene som går. Relativt lite 737-500/600 der

Svaret er enkelt. Fly större fly. Kvitt deg med alle 735, 736, A319 og konsentrer deg pa A320/321 + 73G/73H. Ökt antall seter. All dette vil hjele CASK nede.


Men det er vel fort en måte å redusere RASK også

BU662
19-11-2012, 21:32
Til OSL og ARN er det jo stort sett de større flyene som går. Relativt lite 737-500/600 der



Men det er vel fort en måte å redusere RASK også

Vel, ikke dersom man er villige a ta smertefulle grep. Ut med de ruter som ikke selger seg. Derimot ökt dette hva tjener penger.

Dash
19-11-2012, 21:33
Til OSL og ARN er det jo stort sett de større flyene som går. Relativt lite 737-500/600 der



Tenkte mer på å erstatte MD-ene med 400/700/800 på CPH-ARN/OSL.

anders320
05-12-2016, 20:28
http://www.svd.se/sas-vi-nar-norwegians-niva
Han tar ett exempel med en Boeing 737-800 som flyger mellan Oslo och Amsterdam.

– Enligt analyser vi har tittat på kommer Norwegian att ligga på en CASK på mellan 54 och 62 öre (SEK). Med det program vi nu har lagt kommer SAS att ligga på 54 öre, säger Stölen.

SAS ligger betydligt högre idag. Den senaste kvartalsrapporten visade på en genomsnittlig CASK på 82 öre men på en SAS-flygning som är jämförbar med hur Norwegian flyger (längre sträckor med större flygplan) så ligger SAS enligt Stölen på cirka 65-70 öre. Fram till 2015 ska det alltså sjunka med cirka 20 procent till 54 öre.


Hvordan ligger SAS an nå med CASK? Er de i mål?